Spock 2010


Spock
 Share

Recommended Posts

Ja det kan godt være lidt af en udfordring :laugh:

Ja men man lærer alligevel meget mht balance i vandet m.v.

Synes egentlig det for første gang føltes bedre - bedre føling med vandet, bedre træk... jeg vil dog sige at jeg i isætningen af armen forsøgte at sætte den ca. 30 grader ned , istedet for lige frem under overfladen..... og det gav mig en voldsomt forbedret balance i vandet.

På totalimmersion.net (TI) har jeg set at de siger man skal finde den bedste vinkel i forhold til een selv - og se på hvor man har bedst balance.

Men til svømning får vi at vide at armen skal føres lige frem og holdes oppe ved vandoverfladen..

Hvad er rigtigt og hvad er forkert??

Link to comment
Share on other sites

Ugestatus, træning uge 1:

Spinning: 5 gange

Styrketræning: 3 gange

Svømning: 6 gange

Løb: 3 gange

Svømningen skal fortsat have højest prioritet.

Løbetræningen skal blive bedre og mere regelmæssigt, skal have bedre længde på løbene.

Lige nu holder jeg spinningtimer på 5-6 timer ugentligt.

Styrketræningen skal op på 4 gange ugentligt, 2 gange igennem kroppen (kører 2-split).

Link to comment
Share on other sites

På totalimmersion.net (TI) har jeg set at de siger man skal finde den bedste vinkel i forhold til een selv - og se på hvor man har bedst balance.

Men til svømning får vi at vide at armen skal føres lige frem og holdes oppe ved vandoverfladen..

Hvad er rigtigt og hvad er forkert??

30 grader vil jeg klart vurdere til at være for stejlt. Men det kommer meget an på hvordan du fører armen videre i vandet. Jeg vil tro, at jeg i starten af isættelsen har en ret stejl vinkel, der hurtigt flader ud, så jeg kan strække armen frem rimeligt tæt på vandoverfladen og få "fat" langt fremme.

Hvis du lægger ud med en stejl vinkel og holder den vil du forkorte dit tag betydeligt, hvilket ville være decideret dumt.

Link to comment
Share on other sites

Hej d'Herrer Bodybuildere.

Mht isættelsen af hænderne kan jeg godt se at en vinklet isættelse nedsætter rækkevidden. Jeg vil prøve at at se hvad jeg kan gøre. Synes bare at min balance blev noget bedre. Men så må jeg prøve at strække bedre ud (og dermed få bedre balance).

Ulrik, det er desværre nødvendigt med stor volumen for at få udholdenhed i kroppen bygget op. Men jeg skal klart have fokus på ikke at brænde ud.

Dagens træning: Styrke+Løb

Tirsdag d. 12. januar 2010

Tid: kl 16

Sted: Royal

Program: Bryst/Triceps/Skulder

- BB Bænkpres

- DB Skulderpres

- DB Lateral Raise

- DB rotatorcuff øvelser

- Flyes maskine

- Triceps Pushdown

- Maskine Military Pres

Derefter klar til løb. Idag lang distance på moderat intensitet.

Vil prøve at få en ugentlig lang tur (som gradvist bygges op i længde), og de andre gange jeg løber bliver mere tempo/interval baseret.

Tid: kl 17

Sted: Royal

Program: Løb

- 17 km løb i luntetempo, fokus på længde. Tid 1,5 time.

Link to comment
Share on other sites

30 grader vil jeg klart vurdere til at være for stejlt. Men det kommer meget an på hvordan du fører armen videre i vandet. Jeg vil tro, at jeg i starten af isættelsen har en ret stejl vinkel, der hurtigt flader ud, så jeg kan strække armen frem rimeligt tæt på vandoverfladen og få "fat" langt fremme.

Hvis du lægger ud med en stejl vinkel og holder den vil du forkorte dit tag betydeligt, hvilket ville være decideret dumt.

Så vidt jeg har forstået i Terry Laughlins bog "total immersion" skal den nedadgående arm i fremføringen kun bruges i forbindelse med drills. I et helt regulært crawl-armtag ligger armen tættere ved overfladen (citat: "a few inches below the surface").

Christianspoer: Hvis du har en stejl vinkel mellem hånd og vandoverflade ved isættet, betyder dette at du sætter hånden i tæt ved dit hovede? Jeg er selv i tvivl om hvor jeg skal lave isættet (min træner har sagt mellem skulder og albue på den strakte arm)???

Link to comment
Share on other sites

Stine, hvorfor kun ved drills?

Så vidt jeg har forstået samme Terry L, handler det netop om at finde balance frem for at optimere fremtaget.. med god balance er det meget lettere på langdistance.

Måske jeg har misforstået ham.

Terry L har tre hovedpunkter i sin bog:

1) balance

2) at være 'lang' når man svømmer (strække sin fremføringshånd frem, som om man forsøger at nå den modsatte væg i bassinet (det er her, at han nævner, at armen skal føres lige gennem vandet og ikke nedad...)

+ først lave armtrækket under vandet når ens anden arm er færdig med at lave fremføringen over vandet) 3) svømme vha kropsrotationer fremfor at trække sig frem igennem vandet med armen

Tror drills'ne er til for at lære god balance inden man begunder at tage 'rigtige' svømmetag.

Jeg kan mærke at det giver for megen modstand fra vandet at ligge for dybt, eller have armen for langt nede. Hvis jeg min arm vender ned mod bunden når jeg svømmer almindeligt bliver bevægelsen nedadrettet og ikke fremadrettet, og jeg går i stå...

Jeg skal lige have læst op på lektien, tror jeg. Så kan jeg vende tilbage :o)

Fedt at du også bruger TI. Synes det er et super system og opbygningen af læringen er cool. Kan virkelig mærke forskel efter jeg har brugt de øvelser, Terry L har i sin bog.

Edited by Stinelykke
Link to comment
Share on other sites

Mht isættelsen af hænderne kan jeg godt se at en vinklet isættelse nedsætter rækkevidden. Jeg vil prøve at at se hvad jeg kan gøre. Synes bare at min balance blev noget bedre. Men så må jeg prøve at strække bedre ud (og dermed få bedre balance).

Jo længere ned din arm og hånd rækker, jo mere kan du balancere med netop armen - den virker som køl/balancebom. Balancen skal ligge i kroppen, også når du roterer i overkroppen og bruger armene.

Brug armene til at komme frem i vandet i stedet ellers vil dit armtag blive kort og derfor skal mængden af armtag øges for at holde den samme fart og distance.

Christianspoer: Hvis du har en stejl vinkel mellem hånd og vandoverflade ved isættet, betyder dette at du sætter hånden i tæt ved dit hovede? Jeg er selv i tvivl om hvor jeg skal lave isættet (min træner har sagt mellem skulder og albue på den strakte arm)???

Den stejle vinkel skulle forståes som håndens alene. Armen er bukket i en let bue lige inden isættelse. Jeg vinkler selve hånden nedad for ikke at lade den klaske hårdt i. Det er for at bryde vandoverfladen "glat".

Jeg sætter først hånden og armen i langt ude. Ved ikke helt hvor langt, men helt sikkert længere ude end albuen.

Jeg synes at det lyder som meget tidligt at sætte den i mellem hoved og albue. Men det kan jo være at din træner har andre planer med dig fordi der er noget andet galt i dit armtag (fx at du sætter armen i for sent og derved klasker hele armen igennem overfladen på én gang).

Link to comment
Share on other sites

De fleste TI videoer jeg har set, foregår altså ved at de ikke nødvendigvis sætter armen vandret - men finder den rette vinkel hvor balancen er bedst i kroppen.

Prøv f.eks. at se denne video:

Mht isættelsen mener at TI foreslår at man sætter hånden i omkring "albuen", og ihvertfald ikke længere ude..

Et andet spørgsmål: jeg forsøgte at tælle armtag i forgårs (25 meter bassin). Jeg brugte 16 armtag (var nede på 15 een enkelt gang, ellers 16 og måske 17).

Hvor mange bruger I? Jeg går ud fra at det går ud på at forsøge at bruge så få armtag som muligt for at spare energi til langdistance?

Edited by Spock
Link to comment
Share on other sites

Et andet spørgsmål: jeg forsøgte at tælle armtag i forgårs (25 meter bassin). Jeg brugte 16 armtag (var nede på 15 een enkelt gang, ellers 16 og måske 17).

Hvor mange bruger I? Jeg går ud fra at det går ud på at forsøge at bruge så få armtag som muligt for at spare energi til langdistance?

10-11 stykker, men det varierer med hastighed. Det er ikke nødvendigvis bedre med få armtag, da det kræver mere energi, at lave et kraftfuldt armtag. Men det er en god teknikøvelse, at øve sig i at have få, da du på den måde øver dig i at få fat i vandet. Så kan du altid sjofle lidt mere, når der skal svømmen langt.

Link to comment
Share on other sites

De fleste TI videoer jeg har set, foregår altså ved at de ikke nødvendigvis sætter armen vandret - men finder den rette vinkel hvor balancen er bedst i kroppen.

Prøv f.eks. at se denne video:

Videoen viser en drill, der hedder 'patient catch' og her er armens vinkel ned i vandet overdrevet for at skabe balance og lære svømmeren at 'få fat' i vandet på den optimale måde.

Mht at holde armen vandret, mener jeg bevægelsen/positionen på armen efter man har gennembrudt vandoverfladen og strækker armen helt ud samtidig med rotationen. Hér tror jeg du har ret i, at det er et spørgsmål om at finde den rette vinkel og position for at opnå balance og et godt glid i vandet. Og det er her jeg før strakte armen ned mod bunden af bassinnet (som han gør på videoen) og derved bremsede min fremdrift. Så tror også det er et spørgsmål om ikke at overdrive :o)

Har fundet en anden video, hvor svømmeren har armen tættere på overfladen (men stadig ikke helt oppe under)

Link to comment
Share on other sites

@Stine> lige præcis, ja den første video jeg postede var vildt overdrevet, men jeg det gælder vel om (ved hjælp af øvelserne) at finde ud af positionen hvor man har bedst balance uden at det går for meget ud over modstanden.

Det er klart at hånden skal som et spyd stikkes lige mod det punkt man finder. Lige ned mod bunden er nok voldsomt, men 20-40 cm fra overfladen tror jeg ikke koster så vildt meget rækkevidde. Det er også rarere for skulderen og jeg synes man bruger langt mindre energi på at lave rotationen i kroppen, når man har armen i en lidt lavere position end selve overfladen.

I mange TI videoer er hovedet nærmest 100% under vand, mens man i traditional crawlteknik får at vide at vandoverfladen nærmest skal være oppe i centeret af kraniet.. ved ikke helt hvad fordelen skulle være, men det ser ihvertfald sejt ud når man svømmer :innocent:

Btw super lækker stil hende pige på videoen laver.. ser s...teme godt ud..

Se denne video hvor hun svømmer i Open Water. Læg mærke til hvordan hun efter hver anden cyklus kigger lige frem.. super super teknik.

@Ulrik>> det var sateme få tag du kan lave - for h... hvor vildt. Jeg forsøgte seriøst med så lange glid som muligt, men det var bare ikke muligt at komme under 15 tag på 25m. Respekt!

Du har naturligvis ret i at man skal svømme med lidt flere tag for at få mere fart og flow, men som du siger er det en skæg øvelse for at se hvor meget fat i vandet man har. Og ja, det koster forholdsvis meget energi at eksplodere armtaget for at minimere antallet, så der skal man nok optimere - afhængig af distance og tidskrav.

Edited by Spock
Link to comment
Share on other sites

Onsdag d. 13. januar 2010

Styrke, Spinning & Svømning.

Tid: kl 16

Sted: Royal

Program: Ryg/Biceps/Mave

- BB Row

- Wide Maskine Row

- Hyper Extensions

- DB Biceps Curl

- Maveøvelse 1

- Maveøvelse 2

- Maveøvelse 3

Tid: kl 17

Sted: Royal

Program: Spinning

- 1 time Spinning Øvet v. ego

Tid: kl 1925

Sted: KVIK, Tårnbyvej

Program: Svømning

- 200 indsvømning

- 4 x 50 1arm crawl p15

- 4 x 50 ventecrawl p15

- 4 x 25 ben m. plade p15

- 4 x 25 minus ilt (dykning 25m) p1 min

- 400 pb p30

- 400 pb p30

- 200 negativ split (100/100)

- 200 negativ split (100/100)

- 4 x 50 ben

- 2 x 100

- 2 x 50 max

- 100 udsvøm

Edited by Spock
Link to comment
Share on other sites

- 200 indsvømning

- 4 x 50 1arm crawl p15

- 4 x 50 ventecrawl p15

- 4 x 25 ben m. plade p15

- 4 x 25 minus ilt (dykning 25m) p1 min

- 400 pb p30

- 400 pb p30

- 200 negativ split (100/100)

- 200 negativ split (100/100)

- 4 x 50 ben

- 2 x 100

- 2 x 50 max

- 100 udsvøm

er det med vilje du spring HP over? det håber jeg, da de er rigtige dårlige for folk med skulderproblemer.

for øvrigt ville jeg nok overveje at skære ned på antal svømme pas, f.eks. kan jeg ikke se meningen med to svømme pas om søndagen (du er jo ikke elite svømme ((endnu)).

jeg er faktisk lidt bange for, at du kan blive svømme "invalid", hvis du ikke pas på din skulder.

jeg vil ikke sige jeg er ekspert, men kende bare for mange svømmere med varige skulder skader/problemer.

Link to comment
Share on other sites

er det med vilje du spring HP over? det håber jeg, da de er rigtige dårlige for folk med skulderproblemer.

Hejsa, ja, de første 400 meter skulle have været med håndplader + pb, men for at spare skulderen har jeg droppet al svømning med håndplader, det gør alt for ondt i skulderen (godt set iøvrigt :smile: )

Mht svømning om søndagen, så svømmer jeg altså ikke ret langt, jeg forsøger at lave øvelser, øvelser og atter øvelser, og grunden til at jeg splitter op 2 gange om søndagen er at jeg så har mere overskud energimæssigt til at lave øvelser. Jeg er rigtig dårlig, så.. ja, det er ofte svømning, men ellers lærer jeg det aldrig, hehe.

Kan dog godt være jeg nøjes med 1 gang svømning om søndagen - man er ganske enkelt for smadret i skuldrene når vi når til klubsvømning mandag aften. Tak for de gode råd - det er bare svært at finde rigtige tradeoff mellem at ville lære at svømme, og ikke overdrive..

Link to comment
Share on other sites

Torsdag d. 14 januar 2010

Tid: kl 19

Sted: Frankrigsgade

Program: Svømning

Primært øvelser, bl.a.

- enarms-crawl

- ventecrawl

- crawl med knyttede næver

- delfinspark

- vejrtrækningsøvelser

- svømme under vand

- fingre i vandoverfladen

Stille og roligt uden at presse for voldsomt.

Jeg ville have svømmet imorges men fik igen-igen kun 5 timers søvn, og var for smadret. Hoftebøjerne er meget ømme efter den lange løbetur i forgårs, og det føles som om en lille flig er knækket af ydersiden af foden.

Det er den nok ikke, det er bare den fornemmelse jeg har.

Gennemtræt, så idag var hviledag med undtagelse af svømningen her til aften.

Planen er at komme relativt ok i seng og få noget tiltrængt søvn. We'll see :)

God aften

Link to comment
Share on other sites

Fredag d. 15. januar 2010

Tid: kl 16

Sted: Fields

Program: Bryst/Skulder/Triceps

- Bænkpres

- DB Skulderpres

- DB Lateral Raise

- Triceps Pushdown

- Machine Flyes

- Machine Military Pres

Skulderen kunne ikke li' bænkpressen som sædvanlig.

Efter styrketræningen, let løbetræning

Tid: kl 17

Sted: Fields

Program: Løb

- 6 km løb, stigende intensitet 10-15km/t

Stille og roligt, var godt øm i hoftebøjerne efter den lange tur tirsdag, men det gik overraskende godt.

Afsluttede træningen ved at teste svømmepølen i Fields - poolen er for kort til at svømme seriøst men man kan sagtens lave øvelser.

Tid: kl 18

Sted: Fields

Program: Svømning

- øvelser, øvelser, øvelser

Link to comment
Share on other sites

Lørdag d. 16. januar 2010

Morgen cykling i Holte:

Tid: kl 08

Sted: Holte

Program: Cykling

- 1 time spinning elite v. ego

- 1 time spinning øvet v. ego

- 1 time spinning basis v. ego

Hjem, og nu sidder jeg og æder frokost - og er i panik: kan ikke nå i svømmehallen (Frankrigsgade), da de lukker kl 14.. det er noget rigtigt møg.

Link to comment
Share on other sites

Lørdag d. 16. januar 2010

M

Hjem, og nu sidder jeg og æder frokost - og er i panik: kan ikke nå i svømmehallen (Frankrigsgade), da de lukker kl 14.. det er noget rigtigt møg.

Ja det holder jo ikke -kun 3 timers træning - din form er i bund fra i morgencool.gif

Link to comment
Share on other sites

Ja det holder jo ikke -kun 3 timers træning - din form er i bund fra i morgencool.gif

Du har ret - jeg har også nu besluttet at tage i Fields, lidt styrketræning og så øvelser i det korte bassin. Er bedre end ingenting og øvelserne gør mig rigtigt godt i forhold til bare at forsøge at svømme og svømme og svømme.

Link to comment
Share on other sites

Lørdag d. 16. januar 2010 del 2

Tid: kl 1430

Sted: Fields

Program: Ryg/Biceps/Mave

BB Bent over rows:

- 10 @ 50kg

- 10 @ 60kg

- 10 @ 70kg

- 10 @ 70kg

- 08 @ 75kg

- 10 @ 75kg

- 07 @ 80kg

Smal Maskine Pulldown:

- 4 sæt @ 10 reps

Hyper Extensions:

- 4 sæt @ 15 reps

DB Biceps Curl:

- 10 @ 16kg

- 10 @ 16kg

- 10 @ 17kg

- 10 @ 17kg

- 08 @ 17kg

Mave Crunch m. reb:

- 5 sæt (herligt herligt)

Leg Raise:

- 3 sæt @ 20 reps

Maveøvelser på gulv

Ind i vandet og øve:

Tid: kl 1530

Sted: Fields

Program: Svømmeøvelser

- diverse øvelser, blev kun til 30 minutter i vandet, var dødtræt og nøjedes med øvelserne idag.

Link to comment
Share on other sites

Det lyder som noget af et program :o)

Holder du nogensinde hviledage? Tænker mest i forhold til restitutionen..

Hej Stine,

- jeg har ikke rigtigt noget program, jeg træner mest efter lysten. Eneste der ligger fast er mine spinningtimer onsdag og lørdag, samt svømning mandag og onsdag. Resten af lystbetonet...

Og jo, jeg skal tænke på restitution men det gør jeg skam også. Idag er f.eks. restitutionsdag, jeg skal op og svømme om lidt og that's it for 2day. Flodhest i bassinet....

Link to comment
Share on other sites

Søndag d. 17. januar 2010

Tid: kl 12

Sted: Frankrigsgade

Program: Svømning

Elendig svømning, det var nærmest umuligt at komme til at svømme en bane pga overflod af mennesker der bare skulle i svømmehallen her søndag.

Efter en halv times kamp gad jeg ikke mere, var helt vanvittigt.

Så idag er i praksis blevet til en tiltrængt hviledage - dog ikke helt med min vilje.

Imorgen stort program

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share