Smidighed til front squat/overhead squat


Dr. Durden
 Share

Recommended Posts

ja gør det

+

en split squat position med bagerst knæ i jorden. Hold hælen i jorden og prøver at komme så langt frem som muligt. Video på begge ben

+

et video/billed med dig i skreder stilling, med ret ryg.

+

et billed hvor du prøver at nå din hænder bagved ryggen, et med hver hånd øverst

+

en video hvor du forsøger at lave følgende bevægelse

. forsøg at extender hoften så meget som muligt uden at flytte benet lårbenet fra knæet

+

som vist på video. Start fra bunden og op. Armen er pladseret forkeret. peger fingren skal være ud for skulderen. Så hånd skal pladseres 10 cm tættere på hovedet. Filmes fra siden. Overkroppen skal løftes i en bevægelse som en plank uden der sker noget svaj i lænden

Det vil jeg gøre. Jeg var dog uheldig at forstuve anklen idag så kan slet ikke stå på den, så det bliver ikke foreløbig.

Link to comment
Share on other sites

Hej Durden. Jeg har præcist samme problem som dig, og har haft det længe. Jeg føler ikke jeg er synderlig usmidig i hoften, men jeg kan ikke få mit knæ tilnærmelsesvis tæt på mit bryst, hverken med ret eller krum ryg, netop pga. den "blokering" du også nævner. Jeg har i de sidste par uger haft direkte ondt fordi jeg har prøvet at "strække" forbi blokeringen hvis man kan sige sådan. Meget dumt, men jeg var efterhånden blevet så frusteret at jeg ikke tænkte klart længere hahaha.

Jeg skal til en speciallæge d. 4 november, så kan jeg forhåbentligt finde ud af hvad problemet er.

Har du også problemer med at stå med ret ryg i dødløft?

Ja, både og. Lænden ser nogenlunde ud, hvis jeg ikke fyrer mere end 6-8 RM's vægt på. Det øverste af ryggen er derimod ikke så kønt, hvis man mener den skal være helt spændt og skulderbladene skal være på plads...

Link to comment
Share on other sites

Du trænger bare til noget kurare, lol.

hvis du har en eller anden form for låsning, så må du få den brækket op med noget manipulation eller lignende og få lavet noget genoptræning på det. På langt sigt vil det ødelægge din ryg ikke at kunne bøje mere end 90 grader i hoften....

Har du nogle holdningsforstyrrelser?

Ha ha, ja ja - man kan også bare lægge sig selv i narkose.

Hvordan mener du, at det vil ødelægge ryggen, hvis man ikke kan bøje mere end 90 grader?

BTW: Undskyld maxpower, men det er sgu besværligt at smide det hele i en post ;)

Link to comment
Share on other sites

Ja, både og. Lænden ser nogenlunde ud, hvis jeg ikke fyrer mere end 6-8 RM's vægt på. Det øverste af ryggen er derimod ikke så kønt, hvis man mener den skal være helt spændt og skulderbladene skal være på plads...

Hmm jeg tror ikke helt vi har samme problem så, hvertfald ikke i samme omfang. Jeg kan slet ikk løfte fra gulvet med ret lænd, pga den "blokade" ved hoftebøjerne. Det begrænser mig til kun at løfte fra bokse eller knæ.

Link to comment
Share on other sites

Ha ha, ja ja - man kan også bare lægge sig selv i narkose.

Hvordan mener du, at det vil ødelægge ryggen, hvis man ikke kan bøje mere end 90 grader?

BTW: Undskyld maxpower, men det er sgu besværligt at smide det hele i en post ;)

ja man har jo ofte behov for at gå i hug eller i at samle noget op fra gulvet. Hvis du ikke kan bøje i hoften, som den korrekte løfteteknik fordrer, så kommer du til at bøje i lænden i stedet og det betyder større risiko for lænderygsproblemer på grund af discusprotrusioner og ditto -prolapser.

Hvis du samtidig går rundt med overdrevet svaj (lordose), så ville jeg slet ikke give mig i kast med vægttræning. Du skal have rettet det der lort, før du gør skade på dig selv. En fucked ryg kan duy fortryde resten af dit liv.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du samtidig går rundt med overdrevet svaj (lordose), så ville jeg slet ikke give mig i kast med vægttræning. Du skal have rettet det der lort, før du gør skade på dig selv. En fucked ryg kan duy fortryde resten af dit liv.

Min lordose er ikke så slem som den har været, eftersom jeg er blevet opmærksom på det, og har gjort noget ved det. Samtidig løfter jeg kun fra dybder hvor jeg kan holde ryggen ret, og jeg laver kun frivend og råtræk, for netop ikke at komme ned i en dybde hvor jeg provokorer den blokade, og kommer til at runde i ryggen.

Udfra dette mener du så stadig det vil være skadeligt at træne?

Link to comment
Share on other sites

det er selvfølgelig meget sat på spidsen, men det er noget du skal få lavet. Fysisk aktivitet med alvorlige motoriske forstyrrelser vil stort set altid være med forøget risiko for skader.

Ja det ved jeg, det er også derfor jeg har fået tid ved en speciellæge. Jeg tænker bare at så længe jeg holder mig inden for en ROM hvor jeg kan holde ryggen ret og uden at få ondt, så mindsker jeg skadespotentialet, men det er uden tvivl noget jeg skal have gjort noget ved.

Link to comment
Share on other sites

Du nævner jo selv at du ikke kan holde det øverste af ryggen ret. Det er altså ikke kun lænden der kan stå af, og det er ikke rarere at have problemer øverst i ryggen end nederst....

uden at kende din historik, tror jeg at du ville have mere gavn af en kiropraktor eller en fys.

Det var durden og ikke mig der sagde det. Jeg har intet problem med at jeg runder nogen steder, så længe jeg ikk løfter fra gulvet, eller går dybere end parallel.

Det er en ortopæd jeg skal se, sammen med en fys.

Link to comment
Share on other sites

Det var durden og ikke mig der sagde det. Jeg har intet problem med at jeg runder nogen steder, så længe jeg ikk løfter fra gulvet, eller går dybere end parallel.

Det er en ortopæd jeg skal se, sammen med en fys.

ok, my bad. Det kan være svært at skelne den ene freak fra den anden :tongue:

Men lad høre hvad de siger. Det lyder mærkeligt...

Link to comment
Share on other sites

ok, my bad. Det kan være svært at skelne den ene freak fra den anden :tongue:

Men lad høre hvad de siger. Det lyder mærkeligt...

Hehe, det kan du ha ret :bigsmile:

Ja, jeg har indtil videre ikke mødt en der har oplevet folk med samme problem som mig. Jeg mistænker lidt dette http://www.sportsortho.co.uk/article.asp?article=67 er det noget du har oplevet hos folk før?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er fuldstændig enig med Incognito.

Du kunne evt. kigge på den video jeg postede af en Thomas test.

Er du hyperlordoseret er det pænt svært at komme under parallele. Det kunne godt lyde sådan.

Det kunne være fint sandsynligt med den skade i forhold til at være hyperlordoseret, tænker jeg umiddelbart.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er fuldstændig enig med Incognito.

Du kunne evt. kigge på den video jeg postede af en Thomas test.

Er du hyperlordoseret er det pænt svært at komme under parallele. Det kunne godt lyde sådan.

Det kunne være fint sandsynligt med den skade i forhold til at være hyperlordoseret, tænker jeg umiddelbart.

Jeg tror ikke helt du forstår problemet. Jeg kender folk med mere lordose end mig, som ikke har noget problem med at trække knæet mod brystet. Jeg kan som sådan sagtens komme under parallel, men kun med meget rund lænd, fordi jeg får en følelse af at knoglerne rammer samme omkrings hoftebøjerne når jeg går ned i den dybde samtidig med at jeg forsøger at rette ryggen.

Nu skal det heller ikke lyde som om jeg er lige så svajrygget som Quasimodo er pukkelrygget, for det er jeg ikke. Men jeg har mere svaj end hvad der er normalt.

Link to comment
Share on other sites

i en thomas test er man optaget af hvad der sker i modsatte ben, ikke det ben du trækker op mod brystet.

knoglerne kan kun ramme sammen hvis din lårbens knogler ikke er udadroteret. Når du er blevet tilset af en VL coach kunne jeg ikke forstille mig han ikke havde spottede det.. så ja det må være noget andet... hvad sker der med din knæ, er de ude eller ryger de ind

men en kiropraktor er nok det bedst du kan gøre

Link to comment
Share on other sites

i en thomas test er man optaget af hvad der sker i modsatte ben, ikke det ben du trækker op mod brystet.

knoglerne kan kun ramme sammen hvis din lårbens knogler ikke er udadroteret. Når du er blevet tilset af en VL coach kunne jeg ikke forstille mig han ikke havde spottede det.. så ja det må være noget andet... hvad sker der med din knæ, er de ude eller ryger de ind

men en kiropraktor er nok det bedst du kan gøre

Jeg kan ikke helt se hvad jeg skal få ud af sådan en thomas test.

Hvis jeg ligger på sådan en bænk kan jeg kun få mine lå til at være 90 grader i forhold til kroppen, både hvis det er samlet eller enkeltvis. Jeg kan dog få mine knæ et på cm længere op hvis jeg bevæger dem udad, hvis jeg bevæger dem ind gør det ondt i den blokade med det samme. Det gør at når jeg squatter er jeg nødt til at åbne utrolig meget i hoften, også selvom jeg bare skal til parallel, eller endda bare i nærheden af parallel. Af samme grund er det umuligt for mig at lave stødvend, hiv eller dødløft. Jeg kan løfte fra lidt under knæ med ret lænd, men kommer jeg under det er jeg nødt til at runde meget i lænden for at kompensere for den blokade omkring hoftebøjerne, netop fordi at lårene komme tættere på overkroppen.

Link to comment
Share on other sites

det skal de

:) Jeg skal paa Canotur i weekenden, men proever lige at smide nogle videoer op paa mandag.

ja man har jo ofte behov for at gå i hug eller i at samle noget op fra gulvet. Hvis du ikke kan bøje i hoften, som den korrekte løfteteknik fordrer, så kommer du til at bøje i lænden i stedet og det betyder større risiko for lænderygsproblemer på grund af discusprotrusioner og ditto -prolapser.

Hvis du samtidig går rundt med overdrevet svaj (lordose), så ville jeg slet ikke give mig i kast med vægttræning. Du skal have rettet det der lort, før du gør skade på dig selv. En fucked ryg kan duy fortryde resten af dit liv.

Naar jeg samler noget op fra gulbvet gaar jeg altid i hug (har nemlig haft laendeproblemer, men en reumatolog har forsikret at det ikke er noget discus. Han sagde det var daarlig vaev), men naar jeg goer det, saa flyver knaene straks ud til siden.

Jeg har lissom Tovehest svaert ved at ligge paa ryggen og bukke mere end 90 grader med samlede ben. Men hvis jeg roterer meget ud, saa kan jeg sagtens komme laengere.

Kan det ikke taenkes at vores ben bare generelt er meget udadroteret(a la hjulbenet)? Hvis jeg ligger helt afslappet paa ryggen, saa ligger mine faedder naesten paa ydersiden.

Naar det er sagt, saa har jeg kigget lidt paa Dan Johns video. Og lavede teknikken med mave/bryst komboen i gaar og i dag. Det virker ret godt! Lavede noget der med god vilje faktisk kunne kaldes OHS (altsaa uden vaegt). Nogle der kan forklare lidt naermere, hvordan det ideelle skulderloeft/hold er?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke helt se hvad jeg skal få ud af sådan en thomas test.

Hvis jeg ligger på sådan en bænk kan jeg kun få mine lå til at være 90 grader i forhold til kroppen, både hvis det er samlet eller enkeltvis. Jeg kan dog få mine knæ et på cm længere op hvis jeg bevæger dem udad, hvis jeg bevæger dem ind gør det ondt i den blokade med det samme. Det gør at når jeg squatter er jeg nødt til at åbne utrolig meget i hoften, også selvom jeg bare skal til parallel, eller endda bare i nærheden af parallel. Af samme grund er det umuligt for mig at lave stødvend, hiv eller dødløft. Jeg kan løfte fra lidt under knæ med ret lænd, men kommer jeg under det er jeg nødt til at runde meget i lænden for at kompensere for den blokade omkring hoftebøjerne, netop fordi at lårene komme tættere på overkroppen.

Jeg vil vide om din hoftebøjer er korte. Kan du ikke få dem op til 90 grader passivitet eller aktivitet?

Men uanset hvad kiropraktor.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil vide om din hoftebøjer er korte. Kan du ikke få dem op til 90 grader passivitet eller aktivitet?

Men uanset hvad kiropraktor.

De er for korte, men det burde stadig ikke være skyld i at jeg ikke kan trække knæet længere op.

"Kan du ikke få dem op til 90 grader passivitet eller aktivitet?" - hvad mener du med det?

Nu har jeg tid ved en ortopæd og en fys, det prøver jeg lige i første omgang.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share