Spock 2010


Spock
 Share

Recommended Posts

Mandag d. 18. januar 2010

Tid: kl 0630

Sted: Amager

Program: Løb

- 6 kilometer let løb i området hvor jeg bor

Efter job:

Tid: kl 1630

Sted: Royal

Program: Bryst/Skulder/Triceps

- Bænkpres

- DB Skulderpres

- DB Lateral Raise

- Triceps Pushdown

- Machine Military Pres

- Machine Flyes

Så afsted til svømning

Tid: kl 1855

Sted: Tårnbyvej

Program: Svømning med KVIK Tri

Primært teknikøvelser med fokusering på rotationer m.v.

Udmærket.

Link to comment
Share on other sites

Ugestatus, træning uge 2:

Spinning: 4 timer

Løb: 2 gange (17km + 6km)

Styrketræning: 5 gange

Svømning: 6 gange

Kommentar:

Ikke ret mange gange løb, men til gengæld et langt pas på 17km for at teste ben og krop.

Spinning er på vedligeholdsniveau, fokus ligger fortsat på svømningen (og styrketræning).

Styrke kunne neddrosles til fordel for f.eks. løb. På den anden side prøver jeg at passe på ikke at blive alt for afpillet - så må det koste på sluttiden :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Har du opvejet at bruge Hornbæks Ironman program som inspiration? din svømme- og styrkemængde er ret voldsom i forhold til din cykel/løbe mængde. Har du overveje at nedsætte svømmemængden til fordel for løbe/cykel mængden?

Selvom om man er nybegynder inden for svømme verden, er en stor cykel træningsmængde vigtigere for et godt resultat.

Jeg synes også du skal tilmelde dig kursuset med Brian Dåsbjerg, har er en virkelig dygtig løbeteknik træner.

ps. linket til planet x bikes http://www.planet-x-warehouse.co.uk/

Link to comment
Share on other sites

Har du opvejet at bruge Hornbæks Ironman program som inspiration? din svømme- og styrkemængde er ret voldsom i forhold til din cykel/løbe mængde. Har du overveje at nedsætte svømmemængden til fordel for løbe/cykel mængden?

Selvom om man er nybegynder inden for svømme verden, er en stor cykel træningsmængde vigtigere for et godt resultat.

Jeg synes også du skal tilmelde dig kursuset med Brian Dåsbjerg, har er en virkelig dygtig løbeteknik træner.

Hep, ja jeg har faktisk hentet og kigget på programmet idag - ser super fint ud og jeg tror jeg snart begynder at rette ind efter det.

Jeg ved godt der skal løbes/cykles en del mere og det har jeg også planer om - men jeg bliver nødt til at prioritere svømningen max lige nu indtil jeg lærer det nogenlunde. Du har helt ret i at der skal prioriteres anderledes senere.

Rent praktisk har jeg et problem i at jeg ikke har en racercykel, så jeg bliver nødt til at nøjes med spinning. Jeg overvejer kraftigt hvad jeg skal gøre mht cyklingen...

Løbet bliver opprioriteret en smule fra nu af, men jeg skal passe sindssygt på da mine skinneben bedrager mig ofte :)

Imorgen vil jeg prøve at svømme med på distancetesten og så må vi se hvordan det går....

Det kursus med Brian skal jeg helt sikkert prøve!!!

Mht styrke - ja det er gammel vane, jeg er vant til at styrketræne meget og jeg ved godt det ikke er optimalt mht udholdenhed... bare svært at vænne sig fra :crazy:

Update: tak for linket, jeg er igang med at checke det ud!!! :)

Edited by Spock
Link to comment
Share on other sites

Dagens træning i korte træk:

Tirsdag d. 19. januar 2010

Tid: kl 17

Sted: Royal

Program: Ryg/Biceps/Mave

- BB Row (6x10)

- Bred Maskine row (4x10)

- Hyper extensions (3x20)

- DB Biceps Curl (4x10)

- Benløft (3x20)

- Incline Crunch (3x20)

- Maveøvelse på gulv (1x50)

Så ville jeg løbe men igen-igen var der overfyldt til at komme på løbebåndet, så jeg susede på cyklen og ud til Amager.

Tid: kl 1830

Sted: Frankrigsgade

Program: Svømning

- lagde ud med 200meter, det gik overraskende godt, og derefter øvelser, prøvede at fokusere specielt på: 1)rotation, 2)afslappede skuldre og 3)isættelsen af hånden

Link to comment
Share on other sites

Onsdag d. 20. januar 2010

Tid: kl 17

Sted: Royal

Program: Cycling

- 1 time cycling øvet v. ego

Troede jeg skulle køre timen efter, men heldigvis havde jeg taget fejl, så jeg i tide kunne nå til svømning.

Tid: kl 1925

Sted: KVIK, Tårnbyvej Amager

Program: Svømning

Idag var det 1000 meter test, så den skulle have et forsøg.

200 meter opvarmning, lidt tekniksvømning, og så gik det løs.

Forsøgte at fokusere på at slappe af og ikke tænke på tid og distance. Lagde lidt for hårdt ud men efter et par små kriser gik det helt fint.

Lidt forvirring tilsidst omkring længden - jeg fulgte bare efter nogle af de andre, så der var ingen slutspurt eller noget - pludseligt var det bare overstået.

Tid: 21 minutter, noget der levner plads til forbedring men jeg er bare superglad for at jeg kunne svømme så langt, havde jeg ikke i min vildeste fantasi forestillet mig. Efter krisen i starten finder kroppen hurtigt det rette niveau så den kan fortsætte, og så er det bare at tænke gode tanker og køre på. Kunne nok godt have skruet et par minutter af hvis jeg havde timet tiden bedre (og havde lært rullevendinger), men det skal nok komme med tiden.

Efter turen, nogle baner tekniksvømning igen, og afsvømning. Herligt, herligt! Der er håb forude.

Link to comment
Share on other sites

Hej Stine, tak skal du have, det er også fedt og ufatteligt :)

Mht tiden - jeg er overbevist om at et 25m bassin hjælper en begynder som mig helt vildt meget - vendingerne giver meget pause og lange glidefaser.. så tror min 50m tid ville være 10 mins længere :)

Men gider ikke tænke på tiden, vigtigst er at gennemføre.

Nu er spørgsmålet bare: kan man køre samme hastighed de næste 1000 meter eller er man helt færdig?

Link to comment
Share on other sites

Rigtigt fint svømmet. Og som vi snakkede om - få styr på afslapning og glid i crawlen. Og få lært de kolbøttevendinger!

I øvrigt synes jeg mange ligger på ca 1 time i svømningen til iron man-konkurrencer, så 21 min er da et rigtig godt udgangspunkt!

Svømning ved Iron Man gøres typisk i hav - giga forskel!

Lige pt. rækker Spocks tid iø. "kun" lige præcis til 3 km. på en time.

Link to comment
Share on other sites

Det er rigtigt, at der er stor forskel på at svømme i hav og i et opvarmet 25 m bassin. Bedre teknik, bedre balance og glid, plus bedre anaerob formåen vil skære en del af tiderne hen ad vejen (det samme vil en våddragt osse).

Men 21 min er jo stadig et fint udgangspunkt at arbejde videre på. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror slet ikke man kan sammenligne tider - men det er nu heller ikke så vigtigt lige nu, i og med jeg skulle svømme 5 gange længere end jeg havde prøvet før. 1.prioritet var at komme i mål, uanset hvor langsomt eller hurtigt.

Havde jeg svømmet på 25 mins havde jeg været lige så glad.

Skal fokusere endnu mere på teknikken, det giver voldsomt meget mere end bare at tonse løs mens man indarbejder forkerte teknikker i kroppen....

Mit mål er 1,30 timer på 3.8km svømning i open water hvis endelig jeg skal sætte et mål. Det tror og håber jeg er muligt med den rette indsats 8 måneder mere - plus den dejlige løftende dragt :)

Edited by Spock
Link to comment
Share on other sites

Onsdag d. 20. januar 2010

Tid: kl 1925

Sted: KVIK, Tårnbyvej Amager

Program: Svømning

Idag var det 1000 meter test, så den skulle have et forsøg.

200 meter opvarmning, lidt tekniksvømning, og så gik det løs.

Forsøgte at fokusere på at slappe af og ikke tænke på tid og distance. Lagde lidt for hårdt ud men efter et par små kriser gik det helt fint.

Lidt forvirring tilsidst omkring længden - jeg fulgte bare efter nogle af de andre, så der var ingen slutspurt eller noget - pludseligt var det bare overstået.

Tid: 21 minutter, noget der levner plads til forbedring men jeg er bare superglad for at jeg kunne svømme så langt, havde jeg ikke i min vildeste fantasi forestillet mig. Efter krisen i starten finder kroppen hurtigt det rette niveau så den kan fortsætte, og så er det bare at tænke gode tanker og køre på. Kunne nok godt have skruet et par minutter af hvis jeg havde timet tiden bedre (og havde lært rullevendinger), men det skal nok komme med tiden.

Efter turen, nogle baner tekniksvømning igen, og afsvømning. Herligt, herligt! Der er håb forude.

rullevendinger? :tongue:, nej det kunne da være godt, hvis der bliv arbejdet med saltovendinger. Jeg kunne evt. give en instruktion, i hvordan man laver dem på onsdag.(Det er simpelt nok, selvom den meget lave enden kraver lidt teknik)

For øvrigt er din teknik nogle lunde, selvom du "cykel" alt for meget med dine ben. (stræk dem)

Jeg kom lige i tanke om, hvor vigtigt det er at træne krydset fra cykling til løb. Det kraver meget tilvending, at lære skiftet så det følges naturligt. (De første par gange vil benende slet ikke kunne løbe rigtig, men bare følges som beton)

Edited by pentatlet
Link to comment
Share on other sites

rullevendinger? :tongue:, nej det kunne da være godt, hvis der bliv arbejdet med saltovendinger. Jeg kunne evt. give en instruktion, i hvordan man laver dem på onsdag.(Det er simpelt nok, selvom den meget lave enden kraver lidt teknik)

Yep, ville være fint - ved dog godt princippet i hvordan man gør, men jeg mister AL luft når jeg prøver :)

For øvrigt er din teknik nogle lunde, selvom du "cykel" alt for meget med dine ben. (stræk dem)

Tak - jeg prøver faktisk kun at bruge benene til at rotere kroppen, ikke til egentlig fremdrift (for at spare luft), men skal fokusere mere på at strække benene, ja.

Jeg kom lige i tanke om, hvor vigtigt det er at træne krydset fra cykling til løb. Det kraver meget tilvending, at lære skiftet så det følges naturligt. (De første par gange vil benende slet ikke kunne løbe rigtig, men bare følges som beton)

Yep det er meget vigtigt, kommer også snart krydspas :)

Link to comment
Share on other sites

Torsdag d. 21. januar 2010

Tid: kl 17

Sted: Fields

Program: Bryst/Skulder/Triceps

Bænkpres:

- 15 @ 50kg

- 10 @ 70kg

- 10 @ 80kg

- 07 @ 90kg

- 07 @ 90kg

- 07 @ 90kg

- 06 @ 90kg

- DB Siddende Skulderpres (4x10)

- DB Siddende Lateral Raise (4x10)

- Maskine Military (3x10)

- Triceps Presdown (4x10)

- Maskine Flyes (3x10)

Efter styrke, over på løbebånd til noget let løbetræning:

Tid: kl 1745

Sted: Fields

Program: Løb

- 7 km løb

Link to comment
Share on other sites

Ingen træning igår, da jeg følte mig sløj og havde en let brændende fornemmelse i kroppen - mini-influenza symptomer. Bedre at blive hjemme :mad:

Dagens træning idag:

Lørdag d. 23. januar 2010

Tid: kl 08

Sted: Holte

Program: Cycling

- 1 time Cycling Elite v. ego

- 1 time Cycling Øvet v. ego

- 1 time Cycling Basis v. ego

Efter cyklingen kørte jeg til Kildeskovshallen til lidt svømning.

Tid: kl 1230

Sted: Kildeskovshallen

Program: Svømning

1 times svømning, 50 meter bassinet var perfekt og der var ikke så mange andre. Endte dog med at krampe en del i læggen, så jeg måtte stoppe.

Tror jeg vil prøve at eksperimentere med nogle magnesiumtabletter for at se om jeg kan undgå kramperne (sker ofte når jeg har cyklet nogle timer inden svømningen).

Link to comment
Share on other sites

Wow... Var det lige dig, der blev hjemme fra en træning pga. sygdom?! :tongue:

Jeg var ikke syg, bare træt tror jeg.. ved ikke.. .)

Jeg er klog jeg er meget klog jeg er meget fornuftig jeg er meget fornuftig.

OntheRun>> tak, jeg vil forsøge mig mandag inden svømningen med nogle af de Magnesium tingester..

Link to comment
Share on other sites

Guest OnTheRun
OntheRun>> tak, jeg vil forsøge mig mandag inden svømningen med nogle af de Magnesium tingester..

Du er velkommen. Jeg har selv kæmpet med krampe og forsøgt med både ekstra salttabletter og calcium/magnesium. Sidstnævnte gav en forbedring, men mit problem optræder i forbindelse med høj varme og lange, seje cykeludfordringer. Og lige p.t. er det i hvertf ald ikke varmen, der er problemet :blink:

Jeg mener i øvrigt, at der er noget med, at man altid tager magnesium og calcium sammen - som i de viste tabletter. Nu er det et stykke tid siden, jeg forskede i det, men jeg landede i hvert fald på den viste kombinationstablet.

Link to comment
Share on other sites

OntheRun>> tak, jeg vil bevæge mig i Matas idag og give det et forsøg inden svømningen i aften.

Træningen igår,

Søndag d. 24. januar 2010

Tid: kl 12

Sted: Frankrigsgade

Program: Svømning

Diverse svømning, øvelser m.v. Gik helt kold, kroppen ville bare intet, øv.

Tid: 1330

Sted: Royal, Vesterport

Program: Ryg/Biceps/Mave

Igen, kroppen ville intet.

Skulle have løbet bagefter men så ringede mine forældre og meldte deres ankomst 45 mins end forventet, hvorefter jeg måtte ile hjem... skandaløst.

Er helt smadret i kroppen, ved ikke helt hvad der er klogest - træne videre på minimumsniveau som jeg gør lige nu, eller holde helt op et par dage. Prøver det første og håber det går over.

Idag løb og svømning, ingen styrketræning.

Noget helt andet: hver gang jeg har svømmet - og tørrer mig bagefter - får jeg en slags udslet og kløe og hele kroppen. Jeg har prøvet alt - men problemet er bestemt ikke i håndklædet, for det sker KUN når jeg har været i klorvand, og ikke når jeg er i bad f.eks derhjemme.

Heldigvis er det ikke noget problem når jeg er i vandet, men når jeg tørrer mig bagefter slår jeg helt ud en times tid, hvorefter huden falder til ro igen.. weird..

Hmm nu jeg tænker over det, kan jeg ikke huske om det er konsistent i alle svømmehaller - kunne altså også være sæben man vasker sig med der er i hallen. Ihvertfald er Frankrigsgade 100% sikker på at levere udslæt og kløe hver eneste gang. Må prøve udelukkelsesmetoden :)

Edited by Spock
Link to comment
Share on other sites

Noget helt andet: hver gang jeg har svømmet - og tørrer mig bagefter - får jeg en slags udslet og kløe og hele kroppen. Jeg har prøvet alt - men problemet er bestemt ikke i håndklædet, for det sker KUN når jeg har været i klorvand, og ikke når jeg er i bad f.eks derhjemme.

Heldigvis er det ikke noget problem når jeg er i vandet, men når jeg tørrer mig bagefter slår jeg helt ud en times tid, hvorefter huden falder til ro igen.. weird..

Kan sagtens være nældefeber. Mange får det. Jeg får det fx hvis jeg bliver udsat for "store" temp.forskelle - tit i forbindelse med svømning/bad.

Hmm nu jeg tænker over det, kan jeg ikke huske om det er konsistent i alle svømmehaller - kunne altså også være sæben man vasker sig med der er i hallen. Ihvertfald er Frankrigsgade 100% sikker på at levere udslæt og kløe hver eneste gang. Må prøve udelukkelsesmetoden :)

Bruger man sæbe i en svømmehal?! :blink:

Link to comment
Share on other sites

Kan sagtens være nældefeber. Mange får det. Jeg får det fx hvis jeg bliver udsat for "store" temp.forskelle - tit i forbindelse med svømning/bad.

Ahh ja kan godt være.. har haft seriøst vilde anfald af nældefeber før og det minder faktisk lidt om det - omend i mindre målestok.

Bruger man sæbe i en svømmehal?! :blink:

Lol - ja du ved de der beholdere der er i bruserne... der er vist noget sæbe-lignende i... :) men tror nu det er kloren der er problemet.

Jeg vil teste i aften til svømning - vasker mig IKKE hverken før eller efter svømningen :superman: :superman: :superman:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share