Historisk nedtælling til WWC


Mads Thøgersø
 Share

Recommended Posts

Mads, hvis du tager imod opfordringer, så er Leonid Taranenkos historie også ret spændende. Plus han har all-time stød rekord i supersværvægt.

Havde egentlig ikke tænkt mig at fortsætte, men ja, Leonid Taranenko er værd at skrive om, og har faktisk også et par andre i ærmet, så jeg forfatter lidt de næste par dage smile.gif

Link to comment
Share on other sites

Fredag d. 20 november tongue.gif Leonid Taranenko:

Leonid Taranenko født i 1956, i Hviderusland, og stillede i sin lange karriere op for såvel Sovjetunionen, som for Hviderusland.

Egentlig løftede han i 110kg klassen, og gjorde det godt der, i 1980 blev han f.eks europæisk, verdens og olympisk mester!

Men i 1985 stillede han op i 110kg+ klassen, noget af et sats for en mand der egentlig ikke var bygget til denne klasse, 70'ernes champion, Vasily Alexeev var der ikke længere, men Taranenko var nu 29 år, der var mange store, unge løftere i Sovjet, som stod parat til at blive "Den næste Alexeev".

Men Taranenko ville det anderledes, og fik vel egentlig sin vilje, i årene 1985-1988 nærmest eksplodere hans tokamp resultat, fra OK med 415kg i 1985, til den højeste tokamp nogensinde, ved "World Super-heavyweight/Samboy Chip Cup" 1988 i Australien, hvor han lavede fantastiske 210-266kg, to kamp 475kg!!!

På Plateauet:

Taranenko havde, udover sin styrke, et kæmpe plus: Han var hurtig, MEGET hurtig, og så kunne han komme langt ned efter stangen.

Noget helt forunderligt ved Taranenko var, at han vandt EM i 1996, i en alder af 40 år! Det er helt uset ellers, hans præstation ved OL det år skal vi så forsøge at glemme.

De tørre tal:

Træk: 210kg

Stød: 266kg

Tokamp: 475kg

19 verdensrekorder

Europamester 4 gange

Verdensmester 2 gange

OL-vinder 1 gang

Til sidst vil jeg, ikke for at ødelægge glansbilledet, men for at få de sande facts på bordet, stille mig lidt på tværs, fordi:

Kigger man på klippet med de 266kg, så burde det løft være underkendt, der er stem i hans venstre arm, for at gøre det endnu værer, så fik Alexander Kurlovich underkendt et LANGT pænere stød på 266kg året forinden, og tilmed trak han til samme konkurrence i 1987 212.5kg.

210kg træk, Samboy Chips 1988:

266kg stød, Samboy Chips 1988:

Link to comment
Share on other sites

For de som vil sammenligne Taranenko's stød med Kurlovich's stød, så linker jeg til begge videoer her:

Leonid Taranenko, 266kg:

Alexander Kurlovich, 266kg:

Taranenko fik godkendt sit, mens Kurlovich fik sit underkendt, hvilket jeg mener er helt absurd.

men det kan, hvis vi skal tro rygterne fra Iran, måske være "ligegyldigt". for disse rygter siger, at Said Alhouseinni til træning for nogle måneder siden lavede 215-270 til træning, og han er altså tilmeldt VM!

Jeg glæder mig ihvertfald til at se om Iranernes påstand holder!

Link to comment
Share on other sites

Jeg så lige genudsendelsen af 56kg klassen. Mutlus stød-rekord ryger snart.

Havde Sergio Alvarez SL-knæbind på?!

det var synd han ikke fik det stød, det var sgu flot at han gjorde forsøget!

Angående de knæbind, så lurede jeg også en hel del, men da der er teknisk kontrolant til stede (hende madamen der render i vejen for kameraet), så går jeg ud fra at de er ok, jeg vil gætte på at de er bundet så løst at de kan trækkes op/ned uden problemer.

Link to comment
Share on other sites

Alvarez%20CUB_resize.JPG

Jeg kan ikke helt forstå hvordan de knæbind kan være lovlige.

Fra "Technical and Competition Rules":

4.4.1 Bandages, tapes or plasters may be worn on the wrists, the

knees and the hands. Tape or plasters may be worn on the

fingers or the thumbs.

4.4.2 The bandages may be made of gauze, medical crepe or

leather. A one-piece elastic bandage or rubberised kneecap,

which allows free movement, may be worn over the knees.

This latter piece of equipment cannot be reinforced in any

way.

4.4.3 On the wrists, the bandages must not cover more than 100 mm

of skin.

4.4.4 On the knees, the bandages must not cover more than 300 mm

of skin.

4.4.5 There is no limit to the length of the bandages.

Flere billeder fra 56kg:

Link to comment
Share on other sites

20/11:

11.00 Mænd 56kg (120min) LIVE

16.15 Mænd 56kg (45min)

22.15 STÆRK MAND: Champions League fra England (60min)

21/11:

00.40 Mænd 56kg (50min)

08.30 Mænd 62kg (90min) LIVE

22/11:

01.30 Mænd 62kg (30min)

08.00 Kvinder 53kg (120min) LIVE

17.00 Mænd 69kg (60mmin)

23/11:

17.00 Kvinder 58kg (60min)

23.45 Kvinder 58kg (45min)

24/11:

10.00 Kvinder 58kg (60min)

11.00 Mænd 77kg (120min) LIVE

15.45 Mænd 77kg (60min)

19.30 Mænd 77kg (90min)

25/11:

00.15 Mænd 77kg (75min)

10.00 Mænd 77kg (60min)

11.00 Kvinder 63kg (120min) LIVE

15.00 Mænd 77kg (60min)

16.00 Kvinder 63kg (60min)

26/11:

00.30 Kvinder 63kg (60min)

10.00 Kvinder 63kg (75min)

11.00 Mænd 85kg (120min) LIVE

15.00 Kvinder 63kg (60min)

16.00 Mænd 85kg (60min)

27/11:

08.30 Kvinder 69kg (90min) LIVE

11.00 Mænd 94kg (120min) LIVE

14.00 Kvinder 69kg (60min)

15.00 Mænd 94kg (60min)

19.15 Kvinder 69kg (45min)

20.00 Mænd 94kg (60min)

21.00 STÆRK MAND: Champions League fra Ungarn (60min)

28/11:

08.30 Kvinder 75kg (90min) LIVE

11.45 Kvinder +75kg (75min) LIVE

29/11:

00.00 Kvinder +75kg (60min)

08.30 Mænd +105kg (90min) LIVE

15.15 Mænd 105kg (90min)

30/11:

16.00 Mænd 105kg (60min)

17.00 Mænd +105kg (60min)

1/11:

14.30 Mænd +105kg (60min)

Link to comment
Share on other sites

For de som vil sammenligne Taranenko's stød med Kurlovich's stød, så linker jeg til begge videoer her:

Leonid Taranenko, 266kg:

Alexander Kurlovich, 266kg:

Taranenko fik godkendt sit, mens Kurlovich fik sit underkendt, hvilket jeg mener er helt absurd.

men det kan, hvis vi skal tro rygterne fra Iran, måske være "ligegyldigt". for disse rygter siger, at Said Alhouseinni til træning for nogle måneder siden lavede 215-270 til træning, og han er altså tilmeldt VM!

Jeg glæder mig ihvertfald til at se om Iranernes påstand holder!

Er du vild Kurlovich´s form er ond, især taget i betragtning af hvilken vægtklasse han var i. Sindsygt

Link to comment
Share on other sites

Lørdag d. 21 November 62kg klassen:

Jeg er kommet lidt sent hjem i dag, og vil derfor nøjes med lige at springe let igennem 62kg klassen, jeg lover at der nok skal komme lidt info om flere løftere, vi har et par af mine favoriter i ærmet endnu, og vi skulle jo også gerne have noget om en kvinde smile.gif

Nå, men klassen i dag, tja hvad skal man sige, det er jo nok at overdrive hvis jeg siger at Kinesserne skuffede, men så alligevel, Jianjun Ding's første stød forsøg så voldsomt tungt ud i vendet, og han missede sine to næste forsøg, det er ikke hvad vi normalt forventer af Kinesserne.

Og det mundede da også ud i at Sheng-Hsiung, Teipei fra B-gruppen fik en medalje i stød!

Til gengæld løftede Irawan fra Indonesien SUPER, virkelig flot klaret at en "underdog" ender med en flot 2. plads!

Imorgen skal vi se Vencelas Dabaya løfte i 69kg klassen, han vinder nok ikke, men vi holder med ham, for han er en charmerende løfter med flot teknik!

Link to comment
Share on other sites

Søndag d. 22 November, Kvindernes 53kg klasse:

Lad mig sige med det samme: Det er noget af det mest spændende vægtløftning jeg har set i LANG tid, det er intet mindre end fantastisk!

En 16 årig pige vinder VM! Zulfiya Chinshanlo, født i 1993, hun var 5. efter træk, men vandt guld i stød og tokamp ved at tangere verdensrekorden på 129kg!

Hendes trænere gjorde det fornuftige, de kunne have satset, og taget verdensrekorden med, men de tog kun hvad der var nødvendigt!

Jeg er simpelthen så imponeret, Kinesserne prøvede ellers at bringe hende ud af fatning ved at brokke sig over at deres løfter Chen Xiaoting's 3. forsøg ikke var på de kg de havde bedt om, hendes forsøg var på 125kg, og hun missede de allerede i vendet, hun får så lov til at prøve 127kg, som hun selvfølgelig også misser.

Zulfiya Chinshanlo er verdensmester! Som 16 årig, det er simpelthen ubeskriveligt smile.gif

Link to comment
Share on other sites

Hej Mads

Sublim, tråd og opfølgning. Er nødt til lige også at komplimentere det!

Jeg sad også og så 53 kg-klassen i formiddags, og smilet fra den unge, kazakstanske pige da hun fik de 129 kilo over hovedet var et godt øjeblik. Det var fuldt fortjent. Det så jo legende let ud da hun rev de 120 op i første forsøg. Vanvittigt imponerende!

Link to comment
Share on other sites

Hej Mads

Sublim, tråd og opfølgning. Er nødt til lige også at komplimentere det!

Jeg sad også og så 53 kg-klassen i formiddags, og smilet fra den unge, kazakstanske pige da hun fik de 129 kilo over hovedet var et godt øjeblik. Det var fuldt fortjent. Det så jo legende let ud da hun rev de 120 op i første forsøg. Vanvittigt imponerende!

Tak tak smile.gif

Det er altid fedt når løfterne viser glæde efter gode løft, specielt Kinesserne har været slemme til Stone-face, men her senere i dag, i 69kg klassen når Huizhai Liao vinder, og sætter ny verdensrekord i tokamp, ja og faktisk måske også både træk og stød, alt efter hvor presset han bliver, så skal vi da nok få en Kinesser med et smil på læben, for det havde hende der tabte til Zulfyia da ihvertfald svært ved at mønstre laugh.gif

Link to comment
Share on other sites

Søndag d. 22 November, Kvindernes 53kg klasse:

Lad mig sige med det samme: Det er noget af det mest spændende vægtløftning jeg har set i LANG tid, det er intet mindre end fantastisk!

En 16 årig pige vinder VM! Zulfiya Chinshanlo, født i 1993, hun var 5. efter træk, men vandt guld i stød og tokamp ved at tangere verdensrekorden på 129kg!

Hendes trænere gjorde det fornuftige, de kunne have satset, og taget verdensrekorden med, men de tog kun hvad der var nødvendigt!

Jeg er simpelthen så imponeret, Kinesserne prøvede ellers at bringe hende ud af fatning ved at brokke sig over at deres løfter Chen Xiaoting's 3. forsøg ikke var på de kg de havde bedt om, hendes forsøg var på 125kg, og hun missede de allerede i vendet, hun får så lov til at prøve 127kg, som hun selvfølgelig også misser.

Zulfiya Chinshanlo er verdensmester! Som 16 årig, det er simpelthen ubeskriveligt smile.gif

+1.

Det var virkelig god underholdning og VL når det er bedst. Ærgeligt, at man ikke længere får 4. forsøg, for så var verdensrekorden blevet slået!

Link to comment
Share on other sites

Søndag d. 22 November, Mænd 69kg klassen:

Endnu en klasse med en Kinesser som favorit, det gik dog ikke HELT som jeg havde forudsagt.

Det var fedt at Liao forsøgte sig på 166kg i træk, den kunne have været der med et kg mere på stangen.

Jeg er uendeligt ked af at Dabaya missede sine tre stød, han fik dem stødt for langt bagover, der var ellers god styrke i dem alle.

Ninel Miculescu leverede en rigtig flot præstation, specielt hans sidste træk var super godt!

I stødene gik den lidt galt for Liao i hans 1. forsøg, det var en lille svipser at han ikke fik spændt ordenligt op, og hans albuer kom ned og rørte hans knæ.

Han måtte så bruge sit 2. forsøg på at få den samme vægt godkendt, 186kg, dette ødelagde desværre mulighederne for rekordforsøg, og han afstod fra sit sidste løft, da han havde vundet, jeg er ellers overbevist om at han godt kunne have taget rekorden, hvis altså hans 1. forsøg var gået bedre!

Link to comment
Share on other sites

Fik ikke kommenteret/opdateret igår, da TDC's servere gik død = intet signal til mit tv.

Det var kvindernes 58kg klasse der løftede igår, har ikke fået den set endnu, regner med at gøre det senere i aften, men snakkede med en træningskammerat som havde set det, og han sagde at det ikke var videre imponerende.

Tirsdag d. 24 November, 77kg mænd:

Fantastisk vægtløftning i dag! Topløfterne i træk var Tigran Martirosyan med 170kg, og Lu Xiaojun med ny verdensrekord på 174kg!!

Tigran Martirosyan er helt afsindigt hurtig under stangen, men han virker en smule ustabil med den på strakte arme. Lu udviste super teknik, og også god fart, og dette førte ham til den nye verdensrekord på 174kg i træk.

I stødene var det lidt specielt at se, idet alle de tre medaljetagere, Su Dijan, Tigran Matrirosyan, og Lu Xiaojun lavede knickstød, og ikke saksestød/splitstød som stortset alle andre vægtløfter, helt fantastisk er det at se hvor dybt de to kinessere går efter stangen, her snakker vi altså overheadsquat med 200kg+!

Lu Xiaojun fik også verdensrekorden i tokamp med 378kg, og prøvede verdensrekord i stød på 211kg, men den var for tung i vendingen.

Koreanske Sa Jae-Hyouk prøvede to forsøg på 212kg, men missede begge to, det sidste forsøg var ellers meget tæt på, og én dommer gav hvidt lys!

Men to verdensrekorder, og endnu en guldmedalje til kinesserne, ikke dårligt! smile.gif

Imorgen er det kvindernes 63kg klasse der skal løfte, og her skal bemærkes at Ruth Kasirye fra Norge skal løfte i A-gruppen, nok ikke med medaljechance, men lad os nu stadig heppe på hende!

Link to comment
Share on other sites

Onsdag d. 26 November, 63kg kvinder:

Jeg synes de lagde ud med lidt for mange uoplagte løft, og forstyrren fra juriens side, men de kom da flot deropad i træk, og det endte her med en rimlig spændende kamp hvor Hanna Batsiushka overraskede mig lidt.

I stød startede det godt nok også tamt ud, mange løftere stødte mindre end vinderen af den 10kg lettere 53kg klasse.

Men også her blev det spændende, Svetlana Tsarukaeva fortsatte i flot stil, og lignede en vinder, Sibel Simsek løftede også super, med rigtig lette vend!

MEN, som skudt ud af en kanon overhalede Mayia fra Kazakhstan dem, hun kom fra en 6. plads i træk med 105kg, op til en 5. plads i total ved hjælp af sit 1. stød, missede det næste, og lå derved stadig på 5. I 3. forsøg gik hun ind på 6kg mere end nærmeste konkurrent, OG FIK DEN!

Lige som i 53kg klassen, kom en underdog fra Kazakhstan susende forbi alle, og vandt, stort tillykke til Maiya Maneza, fantastisk sejr som virkelig fik mig op fra stolen!

Torsdag skal vi se mændene i 85kg klassen løfte, hold udkig efter Benjamin Hennequin, han vinder nok ikke, men han har nogle voldsomme lår, der kan få de fleste BB'ere til at få mindreværdskomplekser!

Jeg krydser fingre for Adrian Zielinski fra Polen! smile.gif

Link to comment
Share on other sites

Lidt 'backstage' fra WWC. Kinesisk TV... Der filmer de kinesiske løftere... Mens de spiser. Og et kort glimt af Rezazadeh. Hvor mange minutters dækning har der været af WWC på dansk TV indtil videre?

63kg-kvinder var, som Mads så fint beskriver, faktisk meget spændende. Noget jeg dog lagde mærke til, var at de ofte tog bagerste ben frem, i stedet for forreste ben tilbage, efter stødet. Det har jeg fået at vide man ikke må ca. 1000 gange af trænerne i klubben :)

Så' der quads:

340x.jpg

Link to comment
Share on other sites

Torsdag d. 26 November, mænd 85kg:

Endnu en vægtklasse, endnu en medalje til Kina.

Så er vi ved at bevæge os op i de lidt tungere vægtklasser, og vi fik da også nogle fine løft i dag, jeg er dog ked af at vi ikke fik set et WR forsøg fra Lu Young i stød i dag, men der ville på ingen måde have været kræfter til det, han har haft lidt maveproblemer, og de kinessiske mesterskaber er kun en måned tilbage i tiden. Han løftede pænt, dog uden den kinessiske suverænitet som vi har set i nogle af de lavere vægtklasser.

Jeg er ked af at Tigran V. Matyrosian måtte udgå fra stød, men der var åbenbart knas med ryggen.

Hennequin er jeg lidt skuffet over, men det er han vist også selv, bedre held næste gang til ham, og generelt bare til de franske løftere!

Siarhel Lahun der fik sølv i træk, sølv i tokamp og guld i stød var virkeligt en positiv overraskelse, jeg er dog ked af at anledningen til at han stiller op er at Rybakou er skadet.

Vladimir Kuznetsov, bronze i tokamp løftede super flot, lækker teknik, Kazakhstan vil sgu noget inden for vægtløftning!

Men deres stærkeste mand, Ilya Ilin, får vi desværre ikke at se imorgen, han er skadet, men rygtet vil vide at han forbereder et comeback, lad os krydse fingre for at vi snart ser dette supetalent igen!

Vladimir Kuznetsov:

Kuznetsov-3-KAZ_resize.JPG

Link to comment
Share on other sites

Fredag d. 27 November, mænd 94kg:

Nøj for en spændende klasse!

Ok, der var ALT for mange røde lamper, det virker som om en hel del af gruppen har været ramt af sygdom.

Er positivt overrasket over Vladimir Sedov fra Kasakhstan, jeg var bange for at han "bare" var en erstatning for Ilya Ilin, men hans præstation var super, synes dog at dommerne havde en tendens til at tolke hans let bukkede arme som stem, faktum er jo at manden ikke kan strække dem helt ud.

Egentlig var der meget, ikke videre køn vægtløftning i dag, værd at bemærke er dog at Artem Imanov fra B-gruppen fik sølv i træk.

Det der dog fik reddet det hele var Seon-Jong og Vladimir Sedov's lille fight om hvem der skulle have medalje i stød, Seon-Jong har stødt 218, Sedov 217kg, de har hver ét løft tilbage, Sedov er sikret den samlede sejr, men Seon-Jong vil have guld i stød, så de begynder at øge:

Vladimir: 218kg

Seon-Jong: 219kg

Vladimir: 220kg

Seon-Jong: 221kg

Vladimir: 222kg

Kommentatoren: Do you wanna give me a heartattack guys?!

Seon-Jong: 223kg

Vladimir: 225kg

Kommentatoren: I QUIT!

Vladimir går nu på de 225kg og misser dem, hvilket giver Seon-Jong guld i stød.

Seon-Jong har dog bedt om 226kg i mellemtiden og skal nu tage den, han kikser dog også.

Stakkels skivepåsættere som SKAL sætte hver vægtøgning på!

Vladimir Sedov, 217kg stød:

Sedov-7-KAZ_resize.JPG

Kvinder 69kg løftede også i dag, men jeg er, desværre, på vej i seng nu, da jeg skal på træningslejr i weekenden. Jeg får derfor nok heller ikke mulighed for at lave opdateringer om kvinder 75kg og 75kg+, samt mænd 105kg og 105kg+, ihvertfald ikke før søndag aften!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share