Gode øvelser til øvre ryg


humseper
 Share

Recommended Posts

det afhænger af dit mål jeg går udfra at dit fokus er BB? Det lyder dog som om du mangler en isolation øvelse for øvre ryg ikke en compound øvelse som bend over row?

Struktural sound... at det hænger sammen med hvad kroppen strukturalt har godt have i forhold til øvelsens mål og funktion i et program?

Link to comment
Share on other sites

Backflyes. Gerne liggende på bænk, træk kabler fra øverste position. Før evt. armene tilbage nogle grader højere end normalt for at få trapezius øvre del med. En god rygøvelse der fjerner fokus fra biceps.

Tænk evt. også på Facepulls, rackpulls og shrugs alt efter hvad du vil ramme og i hvilkens træningssammenhæng.

Som RuneB skriver:"det afhænger af dit mål jeg går udfra at dit fokus er BB? Det lyder dog som om du mangler en isolation øvelse for øvre ryg ikke en compound øvelse som bend over row?"

Men præciser hvor du vil ramme - Deltoides posterior(bagside skulder) / Trapezius øvre del / Trapezius miderste del og Rombeideus.?

Link to comment
Share on other sites

Hvad snakker du om?

At problematikken omkring hvad der er "god" eller "dårlig" stil i bb bent-over rows er blevet diskuteret heftigt herinde før. Det ender altid med, at folk misfostår hinanden, fordi nogen kan udtryk på latin, andre kan ikke, og så er der masser af andre tvivlsspørgsmål når det er så løse termer som "god", "dårlig", "sund", "usund", "skadende" og "korrekt" der anvendes om udførelsen af en øvelse.

Derfor er det meget nemmere at linke til en video, og gerne analysere den ved at fortælle præcist hvornår i videoen teknikken er korrekt m.v.

Det gør det også nemmere for dem der ikke har styr på styrketrænings-lingo at være med, og at få lidt mere indsigt i såvel træningsteknik såvel som udtrykkene vi bruger herinde.

Link to comment
Share on other sites

At problematikken omkring hvad der er "god" eller "dårlig" stil i bb bent-over rows er blevet diskuteret heftigt herinde før. Det ender altid med, at folk misfostår hinanden, fordi nogen kan udtryk på latin, andre kan ikke, og så er der masser af andre tvivlsspørgsmål når det er så løse termer som "god", "dårlig", "sund", "usund", "skadende" og "korrekt" der anvendes om udførelsen af en øvelse.

Derfor er det meget nemmere at linke til en video, og gerne analysere den ved at fortælle præcist hvornår i videoen teknikken er korrekt m.v.

Det gør det også nemmere for dem der ikke har styr på styrketrænings-lingo at være med, og at få lidt mere indsigt i såvel træningsteknik såvel som udtrykkene vi bruger herinde.

Ok, det kunne være en fin idé.

Videoer kan være fine, men begyndere til intermediære har lige så meget brug for coaching stikord.

Selvom kroppen er neutral fra top til lænd kan øvelsen stadig udføres forkert. Dette gælder desuden alle øvelser og ikke kun bb rows.

De fire hyppigste mangler jeg ser i et bb row:

  1. Intet spænd i lats og øvre ryg. Armene for bare lov at tage alt slacket .
  2. Vægten løftes gennem armene og øvelsen bliver gjort til en arm øvelse og ikke til en ryg øvelse, som den er ment. Træk med ryggen og gennem albuerne.
  3. Der må meget gerne ske en contraction af ryggens muskulatur i toppen af øvelsen
  4. dårlig spænd i midtersektionen samt glutes.

Link to comment
Share on other sites

Backflyes. Gerne liggende på bænk, træk kabler fra øverste position. Før evt. armene tilbage nogle grader højere end normalt for at få trapezius øvre del med. En god rygøvelse der fjerner fokus fra biceps.

Tænk evt. også på Facepulls, rackpulls og shrugs alt efter hvad du vil ramme og i hvilkens træningssammenhæng.

Som RuneB skriver:"det afhænger af dit mål jeg går udfra at dit fokus er BB? Det lyder dog som om du mangler en isolation øvelse for øvre ryg ikke en compound øvelse som bend over row?"

Men præciser hvor du vil ramme - Deltoides posterior(bagside skulder) / Trapezius øvre del / Trapezius miderste del og Rombeideus.?

Jeg vil gerne ramme hele den øvre ryg med øvelsen.

Grunden til at jeg spørger er at jeg er startet på en nyt program hvor man supersætter 3 forskellige øvelser til et stort sæt. Jeg valgte chinups, træk til bryst med smalt greb samt bb rows og jeg følte at mine biceps gav op før min ryg. Derfor søger jeg en øvelse som i minimal grad rammer biceps.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share