Løb for "ikke-løbere" - det kan lade sig gøre


oleriis
 Share

Recommended Posts

Guest Cykologen

Hurtig returkommentar i huj og hast: Ville bare tilføje, at jeg absolut ikke opfatter det som neurotisk at føre minutiøs logbog. Det har jeg selv ofte gjort. Mine tanker gik udelukkende på – som du selv nævner – at du allerede er kommet meget langt og roligt kan begynde at variere turene og udfordre dig selv lidt. Men alt det er du jo a godt i gang med, når du beskriver dit program. Din plan med intense uger og restitutionsuger lyder rigtigt godt. FORZA! :superman:

Link to comment
Share on other sites

DAGENS TRÆNING

Har lige cyklet Damhussøen rundt som forberedelse til at løbe 9,3 km. Jeg vil lige tjekke om det nu var det der gjorde at jeg kunne løbe godt i forgårs. Nu siider jeg og venter på min løbemakker (jeg lytter jo til hvad Cykologen siger)) som dog sidder i kø på motorvejen. Derfor har jeg tid til lige at taste dette ind. Mere følger.

Gode hilsener

Ole

Link to comment
Share on other sites

DAGENS TRÆNING (fortsat)

Så fik jeg også løbet mine 9,3km. Jeg tror der er noget om at sådan en kvarters cykling som opvarmning er rigtig godt. Jeg løb igen min hurtigste tid: 10,14 km/t på en 9,3km distance. Nu er jeg begyndt at overhale nogen. Det er en mærkelig fornemmelse, og en dejlig.....

Min løbemakker fik ondt i accileshælen (stavemåde?) så hun faldt fra efter 3,3km men endt med at løbe ca. 11 km fordi hun løb forkert nede på Damhusengen.

Vægten: 72,2kg.

Sikke et lækkert vejr. Skynd jer ud og løb lidt.

God fornøjelse

Ole

Edited by oleriis
Link to comment
Share on other sites

DAGENS MOTION

Gik 8240 meter og har cyklet 6600 meter idag. Gåturen var fra Rigshospitalet og hjem, og cykelturen var her til aften rundt om Damhussøen efter aftensmaden. Det var sådan ren hyggemotion. I morgen skal jeg løbe. Jeg har dog rigtig travlt i morgen: Arbejde til kl. 19-00 så jeg ved ikke hvordan jeg får det passet ind. Overvejer pt. at løbe hjem fra arbejde (13,8 km) eller tage en meget tidlig morgentur. Men jeg synes ikke jeg er ikke god til at løbe om morgenen. Og når man skal løbe længere end de 6 - 7 km så er det nødvendigt, for mig, at have spist fornuftigt ca. 3 timer i forvejen. Det er jo svært hvis man løber lige efter man falder ud af sengen.... Jeg må lige overveje og sove på hvordan jeg får løbet i morgen.

Ole

Link to comment
Share on other sites

DAGENS TRÆNING

Jeg endte med at løbe hjem fra arbejde: 13,8 km på 1.22.47. Det svarer til 10,0 km/t. Dejligt at jeg kan holde den hastighed på så lang en distance. Jeg følte mig også rigtig god idag.

Jeg var cyklet på arbejde, så det gav ligeledes 13,8 km på den konto.

Jeg føler det går rigtig godt for øjeblikket, med gode fremskridt. Det giver motivation til at træne.

Skal lige huske mine rygøvelser, kunne jeg mærke på de sidste kilometer.

God aften

Ole

Link to comment
Share on other sites

DAGENS TRÆNING

D.v.s. det er gårdsdagens træning jeg nu skriver ind. Jeg passede (passer man sine egne børn eller er man bare sammen med dem?) børnene i går fordi "darling" havde aftenvagt. Så det blev ikke til noget med at sætte sig til computeren.

Jeg fik cyklet til arbejde om morgenen, 13,8 km, og jeg fik løbet 12,2 km om eftermiddagen. Løbetiden var ikke så god: 1:18:07 eller 9,37 km/t. Under mit niveau i denne tid. MEN jeg har haft 3 hårde dage med 33 timers arbejde, og inden løbeturen tog jeg lige en "morfar". Så lige fra "morfar" til løb, er ikke så godt. I hvert fald havde kroppen først vænnet sig til at skulle præstere noget på anden halvdel af ruten. Nå men tiden er ligegyldig. Jeg var bare glad for dels at jeg overhovedet fik mig taget sammen efter den "morfar" og at jeg fik taget mig sammen til den lange 12,2 km stedet for 9,3 km. Jeg havde heller ikke spist voldsom godt. Til middag stod den på en lille portion havregryn med rosiner og minimælk samt et noget franskbrød med ost (havde ikke mere minimælk).

Nå, men uanset meget arbejde i denne uge har jeg indtil nu fået løbet omkring 26 km, og skal også ud i morgen. Det bliver nok kun til 9,3 km. I øvrigt har knæene det godt. De har vænnet sig til den større mængde løb.

Gode hilsener

Ole

Link to comment
Share on other sites

DAGENS TANKE

Det må være det man kalder multitasking: at en mand kan have flere forskellige tanke indenfor samme uge.

Inspireret af Cykologens input i sidste uge har jeg tænkt over det med at løbe den samme rute igen og igen i.f.t. det at løbe nogle nye ruter. Forleden løb jeg så, som det vil være de fleste trofaste læsere bekendt, hjem fra arbejde, En, for mig, lang rute hvor jeg ikke følte mig sikker på om det ville gå godt. Derfor har man et andet "approach" (dansk ord savnes?). Jeg lægger langsomt men bestemt ud. Kroppen er ligesom mere beredt end hvis man løber den samme rute som man ofte løber. Her finder kroppen ind i den "stemning" som man oftest har haft på tidspunkter hvor man har løbet langsommere end man gør nu. Så min pointe er, at jeg tror, at hvis man ofte vælger nye ruter, så er man mere klar, præsterer bedre og man forbereder sig mentalt bedre på sit løb, og derfor indtræder der formentlig hurtigere præstationsforbedringer? I hvert fald løb jeg de 13,8 km i en for mig rigtig hurtig tid med et gennemsnit på 10,0 km/t og havde endda kræfter til at halvspurte på den sidste fjerdedel af ruten. Jeg har ingen videnskabelig belæg for nærværende, kun min egen fornemmelse.

Ved ikke lige om jeg fik forklaret det, så det er til at forstå?

Husk man bliver smukkere, stærkere, klogere og gladere af at motionere......

Ha en fortsat forrygende weekend.

Ole

NB.: Skal selv ud at løbe 9 - 12 km om en halv time.

NBB.: Ser stadig flere og flere tunge mennesker rundt om Damhussøen. Til dem vil jeg sige: Jeg har været der. Bliv ved! I har det lige nu hårdere end mange af os andre, men hver gang gør I noget godt for jer selv og I får en succes uanset hvordan jeres øvrige liv ser ud.

Link to comment
Share on other sites

DAGENS TRÆNING

Lidt hyggelig cykling rundt om Damhussøen i formiddags. I eftermiddag fik jeg så løbet 9,3 km på 59:51. Dårlig tid. Er måske ved at komme i overtræning, eller er det den pizza jeg spiste rigeligt af i går (pizza er altså bare ikke godt i.f.m. løb), eller er det fordi jeg er lidt skidtmas og er lidt stresset, eller skyldes det at der er islandsk lavaaske i luften, - eller er det en kombination af det hele. I hvert følte jeg mig virkelig tung og træt i dag. Jeg slæbte mig igennem. Men igennem kom jeg. :tongue:

Havde i øvrigt taget lidt på: Oppe på 74 kg. Hvad sker der for dig Ole Riis???????

Nå men jeg fik da også afprøvet mine nye seje løbebriller. Så nu ser jeg rigtig "outfit-agtig" ud mens jeg løber :smile:. De sidder glimrende og generer ikke når jeg løber.

Mange gode hilsener

Ole

Edited by oleriis
Link to comment
Share on other sites

GÅRSDAGENS TRÆNING

Cyklede til og fra arbejde: 2 x 13,8 km friluftsspinning....

Sidder her kl ca. 6 om morgenen og overvejer at løbe på arbejde i dag. Så skal jeg lige finde ud af at køre mit alm. tøj samt diverse bøger, computer derud på forhånd mellem kl. 6 og 7.

Ole

Link to comment
Share on other sites

DAGENS TRÆNING

Løb til arbejde og cyklede hjem. D.v.s. 13,8 km løb og 13,8 km "friluftsspinning" i rigtig koldt regnvejr.

Jeg kørte min cykel ud på arbejde i bilen sammen med mit normale tøj. Så det var ikke en særlig miljøvenlig motionsdag.

Ole

PS.: Så er det lige jeg glemte at nævne, at bedst som man tuller afsted ude på Ballerup Bouelvard og hører fin musik i sin øresnegl, så kommer der pludselig en anden løber ræsende bagfra med en ca. dobbelt så stor hastighed som en selv, - det er ikke særlig motiverende. Altså faktisk så burde de mennekser slet ikke have lov til at løbe der, eller nogle andre steder hvor vi almindelige mennesker løber :mad:

Edited by oleriis
Link to comment
Share on other sites

GÅRSDAGENS TRÆNING

9,36 km løb. Tiden 59:19. Løb stille og roligt. Var totalt uoplagt: stresset (jeg har sgu påtaget mig for meget arbejde af den ene og den anden slag og er ved at køre lidt sur i det: jeg tror sgu jeg både kan rede verden og sørge for at der bliver rarere at være på min arbejdsplads, oveni kommer så eksamensforberdelse af mit tyskhold - og hvorfor skal det altid være brødløst arbejde jeg kaster mig over? Øv....). Nå, - men så er det jo fedt med mit nye "number one instrument of escapisme": løb. Det bliver tingene ikke lavet af, men jeg får det alligevel bedre (endorfiner?).

Turen gik egentlig rigtig godt i går, selvom jeg var totalt uoplagt og bare havde ambition om at gennemføre i et roligt tempo hvor jeg ikke ville presse mig selv specielt meget, og dermed øve mig på at finde en rytme jeg kan løbe langt med. Den målsætning blev fint opfyldt. Og en hastighed på lige omkring 9,5 km/t er ikke så tosset for en som mig, i det humør jeg var. Jeg kan begynde at mærke de større muskler i benene. Det går stille og roligt fremad.

Jeg får ikke gjort så meget ved min hjemmetræning. Jeg kan stadig ikke rigtigt lave armbøjninger, og rygøvelser har jeg heller. Jeg får mig ikke taget sammen. Så min superdisciplin er ved at krakelere lidt og mullerne i overkroppen og sixpacken er på retur eller stand by.

Vil prøve at løbe en 15 km i weekenden, hvis det da ikke skal være en 20 km? Mine benmuskler har det som nævnt rigtig godt, og mine knæ er også ved at vænne sig til den større træningsmængde.

Ha en rigtig god dag alle sammen.

Ole

Edited by oleriis
Link to comment
Share on other sites

Guest Cykologen

Vil prøve at løbe en 15 km i weekenden, hvis det da ikke skal være en 20 km?

Tja, når man ser din beskrivelse af din træningsmængde, så kan du da sikkert sagtens løbe en 20 km, hvis bare du lægger ud i et realistisk tempo. God tur :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Tja, når man ser din beskrivelse af din træningsmængde, så kan du da sikkert sagtens løbe en 20 km, hvis bare du lægger ud i et realistisk tempo. God tur :4thumbup:

Tak for tilliden. Jeg tror du har ret. Nu ser vi lige hvad dagsformen og dagsmotivationen siger.

DAGENS MOTION

Det blev til 12,2 km let cykling, til lige at løsne musklerne lidt.

Gode hilsener

Ole

Edited by oleriis
Link to comment
Share on other sites

DAGENS MOTION

12,2 km løb. Uha hvor var det hårdt. Jeg følte mig virkelig tung og var ved at give op allerede efter 200 meter. Havde egentlig planer om 15 til 20 km. Men da jeg så også fik en vabel ved ca. 10 km, så besluttede jeg mig at løbe hjmead. På tirsdag vil jeg igen løbe 13,8 km, så jeg tænkte, at det skal jeg også have ben til.

Jeg har nu også været lidt halv-skidtmas de sidste par dage. Fredag tog jeg på arbejde iført et par Panodil (+ tøj naturligvis) da jeg havde lidt småfeber. I kender sikkert alle: Der er bare dage, hvor man ikke kan blive væk fra arbejde. Fredag var sådan en dag. Feberen var væk i går, men jeg var til gengæld helt vildt træt og fik en morfar både om formiddagen og om eftermiddagen, ledsaget af en god gang dårlig samvittighed, - var jeg ved at blive en slapsvans der ikke kunne tage sig sammen til noget. Spørgsmålet er endnu ikke afklaret......

Tiden i dag: Sølle 1:20:48, hvilket svarer til en gennemsnitshastighed på kun lidt over 9 km/t. Jeg kunne simpelthen ikke løbe med en højere puls end ca. 116 i dag. Hvad sker der? Jeg havde ellers spist fornuftigt.

Min vægt er også krøbet op omkring de 73,9 kg. Altså næsten 2 kg højere end for et par uger siden.

Jeg må være lidt skarpere på kosten tror jeg, og så komme igang med at træne de øvrige muskler igen.

Mange gode hilsener

Ole

Edited by oleriis
Link to comment
Share on other sites

DAGENS TRÆNING

9,3 km løb rundt om Damhussøen. Tiden sølle 1:01:46. Mine hastigehder er gået ned de to sidst uger, samtidig med at jeg har skruet antallet af kilometer pr. uge op. Måske skal kroppen bare vænne sig til at arbejde mere? Så kommer hastigheden tilbage tror jeg.

Fortsat god dag

Ole

Edited by oleriis
Link to comment
Share on other sites

Guest Cykologen
Mine hastigheder er gået ned de to sidste uger, samtidig med at jeg har skruet antallet af kilometer pr. uge op

Det lyder som en helt naturlig sammenhæng, jeg ikke ville bekymre mig om. Når du kommer til et nyt plateau, hvad angår distancerne, kan du jo begynde at fokusere på hastighed igen. Alle veje fører til Rom, som ikke blev bygget på én dag … eller hvordan var det nu :cool:

Link to comment
Share on other sites

Hej Ole

Det er super inspirerende at læse din log. For en der selv forsøger med at blive en "løber" så er det godt at følge med i dine store fremskridt, for det giver mig mod på, at jeg nok også en dag vil prøve at "overhale nogen" på min vej rundt om søerne :bigsmile: Så tak for at du "deler" her på motion-online

Nanna

Link to comment
Share on other sites

Kære Nannas, tak for de opmuntrende roser. Jeg fortsætter min log med samme titel indtil videre. Jeg føler mig stadigvæk som en ikke-løber. F.eks i går gjorde jeg det, som Cykologen har anbefalet, nemlig bare at løbe derudaf, uden helt at vide hvor langt jeg skulle løbe. Jeg gjorde det sammen med en god veninde, og turen gik rundt om Bagsværd sø. Her gælder det så om at finde den rytme man kan blive ved med at løbe i. For man ved netop ikke hvor langt man skal løbe. Vi endte med at løbe 10100 meter (kunne ikke lade være med at gå ind og måle efter da jeg kom hjem). Min veninde (en kvindelig ven - som ikke er den samme person som min hustru), Mette har altid bare løbet uden at kigge på hverken tid eller distance, så hun er lige modsat mig.

Mette har løbet i mange år, men heldigvis løber hun ikke så meget hurtigere end mig, I hvert fald er hun rigtig sød til at vente på mig.

Det var også et lidt andet terræn, end rundt om Damhussøen. Den gamle fik lov til at prøve krfæter med lidt bakker i går.

Og cykologen: jeg tror også tempoet kommer til at gå op igen, når min krop ikke er så træt og presset som den er pt. jvf. min ovennævnte beskrivelse.

DAGENS TRÆNING I GÅR

Så ud over de 10,1 km løb som igen blev løbet i et adstadigt tempo, lige lidt over 9 km/t, så cyklede jeg også til og fra arbejde, hvilket giver 2 x 13,8 km "friluftspinning". Den megen træning kan mærkes i lårbasserne, - jeg kan nu fysisk mærke, at jeg har trætte muskler. Ser frem til en hvileuge med nedsat træningsmængde.

DAGENS TANKE

Jeg kan konstatere, at jeg nok færst efter ca. 8 km er sådan rigtig varm. Det er først på det tidspunkt at jeg ligesom kan give den mere gas. Mit åndedræt er ligesom ikke så anstrengt længere og jeg kan sætte farten op uden at min puls øges voldsomt. Det er måske noget med at gamle kroppe skal varmes langsomt op?

Mange gode hilsener

Ole

Edited by oleriis
Link to comment
Share on other sites

DAGENS TRÆNING

11,33 km i det dejlige flade marsklandskab rundt om Tønder. Super vejr, høj solskin sidst på eftermiddagen. Lidt blæsende dog. Men dejligt at mærke den friske luft hernede. Formen var da også bedre end længe, selvom jeg stadig havde ømme lårbasser fra i torsdags. Jeg havde nemt ved at trække vejret og kunne presse mig selv bedre. Det var en fed fornemmelse. Gennemsnitshastigheden blev omkring 9,6 km/t. Tiden for distancen var 1:10:45.

Dejligt det nu går fremad med hastigheden selvom min træningsmængde er stigende.

Fortsat god weekend.

Ole

Link to comment
Share on other sites

GÅRSDAGENS TRÆNING

12,2km løb med en gennemsnitshastighed af 9,46 km/t. Det er da hurtigere end sidste uge, og jeg føler mig også lidt stærkere. Men er noget stresset, - I ved: det er det man ikke når som man bliver stresset af. Selvom jeg har travlt prioriterer jeg dog at få løbet og motioneret. Jeg fornemmer at det giver mig noget ekstar energi og mentalt overskud, selvom det også optager tid. I hvert fald bliver jeg i bedre form dag for dag.

DAGENS TRÆNING

2 x 13,8 km "friluftsspinning" til og fra arbejde.

Træning af øvrige muskler kører ikke helt for øjeblikket.

Ole

Link to comment
Share on other sites

Fik også lige cyklet 2 gange rundt om Damhussøen. Overvejer om jeg skal løbe i dag, eller først i morgen. Når jeg løber over 10km pr. gang har mine ben og knæ her i starten nogle gang behov for 3 dages restitution. Jeg mærker efter i eftermiddag når jeg kommer hjem, og så ser vi.....

Mange gode hilsener

Ole

Link to comment
Share on other sites

I morgen skal jeg så prøve at mærke hvordan det føles at løbe når man HAR rundet de 50 år. Er nu ikke længere sidst i 40erne. Der er sikkert ret stor forskel, for nu er man blevet en gammel mand....

:unhappy:

Venlig hilsen

Ole

Link to comment
Share on other sites

I morgen skal jeg så prøve at mærke hvordan det føles at løbe når man HAR rundet de 50 år. Er nu ikke længere sidst i 40erne. Der er sikkert ret stor forskel, for nu er man blevet en gammel mand....

:unhappy:

Venlig hilsen

Ole

En ven sagde engang til mig: At være gammel er et spørgsmål om mentalitet. Nogle mennesker er nærmest født gamle, mens andre lever til en høj alder og bliver aldrig gamle. :wink:

Tillykke med fødselsdagen! :4trumpet:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share