træk for atleter


JVD
 Share

Recommended Posts

Det som er interessant for diverse atleter i de olympiske løft er den kraft som kan tilføres stangen fra knæ til hofte.

Hvad der sker derudover kan trænes bedre på andre måder og med mindre skadesrisiko.

Diverse hiv variationer og evt. frivend hvis man er teknisk dygtig. Desværre er langt de fleste ikke dygtige nok og vil derfor få mere ud af mere simple øvelser, hvor der kan ydes 100%.

Squat og dødløft som de kraftbetonede og squatjumps og hiv hvis det skal være mere ballistisk.

Link to comment
Share on other sites

Nej. Stop nu.

Jeg har ikke sagt at det på nogen måde er nogen essentiel øvelse.

Helt enig med din tilgang i forhold til JVD og de fleste andre idræts udøver = hold det simpelt, stabilit og lad være med at lave alle mulige smarte eksperimenter med øvelser der ikke er tænkt igennem.

Relevant for mange idrætsgrene, Ja! Skal jeg opremse hvilke bevægelser jeg tænker på? Jeg har forklarede hvorfor, så min tanke gang var til at forstå.

Jeg forsøger at argumenter for både og i forhold til en bredere kontekst. Det er spændende at tænke i nye baner i forhold til træning, det er dog som du skriver ikke relevant i forhold til hvad JVD skal gør for at nå hans mål.

Link to comment
Share on other sites

Det som er interessant for diverse atleter i de olympiske løft er den kraft som kan tilføres stangen fra knæ til hofte.

Hvad der sker derudover kan trænes bedre på andre måder og med mindre skadesrisiko.

Diverse hiv variationer og evt. frivend hvis man er teknisk dygtig. Desværre er langt de fleste ikke dygtige nok og vil derfor få mere ud af mere simple øvelser, hvor der kan ydes 100%.

Squat og dødløft som de kraftbetonede og squatjumps og hiv hvis det skal være mere ballistisk.

jeg tænker at det kan være relevant for muskler der skal arbejde i at stabilisere en bevægelse gennemgår følgende forløb for f.eks. glut mid:

1. aktivering (f.eks. selvspænding, hjælp via electro stimulering)

2. øge dynamisk kraft udvikling (liggende sidebenløft,)

3. øge excentrisk kraft udvikling ( f.eks. via reverse lunge, glut bridges)

4. øge excentrisk RFD (lunge, walking lunge, diverse koordination øvelser f.eks trappeløb, evt. split clean)

5. integrere i idrætten (teknik løb, diverse koordinations øvelser)

I de fleste tilfælde starter man ved toeren og forventer den intregere sig selv. Man vil for en idræts udøver der har lavet power clean i længere tid sagtens kunne starte med nogen lette split cleans, med en progression udfra hvad han kan stabilisere. Skal det fylde meget i programmet?... nej selvfølgelig ikke.

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

jeg er enig med David og Niels

Jeg ville kun give mig til at rode med OL løftene i power udgaverne, hvis jeg skulle træne en enkeltperson (aldrig et hold!) og hvis jeg havde en ide om at vedkommende havde en grad af aptitude for det....

Ikke nok med at det for team-sport atleter kan være fuldstændig lige meget at lære olympiske løft så har de fleste af disse sportsfolk svært nok i forvejen med så simple ting, som at at sprinte, springe, bounde, cutte osv med korrekt teknik. Ja faktisk vil jeg vove den påstand at 99,9999 % af alle sportsfolk ikke aner hvorledes korrekt sprintteknik ser ud.

Training is efficient if the highest sports result is achieved with the least expense of time and energy- Kurz.

Edited by Athlete X
Link to comment
Share on other sites

For enkelt personer ville jeg ej heller aldrig anbefale olympiske løft af den årsag at de ganske enkelt ikke er nødvendige.

ALT DER IKKE ER SPP ER OG BLIVER ALDRIG NØDVENDIGT.

Jeg må om nogen herinde vide hvad fanden, der skal til for at kunne udvikle POWER.

Hvis der andre, der er i stand til at lave et stående spring på 3.20 (uanset kropsvægt) ELLER har trænet nogen op til at kunne udvikle sådan en kraft, så er jeg interesseret i at lytte.

Edited by Athlete X
Link to comment
Share on other sites

her er lidt fra din træner.

Correlational Interrelationship Between Preparatory Results in Several Specialized-Preparatory, Specialized-Developmental Exercises, Exercises with Lighter and Heavier Implements with Results in the Shot Put in Women Athletes Having Various Qualifications- revealed that the bench press and 7 different forms of throwing various weighted shots all correlated higher than the snatch with respect to results in the 19-20m range and the bench press, barbell squat, vertical jump, standing triple jump, standing long jump, and 8 different forms of throwing various weighted shots all correlated higher than the powerclean with respects to results in the 19-20m range Correlational Interrelationship Between Preparatory Results in Several Specialized-Preparatory, Specialized-Developmental Exercises with Lighter and Heavier Implements with Results in the Shot Put Throw by Athletes Having Various Qualifications revealed that standing triple jump, 30m sprint from blocks and 7 different forms of throws with varied weight shots all correlated higher than the barbell snatch with respects to results in the 20-21m range and the bench press, barbell squat, vertical jump, standing broad jump, standing triple jump, 30m sprint from blocks, and 9 different forms of throwing varied weighted shots all correlated higher than the powerclean with respects to results in the 20-21m range

Regarding med ball throws, MU involvement, power development, etcetera:

 Carl, perhaps I may be off assistance to you, with respect to the training of your athletes, in stating the importance of understanding that improvements on one area of the F(t) curve tend to improve results at the other.

 No doubt that the Olympic lifts register higher wattages than the more basic strength exercises such as squats and presses; however, this is essentially meaningless unless we are drawing a comparison to results in weightlifting.

 What I must respectfully remind you of is the fact that no discipline other than weightlifting requires comparable wattage values specifically in linear/curvilinear patterns in the vertical plan and this is precisely why we are able to effectively improve the maximal, explosive, and speed strength of athletes without the use of Olympic lifts.

 All we need do is hit a few points along the curve in a more general fashion (ergo squat, jump, and throw) and, most importantly, address the training of specialized prepatory and specialized developmental means due their far greater degree of transfer to the competitive exercise.

 If we are discussing the value of cleans and snatches relative to Olympic weightlifting or the lifting of comparably weighted implements in the vertical plane, or even movements in the vertical plan at comparable wattages, than I am in 100% agreement with you in stating that med ball throws, jump squats, back squats, and sprints won’t cut it.

 However, regarding all other sport disciplines it is my pleasure to inform you and the readers here that as long as the specialized prepatory and specialized developmental needs are addressed- that the more general training may be reduced to non-specific strengtheners of the knee/hip extensors, non-specific strengtheners of the shoulder girdle, and jumps, throws, and other auxiliary training for preventative maintenance and joint mobility

 Carl, in my view, the issue that is bringing you some confusion is rooted in your reference to the ‘power’ that is developed via the weightlifts. This is what I’ve found to be the commonality between coaches who share your disposition.

 As I stated, the weightlifts are relevant to the wattages that are generated via their performance and specific to linear/curvilinear movement in the vertical plan.

 What you are forgetting is that the relevant quantitative/qualitative markers for speed and power are sprints, jumps, and throws- whether we are talking American football combine or Track and Field.

 Thus the question is not how much can the athlete clean or snatch; but rather, how fast can they sprint, how high/far can they jump, and how far can they throw.

 So, Carl, to you and the readers, I say this:

 The Olympic lifts are not required to train athletes in sprinting fast, jumping high/far, and throwing far.

 Please take my word for it because I’ve trained hundreds of varied gene pools and the results speak

 So remember, when we use the word ‘power’ we are really speaking ambiguously. We must speak more specifically and as it stands- all sport disciplines, other than weightlifting, require different quantitative/qualitative F(t) and biodynamic/bioenergetic characteristics that are much more efficiently met via addressing the specialized prepatory, specialized developmental, and general needs. None of which require the Olympic lifts.

The Olympic lifts simply aren’t needed

Link to comment
Share on other sites

For enkelt personer ville jeg ej heller aldrig anbefale olympiske løft af den årsag at de ganske enkelt ikke er nødvendige.

ALT DER IKKE ER SPP ER OG BLIVER ALDRIG NØDVENDIGT.

Jeg må om nogen herinde vide hvad fanden, der skal til for at kunne udvikle POWER.

Hvis der andre, der er i stand til at lave et stående spring på 3.20 (uanset kropsvægt) ELLER har trænet nogen op til at kunne udvikle sådan en kraft, så er jeg interesseret i at lytte.

jeg må lige høre hvad min gamle træningskammerat har sprunget...

her er lidt:

http://www.christian...tresultater.htm

3,43mLarry Achike (TJ) - GBR

3,38mJan Bielecki (HT) - DEN

3,35mChristian Birk (400m) - DEN

3,31mJan Cordius (DT/HT) - DEN

3,29mJesper Riege (TJ) - DEN

3,05mMads Bangsø (sprint) - DEN

3,03mThomas Flensborg (TJ) - DEN

3,02mJesper Larsen (LJ) - DEN

2,98mHenrik Vincentsen (400m h) - DEN

2,95mEspen Gatzwiller (100m) - DEN

2,94mLars Møller Laursen (JT) - DEN

2,92mSøren Bundgaard - DEN

2,90mJonas Hansen (sprint) - DEN

2,90mMikkel Matzen (sprint) - DEN

2,90mEsben Kryger Jensen (sprint) - DEN

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

super fedt med mange gode indlæg

incognito: arugmenterne for og imod var GROFT konkluderet ud fra tidligere svar i tråden, og derfor lidt en provokation. Overførbarheden af de fulde løft er for minimal og spild af tid, dog er power variationerne brugbare i en hvis forstand til at øge RFD? du argumenterer mod overførbarheden til retningsskifte v. bl.a at skrive det foregår unilateralt ELLER under stor rotation. den unilaterale komponent får man jo ved saksetræk, og man stabiliserer vel også mod rotation i træk (i mindre grad)? jeg forstår ikke problemet i at lave saksetræk med stor volumen. jumping lunges belaster vel også underkroppen 'skævt'- og de er så vidt jeg ved rimelig udbredte ift. konditionering af f.eks. basketballspillere (dog uden belastning).

athlete: jeg vil under ingen omstændiger droppe træk til min sport. det her handler ikke om mig (eller dig ;-)). jeg er nysgerrig om forskellige tilgange til træning og ideer - derfor denne debat. jeg har aldrig sagt at det er svært at blive stærk, men derfor forskes der vel stadig i hvordan processen kan blive optimeret. den bliver næppe optimeret af at der står en gorilla og råber "do ska ba skvatte". Og lad os nu ikke gøre det her til en: jeg har en større pik end dig-diskussion.

runeb: i hvilket omfang bliver de olympiske løft brugt i atletikkens verden? i artiklen bliver de i hvert fald skudt i jorden... og så er mine træningsmål irrelevante for tråden

Hvis der er så ringe overførbarhed fra vægtløftning til sport, hvorfor er der så så mange der advokerer det modsatte?

Personligt har jeg oplevet væsentlig fremgang i min vertikale og fremadrettet eksplosivitet ved at lave hang power cleans.

Edited by JVD
Link to comment
Share on other sites

Her får i NO BULLSHIT udgaven:

Hvis der er så ringe overførbarhed fra vægtløftning til sport, hvorfor er der så så mange der advokerer det modsatte?

Fordi de er inkompentente IDIOTER. Derfor! Sådan er det bare. Ikke at man er idiot hvis man benytter olympiske bevægelser, bevares. Selvom det dog er åndsvagt. Men advokere man religiøst FOR at der skulle være en overførbarhed fra vægtløftning til en given sportsgren, udover lige vægtløftning, så er man ganske enkelt en idiot.

Personligt har jeg oplevet væsentlig fremgang i min vertikale og fremadrettet eksplosivitet ved at lave hang power cleans.

Det betvivler jeg ikke. Det meste vil virke på dig taget dit nuværende forberedelseniveau i betragtning. Ved du ikke at vi, mennesker, er en adaptiv organisme?

ALT vil virke for så og så lang tid. Alt vil give en form for afkast. Men på hvilken bekostning? Og er det den mest effektive tilgang?

Engang lavede jeg leg curls og leg extensions i maskine for 20 reps i flere sæt til failure 3x om ugen. Tro det eller lad være, men det gjorde mig faktisk mere eksplosiv.

Mere behøver jeg vel ikke at sige.

Rune: Imponerende stående længdespring din ven har fyret af!

Edited by Athlete X
Link to comment
Share on other sites

Her får i NO BULLSHIT udgaven:

Fordi de er inkompentente IDIOTER. Derfor! Sådan er det bare. Ikke at man er idiot hvis man benytter olympiske bevægelser, bevares. Selvom det dog er åndsvagt. Men advokere man religiøst FOR at der skulle være en overførbarhed fra vægtløftning til en given sportsgren, udover lige vægtløftning, så er man ganske enkelt en idiot.

Det betvivler jeg ikke. Det meste vil virke på dig taget dit nuværende forberedelseniveau i betragtning. Ved du ikke at vi, mennesker, er en adaptiv organisme?

ALT vil virke for så og så lang tid. Alt vil give en form for afkast. Men på hvilken bekostning? Og er det den mest effektive tilgang?

Engang lavede jeg leg curls og leg extensions i maskine for 20 reps i flere sæt til failure 3x om ugen. Tro det eller lad være, men det gjorde mig faktisk mere eksplosiv.

Mere behøver jeg vel ikke at sige.

Rune: Imponerende stående længdespring din ven har fyret af!

Min træningskammerat hedder Mads og er ikke på listen. Jeg mener han har sprunget over 3 meter. Jeg er efter jeg har set listen ret imponeret over dine 3,20. Det er nogen vild folk på den liste. Genetisk freaks. Jan bielecki mener jeg har brugt en masse olympisk løft i sin træning.

Link to comment
Share on other sites

super fedt med mange gode indlæg

incognito: arugmenterne for og imod var GROFT konkluderet ud fra tidligere svar i tråden, og derfor lidt en provokation. Overførbarheden af de fulde løft er for minimal og spild af tid, dog er power variationerne brugbare i en hvis forstand til at øge RFD? du argumenterer mod overførbarheden til retningsskifte v. bl.a at skrive det foregår unilateralt ELLER under stor rotation. den unilaterale komponent får man jo ved saksetræk, og man stabiliserer vel også mod rotation i træk (i mindre grad)? jeg forstår ikke problemet i at lave saksetræk med stor volumen. jumping lunges belaster vel også underkroppen 'skævt'- og de er så vidt jeg ved rimelig udbredte ift. konditionering af f.eks. basketballspillere (dog uden belastning).

athlete: jeg vil under ingen omstændiger droppe træk til min sport. det her handler ikke om mig (eller dig ;-)). jeg er nysgerrig om forskellige tilgange til træning og ideer - derfor denne debat. jeg har aldrig sagt at det er svært at blive stærk, men derfor forskes der vel stadig i hvordan processen kan blive optimeret. den bliver næppe optimeret af at der står en gorilla og råber "do ska ba skvatte". Og lad os nu ikke gøre det her til en: jeg har en større pik end dig-diskussion.

runeb: i hvilket omfang bliver de olympiske løft brugt i atletikkens verden? i artiklen bliver de i hvert fald skudt i jorden... og så er mine træningsmål irrelevante for tråden

Hvis der er så ringe overførbarhed fra vægtløftning til sport, hvorfor er der så så mange der advokerer det modsatte?

Personligt har jeg oplevet væsentlig fremgang i min vertikale og fremadrettet eksplosivitet ved at lave hang power cleans.

Olympisk løft bruges rigtigt meget i atletikkens verden, også blandt eliten.

Link to comment
Share on other sites

Min træningskammerat hedder Mads og er ikke på listen. Jeg mener han har sprunget over 3 meter. Jeg er efter jeg har set listen ret imponeret over dine 3,20. Det er nogen vild folk på den liste. Genetisk freaks. Jan bielecki mener jeg har brugt en masse olympisk løft i sin træning.

Lidt sjovt at en mellemdistance løber (400m) går ind og springer 3.35.

Link to comment
Share on other sites

Lidt sjovt at en mellemdistance løber (400m) går ind og springer 3.35.

han har løbet 46 lavt.. og er det man kan kalde en 200-400 løber. Tidligere 3 springer. Han har nogen vilde resultater på alt styrke/spring relateret, men jeg mener ikke han kan løbe over 2500m på en cooper... Så der er ikke mange mellemdistance kvaliteter over ham. Han løber vist en okay 800m

400m løb er forresten sprint og ikke mellemdistance.

jeg ved desværre ikke hvad han squatter.

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

han har løbet 46 lavt.. og er det man kan kalde en 200-400 løber. Tidligere 3 springer. Han har nogen vilde resultater på alt styrke/spring relateret, men jeg mener ikke han kan løbe over 2500m på en cooper... Så der er ikke mange mellemdistance kvaliteter over ham. Han løber vist en okay 800m

400m løb er forresten sprint og ikke mellemdistance.

jeg ved desværre ikke hvad han squatter.

Jeg troede at 400-800 blev klassificeret som mellem distance. Der kan man bare se.

Jeg vil sige til mig forsvar at vores 400 meter løbere i atletik klubben fandeme ikke ligner sprintere, haha.

Link to comment
Share on other sites

Her får i NO BULLSHIT udgaven:

Fordi de er inkompentente IDIOTER. Derfor! Sådan er det bare. Ikke at man er idiot hvis man benytter olympiske bevægelser, bevares. Selvom det dog er åndsvagt. Men advokere man religiøst FOR at der skulle være en overførbarhed fra vægtløftning til en given sportsgren, udover lige vægtløftning, så er man ganske enkelt en idiot.

Det betvivler jeg ikke. Det meste vil virke på dig taget dit nuværende forberedelseniveau i betragtning. Ved du ikke at vi, mennesker, er en adaptiv organisme?

ALT vil virke for så og så lang tid. Alt vil give en form for afkast. Men på hvilken bekostning? Og er det den mest effektive tilgang?

Engang lavede jeg leg curls og leg extensions i maskine for 20 reps i flere sæt til failure 3x om ugen. Tro det eller lad være, men det gjorde mig faktisk mere eksplosiv.

Mere behøver jeg vel ikke at sige.

Rune: Imponerende stående længdespring din ven har fyret af!

athlete: self adapterer vi dit banale fjols, og jeg stiller jo netop spørgsmål til den optimale tilgang. hvorfor stiller du så de samme spørgsmål igen? at du hænger dig i en neutral konstatering om min fremgang kan jeg ikke forholde mig til, det handler stadig ikke om mig.

nogen der forklare hvorfor verdenseliten indenfor atletik bruger de olympiske løft? tradition?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share