Mit mislykkede forsøg for sølv


/Niels
 Share

Recommended Posts

Her er et videoklip af mit forsøg på 292,5kg ved VM som ville have givet mig sølv.

Niels - 292,5kg.

Der er en lille skæv udstrækning af højre arm og den bliver underkendt 2-1

Jeg har haft massive problemer med venstre albue, og for at beskytte den, trækker jeg tilsyneladen stangen lidt over mod højre.

Dette indhenter mig i toppen, hvor belastningen på højre er tilstrækkelig større til at den ikke bliver jævn.

Jeg skal have det checket efter nytår, og så går det videre mod 300kg. :ugone2far:

/Niels

Link to comment
Share on other sites

Kan en regelkyndig forklare mig, hvorfor det ikke er tilladt at "slingre lidt i valsen"?

Jeg mener: det er jo for ... ikke ballet. Det hedder trods alt STYRKEløft, og hvis stangen kommer op, så er styrken vel tilstede. Jeg kan f.eks. snildt forstå, at der skal være pause i bunden, for ellers handler det jo bare om at have det mest trampolin-agtige bryst. Men at der ikke må være skævhed i den måde stangen løftes på, lyder for mig som en lidt fe-agtig regel...

I øvrigt flot løftet, Niels. Jeg havde godkendt den. ;)

Morten

Link to comment
Share on other sites

Den paragraf som Niels' løft blev diskvalificeret under er

Mislykket forsøg på at presse stangen op til fuld udstrækning af armene samtidig ved løftets afslutning.
Det som er vigtigt i denne sag er IKKE at stangen er en smule skæv i presset, men at begge arme ikke når lockout SAMTIDIGT. Reglen om hvor ujævn stangen må føres under selve presset formuleres således:
Enhver udtalt og overdreven ujævn (skæv) udstrækning af armene under løftet

Jeg vil derfor heller ikke have godkendt den. MEN jeg er enig i at reglerne er FOR stramme. I kraft af at de er så stramme, så bliver publikumsvenligheden også mindre. Man skal næsten være dommer for at kunne forstå hvad der var galt med eksempels Niels' føromtalte løft. Så derfor håber jeg at regelsættet vil blive mindre næste år, men det går tværtimod den modsatte vej, pga. at folk 'snyder' på div. kreative vis. Derfor skal der dæmmes op mod alle de kunstspring man kan foretage sig.

Link to comment
Share on other sites

Lad mig udtrykke mig lidt tydeligere: jeg er med på, hvorfor Niels ikke fik løftet godkendt. Dét, jeg ikke forstår, er hvorfor reglen overhovedet eksisterer. Jeg kan ikke gennemskue andre motiver end noget rent stilmæssigt. Der er vel næppe en fordel at hente ved at løfte ujævnt...

Morten

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share