Tyngdekrafts træning


Stanger1234
 Share

Recommended Posts

Hvad så motionister? Det er en dejlig tirsdag hvor dagen både byder på restoration og arbejde. :-)

Det er dog slet ikke derfor, at jeg har sagt denne lndlæg herind, og jeg er heller ikke sikker på, at jeg har sat indlægget i det rigtige fora, men det må tiden nu vise.

Jeg har længe ledt på internettet og prøvet at læse om stoffet, men jeg har aldrig helt kunne finde noget, som jeg har kunne gøre mig klogere på, så nu har jeg et par spørgsmål til jer, og jeg håber at både I og jeg kan blive klogere på det.

Sådan noget som tyngdekrafts træning, er det noget man kan i virkeligheden? Altså at kunne gå ind i et specielt bygget rum, som gør tyngdekraften 2 gange jordens tyngdekraft, så hvis man er en som mig, der vejer 63 kg, kommer til at veje 126 kg.

Eller bare noget der ligner det? Altså at man kan købe nogle sko som vejer 10 kg, noget overtøj som vejer 20 kg osv?

Er sådan noget muligt eller er det bare mig som har en fantasi der er rigtig stor? :-)

Link to comment
Share on other sites

Hvis der er nogle der har sådan et rum er det sikkert NASA.

Men du kunne f.eks. købe en 11-kilo-vest eller en med flere kilo i. Det giver ihvertfald en god fornemmelse af ekstra vægt :).

Derudover er der osse lavet et smart løbebånd (findes ikke mange steder i verdenen, men findes dog i dk), hvor man hhv. kan øge kilo eller sænke kilo af en persons kropsvægt for at gøre en evt. genoptræning nemmere. Har ikke set systemet, men det lyder sgu ret fedt, og noget jeg selv gerne ville prøve. Tror de har et inde på IFI eller AKI.

Link to comment
Share on other sites

Mig bekendt kan man skabe tyngdekraft på to måder:

- Hav en forfærdelig masse stof til at hive i dig (læs: jorden)

- Brug acceleration

Disse to ting er dog pænt svære at have i spil, hvis man som du foreslår gerne vil have et rum man kan gå ind i så man vejer det dobbelte.

Andre muligheder er ved brug af kraftige elastikker - det gør de på rumstationen for at simulere lidt tyngdekraft når de træner på løbebånd. Jeg kunne forestille mig noget lignende kan lade sig gøre med magnetiske, men det er ikke så lowtech eller praktisk som elastikkerne.

Men den uden tvivl klart nemmeste måde at opnå det du søger er heldigvis opfundet og bruges af millioner - vægtskiver, stænger, håndvægte, vægtveste, vægtbælter, ankelvægte osv.

Så bottomline - det ville overraske mig meget hvis der fandtes et tyngdekraftrum i stil med det du beskriver.

Link to comment
Share on other sites

Hvis der er nogle der har sådan et rum er det sikkert NASA.

Men du kunne f.eks. købe en 11-kilo-vest eller en med flere kilo i. Det giver ihvertfald en god fornemmelse af ekstra vægt :).

Derudover er der osse lavet et smart løbebånd (findes ikke mange steder i verdenen, men findes dog i dk), hvor man hhv. kan øge kilo eller sænke kilo af en persons kropsvægt for at gøre en evt. genoptræning nemmere. Har ikke set systemet, men det lyder sgu ret fedt, og noget jeg selv gerne ville prøve. Tror de har et inde på IFI eller AKI.

Det så du snakker om med vægtaflastning på løbebånd, det findes på flere af de store Hospitaler i DK og også på flere genoptræningscentre. Så de er ikke så unikke som du gør dem til.

Jeg har ikke hørt om noget udstyr til genoptræning, hvor man ønsker at øge vægten når folk skal på løbebånd, da man så øger chancen for skader.

Link to comment
Share on other sites

Altså jeg ved godt at det ikke var offentligt tilgængelig, hvis der var sådan et tyngdekraftsrum. Jeg ville bare håbe at vi havde teknologien til at lave sådan noget, så om 10 år, så kunne det f.eks. være offentligt tilgængeligt.

Men vægtveste, ankelvægte og sådan noget lignende, det er jo nok det tætteste jeg kan komme på tyngdekraftstræning, så det må jeg bruge indtil videre, til der blive noget bedre :-)

Link to comment
Share on other sites

Altså jeg ved godt at det ikke var offentligt tilgængelig, hvis der var sådan et tyngdekraftsrum. Jeg ville bare håbe at vi havde teknologien til at lave sådan noget, så om 10 år, så kunne det f.eks. være offentligt tilgængeligt.

Men vægtveste, ankelvægte og sådan noget lignende, det er jo nok det tætteste jeg kan komme på tyngdekraftstræning, så det må jeg bruge indtil videre, til der blive noget bedre :-)

Der er visse fysiske love der gør at man ikke bare lige kan skabe ekstra tyngdekraft - ud over de eksempler jeg nævner.

Skulle du lave et tyngdefelt der fordoblede din vægt ville det trække lige så meget i alt andet som jorden gør nu. Der er ingen der har opfundet en tyngdekraft-stopper og det sker næppe foreløbigt, så selv hvis du havde din ekstra tyngdekraft ville du ikke kunne begrænse den til et rum. Uanset hvad er vi ude i noget fysik der ligger langt væk fra hvad der er muligt i dag.

Så den bedste mulighed er at bruge andre kræfter hvis effekt ikke er så langtrækkende.

Jeg tvivler kraftigt på at der vil eksistere noget i nærheden af hvad du foreslår i laaang tid.

Har du i øvrigt planer om at tilbringe en meget tid i et større tyngdefelt end jordens her i den nærmeste fremtid, siden du udtrykker dit behov for ekstra tyngdekraft så eksplicit?

Hvad er det du vil opnå som ikke kan klares med brug af ekstern vægt?

Link to comment
Share on other sites

Du har set for meget Dragon Ball.

haha li min tanke :D

men til trådstarter

Jeg ville foreslå dig at anvende en vest, som der os er blevet nævnt, men ellers os bare ankelvægte - bare være opmærksom på, at i starten er det lidt mærkeligt at løbe med, da der pludselig er er flere kilo der svinger fremad når du bevæger benene :)

Og ellers så bare gå forsigtig til værks, husk at meget overvægtige mennesker tit har problemer med ledskader, så det burde os ku ske teoretisk set :)

Link to comment
Share on other sites

Det så du snakker om med vægtaflastning på løbebånd, det findes på flere af de store Hospitaler i DK og også på flere genoptræningscentre. Så de er ikke så unikke som du gør dem til.

Jeg har ikke hørt om noget udstyr til genoptræning, hvor man ønsker at øge vægten når folk skal på løbebånd, da man så øger chancen for skader.

Jeg taler ikke om BWSTT. Det er mere kompliceret end det, da man som sagt osse kan øge vægten. Dette er rigtig nok ikke så smart for dem der genoptræner, men til stor gavn for eliteløbere, som primært har dette udstyr.

Link to comment
Share on other sites

Mig bekendt kan man skabe tyngdekraft på to måder:

- Hav en forfærdelig masse stof til at hive i dig (læs: jorden)

- Brug acceleration

Disse to ting er dog pænt svære at have i spil, hvis man som du foreslår gerne vil have et rum man kan gå ind i så man vejer det dobbelte.

Andre muligheder er ved brug af kraftige elastikker - det gør de på rumstationen for at simulere lidt tyngdekraft når de træner på løbebånd. Jeg kunne forestille mig noget lignende kan lade sig gøre med magnetiske, men det er ikke så lowtech eller praktisk som elastikkerne.

Men den uden tvivl klart nemmeste måde at opnå det du søger er heldigvis opfundet og bruges af millioner - vægtskiver, stænger, håndvægte, vægtveste, vægtbælter, ankelvægte osv.

Så bottomline - det ville overraske mig meget hvis der fandtes et tyngdekraftrum i stil med det du beskriver.

Du glemmer en tredje mulighed ....

At emulere en forøgelse af tyngdekraften er vel egentligt ikke så vanskeligt i praksis da man "blot" bygger en karusel og lader centripental kraften om resten. Men det varer nok nogle år inden det ses i motionscentre i praksis :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Du glemmer en tredje mulighed ....

At emulere en forøgelse af tyngdekraften er vel egentligt ikke så vanskeligt i praksis da man "blot" bygger en karusel og lader centripental kraften om resten. Men det varer nok nogle år inden det ses i motionscentre i praksis :tongue:

Det er stadig acceleration, og jeg fandt det i øvrigt urealistisk at placere et gym i en centrifuge. :4smartass:

Link to comment
Share on other sites

Det er stadig acceleration, og jeg fandt det i øvrigt urealistisk at placere et gym i en centrifuge. :4smartass:

Urealistisk .. Ja

praktisk muligt .. ja

Acceleration .. nej. Legemet bevæger sig med konstant fart og tilføres ikke energi.

Såvidt jeg ved at det netop en af de metoder der er på spil når der snakkes om rumstationer med mulighed for langtids ophold pga de skadelige effekter et længevarende ophold uden tyngdekraft har på bla skelettet.

Det skulle nu ikke munde ud i en længevarende diskussion ... Følte bare trang til at fluekneppe pga den meget kontante afvisning af om det kunne lade sig gøre.

Link to comment
Share on other sites

Urealistisk .. Ja

praktisk muligt .. ja

Acceleration .. nej. Legemet bevæger sig med konstant fart og tilføres ikke energi.

Såvidt jeg ved at det netop en af de metoder der er på spil når der snakkes om rumstationer med mulighed for langtids ophold pga de skadelige effekter et længevarende ophold uden tyngdekraft har på bla skelettet.

Det skulle nu ikke munde ud i en længevarende diskussion ... Følte bare trang til at fluekneppe pga den meget kontante afvisning af om det kunne lade sig gøre.

Acceleration jo.

"In physics, and more specifically kinematics, acceleration is the change in velocity over time.[1] Because velocity is a vector, it can change in two ways: a change in magnitude and/or a change in direction. In one dimension, i.e. a line, acceleration is the rate at which something speeds up or slows down. However, as a vector quantity, acceleration is also the rate at which direction changes."

http://en.wikipedia.org/wiki/Acceleration

Min "afvisning":

Disse to ting er dog pænt svære at have i spil, hvis man som du foreslår gerne vil have et rum man kan gå ind i så man vejer det dobbelte.

Er du på nogen måde uenig i denne?

Jeg kender skam godt til princippet med at skabe tyngdekraft på rumstationer eller rumskibe, men et sådant eksistere ikke endnu. Dertil er det også lidt lettere at have med at gøre i rummet fri af tyngdekraften. Hvordan forestiller du dig et tilsvarende apparat skulle fungere på jorden for at skabe 2g konstant? Du kan ikke sætte den så rotationen forløber vandret, for så ville du falde af. Sætter du den lodret må maskinens bevægelse modvirke tyngdekraften ved at køre hurtigere op end ned.

At kalde det praktisk muligt hænger vist ret meget på din definition af "praksis". :bigsmile:

Indtil videre vil jeg kalde det "måske muligt" men "praktisk umuligt".

Skal vi fluekneppe mere? :laugh:

Link to comment
Share on other sites

:laugh:

Jeg havde selv i tankerne at retningsændringen kunne defineres som en acceleration, men var egentligt ikke sikker på at det hørte under definition, så den er købt.

Som et rum man lige går ind i og derefter er påvirket af 2 g ... Nej den tror jeg heller ikke på. Men at lave en centrifuge lignende ophængning af et rum ser jeg afgjort som muligt men næppe af interesse for andre end Nasa eller forlystelses parker.

Link to comment
Share on other sites

men til stor gavn for eliteløbere, som primært har dette udstyr.

Jeg har nu aldrig mødt eliteløbere som anvender ekstra vægt som en del af træningen, men vil da gerne hører nærmere om det. Eller jo, sprintere for at arbejde med acceleration, men her typisk som slædetræk og med elastikker osv. for at øge den eksterne modstand. mellem/lang vil typisk bruge bakkeløb for at arbejde med en øget funktionel belastning med henblik på kraftudvikling og skridtlængde/frekvens. Derudover springtræning med ekstern belastning, men ikke decideret løbetræning.

Ankelvægte vil være uhensigtsmæssige iforholdtil løbeteknikken, mens veste kunne fungere som ekstra belastning. Mener dog at det er uforholdsmæssigt belastende pågrund af trykpåvirkningen i nedslaget.

Boksere bruger vist håndledsvægte til løbetræning for at øge udholdenheden... spørg evt. Pugilist

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share