Maxpulstest/spin


batman281
 Share

Recommended Posts

Skal kører maxpulstest næst kommende torsdag. Timen varer effektivt 55 min. Savner inspiration/forslag til opbygning af timen? Her tænkes eksempelvis;

BPM

Intervaller

På eller uden for takt

Mvh

Anders

Grundig opvarmning med jævn intensitetsstigning - mest siddende tempo/mellemtakt

Giv dem to chancer med 8-10 min roligt arbejde imellem - de skal ikke falde under 6 på en skala fra 1 til 10 mellem de to forsøg

Lad folk køre i deres naturlige tempo - måske lidt presset - til musik på 120-140 bpm - øg intensiteten 4-5 gange opver 10 min - 2 min af gangen - og så 2-4 mim ALL OUT til maks aggresiv musik - noget Korn, Rammstein eller ligende med tydeligt og heftigt beat hvor du presser dem hårdt - evt ud på gulvet... Stående eller siddende - folks eget valg - men de fleste når en højere puls stående.. Der skal BELASTNING på - folk der hopper i sadlem med 130 rpm når IKKE deres maks - med mindre de er i ringe form - så duer alt...

Link to comment
Share on other sites

Hej Arne,

tak for dine forslag til hvordan man bedst bygger en time op i forbindelse med en makspulstest. Ingen tvivl om der skal være tempo inkluderet og musikken skal være en stærk underbyggende faktor for højest mulig intensitet og dermed være udslagsgivende for maksimal udbytte af testen.

Edited by batman281
Link to comment
Share on other sites

Jeg når normalt min max puls ved at øge belastningen i de sidste 3 minutter(i det sidste interval) for hver 30 sekunder indtil sidste minut hvor jeg øget hver 15 sekunder så meget at jeg næsten ikke kan kører rundt til sidst, det giver en led puls :smile:

Det er også vigtigt at du gør opmærksomt på at de ikke skal kører ander hård træning samme dag og helst ikke dagen før heller.

Link to comment
Share on other sites

Jeg når normalt min max puls ved at øge belastningen i de sidste 3 minutter(i det sidste interval) for hver 30 sekunder indtil sidste minut hvor jeg øget hver 15 sekunder så meget at jeg næsten ikke kan kører rundt til sidst, det giver en led puls :smile:

Det er også vigtigt at du gør opmærksomt på at de ikke skal kører ander hård træning samme dag og helst ikke dagen før heller.

Klart! :-) Deltagerne er gjort opmærksomme på dette. Helst en hviledag eller to inden men på trods af det handler det jo også ofte om lige at ramme "dagen". Vilje er ikke alt i dette sammenhæng, der er altid mange variabler at tage hensyn til.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Synes lige jeg vil følge op på maxpulstesten.

Opbygning af timen gik som følger,

18 min intro/opvarmning: Nogenlunde jævnt tempo omkring mellemtakten. Et par enkelte ture stående for at få pulsen til at svinge. Jo mere du kan få den til at svinge i starten af timen, jo bedre kan du arbejde med den under selve timen.

Selve test forløbet 2*10min med indlagt 3 min aktivepause.

Første forsøg.....

De første 10min: Et langt forløb på enkelttakten med stigende takt fra 125 til 160 bpm. Stortset lineært stigende propertionelt takt alle 10 min ved brug af Mixmeister. Intensisteten i musiken ligeledes tiltagende. Stående/siddende 1 min af gangen med undtagelse af de 2 sidste min - stående!

Virkede godt efter hensigten, uden alt for stor "syre" ophobning.

Anden forsøg......

De næste 10 min: Efter fuldt af de 3 min aktivepause( "syre" og puls stabiliseres ). Dobbelttakt 10min med igen glidende stigende tempo fra ca. 90 bpm til 125 bpm. De 10 min bliver stortset alle kørt siddende med undtagelse af 3 * 15 sek stående ( 15ST - 15SD - 15ST - 15SD - 15ST) inden de sidste 90 sekunder tages flat out siddende!!

Derefter 10 min afslutning på timen tung kørsel - ET.

Super tilbagemelding på timen. Tak for input´ne.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share