Squat


harald8800
 Share

Recommended Posts

Kan ikke fortælle dig hvor vidt det ville resultere i overtræning, men dette ville da ikke være utænkeligt. Men squad vil forbedre dit løb. Men kan ikke umedbart forstille sig det er sundt med løb en dag, og så squad, og så løb igen.

Link to comment
Share on other sites

I simplificer alt for meget...

Altså hvor mange løbe passe drejer det sig om og deraf squat pas?

Hvordan ser dit løbeprogram ud og hvor meget er det i forhold til dit basis niveau?

Hvad har du af strukturelle og funktionelle begræsning i dit bevægeapparatet, herunder skader?

Hvordan er din reaktiv styrke, relativ styrke, power, kraftudviklings kapacitet i forskellige øvelser.

Har du squattet før? hvor meget har du squat altså vægt, tid osv.

Hvad mener du når du siger squat? hvad er squat, hvor langt er vi ned, hvad er tempoet og hvordan er din teknik.

hvordan er din løbeteknik?

Squat er uden tvivl en genial øvelse brugt på den rigtigt måde i det rigtigt sammenhæng også til lang distance løber. At mollerup så ikke kan struktur sigen træning således at han ikke for ømme ben er hans egen sag.

At squat virker skadesforebyggende er også en simplicifering. Vi er nødtil at vide noget mere om dig for at kunne sige at squat vil virke skades forebyggende. Der er evidens for det. Men ikke i alle tilfælde.

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Squat er uden tvivl en genial øvelse brugt på den rigtigt måde i det rigtigt sammenhæng også til lang distance løber. At mollerup så ikke kan struktur sigen træning således at han ikke for ømme ben er hans egen sag.

Hvordan ville du træne squat så det ikke indvirker på løbet, med lavere vægt, færre gentagelser eller noget helt andet?

Link to comment
Share on other sites

hvad gør du nu?

med hvilken teknik?

hvor meget løber du?

Lige har jeg droppet squat og dødlyft.

Hvilken teknik er et godt spørsmål, stangen på skulderne og ned i 90 grader eller lidt under.

Lige nu løber jeg 10 km om fredagen og 5-6 om søndagen, men fra nytår begynder jeg optrapning til Hamburg Maraton, hvor jeg kommer op på 70 km om ugen før jeg begynder nedtrapning til maraton.

Lige er planen 2 lange ture på 18 og 25 km, samt 3 på 10 km om ugen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Lige har jeg droppet squat og dødlyft.

Hvilken teknik er et godt spørsmål, stangen på skulderne og ned i 90 grader eller lidt under.

Lige nu løber jeg 10 km om fredagen og 5-6 om søndagen, men fra nytår begynder jeg optrapning til Hamburg Maraton, hvor jeg kommer op på 70 km om ugen før jeg begynder nedtrapning til maraton.

Lige er planen 2 lange ture på 18 og 25 km, samt 3 på 10 km om ugen.

Hej, håber det er ok jeg blander mig i debatten med endnu et spørgsmål. Jeg har benpresset i slæde de sidste to vintre for at øge min styrke på cyklen. Har 1.5 cm. forskel på benlængden (og derfor skæv ryg hvorfor jeg ikke tør binde an med squat), måske derfor har jeg begge vintre i maxfasen fået problemer med senehæftningen under knæet på det korte ben. Har nu købt et hælindlæg der kompenserer for benlængden. I maxfasen har jeg presset efter Joe Friels cykelryttermål på 2.7 x kropsvægt, dvs. seks serier hvor de sidste fire er presset på 205 kilo á 6 gange, jeg vejer selv ca. 70 kilo, når jeg er i sommerform til mine to halve jernmænd, hvor jeg slutter af med halv marathon. Om jeg har fået noget ud af det i forhold til mit løb ved jeg ikke, men jeg var mindre træt denne sommer end for ét år siden, så måske. Spørgsmålet er: bør man undlade(max)benpres når man har fysiologiske skævheder som jeg? I givet fald, kan jeg træne styrken tilsvarende funktionelt på cyklen og i romaskine?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share