DB-swings


Dr. Durden
 Share

Recommended Posts

træne anterior deltoid

Spør kort, forvent kort svar. Jeg lærte ellers en gang at korte åbne spørgsmål var bedst, hvis målet var en langt svar :) Hmm...

Hvordan vil min ryg (lænd, lat og omkring scap) lade sig træne? Hmm, hvad mener jeg med "hvordan"...

Hvordan er den som ryg-øvelse samlignet med andre øvelser som BOR og diverse row?

Og hvad gør håndstillingen(lodret vs. vandret) til forskel?

Edited by Dr. Durden
Link to comment
Share on other sites

Det er en super helkrops øvelse

Men næppe den bedste øvelse til latissimus osv, i forhold til row, da tyngdekraften medvirker til at de omtalte muskler ikke skal arbejde så hårdt.

I forhold til lænden, vil det nok være mere udholdningstræning end egentlig styrke, da swinget gør at man ikke kommer til at arbejde med de helt store kilo i forhold til hvad man kan løfte i dødløft

Link to comment
Share on other sites

Spør kort, forvent kort svar. Jeg lærte ellers en gang at korte åbne spørgsmål var bedst, hvis målet var en langt svar :) Hmm...

Hvordan vil min ryg (lænd, lat og omkring scap) lade sig træne? Hmm, hvad mener jeg med "hvordan"...

Hvordan er den som ryg-øvelse samlignet med andre øvelser som BOR og diverse row?

Og hvad gør håndstillingen(lodret vs. vandret) til forskel?

Jeg går udfra KB swings er det samme som DB swings. Den er fuldstænding ligegyldig i sådan et henseende hvis målet er hyptrofi på overkroppen

Er det front raise, så rammer du anterior delt som tidligere skrevet. Men hvor skulle man det i en isoleret øvelse?

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Jeg går udfra KB swings er det samme som DB swings. Den er fuldstænding ligegyldig i sådan et henseende hvis målet er hyptrofi på overkroppen

Er det front raise, så rammer du anterior delt som tidligere skrevet. Men hvor skulle man det i en isoleret øvelse?

Nope, mener ikke front raise!

Maalet med swings skulle ikke vaere vaekst, men styrke - som en scap stab oevelse

Link to comment
Share on other sites

så er den ligegyldig.

scapula stabilitet kommer an på så meget. Muskulær balance og så videre. 

er man rimelig stærk i korrekt udført chins

har en god styrke i miliatrie press

tilstrækkelig mobilitet omkring skulderen

og god styrke i facepulls 

og korrekt teknik i resten af øvelserne

så skulle det være nok skulder stabilitet. 

mobilitet før stabilitet, altid. 

Link to comment
Share on other sites

Hvis øvelsen udføres sådan:

Så vil jeg holde fast ved at øvelsen primær træner anterior delt.

I grove træk ja, men det er ikke sådan jeg ville undervise den. For meget squat og for lidt hoftedrive.

Hvor meget vil du mene benene (og baller) bidrager med at sætte fart på db'en?

Link to comment
Share on other sites

så er den ligegyldig.

scapula stabilitet kommer an på så meget. Muskulær balance og så videre. 

er man rimelig stærk i korrekt udført chins

har en god styrke i miliatrie press

tilstrækkelig mobilitet omkring skulderen

og god styrke i facepulls 

og korrekt teknik i resten af øvelserne

så skulle det være nok skulder stabilitet. 

mobilitet før stabilitet, altid. 

Danke!

Link to comment
Share on other sites

I grove træk ja, men det er ikke sådan jeg ville undervise den. For meget squat og for lidt hoftedrive.

Hvor meget vil du mene benene (og baller) bidrager med at sætte fart på db'en?

Spørgsmålet i overskriften går på hvad øvelsen gør for hans skulder

Det er det jag svare på i indlæg #2

Front delt arbejder excentrisk når swinget skal stoppes, og vel også koncentrisk når swinget starter

Link to comment
Share on other sites

Spørgsmålet i overskriften går på hvad øvelsen gør for hans skulder

Det er det jag svare på i indlæg #2

Front delt arbejder excentrisk når swinget skal stoppes, og vel også koncentrisk når swinget starter

Ok, men spørgsmålet svarer lidt til at spørge hvad squat gør for underbenet.

Det er faktisk virkelig minimalt hvad skulderen udfører af egentlig arbejde både koncentrisk og excentrisk.

Skulderen bliver dog naturligvis ført igennem en væsentlig del af sin ROM og udfører noget stabiliserende arbejde, men den gør praktisk talt intet for at flytte vægten op og heller ikke rigtigt noget for at bremse vægten. Sidstnævnte sker med kernens og hoftens bevægelse.

Det er muligt der er lille smule mere arbejde ved en håndvægt ift en kettlebell, da db'en er mindre egnet til opgaven.

Link to comment
Share on other sites

Ok, men spørgsmålet svarer lidt til at spørge hvad squat gør for underbenet.

Det er faktisk virkelig minimalt hvad skulderen udfører af egentlig arbejde både koncentrisk og excentrisk.

Skulderen bliver dog naturligvis ført igennem en væsentlig del af sin ROM og udfører noget stabiliserende arbejde, men den gør praktisk talt intet for at flytte vægten op og heller ikke rigtigt noget for at bremse vægten. Sidstnævnte sker med kernens og hoftens bevægelse.

Det er muligt der er lille smule mere arbejde ved en håndvægt ift en kettlebell, da db'en er mindre egnet til opgaven.

selvfølgelig arbejder delt, ikke mindst i den excentriske del, ellers ville din skulder subluksere

Link to comment
Share on other sites

http://www.tmuscle.com/free_online_article...ulls_and_shrugs

i min verden skal man ikke militarie press før man har rigtig god mobilitet i skulderen. Hellere Skrå press så for seratus træning eller push ups med vægt

Jeg kender godt artiklen - supergod! Jeg forestillede mig bare at swings ville udgoere en god belastning for stabiliserende arbejde omkring skulderbladet i det arbejde, der bliver gjort for at holde skulder og blad paa plads.

Mht. mobilitet: Har du et par tips til at maale skuldermobilitet. Jeg synes og forestiller mig selv at min egen er ganske god, men jeg kunne jo tage fejl.

Link to comment
Share on other sites

Næ hvor skriver jeg det ??

Men selvfølgelig er ant.delt med i den funktionelle stabilitet, sammen med en del andre muskler

Du skriver at hvis man ikke brugt anterior delt ville skulderen hop af led.

Gider du forklarer mig forskellen på funktionel stabilitet og bare stabilitet?

Jeg kan ikke se at anterior delt er særlig vigtig, jeg tror ikke moment nedaf bremses af anterior delt men kommer da lidt i tvivl. Umiddelbart tænker jeg at grunden til at humerus ikke hoppper ud af ledet hovedet i bunden ved skiftet fra op til ned er, posterior delt + teres minor + infraspinats, samt at scapula er pladseret i retraction. Retraction videre før belastningen nedigennem den thoracolumba fascie.

momentet bremses af ryggen.

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

RuneB: Du skriver at hvis man ikke brugt anterior delt ville skulderen hop af led.

Alt er relativt, selvfølgelig alt efter hvor mange kilo der swinges

RuneB: Gider du forklarer mig forskellen på funktionel stabilitet og bare stabilitet?

Man skelner mellem to former for stabilitet, i en funktions analysen:

Den mekaniske stabilitet ledes udformning, kapslen + rotator cuff,

Funktionelle stabilitet delt + lat, peck + alle andre muskler der arbejder over skulderleddet.

Pga. skulderlededes håbløse anatomiske indretning, stilles der stor krav til skulderens mekaniske og funktionelle stabilitet.

Der er derfor det er ren nonsens når man snakker vægttræning, at tro at man kan lave swing, dødløft, bænkpress for den sags skyld, uden funktionel stabilitet

RuneB: Jeg kan ikke se at anterior delt er særlig vigtig

:blink::crazy:

Læser du ikke til fysioterapeut, har du ikke analyseret bevægemønstre på dit studie, prøv at kigge på den video jeg linkede til. Det er monster mega kanon super tydelig at ant. delt arb. excentriske i det swing

Edited by Vastus
Link to comment
Share on other sites

I en korrekte udført kb swing vil jeg mene at den ikke arbejde excentrisk. Jeg vil mene at man i en fejludført db swing kunne finde på at deaccelere fra 90 udfra kroppen og ned.

Tak for din afklaring omkring funktionel stabilitet vs. mekanisk stabilitet.

jeg har editede mit oprindelig indlæg. Da jeg kan se der var nogen stav fejl og jeg manglede at færdiggøre hvad jeg skrev

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Jeg kender godt artiklen - supergod! Jeg forestillede mig bare at swings ville udgoere en god belastning for stabiliserende arbejde omkring skulderbladet i det arbejde, der bliver gjort for at holde skulder og blad paa plads.

Mht. mobilitet: Har du et par tips til at maale skuldermobilitet. Jeg synes og forestiller mig selv at min egen er ganske god, men jeg kunne jo tage fejl.

kan man lave en korrekt udført wallslide, med baller,lænd,hånd,albue indtil væggen rimelig afslappet så synes jeg man har tilstrækkelig mobilitet til det.

Link to comment
Share on other sites

Hvis øvelsen udføres sådan:

Så vil jeg holde fast ved at øvelsen primær træner anterior delt.

ok. Jeg kiggede video igennem. Den specifik du havde postet. Enig excentrisk anterior delt, samt noget koncentrisk også. Hvad med en Kb swing så. Giver min tidligere post mening i forhold til en korrekt udført KB swing for dig?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share