Brystmuskel?


Le Moi
 Share

Recommended Posts

1: Jeg har haft en brækket albue hvilket resulterede i at jeg gik med en ubrugelig arm i et halvt år. Nu er jeg begyndt at træne lidt her hjemme med håndvægte, og jeg har efter juleferien tænkt mig at begynde i et motionscenter. Mit problem er at min venstre brystmuskel halter _meget_ efter den højre, men kan virkelig se forskel. Er der en måde hvorpå jeg kan træne min venstre mere end den højre så jeg kan få den til at.. vokse som den højre...

2: Et meget simpelt spørgsmål, hvordan måler man sin fedtprocent? Og hvad er den "normale" fedtprocent for en dreng på 15?

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes ikke det er nogen god ide at begynde og træne "skævt". Det kan hurtigt give nogle uønskede følgevirkninger (ondt i ryggen osv.)..

Hvis din højre er meget stærkere end den venstre, skulle der jo ikke være noget i vejen for at træne den med, når du træner den venstre...

Link to comment
Share on other sites

Du kunne måske også træne bænkpress med dumbbells i stedet for barbell. For så vil du kunne putte mere vægt på den ene dumbbell end den anden. Men jeg tror også det er en meget dårlig ide at træne "skævt", det vil give alvorlige skader og problemer.

Der er forskellige måder, hvormed du kan måle din fedtprocent. Men den letteste vil nok være at spørge din biologi-lærer om ikke skolen har noget til at måle fedtprocenten med. F.eks. findes der en maskine, hvor man indtaster sin alder, vægt og højde, hvorefter man holder dine hænder på to metalflader og så vil der blive sendt strøm i gennem ens armen. Maskinen vil så beregne, hvor meget modstand der var. Og så kommer den med et tal nemlig fedtprocenten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener også: Lad være med at træne skævt.

Jeg har selv prøvet flere "skævheder", hvor der var forskel på højre og venstre side,

bl.a. efter en knæskade.

Når du træner almindelige brystøvelser f.eks. bænkpres, vil den muskel, der er stærkest

have det letteste arbejde, og den muskel, der er svagest vil blive belastet tættere til

dens grænse. Derfor vil den også vokse mere, og forskellen vil automatisk blive udlignet.

Med andre ord.

Planlæg træningen så den er optimal for den svageste side.

F.eks. findes der en maskine, hvor man indtaster sin alder, vægt og højde, hvorefter man holder dine hænder på to metalflader og så vil der blive sendt strøm i gennem ens armen. Maskinen vil så beregne, hvor meget modstand der var. Og så kommer den med et tal nemlig fedtprocenten.

Den findes også som badevægt. Se iøvrigt artiklen på forsiden af MOL om måling med fedttang. Målemetode beskrevet her.

Henning :pumpin:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share