hurtigere, hurtigere


meadow
 Share

Recommended Posts

Formål med loggen

Fristed for konstruktive tanker og evt. frustrationer i forbindelse med min træning - som mest af alt består i løb... Og så lidt tennis og styrketræning til husbehov.

Formål med træningen

Jeg vil løbe hurtigere og være lettere, - men træningens vigtigste funktion er den glæde jeg får ved at bruge min krop, og alle de andre positive sideeffekter: jeg tager mit søvnbehov, min kost og min daglige organisering mere alvorligt, når jeg træner.

Næste store udfordring

Broløbet i juni 2010 - målet er at gennemføre. Jeg håber på at løbe et ½maraton inden, måsker Berlin ½maraton i marts eller Grevinde Dannerløbet i april, og her vil jeg gerne kunne løbe 5:30 min/km, eller hurtigere. Jeg gør mig ikke forhåbninger om at løbe hurtigt over broen, - ruten er for svær.

Hvad er udgangspunktet?

Jeg er 37 og jeg har ikke løbet et ½maraton siden september 2004, hvor jeg gennemførte på lidt over to timer. I mellemtiden har jeg født to børn, og vejer nu i hvertfald 10 kg for meget. I september 2009 løb jeg 10 km på ca. 56 min. Jeg løber for tiden rimeligt regelmæssigt; sædvanligvis to 15 km-ture om ugen, og så lidt intervalløb/styrketræning eller en kortere tur, hvis det kan passes ind. Jeg ville uden problemer kunne gennemføre et ½maraton i morgen. Men målet er at kunne løbe det med 5:30 min/km, - og helst hurtigere. Så jeg må nok i gang med at tage intervaltræningen mere alvorligt - det keder mig desværre! Jeg nyder de lange ture i det fri som jeg løber +/- 6:00 min/km, men jeg kan ikke holde mig selv på løbebåndet til hastigheden 5:00 min/km. Det keder mig, - og jeg har lyst til at hoppe af hele tiden. Det er den store udfordring at blive på båndet, og det kommer jeg nok til at skrive meget mere om hen ad vejen.

Dagens træning

Cirkel træning i træningscenteret:

Løbepas på bånd

1130 m på 07:00 06:11 min/km

900 m på 04:30 05:00 min/km

1110 m på 05:30 04:57 min/km

1240 m på 07:03 05:41 min/km

Indimellem lidt legpress, mave- og rygøvelse, armstrækkere, mm.

Træningsplaner de næste dage

Lørdag i times tennis + løb 5 km

Søndag Løb 10 km

Mandag Cirkeltræning

Onsdag Løb 15 km

Edited by meadow
Link to comment
Share on other sites

Er du på dansk grund?

Det kan ikke undre, at du ikke kan løbe 5 km pr minut på båndet. Det er vist de færreste forundt. Bortset fra det er jeg enig i, at træning på løbebånd er umådelig kedeligt.

Ser frem til at følge lidt med fra sidelinjen, hvis du holder ved loggeriet denne gang.

Link to comment
Share on other sites

>CoqR: Tak for den varme velkomst! Fejlen rettes prompte. Og ja, jeg har nu som oftest dansk grund under løbeskoene.

Weekendens træning

Denne weekend er et typisk eksempel på at mine træningsplaner mest af alt må opfattes som en hensigtserklæring. Lørdag trænede jeg ikke, da manglende børnepasning gjorde det umuligt. Og jeg valgte at gå alt for sent i seng i går aftes. Det var nemlig alt for hyggeligt at holde weekend. Derfor missede jeg denne morgens træning.

Men jeg nåede ud på en hyggelig tur søndag eftermiddag på 12,2 km på 01.17 (m makker).

Træningsplaner de næste dage

Tirsdag: Løb med intervaller.

Onsdag Løb 15 km

Fredag: Cirkeltræning m/crosstrainer

Weekenden: noget løb

Link to comment
Share on other sites

Dagens træning

Intervaltræning: 4 pas á ca.7 min, ca. 5.11 min/km.

I alt, inkl. opvarmning, pauser og afjogning: 10,1 km på 1:02 time.

Dejlig morgentræning i det fri! Jeg havde lavet en spilleliste på ipod'en som afgrænsede de forskellige pas, i stedet for at løbe efter et tidsprogram på uret. Det virkede rigtigt godt - jeg gennemførte, hvad jeg havde sat mig for.

Træningsplaner de næste dage

Onsdag Løb 15 km

Fredag: Cirkeltræning m/crosstrainer el. løb

Weekenden: noget løb

Link to comment
Share on other sites

Der gik desværre et par dage uden træning, da jeg har været syg. Nu er jeg igang igen, og jeg er startet på et program, som skal gøre mig hurtigere på de 10 km. Det betyder at jeg skal ud af min komfortzone og turde slippe nogle af de lange ture, til fordel for kortere og hurtigere ture. Til gengæld slipper jeg også det traurige løbebånd!

Dagens træning

Intervaltræning: 4 pas á 750 m, ca. 4.29-4.45 min/km.

I alt, inkl. opvarmning, pauser og afjogning: 10,8 km i tiden 1:08.

Hård aftentræning i mørke. Det var sejt, - men jeg kom igennem, hvad jeg havde sat mig for, og er nu helt afslappet i krop og sjæl.

Træningsplaner de næste dage

Onsdag: løb 50 min - negativ split

Torsdag: løb 25 min - mellem tempo

Weekenden: evt. tennis og evt. en længere løbeturtur med en veninde (når jeg siger evt. er det fordi jeg skal til julefrokost fredag, og man kan ikke vide hvordan det går, - mao. jeg vil tillade mig at holde muligheden for en god fest åben)

Link to comment
Share on other sites

Dagens træning

Mellemtempo tur på 25 min, 5.34 min/km.

I alt, inkl. opvarmning og afjogning: 6,05 km i tiden 35:03.

Hård aftentræning i mørke. Dejlig afslutning på dagen - det kan jeg godt gå hen og blive afhængig af.

Træningsplaner de næste dage

Torsdag: løb 50 min - negativ split - alternativt løber jeg den tur i weekenden, der er noget logistik der skal gå op for at jeg skal få tid til en tur i morgen.

Weekenden: evt. tennis og evt. en længere løbetur med en veninde

Mandag: intervaltræning

Link to comment
Share on other sites

Dagens træning

Negativ split: 30 min mellemtempo 5.42, derefter 20 min med farten et gear op 5.20 min/km.

I alt, inkl. opvarmning og afjogning: 12,9 km i tiden 1 time og 18 min.

En dejlig eftermiddagstur i dagslys med den veninde, der har lidt lettere ved at løbe hurtigt end jeg. Det var sejt, men det gik godt. Og jeg har mod på næste uges træning også. Det er ikke blevet for hårdt et program.

Træningsplaner de næste dage

Tirsdag : 25 min mellemtempo

Torsdag : intervaltræning

Søndag: 50 min negativ split

Edited by meadow
Link to comment
Share on other sites

Pga. logistik er denne uges træning forskubbet en dag.

Dagens træning

Mellemtempo tur på 25 min, 5.28 min/km.

I alt, inkl. opvarmning og afjogning: 6,11 km på 35 min.

Hård aftentræning i mørke - og sne! Det var fantastisk. Og det gode er at træningspasset, der svarer til det jeg løb for en uge siden, føltes nemmere end første gang. Og det kan kun skyldes at jeg ved hvor godt det gik sidst, og at jeg sagtens kan gøre det igen - ovenikøbet lidt hurtigere også. Jeg er på vej ud af komfortzonen. :smile:

Træningsplaner de næste dage

Fredag: intervaltræningløb 50 min

Søndag: negativ split - med veninde

Tirsdag: 25 min mellemtempo tur

Link to comment
Share on other sites

Gårsdagens træning

Intervaltræning: 4 pas á 750 m, ca. 4.48-5.05 min/km.

I alt, inkl. opvarmning, pauser og afjogning: 10,8 km i tiden 1:11.

Hård aftentræning i mørke og alt for meget sne. Pga. af en international event kunne jeg ikke løbe på min vanlige rute, så jeg måtte løbe steder der kun var delvist ryddede. Det var lige lidt for sejt, - men jeg kom igennem. Sne eller ej, så havde jeg også lidt for meget pizza i maven. I hvertfald kom jeg ikke i nærheden af samme tempo, som første gang jeg løb dette træningspas.

Det er nu det bliver lidt udfordrende - kan jeg leve med at jeg løb dårligere end sidst? Det går mig lidt på.

Træningsplaner de næste dageOnsdag: løb 50 min - negativ split

Søndag: 50 min - negativ split

Tirsdag: løb 25 min - mellem tempo

Torsdag: intervalløb

Edited by meadow
Link to comment
Share on other sites

Jeg var nødsaget til at tage et par ugers pause pga. sygdom hos ungerne og ham, jeg deler dem med! Men jeg kom igang igen juleaftensdag...

Juleaftensdagens træning

Mellemtempo tur på 25 min, 5.34 min/km.

I alt, inkl. opvarmning og afjogning: 5,84 km på 34 min.

Det var skønt at komme igang igen. Det var midt på dagen, og der var meget julestille.

Juledagens træning

Negativ split: 30 min mellemtempo 5.40, derefter 20 min med farten et gear op 5.25 min/km.

I alt, inkl. opvarmning og afjogning: 11,6 km i tiden 1 time og 12 min.

Sej tur i meget kedeligt vejr. Regn og blæst. Det var svært at holde tempoet helt deroppe, hvor jeg gerne ville. Men vejret taget i betragtning, var det en god tur.

Jeg har lidt smerter i højreknæ, så nu vil jeg systematisk træne for- og baglårsmuskler, de dage jeg ikke løber, dvs. jeg starter i dag. Jeg vil lægge ud med 3*15 squats (uden vægte) og haseøvelser liggende, også 3*15.

Træningsplaner de næste dage

Søndag: intervaltræning

Mandag: 50 min negativ split

Onsdag: 25 min mellemtempo

Torsdag: intervaltræning

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har ikke trænet siden jul pga. sygdom (mest andres), ferie (heldigvis min egen) og vintervejr!!! Men nu må jeg i gang igen, selvom, eller netop fordi, jeg har travlt og skal ud at rejse næste weekend.

Dagens træning

Intervaltræning: 4 pas á 800 m, ca. 4.32-4.58 min/km.

I alt, inkl. opvarmning, pauser og afjogning: 8,8 km på 1 time.

Hård træning, enkelte pas var i hård sidevind i snestorm!

Træningsplaner de næste dage

Tirsdag: løb 50 min - negativ split

Torsdag: intervaltræning

Fredag: løb 25 min - mellem tempo

Link to comment
Share on other sites

>Axbard: Negativ split dækker over et træningspas, hvor man løber den sidste del af passet hurtigere (tempo II) end den første (tempo I). En af fordelene skulle være at man i passet kan løbe længere end man ville kunne ved kun at løbe tempo II, og derved opnår en mere effektiv træning. Jeg har også brugt det ved motionsløb, for jeg har en tendens til at lægge for hårdt ud. Ved at løbe efter negativ split accepterer jeg et langsommere i tempo i starten, og efter lidt mere end halvvejs sætter jeg tempoet op.

Dagens træning

Negativ split: 30 min mellemtempo 5.53, derefter 20 min med farten et gear op 5.30 min/km.

I alt, inkl. opvarmning og afjogning: 11,9 km i tiden 1 time og 14 min.

En dejlig tur sen formiddag med sol over sneklædtemarker. Fik dog ondt i maven til sidst. Jeg kunne nok godt planlægge min kost lidt bedre.

Træningsplaner de næste dage

Fredag : 25 min mellemtempo

Mandag : intervaltræning

Onsdag: 45 min: 3*15 min, 2. 15 lidt hurtigere end 1. og 3.

Link to comment
Share on other sites

Spændende log. Jeg vil følge dine efaringer med interval træning. Er ikke selv kommet igang med det endnu, da jeg først har skullet lære mig selv at løbe uden at holde pause. Men jeg har tænkt på at starte op med intervaltræning, sååååå - jeg holder lige øje med din log.

Held og lykke med det.

Ole

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ups - jeg måtte alt for mange sider tilbage for at finde loggen. Jeg har ikke anden forklaring på manglende træning end lidt post-ferie blues... Men nu er jeg ved at få det hele til at hænge sammen igen. Og i mellemtiden har jeg så haft gæster! :-)

>Spinderella og oleriis: Velkommen i min log og tak for jeres søde indlæg. Jeg er bare glad, hvis jeg kan være til inspiration. :-)

Gårsdagdagens træning

Mellemtempo tur på 25 min, 5.36 min/km.

I alt, inkl. opvarmning og afjogning: 6,05 km på 35 min.

Det er ved at blive det sædvanlige at skrive at det var hård aftentræning i mørke - og sne! Forventningen om mødet med endorfinerne kunne mærkes på humøret allerede under opvarmningen. Og jeg var ikke skuffet bagefter. Ruten var en kedelig en, - men nogenlunde ryddet, så jeg kunne løbe sikkert. Det var dejligt at komme igang igen! (Men hvorfor er Garmin 205 så forholdsvis lang tid om at finde satelitterne?)

Træningsplaner de næste dage

Torsdag: intervaltræningløb ca. 1 time. (Har lige brugt lidt tid på at nørde med det helt rigtige musikprogram med bl.a Nephew, Tricky, Blur, Killers, Franz Ferdinand, Gwen Stefani og Lily Allen.)

Lørdag eller søndag: negativ split

Først i næste uge: 25 min mellemtempo tur

Link to comment
Share on other sites

Jeg har trænet hele to gange siden sidst! :-) Og lidt tennis er det også blevet til.

Fredagens træning

Intervaltræning: 4 pas á 800 m, ca. 4.36-5.02 min/km.

I alt, inkl. opvarmning, pauser og afjogning: 8,9 km på 1 time.

Det var mørkt og koldt og blæsende og ruten var kedelig! Mere mental træning end fysisk træning - og det huer mig ikke!

Dagens træning

II-I-II split: 15 min mellemtempo, 5.46, derefter 15 min med farten et gear op 5.12 min/km, og derefter endnu 15 min mellemtempo, 5.42

I alt, inkl. opvarmning og afjogning: 9,6 km på 55 min.

Min bedre halvdel mindede mig heldigvis om en anden rute, uden vind, og afvekslende, i modsætning til der hvor jeg løb i fredags. Og passet var rigtig godt - det var dejligt at opleve at jeg kunne løbe 15 min. meget tæt på 5 min/km. Det var bare skønt!

Træningsplaner de næste dage

Onsdag: løb 25 min - mellemtempo

Fredag: intervaltræning

Weekenden: II-I-II split 45 min

Edited by meadow
Link to comment
Share on other sites

Det ser da ud til at det går rigtig godt! :smile:

Og sikke du giver den gas med den intervaltræning, du ellers forbander i første indlæg. :wink: Jeg ville lige spørge dig, om det løbeprogram du har for en given tur er et du har kodet ind i dit pulsur eller hvordan? Jeg har nemlig for nylig købt et Garmin ur (FR60), og lurer lidt på at skulle i gang med at kigge på de mere udvidede funktioner snart. :smile:

Link to comment
Share on other sites

>Spinderella: Ja, det jeg bandede væk var intervaltræning på løbebånd! Og det indgår slet ikke mere i min træning, - altså løbebåndet. Min løbetræning foregår kun udendørs. Jeg har købt mig et program på www.din-form.dk, og er meget tilfreds med det. Heldigvis kan man skubbe det frem, hvis man af den ene eller den anden grund kommer bagud, fx. pga. sygdom eller SNE!!! Det giver mig ro at have et program serveret. Så er jeg ikke i tvivl om, hvorvidt jeg løber for lidt eller for meget. Jeg har viden nok til at lægge et program selv, men der er så mange andre ting jeg selv skal stå for i mit liv, så det er rart at der på ét område kan læne mig op af noget, der er givet mig! ;-) Med udgangspunkt i den givne træningsplan, programmerer jeg de enkelte træningspas i mit Garmin205, på baggrund af hastighed, målt min/km. Og til intervaltræningen har jeg sågar lavet en spilleliste, så jeg kan motivere mig selv optimalt til de hurtige pas. Jeg overvejer også at lave spillelister til de øvrige træningsture, men det tager tid, så den skal jeg lige finde.

Træning siden sidst

Ha ha ha! Der er alt for meget sne, til at jeg vil kaste mig ud i en løbetur, og jeg blvier så rastløs. Jeg er håbløst bagud og har mest lyst til at lægge mig på sofaen, men min bedre halvdel fandt igår min mini-stepper frem, og så stod jeg på den med et par håndvægte og producerede endorfiner foran tossekassen i mere end en time. Det er helt sikkert ikke den mest effektive træningsform, men det er et lade-sig-gørligt alternativ til at blive en couch-potato. Og så styrker jeg musklerne i den øverste del af benene, og det er faktisk ikke så tosset endda.

Træning de næste par dage

Mini-stepper så meget som muligt...

Edited by meadow
Link to comment
Share on other sites

>Spinderella: Ja, det jeg bandede væk var intervaltræning på løbebånd! Og det indgår slet ikke mere i min træning, - altså løbebåndet. Min løbetræning foregår kun udendørs. Jeg har købt mig et program på www.din-form.dk, og er meget tilfreds med det. Heldigvis kan man skubbe det frem, hvis man af den ene eller den anden grund kommer bagud, fx. pga. sygdom eller SNE!!! Det giver mig ro at have et program serveret. Så er jeg ikke i tvivl om, hvorvidt jeg løber for lidt eller for meget. Jeg har viden nok til at lægge et program selv, men der er så mange andre ting jeg selv skal stå for i mit liv, så det er rart at der på ét område kan læne mig op af noget, der er givet mig! ;-) Med udgangspunkt i den givne træningsplan, programmerer jeg de enkelte træningspas i mit Garmin205, på baggrund af hastighed, målt min/km. Og til intervaltræningen har jeg sågar lavet en spilleliste, så jeg kan motivere mig selv optimalt til de hurtige pas. Jeg overvejer også at lave spillelister til de øvrige træningsture, men det tager tid, så den skal jeg lige finde.

Ah ok, så har jeg misforstået. Jeg synes også at løbebånd er noget af det mest kedelige i verden, så kan sagtens forstå at du har skåret det ud (og bandede over det i første indlæg).

Tror lige jeg skal have tjekket www.din-form.dk ud - det kan ikke vare længe før jeg selv skal have gang i et program nemlig. Mht. musikken, så ved jeg selvfølgelig ikke hvilken genre du er til, men jeg har haft stor fornøjelse af at hente mixes på http://www.djsteveboy.com/podrunner.html de er delt ind efter BPM, hvilket er ret anvendeligt for ture, hvor man vil løbe i et jævnt tempo (der findes også nogen med stigende BPM). :smile:

Link to comment
Share on other sites

>Spinderella: Tak for tip om musik. Jeg har ikke dyrket at vælge musik efter BPM, - jeg går efter stemning. Men måske vil jeg tjekke det en dag. Jeg købte lidt musik i sidste uge; Nephews første album, Kaiser Chiefs andet, Alphabeats første, Magtens Korridorers sidste...

Lørdagens træning

Almindeligt old-school 10 km, med opvarmning og nedjogning. Havde så meget brug for bare at komme ud og løbe (lidt) langt i dagslys. De 10 km tog 1:03, dvs. 6,19 min/km - ikke imponerende, men jeg har heller ikke haft løbeskoene på siden 26. januar, og benene var tunge af den sidste uges stepperi! I alt blev turen på 11,5 km, og 1 time og 13 min.

Håber på at jeg kan tage fat på en træningsuge efter programmet, men der kommer vist lidt sne midt på ugen, så vi må se hvordan det går.

Træningsplaner den næste uge

Mandag: løb 25 min - mellemtempo

Torsdag: intervaltræning

Weekenden: II-I-II split 45 min

Link to comment
Share on other sites

Dette indlæg indledes med lidt statistik:

Måned/ antal km løbet

November'09/ 122

December'09/ 43

Januar'10/ 28

Tallene taler for sig selv: Der bliver løbet for lidt! Så jeg har sat barren ned, det målrettede træningprogram må vente til vejret vender og jeg har fundet formen og gejsten igen. Nu handler det bare om at komme ud - også selvom turene bliver korte.

Gårsdagdagens træning

Mellemtempo tur på 25 min, 5.33 min/km.

I alt, inkl. opvarmning og afjogning: 6,03 km på 35 min.

Dagens træning

Mellemtempo tur på 25 min, 5.33 min/km.

I alt, inkl. opvarmning og afjogning: 6,06 km på 35 min.

Med Kent i ørerne - den helt rette musik til løb i skumringen på landevejen mellem sneklædte marker! Dejlig stemning, som trodser det trøstesløse, - og et beat der passer mit løb rigtigt godt!

Træningsplaner de næste dage

Så mange korte ture som muligt de næste fem dage, og så måske en længere tur eller en omgang intervaltræning i weekenden. Jeg skal tilbage i noget der ligner form, sådan at det igen falder mig helt naturligt at komme i løbetøjet.

Edited by meadow
Link to comment
Share on other sites

Dagens træning

Mellemtempo tur på 25 min, 5.31 min/km.

I alt, inkl. opvarmning og afjogning: 6,09 km på 35 min.

Dejlig tur i snevejr!

Træningsplaner de næste dage

Onsdag: en 25 minutters tur

Torsdag: en 25 minutters tur

Lørdag: en længere tur

Søndag: en omgang interval træning

Nu skal jeg så også huske at få nok søvn... Godnat! :smile:

Edited by meadow
Link to comment
Share on other sites

Dagens træning

Mellemtempo tur på 25 min, 5.26 min/km.

I alt, inkl. opvarmning og afjogning: 5,68 km på knapt 32 min.

Dejlig tur, - kun lidt glat. :blink:

Træningsplaner de næste dage

Torsdag: en 25 minutters tur

Lørdag: en længere tur

Søndag: en omgang interval træning

Mandag: en 25 minutters tur

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Tirsdagens træning

Variationstur på løbebånd, 6 km i alt, i snit 5.23 min/km.

Det er faktisk sjovt.

Træningsplaner de næste dage

Torsdag: en 6 km variationstur på løbebånd

Lørdag: yoga plus en længere løbetur

Søndag: lidt gymnastik

Mandag: en 6 km variationstur på løbebånd

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share