Hjælp!


Thats_It
 Share

Recommended Posts

Hej, hej alle her inde i MOL, tænkte om der var nogen der var villige til at dele deres gode erfaringer (hvis de har nogle), om hvordan man tager kraftigt/hurtigt på i vægt i både form af rå muskelmasse og også fedt. Jeg har et problem som jeg desværre ikke personligt kender til andre har. Jeg har åbenbart et utroligt "godt" stofskife, så jeg har meget svært ved at tage på.

Skal lige siges at jeg er en dreng i alderen 16 år, er 185-186 høj og vejer knap 58-59 kg så jeg er faktisk undervægtig. Jeg går i fitness nu 2-3 gange om ugen både for at styrke min kondition, men tænkte om det kunne hjælpe mig med at tage på, men ind til videre har det ikke givet nogen store synlige resultater, hvilket ikke ligefrem styrker min motivation til at fortsætte. Jeg drikker også proteindrik, og har hørt om noget der hedder creatil (staves?) der skulle udfylde nogle muskel depoter for at gøre opbyning af muskler nemmere? I så fald virker det?

Så hvis nogen kender til nogen gode øvelse eller træningsprogammer, kostvaner eller andet der er nemt at squeeze ind i sit ugentlige skema, er jeg tilbøjelig for alt, eftersom jeg er begyndt at blive desperat. Som sagt en hver ting der kan gøre kampen for mig om at tage på i vægt hurtigere eller nemmere ville være rart.

på forhånd tak :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

Når man har svært ved at tage på, kan det ofte være en fordel at indtage flydende kalorier da de ikke giver samme mæthedsfornemmelse. Du kan f.eks. vænne dig til at drikke en halv liter mælk/kakao om morgenen, og og halv liter inden du går i seng. Du skal sørge for at holde en god proteinrig kost, da jeg går ud fra du er interesseret i primært at tage på i form af muskler. Energitætte produkter som nødder er godt at supplere op med.

Nedenfor har jeg givet et eksempel på hvordan din kost kunne se ud.

Morgenmad:

0,5 liter minimælk med 100 gram havregryn, med 1 banan og 20 gram mandler @ 750 kcal

Formiddag:

1 stykke rugbrød med 50 gram kylling og 0,5 liter kakao @ 500 kcal

Frokost:

Kan evt. laves som nem pastasalat til at have med

200 gram kylling/tun/etc. @ 750 kcal

100gram fuldkornspasta

Salat

20 gram cathew nødder

Oliedressing

Eftermiddag:

Grovbolle m. pålæg @ 300 kcal

Aftensmad:

Hvad der bliver serveret, spis godt til @ 700-1000kcal

Natmad:

Knækbrød med pålæg el. 0,5 liter kakao @ 300 kcal.

Samlet kaloreindtag ca. 3000-3600kcal. Det daglige indtag kan altid reguleres med ekstra nødder, træningsshake osv. efter behov.

Jeg er overbevist om at hvis du systematisk sørger for at holde dit kalorieindtag på det niveau, så vil du tage på. Synes ofte man oplever folk der mener de har en høj forbrænding som egentlig er ganske normal, men grunden til de ikke tager på er fordi de simpelthen spiser for ustruktureret og alt for lidt. Du kunne evt. prøve og komme med en skitse over hvad du plejer at spise dagligt?

For at svare på om kreatin virker, så ja, på de fleste. Du kan evt. læse den udmærkede kreatin faq her på siden

Edited by Kafir
Link to comment
Share on other sites

Når man har svært ved at tage på, kan det ofte være en fordel at indtage flydende kalorier da de ikke giver samme mæthedsfornemmelse. Du kan f.eks. vænne dig til at drikke en halv liter mælk/kakao om morgenen, og og halv liter inden du går i seng. Du skal sørge for at holde en god proteinrig kost, da jeg går ud fra du er interesseret i primært at tage på i form af muskler. Energitætte produkter som nødder er godt at supplere op med.

Nedenfor har jeg givet et eksempel på hvordan din kost kunne se ud.

Morgenmad:

0,5 liter minimælk med 100 gram havregryn, med 1 banan og 20 gram mandler @ 750 kcal

Formiddag:

1 stykke rugbrød med 50 gram kylling og 0,5 liter kakao @ 500 kcal

Frokost:

Kan evt. laves som nem pastasalat til at have med

200 gram kylling/tun/etc. @ 750 kcal

100gram fuldkornspasta

Salat

20 gram cathew nødder

Oliedressing

Eftermiddag:

Grovbolle m. pålæg @ 300 kcal

Aftensmad:

Hvad der bliver serveret, spis godt til @ 700-1000kcal

Natmad:

Knækbrød med pålæg el. 0,5 liter kakao @ 300 kcal.

Samlet kaloreindtag ca. 3000-3600kcal. Det daglige indtag kan altid reguleres med ekstra nødder, træningsshake osv. efter behov.

Jeg er overbevist om at hvis du systematisk sørger for at holde dit kalorieindtag på det niveau, så vil du tage på. Synes ofte man oplever folk der mener de har en høj forbrænding som egentlig er ganske normal, men grunden til de ikke tager på er fordi de simpelthen spiser for ustruktureret og alt for lidt. Du kunne evt. prøve og komme med en skitse over hvad du plejer at spise dagligt?

For at svare på om kreatin virker, så ja, på de fleste. Du kan evt. læse den udmærkede kreatin faq her på siden

Tak for hjælpen om den gode kostvane, jeg skal lige give det en chance for at se om det virker. Men tbh det med frokost osv, betyder vel at jeg skal lave min pasta ret dagen før hver dag! Selvføglelig skal man arbejde for det hvis man vil have resultater, og det er slet ikke fordi jeg er doven eller noget, men at stå hver aften før og lave pasta er evt lidt?! (jeg er jo blot en teenager). Et andet spørgsmål er hvorfor jeg skal spise mine havregryn med minimælk og ikke med let eller sødmælk hvis jeg skal øge min vægt?

Svaret til vægtøgening i form af muskler er selvfølgelig rigtig. Er det noget du personligt har prøvet? og hvor lang burde der gå før jeg kan se resultater, eller er den en meget langsom process? Hvis jeg nu også dryker sport og går til træning der udover (hvilket jeg gør) skal jeg så indtage mere? Men ellers tak endnu en gang :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Tror den pasta var mere ment som et eksempel på hvordan din frokost kunne se ud. Rugbrød og kød/fisk pålæg kunne også være et forslag :)

Dette kan diskuteres, hvilket jeg ikke er ude på, men let og sød mælk indeholder en stod del mættet fedt, hvilket ikke er godt i alt for store mængder.

Vil tro hvis du følger overstående kostplan ville du med din størrelse rimelig hurtigt tage nogen kg på, trods dit aktivitets niveau. - Sker der ikke noget så suppler op som før nævnt med energitætte fødevarer f.eks. nødder

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej, hej alle her inde i MOL, tænkte om der var nogen der var villige til at dele deres gode erfaringer (hvis de har nogle), om hvordan man tager kraftigt/hurtigt på i vægt i både form af rå muskelmasse og også fedt. Jeg har et problem som jeg desværre ikke personligt kender til andre har. Jeg har åbenbart et utroligt "godt" stofskife, så jeg har meget svært ved at tage på.

Skal lige siges at jeg er en dreng i alderen 16 år, er 185-186 høj og vejer knap 58-59 kg så jeg er faktisk undervægtig. Jeg går i fitness nu 2-3 gange om ugen både for at styrke min kondition, men tænkte om det kunne hjælpe mig med at tage på, men ind til videre har det ikke givet nogen store synlige resultater, hvilket ikke ligefrem styrker min motivation til at fortsætte. Jeg drikker også proteindrik, og har hørt om noget der hedder creatil (staves?) der skulle udfylde nogle muskel depoter for at gøre opbyning af muskler nemmere? I så fald virker det?

Så hvis nogen kender til nogen gode øvelse eller træningsprogammer, kostvaner eller andet der er nemt at squeeze ind i sit ugentlige skema, er jeg tilbøjelig for alt, eftersom jeg er begyndt at blive desperat. Som sagt en hver ting der kan gøre kampen for mig om at tage på i vægt hurtigere eller nemmere ville være rart.

på forhånd tak :4mewantfood:

hej med dig...

jeg ville lige vise dig siden www.vitalcoaching.dkhvor dit problem måske kan løses.

der er nemlig et kosttilskud på siden der er rigtig godt når det gælder om og tabe kilo. der er også garanti på det. og på siden er der også rigtig mange gode artikler om hvordan man kan komme i gang med en slankekur uden det bliver for hårdt.

jeg bruger siden rigtig meget og produktet hverdag. håber det hjælper dig lige så meget som det har hjulpet mig ..

venlig hilsen T-Gajhede

Edited by T-Gajhede
Link to comment
Share on other sites

hej med dig...

jeg ville lige vise dig siden www.vitalcoaching.dkhvor dit problem måske kan løses.

der er nemlig et kosttilskud på siden der er rigtig godt når det gælder om og tabe kilo. der er også garanti på det. og på siden er der også rigtig mange gode artikler om hvordan man kan komme i gang med en slankekur uden det bliver for hårdt.

jeg bruger siden rigtig meget og produktet hverdag. håber det hjælper dig lige så meget som det har hjulpet mig ..

venlig hilsen T-Gajhede

Måske har du selv spottet det: Trådstarter skal ikke tabe sig. Han skal gaine.

Link to comment
Share on other sites

hej med dig...

jeg ville lige vise dig siden www.vitalcoaching.dkhvor dit problem måske kan løses.

der er nemlig et kosttilskud på siden der er rigtig godt når det gælder om og tabe kilo. der er også garanti på det. og på siden er der også rigtig mange gode artikler om hvordan man kan komme i gang med en slankekur uden det bliver for hårdt.

jeg bruger siden rigtig meget og produktet hverdag. håber det hjælper dig lige så meget som det har hjulpet mig ..

venlig hilsen T-Gajhede

Drop for helvede det reklamepis og læs hvad manden (drengen) skriver.

Idiot.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share