Tommelfingerregler for puls


Scholes
 Share

Recommended Posts

Med henblik på træning til maraton 2003 har jeg fået mig et pulsur og skal i gang med noget seriøs træning. I den forbindelse ville jeg høre om der er nogen der kan fortælle mig om der er nogle "normale" pulser for (eller er det alt for individuelt fra person til person?):

hvile

maratonløbetempo

AT-løbetempo

max

Med venlig hilsen

Scholes

Link to comment
Share on other sites

Det er meget induviduelt. Maksimalpulsen falder med alderen. Den gamle formel siger 220 minus alder, men den formel kan nemt ramme 10-20 slag forkert i begge retninger. Hvilepulsen er uafhængig af træningstilstand.

En "normal" hvilepuls er på omkring 60 - men er meget afhængig af helbredstilstand og træningstilstand. Meget veltrænede udholenhedsatlether, md de "rigtige" genetiske forudsætninger, kan have en hvilepuls på under 35.

Du kommer til at sætte dig ind i træningslære og fysiologi. Dit spørgsmål er meget bredt. Læs om emnet, der er gode artikler på MOLs hovedside og på mange af de sider du kan finde link til i MOLs nye brugerstyrede linksamling. Stil gerne nye mere afgrænsede spørgsmål her.

Held og lykke med træningen!

Edited by Arne
Link to comment
Share on other sites

Helt enig med Arne - det bliver for bredt og individuelt baseret.

Grunden til at hvilepulsen er lavere for udholdenhedstrænede atleter er, at de har et større hjerte (= større slagvolumen) og større blodvolumen (= bedre fyldning af hjerte = større slagvolumen).

Man skal helt enkelt tænke på at Minutvolumen = slagvolumen x hjertefrekvens (puls), så ved at have en større SV nedsættes pulsen i hvile.

Da maxpulsen ikke er trænerbar vil den øgede SV medføre at der er øget potentiale i minutvolumen. Dette fører til at man kan få mere ilt ud til de arbejdende muskler - altså større iltoptagelse (forenklet) og altså bedre form.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Sådan som jeg har forstået det skal man for at få en lavere hvilepuls have større hjerte/slagvolume og være i god form.

Men er det ikke noget som tager lang tid? Og er der nogen tommelfingerregl for sænkning af hvilepulsen?

Kan det lade sig gøre at sænke hvilepulsen fra omkring de 62-64 til 58-60 på bare 3-4 måneder?

Link to comment
Share on other sites

Men er det ikke noget som tager lang tid? Og er der nogen tommelfingerregl for sænkning af hvilepulsen?

Kan det lade sig gøre at sænke hvilepulsen fra omkring de 62-64 til 58-60 på bare 3-4 måneder?

Ja det kan det - det er ikke nogen dramatisk sænkning. Der er mig bekendt ingen tommelfingerregler for det nej.

Hvis man er i normal gennemsnitstræningstilstand, så kan der opnås meget stor fremgang i træningstilstand på 3-4 måneder.

Hvilke pulsniveau du skal ligge på for at gennemføre en maraton, må du fine ud af via systematisk erfaringsopsamling via din træning - nogen kan holde til at løbe langt ved en høj relativ intensitet - andre skal måske ned på 60-70 % for at holde hjem.

Link to comment
Share on other sites

Hej Scholes,

Pulsværdier er meget individuelle og det er derfor meget vigtigt, at du gør dig nogle erfaringer på hvordan din egen puls reagerer i konkurrencesammenhæng. På denne måde kan du lægge en strategi for hvilket tempo du kan løbe i til marathon, men på selve dagen er der mange andre faktorer der spiller ind. Det er derfor vigtigt at du ikke stoler blindt på dit pulsur!

For sjov skyld kan jeg da lægge mine egne data op, så du kan få en idé om hvilken sammenhæng kan være mellem de forskellige distancer og gennemsnitspulsen.

Mine værdier (23-årig mand):

Hvilepuls: 36-40

Maxpuls (løb ): 197

5 km, gns: 183

10 km, gns: 179

Marathon, gns: 169

Med venlig hilsen

Jesper

Link to comment
Share on other sites

Det er meget individuelt. Det afhænger af din træningstilstand. Jo bedre form man er i jo højere % sats af din max-puls løber man med. Eliteløbere indenfor marathon løber iøvrigt sjældendt med pulsur har jeg lagt mærke til. Istedet har de en intuitiv fornemmelse for hvordan tempoet skal være. Det syntes jeg også motionnisten skal få ind i sin træning. Lyt til de signaler hjernen giver fremfor informationen fra et pulsur. Skal jeg løbe langt og langsomt en dag, så ved jeg godt hvordan tempoet skal være. Skal der løbes 6 x 1000 m så ved jeg også hvordan farten skal være uden brug af pulsur. Men nu du har fået et pulsur. så tag det på når du træner, men glem ikke at lytte til kroppen.

Link to comment
Share on other sites

hvorlænge skal man havde forholdt sig i ro for at kunne kalde det "hvile"-puls ? Hvis man sidder stille i sofaen og ser fjernsyn kan den målte puls så kaldes hvilepulsen ?

øøø ja og nej - ikke helt. Hvis man er meget veltrænt kan den dog komme tæt på - sidder du helt roligt i stolen i en time eller mere kommer du også brubart tæt på. Går man til ekstremen, så sover man med et pulsur med hukommelse. Alternativt måles umidelbart efter man er vågnet fra en god og rolig søvn

Link to comment
Share on other sites

Den mest korekte måde er at at lave en grundig opvarmning - øge belastningen jævnt over en 10-15 minutter og så trykke igennem til pulsen ikke kommer højere. Kunsten er ikke at gå for hårdt til så det er det perefere system der sigser stop før pulsen topper. Forsøg nogle gange - med step op på skammel - løb op ad bakke - kondicykkel o.lign. Det er svært og komme helt i top - det bliver nemmere jo mere man kender til kroppens - og bevisthedens - reaktioner under belsatning

Link to comment
Share on other sites

Man har faktisk lavet videnskabelige forsøg for at finde den bedste metode til at bestemme makspulsen. Du får her konklusionen som ligger tæt op af det du har fået at vide.

Den bedste metode er at løbe en halv times opvarmning ved moderat intensitet og derefter øge hastigheden indtil den fart som du lige netop kan holde 3-4 min. Er hastigheden for høj, når benene at syre til inden maksimalpulsen er nået og samtidig, hvis den er for lav løber du ikke hurtig nok til at presse pulsen helt i vejret. Det kan være svært at ramme den hastighed, som du kun lige kan holde i dette tidsrum, så prøv derfor nogle gange. Her er det vigtigt at være frisk hver gang, da dette også påvirker evnen til at nå den maksimale puls. Hos trænede løbere viste et forsøg, at de var 2 og 4 slag/minut (i gennemsnit) fra den maksimale puls på hhv. anden og tredje testdag i træk, så hold evt. pause dagen før. Vælger man kun at varme op i 10 min ved lav intensitet inden hastigheden øges, vil man nå en puls der er 0-8 slag/minut lavere end med en halv times opvarmning med moderat intensitet.

Min personlige kommentar er også, at du sagtens burde kunne nå makspulsen på dit normale intervaltræningsprogram, hvis intervallerne er mere end ca. 3 minutter og du gemmer lidt krudt til det sidste interval, hvor du giver den ordentlig skalle, men kun så du stadig kan øge mod slutningen af intervallet.

Husk at du har forskellig makspuls alt efter hvad du laver, så drop steppen og cyklen, hvis du skal bruge din makspuls i løb.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det er meget inividuelt. Selvfølgelig ligger pulsen inden for nogle rammer.

Jeg er 24år. Min hvilepuls er på 42

Min "norm" puls afslappet er på 47-50 (lige nu 48)

Min arbejdspuls ligger på 160-170 på 20km+

Hvis jeg er under 160 føler jeg ikke rigtigt at jeg arbejder.... Mens mange andre helst ikke får pulsen over 150 på en lang løbetur.

Link to comment
Share on other sites

Kondital = maksimal iltoptagelse per minut mål i milliliter - divideret med kropsvægt i killo.

Et eksempel: iltoptegelse 4000 ml per minut - vægt 70 kg = kondital = 52,17

Kopnditallet udtrykker derved de evne til at lave arbejde hvor du flytter din krobsvægt.

For mere om kondital - se venligst de ret gode artikler på Motiononlines forside!

Dit andet spørgsmål kræver en hel artikel at besvare - men her kan du også finde gode svar i artiklerne om konditionstræning på forsiden.

Link to comment
Share on other sites

Idag prøvede jeg at måle maxpulsen...det gik ikk' så godt.

Jeg starter med 10 mins løb op til det lokale stadion. Her lå pulsen på 150-155 ved start og på 160-165 da jeg nåede frem. Det havde jeg ingen problemer med. Føltes ganske behageligt.

Interval løbet: 400m på 1.40 mins, 1 mins pause, 600m på 2.30 mins, 1 1/2 mins pause, 400m igen og 600m bagefter. I alt 4 gange af hver = 4 km.

Efter hvert interval lå pulsen på 172-174. Efter sidste interval øgede jeg farten, men måtte give op efter ca. 300m. Mine ben var simpelthen for tunge og jeg var ved at kaste op. Min puls nåede aldrig mere 179.

Ergfreak: Jeg ska' måske droppe interval løbet og bare løbe en alm tur istedet og så begynde at øge efter 20-25 mins?

P.S. Min hvilepuls er på 35

Link to comment
Share on other sites

Kondital = maksimal iltoptagelse per minut mål i milliliter - divideret med kropsvægt i kilo.

Et eksempel: iltoptegelse 4000 ml per minut - vægt 70 kg = kondital = 52,17

Konditallet udtrykker derved de evne til at lave arbejde hvor du flytter din kropsvægt.

For mere om kondital - se venligst de ret gode artikler på Motion-onlines forside!

Jeg er ikke helt sikker på, hvad du mener Arne ..... 4000/70 = 57,14.... var det bare en regnefejl eller hvad .... Ellers er jeg ikke helt med på hvordan det udregnes?

Og så lige en anden ting. Er coopertestudregneren en pålidelig kilde eller er den for upræcis:

(tjek link) http://www.motion-online.dk/vo2/coopertest.htm

Edited by Basanal
Link to comment
Share on other sites

Undskyld jeg blander mig i diskussionen :) men hvad er det helt præcist den der maxpuls skal bruges til. Hvis det er for at fastlægge pulszoner, så er der ingen grund til at pine sig selv op til max. Udgangspunkt i tolerencetærsklen/AT eller hvad man nu foretrækker at kalde den er da et bedre udgangspunkt (og heller ikke forbundet med lige så meget ubehag som at finde maxpulsen).

Ziggymund :wave:

PS. Ja, det er bare Arne der ikke kan regne. Et kondital på 57 er i øvrigt ikke helt dårligt :) men et højt kondital alene er ikke nødvendigvis udtryk for at man har et højt præstationsniveau, men det vidner om et højt potentiale.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share