Maxtest


TCO
 Share

Recommended Posts

Hej Mol'ere

Før jeg tager på juleferie, vil jeg prøve at lave et maxtest i bænkpress - der kommer jo alligevel et par dage hvor jeg ikke træner + masser af mad, så det skulle give alle muligheder for at restiturere :superman:

Jeg vil dog gerne høre hvordan i gør når i rammer jeres max, sidst jeg satte ny 1rm så startede jeg ved 1 gentagelse på ca 40% og øgede derefter med 5-10% per løft. Hvordan lyder det?

Noget helt andet er evt hvordan jeg bør (undlade at?) træne ugen op til, evt kost (sikkert også god søvn) osv. Jeg tænker at jeg vil gøre hvad jeg overhovedet kan, nu jeg alligevel gør forsøget :devil:

På forhånd tak for svarene.

Link to comment
Share on other sites

Hej Mol'ere

Før jeg tager på juleferie, vil jeg prøve at lave et maxtest i bænkpress - der kommer jo alligevel et par dage hvor jeg ikke træner + masser af mad, så det skulle give alle muligheder for at restiturere :superman:

Jeg vil dog gerne høre hvordan i gør når i rammer jeres max, sidst jeg satte ny 1rm så startede jeg ved 1 gentagelse på ca 40% og øgede derefter med 5-10% per løft. Hvordan lyder det?

Noget helt andet er evt hvordan jeg bør (undlade at?) træne ugen op til, evt kost (sikkert også god søvn) osv. Jeg tænker at jeg vil gøre hvad jeg overhovedet kan, nu jeg alligevel gør forsøget :devil:

På forhånd tak for svarene.

Jeg deloader normalt ugen op til. Jeg gør ikke noget usædvanligt kost mæssigt. Dvs jeg har måske kun 1 eller 2 bænkpres pas i ugen op til, med lav intensitet. 60% feks.

På dagen er det meget forskelligt. Jeg kører opvarmning med lave vægte, og laver så nogle jævne spring op til max.

Hvis jeg skulle lave et forsøg på 160 kunne min "opvarmning måske se sådan her ud

1 x 20 x 20

1 x 8 x 50

1 x 5 x 80

1 x 2 x 110

1 x 1 x 130

1 x 1 x 145

1 x 1 x 160

Nogle vil synes det er alt for mange løft, men personligt at det vigtigt for min psyke at lave nogle jævne spring og have føling med vægt og styrke.

Link to comment
Share on other sites

vi kan ikke sige noget om hvorvidt du skal deloade eller ej, siden vi ikke aner hvordan træningen har været op til. En deload skal foretages, hvis den er nødvendig, ellers ender det nærmere med at blive ne dekonditionering.

Jeg synes Blackices' fremgang mht. opvarmning ser fornuftig ud.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kaprer lige tråden!

Jeg står overfor at skulle lave maxtest i både squat, dødløft og bænkpres på samme dag.

Er der nogen med erfaringer om hvor meget squatten vil påvirke dødløft osv.

Jeg kan aldrig køre tungt i dødløft, hvis jeg har kørt tung squat umiddelbart inden. Det plejer at være tungt i enten den ene eller den anden øvelse. Men der udtrætter jeg jo også musklen helt i den enkelte øvelse, og det har jeg jo ikke tænkt mig at gøre i max-testen.

Er der nogen input om hvilken øvelse man eventuelt bør starte ud med?

Link to comment
Share on other sites

Er der nogen input om hvilken øvelse man eventuelt bør starte ud med?

Vil anbefale den officelle SL-rækkefølge: Squat, bænk, død.

Du skal ikke regne med, at du kan yde 100 % af dit mest optimale i hvert løft. Kroppen bliver virkeligt presset. Specielt hvis du laver flere forsøg eller fejler i et forsøg.

Hvis det absolut skal være samme dag ville jeg vælge den nævnte rækkefølge og så holde antallet af forsøg i hver disciplin på et minimum.

Link to comment
Share on other sites

Tak for jeres svar

Jeg er pt igang med Tave Tate's 6-Week Bench Press Cure Program og det er jeg nok færdigt med d. 16 december eller lign. :smile:

Den sidste dag er faktisk en let dag med bænkpres:

Perform 8 sets of 3 reps, using 60% of raw bench press. Use three different grips: 2 sets wide, 3 medium, and 3 close.
Og Dumbbell Extension - on floor 2*8.

Så ville det være fornuftigt at vente 2-3 dage og så prøve max? Jeg løftede i øvrigt omkring 78 kg ved mit sidste 1RM forsøg, bare så i har en ide om, hvor vi er henne ad. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Perform 8 sets of 3 reps, using 60% of raw bench press. Use three different grips: 2 sets wide, 3 medium, and 3 close.

Og Dumbbell Extension - on floor 2*8.

Så ville det være fornuftigt at vente 2-3 dage og så prøve max? Jeg løftede i øvrigt omkring 78 kg ved mit sidste 1RM forsøg, bare så i har en ide om, hvor vi er henne ad. :smile:

Jeg ville nok gøre sådan:

Dag 1: Den træning jeg har quotet

Dag 2: Afslapning - ingen eller kun træning af ben (muskler, der ikke bruges i bænk)

Dag 3: Deload med meget lav belastning

Dag 4: Afslapning - ingen træning

Dag 5: 1RM forsøg

Link to comment
Share on other sites

at du er igang med et bænkpres program fortæller os ingenting om din squat eller dødløft. Ej heller fortæller det hvordan du har reageret på programmet. Har du følt det er gået fremad, har du stallet lidt, måske endda gået en smuletilbage den senste uge eller 2 ?

Hvis det er tilfældet anbefales en deload klart. Er det derimod tilfældet at du føler dig frisk som en havørn, og styrken også har været opadgående mod slutningen af programmet, så er det ikke sikkert en deload gavner dig noget særligt.

Det er som sagt en balancegang mellem om hvorvidt man dekonditionerer eller deloader. Det gælder om du lærer din krop at kende.

Link to comment
Share on other sites

spøer <--- jeg kommenterede på det TCO skrev vedrørende at han var igang med Dave tates program. Men ja, kan godt se han ikke skulle maxe i squat og dl, så det jeg skrev med squat og dl er uinteressant. Min pointe med han skal lytte til krops signaler står dog stadig.

Edited by Prehn
Link to comment
Share on other sites

spøer <--- jeg kommenterede på det TCO skrev vedrørende at han var igang med Dave tates program. Men ja, kan godt se han ikke skulle maxe i squat og dl, så det jeg skrev med squat og dl er uinteressant. Min pointe med han skal lytte til krops signaler står dog stadig.

I min verden er det plat kun at maxe i bænk, medmindre man sidder i kørestol, så jeg havde slet ikke forestillet mig noget i den retning :-p

You Bastard.. TCO sidder faktisk i kørestol. Vis dog lidt hensyn!

Link to comment
Share on other sites

You Bastard.. TCO sidder faktisk i kørestol. Vis dog lidt hensyn!

Nå ja, ro på battet. Det er jo sagt med et glimt i øjet, og Prehn kunne umuligt vide at TCO sad i kørestol. Det er jo ikke sagt for at fornærme nogen, men for sjov. Og hey - ironisk nok er det jo ikke engang helt ved siden af.

At det så faktisk er tilfældet, gør det jo som en situation, der nærmest er taget ud af "Klovn" :tongue:

Link to comment
Share on other sites

jeg har modificeret min post. Det var på ingen måde min hensigt at fornærme nogen, men det lykkedes alligevel, kan jeg forstå. jeg beklager meget.

Nu ved jeg at TCO ikke sidder i kørestol, men jeg har en ven som gør og jeg bliver bare en smule fornærmet når folk skriver sådan noget. Ved godt der ikke var nogen dårlig intention bag det. Ville bare lige illustrerer en pointe.

Link to comment
Share on other sites

Nu ved jeg at TCO ikke sidder i kørestol, men jeg har en ven som gør og jeg bliver bare en smule fornærmet når folk skriver sådan noget. Ved godt der ikke var nogen dårlig intention bag det. Ville bare lige illustrerer en pointe.

Du er godt nok ude på et massivt skråplan, hvis din pointe er at man ikke må gøre grin med nogle former for minoriteter.

Link to comment
Share on other sites

Nu ved jeg at TCO ikke sidder i kørestol, men jeg har en ven som gør og jeg bliver bare en smule fornærmet når folk skriver sådan noget. Ved godt der ikke var nogen dårlig intention bag det. Ville bare lige illustrerer en pointe.

:blink:

EDIT: Tilføjer lige lidt tekst, så mit lange svar ikke bliver redigeret væk af mods.

Enig med Moos! Virkeligt dårlig stil at fremstille det sådan. Jeg vil egentligt godt høre en forklaring på hvad der er fornærmende ved det Prehn skrev?

Edited by christianspoer
Link to comment
Share on other sites

det er selvfølgelig trist for din kammerat, og dig, at din ven sidder i kørestol. Hvis man dog skal tage hensyn til samtlige fysiske lidelser, seksuelle afvigelser, eller afvigelser i det hele taget, kan et board som dette lynhurtigt blive meget kedeligt.

Måske det bare er mig der er fantasiløs, men det kan nu engang være svært at sætte lidt kant på sine indlæg, uden helt at indrage nogle specielle tilstande hos folk, og det synes jeg godt der må være engang imellem.

Spøer har helt ret i at det var en stikpille til ham, og hans "only bench" tilgang til styrkeløft sporten.

Edited by Prehn
Link to comment
Share on other sites

Hey hey hey. Nu begynder bølgerne da godt nok at gå højt. :tongue:

Der er jo egentlig en god pointe i ikke at slynge om sig med termer, der kan fornærme andre, men selvfølgelig kan det være svært at leve, hvis vi hele tiden skal være 100% politisk korrekte.

Hvad løftet angår, så føler jeg en del fremgang og havde 72,5 kg som 1RM før jeg gik igang.

Det er i øvrigt som en del af et væddemål på om jeg kan tage 80 kg inden jul, og selvfølgelig så får squat og dødløft også den opmærksomhed de er forsømt efter nytår. :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

For lige at komme on topic. Har MOL ikke en artikel eller også er det et andet sted jeg har læst, at man bør varme op med 60% og 80%

Da jeg satte 100 i sommers havde jeg tre komplette hviledage inden. En fornuftigt måltid 2 timer inden træningen, der lå tidligt på eftermiddagen. 2 kopper stærk kaffe en halv time inden. Opvarmning med roning. Så et par tunge reps i squaten for lige at få gang i adrenalinen.

Bænkopvarmning med gode pauser mellem:

2x4-6 på 60

3x1 på 80

Nu ved jeg ikke hvor presset målet er for dig, men det vigtigste i mit tilfælde var helt klart fokus/koncentration. Fokus på nogle gode løft på 80, så du også er der psykisk.

EDIT: Og nå ja - klarede den med nød og næppe...

Edited by Dr. Durden
Link to comment
Share on other sites

Tak for svaret Durden. Det lyder til at der er overvejet en hel del faktorer. Dog undrer jeg mig over hvad du mener med 3X80? Jeg føler mig ikke så presset, da jeg nærmest tog 80kg for en uges tid siden, jeg kom dog til at ramme racket nedefra, så min ven rørte ved stangen, og jeg var fair og dømte den selv ikke-godkendt.

Mere generelt: Kan det passe jeg har hørt at musklerne trætte (evt noget med mælkesyre) når der bliver lavet 12+ reps. I så fald, vil det jo ikke være anbefalelsesværdigt. Det kan selvfølgelig godt være at det er teoretisk frem for reelt? :innocent:

Link to comment
Share on other sites

Tak for svaret Durden. Det lyder til at der er overvejet en hel del faktorer. Dog undrer jeg mig over hvad du mener med 3X80? Jeg føler mig ikke så presset, da jeg nærmest tog 80kg for en uges tid siden, jeg kom dog til at ramme racket nedefra, så min ven rørte ved stangen, og jeg var fair og dømte den selv ikke-godkendt.

Mere generelt: Kan det passe jeg har hørt at musklerne trætte (evt noget med mælkesyre) når der bliver lavet 12+ reps. I så fald, vil det jo ikke være anbefalelsesværdigt. Det kan selvfølgelig godt være at det er teoretisk frem for reelt? :innocent:

Ja, hvis det er 12 reps til near failure. THE KB Authority (kan pinligt nok ikke lige huske hans navn) fremhaever faa tunge loeft som opvarmning frem for en masse med lavere vaegt. Naar jeg skriver 60 og 80 refererede jeg til procent af det jeg skulle maxe. Og jeg synes ikke det er en god ide at starte med 80 procent uden opvarmningsloeft, derfor startede jeg med 60% Og 4 reps med 60% synes jeg ikke just fremkalder nogen traethed.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share