Mere mountainbike


Kauf
 Share

Recommended Posts

Ohh... hvilken en skal man dog købe?

http://www.bike-discount.de/shop/a24623/ams-hpc-blackline-midseason-2009.html

eller

http://www.bike-discount.de/shop/a11019/ams-cc-2009.html

- Hvad siger de kyndige mountainbike freaks?

Hvad er godt og hvad skal købes i forhold til en motionist, der vil have noget lækkert.. hvad er nice og hvad er need?

Jeg er ikke så meget inde i full suspension og vil derfor høre hvad en gokke, som jeg kan blive rigtig glad for - 400 euro er en del at spare, men kan det betale sig at spare det istedet for at købe den store model?

Link to comment
Share on other sites

Hey

Hvis du kører for sjov og motionens skyld, vil jeg mene at Cube AMS CC er aldeles fremragende. Jeg tvivler på at du nogensinde vil føle, at den ikke kan følge med dig :tongue:

Forskellen på de to cykler er fortrinsvis at Cube med AMS HPC Blackline helt klart er gået efter at begrænse vægten - dvs. at gøre den mere raceagtig. Den har carbon-stel og komponenterne på Blackline er lettere, mere raceagtige og mere kompromisløse mht. vægt - det gælder f.eks bremsesystemmet, forgaflen og bagdæmperen.

Men jeg tvivler stærkt på at du vægtmæssigt nogensinde vil mærke en forskel i forbindelse med motionsbrug. De to cykler kører også med samme geometri - så på den måde vil du heller ikke føle nogen forskel

Carbon er en smule mere komfortabel at køre på end aluminium - til gengæld er et carbon-stel også mere udsat ved styrt, slag osv. hvilket er skidt, når man ikke har en sponsor, der smider et nyt stel af ved fordøren UB.

Så ud fra en ren behovsanalyse-agtig vurdering vil en AMS CC gøre jobbet til UG.

Men så kan vi lige vende det hele på hovedet :tongue::smile:

Det vil ikke være muligt for dig at opgradere Ams CC'erers udstyr til at matche HPC Blacklines for merprisen på 400 euro. OG LIR-værdien ved en AMS HPC Blackline er i hvert fald en til to divisioner over AMS CC'eren.

Så den ligger lidt ved dig :smile:

Vælg den cykel, der med 95 procents sikkerhed vil gøre jobbet eller vælg den cykel, der vil gøre din street-cred usårlig og som er en smule lettere, men til gengæld også er noget dyrere og måske en smule mere udsat på grund af meget lette dele mv.

EDIT: På Bikeradar.com kan du læse en test af en Cube AMS HPC årgang O9 - Det er ikke en Blackline, men jeg er næsten 100 på, at stellet er det samme - Test af Cube AMS HPC

Jeg har ikke lige kunnet finde en test af AMS CC'ereren

**

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Hej Kåre!

Tak for dine rigtigt gode inputs. Jeg sidder pt. og læser op til flere anmeldelser af Cube MBT'er på bikeradar.

Jeg tror, at du har helt ret i, at en gokke, som jeg, ikke vil mærke en fis til den lille vægtforskel :laugh: Af hensyn til dine betragtninger om evt. beskadigelser under styrt, havde jeg faktisk ikke dem med i baghovedet... jeg tror ikke lige, at jeg får en sponsor i løbet af det første års tid... anyone?? :tongue:

Lir skal man aldrig kimse af!! Men igen.. 400 euro for lir, er måske lidt for meget.

Mja, angående hardtail vs. fully er jeg lidt i vildrede. Som fuldstændig N00B indenfor denne sport, må jeg blotte mig og komme med nogle rigtig rookie udtalelser, bær over med mig :smile:

Jeg har et par kammerater, som anbefaler fully, fordi de mener, der er bedre grip og bedre handling i skoven. På den anden side har jeg haft en masse gode snakke med fagfolk (som har forhandlet både softails og hardtails) og her er der delte meninger.

Det primære ved hardtail, som jeg ser det, er mere agressiv handling og det, at vi i DK ikke har noget egentlig terræn, hvor en fullsuspension egentlig vil komme til sin ret. Det sidste diskuterede jeg i en halv times tid i dag med en cykelhandler fra Birkerød.

Det primære ved fully, som jeg har hørt det, er bedre grip i skoven, og mindre agressiv handling pga. forplantningen af stødene. - Dog ikke at forglemme den evt. tabte overførselsværdig af kraft pga. affjedringen...

Når jeg skal ud og købe et stykke fedt legetøj, vil jeg gerne have noget rigtigt lækkert, som jeg ikke vil ud og skifte om et år eller to. Derfor tænkte jeg, at hoppe i med begge ben og gå hele vejen med full-suspension ville være the shit!

Derfor tog jeg egentlig bare en beslutning i morges og så disse ultrafede tilbud på bike-discount.. Nu da jeg har haft en par snakke mere med nogle flere folk i dag, hælder jeg måske igen tilbage til hardtails. Netop nu har jeg to vinduer åbne på min computer:

LTD Race 2010

og måske mere interessant:

Cube Reaction

Det er nogle andre cykler, det er en anden pris, en de kan sgu' gøre jobbet. Umiddelbart er LTD Race ikke i min størrelse, i hverken sort eller rød/hvid den bliver ellers skamrost på bikeradar.com og selvom de ikke anbefaler den som begyndercykel, må jeg indrømme at dens agressivitet lyder fantastisk. Reaction modellen fik jeg lov at prøve hos en af mine gutter, inden den blev stjålet og den sad også meget godt imellem benene.

Radon ved jeg er populær i Tyskland, men jeg kender intet til mærket. Ghost er superlækkert, men jeg finder det ofte dyrere end Cube, ligesom Trek ofte også er for dyrt i forhold til specs. osv.

Now: free rotten tomatoes and a barenaked rookie to shoot at! :tomaatit:

Edited by Kauf
Link to comment
Share on other sites

Hey igen

Jeg ved ikke i hvilket terræn du kommer til at køre, men jeg er også af den mening at der ikke er mange steder i DK, hvor en hardtail ikke gør jobbet lige så godt som en softtail. Men igen - LIR, LIR, LIR :smile:

Jeg vil egentlig råde dig til at tage nogle prøveture på både hardtails og softtails. Jeg har flere gange prøvet softtails, men de siger mig ingenting - jeg føler at jeg mister lidt af følingen med cyklen. Men det er meget forskelligt fra person til person.

Med hensyn til mærker, så går du hverken fejl af Cube eller Radon. Ghost kender jeg ikke så godt.

Jeg synes klart at du også skal kigge grundigt på Scott, Gary Fisher, Giant og Specialized. Scott Scale-serien har nogle fantastiske stel, og det er nogle af de absolut bedste og hurtigste hardtails på markedet - de fås i forskellige modeller og er blevet skamrost for deres køreegenskaber.

Gary Fisher laver også nogle rigtig fede cykler og introducerede for et par år siden 29 tommer-hjulene :smile: .

HOPSAN - ser lige at Bikebuster.dk har en Scott Genius MC 40 (softtail) på udsalg - sat ned fra 15.800 til 10.999 kroner - nice cykel.

Test af Scott Genius MC 40

Men igen - prøv en masse hardtails og softtails af. Når du har prøvet 10-15 cykler af, ved du om du er hardtailer eller softtailer og hvilken model det skal være.

**

Link to comment
Share on other sites

Der skal ud og prøves, det er der ingen tvivl om. Har lige snakket i ca. 1 time i telefonen med nogle gutter - og det er jo en smagssag om man kan lide det ene eller andet...

Scott kender jeg fra min race-tid, Gary Fischer har jeg aldrig hørt om?? og Specialised er selvfølgelig også kendte. Sidsnævnte, sammen med de fleste Scott er skruet rigtigt godt sammen, men starter dog også i en noget højere prisklasse end f.eks. Cube.

Tak for hittet v. Bikebuster :smile:

Det lader til, at jeg skal omkring Loke cykler og prøve noget Cube og Heino for at prøve noget Scott. Jeg er netop blevet bekræftet i, at der i Næstved findes en Cube-forhandler, hvor kan beholde cyklen i weekenden, har jeg ladet mig fortælle. Det er sgu' da lige før, at man skal drøne derned og banke den af og se hvor fed den er i skoven!

Andre gode bud?

Link to comment
Share on other sites

Hej Kåre!

Tak for dine rigtigt gode inputs. Jeg sidder pt. og læser op til flere anmeldelser af Cube MBT'er på bikeradar.

Jeg tror, at du har helt ret i, at en gokke, som jeg, ikke vil mærke en fis til den lille vægtforskel :laugh: Af hensyn til dine betragtninger om evt. beskadigelser under styrt, havde jeg faktisk ikke dem med i baghovedet... jeg tror ikke lige, at jeg får en sponsor i løbet af det første års tid... anyone?? :tongue:

Lir skal man aldrig kimse af!! Men igen.. 400 euro for lir, er måske lidt for meget.

Mja, angående hardtail vs. fully er jeg lidt i vildrede. Som fuldstændig N00B indenfor denne sport, må jeg blotte mig og komme med nogle rigtig rookie udtalelser, bær over med mig :smile:

Jeg har et par kammerater, som anbefaler fully, fordi de mener, der er bedre grip og bedre handling i skoven. På den anden side har jeg haft en masse gode snakke med fagfolk (som har forhandlet både softails og hardtails) og her er der delte meninger.

Det primære ved hardtail, som jeg ser det, er mere agressiv handling og det, at vi i DK ikke har noget egentlig terræn, hvor en fullsuspension egentlig vil komme til sin ret. Det sidste diskuterede jeg i en halv times tid i dag med en cykelhandler fra Birkerød.

Det primære ved fully, som jeg har hørt det, er bedre grip i skoven, og mindre agressiv handling pga. forplantningen af stødene. - Dog ikke at forglemme den evt. tabte overførselsværdig af kraft pga. affjedringen...

Når jeg skal ud og købe et stykke fedt legetøj, vil jeg gerne have noget rigtigt lækkert, som jeg ikke vil ud og skifte om et år eller to. Derfor tænkte jeg, at hoppe i med begge ben og gå hele vejen med full-suspension ville være the shit!

Derfor tog jeg egentlig bare en beslutning i morges og så disse ultrafede tilbud på bike-discount.. Nu da jeg har haft en par snakke mere med nogle flere folk i dag, hælder jeg måske igen tilbage til hardtails. Netop nu har jeg to vinduer åbne på min computer:

LTD Race 2010

og måske mere interessant:

Cube Reaction

Det er nogle andre cykler, det er en anden pris, en de kan sgu' gøre jobbet. Umiddelbart er LTD Race ikke i min størrelse, i hverken sort eller rød/hvid den bliver ellers skamrost på bikeradar.com og selvom de ikke anbefaler den som begyndercykel, må jeg indrømme at dens agressivitet lyder fantastisk. Reaction modellen fik jeg lov at prøve hos en af mine gutter, inden den blev stjålet og den sad også meget godt imellem benene.

Radon ved jeg er populær i Tyskland, men jeg kender intet til mærket. Ghost er superlækkert, men jeg finder det ofte dyrere end Cube, ligesom Trek ofte også er for dyrt i forhold til specs. osv.

Now: free rotten tomatoes and a barenaked rookie to shoot at! :tomaatit:

Hej Kauf

Langt tid siden.. Håber du har det godt og har haft nogle fede oplevelser nede i Afghanistan :)

til mtb delen .. Det spørgsmål du stiller har, ligeså mange forskellige svar, som der findes mountainbikeryttere i Danmark.. Meningerne er vidt forkellige.

jeg startede selv med at køre på en tysk, Radon hardtail alu ramme, en middelklasse manitou forgaffel og lx udstyr.

Efter halvandet år købte jeg en Santa Cruz Blur LT (fully) (http://www.santacruzmtb.com/blurlt/ ), som jeg har utrolig glad for og brugte i ca. 2 år.

Jeg blev dog efterhånden ret træt af kun at have en fully, når jeg gerne ville køre hurtigt og konkurrencer. Den var fed at køre på Bornholm og lege på, men den kraft man mistede i affjedringen og de kilo mere på cyklen, gjorde den hård at køre race på..

Jeg erhvervede mig derpå en Kona King Kahuna (http://www.bikeradar.com/gear/category/bikes/mountain/product/king-kahuna-2-9er-09-32956), dog titaniumsudgaven. Denne giver affjedring i materialet, imens kraftoverførslen er en drøm. en fed racecykel..

Idag har jeg to hardtails, hvor den ene er med 27gear og 120mm, hvor den anden er med stiv carbon gaffel og singlespeed (ja, man kan sagtens køre med et gear i de danske bakker :) )

Jeg har været lidt rundt om prøvet både fully, hardtail og titanium.. Dog ej carbon, da jeg simpelthen vil øgelægge den for hurtigt.. Som de andre skriver, kommer det helt an på hvad du gerne vil bruge din nye mtb til, om du skal vælge en fully eller hardtail.

kort sagt, så prioter følgende først:

1. Rammevalget - fully eller hardtail?

2. Gaffel (Rock Shox Reba er en fornuftig gaffel, men du havde selv en link til en af Cube cyklerne som havde en Fox 100RL.. Dette er klart den bedste gaffel af dem som du har henvist til)

3. Hjulsæt (et dårligt hjulsæt skal vedligeholdes mere og triller dårligere. anbefaler XT, XTR, Dt swiss 240, 340 eller lign.)

4. Gear (bedst til prisen ville være Shimano XT bagskifter, LX, SLR eller XT kraktsæt, LX ellet XT forskifter)

*joker: Dækvalg. Her får du utrolig meget køreoplevelse. Du skal om vinteren have et sæt vinterdæk og tilsvarende til om sommeren. Koster ikke meget og giver en verden til forskel.

Nu skrev jeg lidt fra hoften, men du har mit nummer Kauf. Du kan bare ringe, så kan vi snakke lidt om hvad og hvor jeg ville anbefale dig at shoppe.

Sidder og skriver eksamensopgave i træningsfysiologi i denne uge, så skulle være til at få fat i :)

Forresten.. Vær opmærksom på at billedet ikke stemmer overens med hvad der står i specifikationerne.. På billedet ses et XTR kranksæt, imens det er et SLX der følger med. henviser til http://www.bike-discount.de/shop/a24623/ams-hpc-blackline-midseason-2009.html

Link to comment
Share on other sites

Der skal ud og prøves, det er der ingen tvivl om. Har lige snakket i ca. 1 time i telefonen med nogle gutter - og det er jo en smagssag om man kan lide det ene eller andet...

Scott kender jeg fra min race-tid, Gary Fischer har jeg aldrig hørt om?? og Specialised er selvfølgelig også kendte. Sidsnævnte, sammen med de fleste Scott er skruet rigtigt godt sammen, men starter dog også i en noget højere prisklasse end f.eks. Cube.

Tak for hittet v. Bikebuster :smile:

Det lader til, at jeg skal omkring Loke cykler og prøve noget Cube og Heino for at prøve noget Scott. Jeg er netop blevet bekræftet i, at der i Næstved findes en Cube-forhandler, hvor kan beholde cyklen i weekenden, har jeg ladet mig fortælle. Det er sgu' da lige før, at man skal drøne derned og banke den af og se hvor fed den er i skoven!

Andre gode bud?

Når jeg engang skal ud og have en ny ramme igen, så ville jeg selv købe en som benytter 29" hjul. til danske forhold, er dette virkelig noget der batter. Du ruller lettere over forhindringer grunden den større diameter på hjulene, samt at du har lettere ved at holde en godt flow og større hastighed.

Har du overhovedet overvejet denne mulighed? For mig er det næste skridt.

Link to comment
Share on other sites

Hej Mr. Auchenberg :smile:

Jotak, det har været/er meget spændende at have en anden slags arbejdsplads end den traditionelle klinik :smile:

:laugh: apropo at du vil ødelægge Carbonstellet for hurtigt, håber jeg det går godt med dit knæ :shades:

Tak for det fede svar!

Jeg kan godt følge dine tanker omkring fully, det er hvad jeg har hørt fra et par stykker nu, men igen, som du selv er inde på, er det en individuel oplevelse. Dog synes jeg, at der er flere ting, der efterhånden hælder til en hardtail.. menmen, nu skal jeg ud at prøve og se hvad jeg synes om de forskellige muligheder.

Jeg synes, det lyder superskarpt at køre singlespeed på MTB, tanken tiltaler mig, da jeg hader gearskifte. Dog tror jeg, at jeg kører klassisk med gear, da jeg trods alt er rookie :smile:

Titanium lyder ret fedt i forhold til affjedring og overførsel af kraft, dem har jeg ikke overvejet og vil da lige kigge nærmere på. Hvordan ligger prisen på sådan nogle bæster?

Angående gaflen har jeg fået en masse gode råd - bla. er der flere, inkl. dig, der peger på Fox gaflen, som en klar hitter!

Tak for "prioriteringslisten" og jokeren - angående billedet og skrevne specs., havde jeg OVERHOVEDET ikke lagt mærke til det :laugh: :laugh:

Jeg har ikke skænket det en tanke at lede efter 29" hjul, men det vil jeg da lige tage med, hvis det er så meget federe - som sagt skal det rykke for starten indenfor en rimelig prisklasse :smile:

Det ser ud som om, jeg har mistet dit nr., da jeg skiftede tlf., du må meget gerne sende det på en PM, så jeg kan ringe og forstyrre dig en af de nærmeste dage :cool:

Link to comment
Share on other sites

Hey igen

De fleste cykler med titanium-stel er dyrere end carbon-cykler. De cykler med titanium-stel, som jeg har set, har kostet fra 15-16.000 kroner og opefter. Det har været i danske butikker, vel at mærke - de kan formentlig findes noget billigere i Tyskland eller England.

29 tommer hjul er sprøde og rammer vel en lille 12'er på den uofficielle LIR-skala :bigsmile:

Som Mauchenberg skriver, så giver de et lidt bedre flow, både fartmæssigt og over ujævnheder. Til gengæld føles de også en smule mindre styrevillige og er også en smule langsommere i acceleration.

Jeg ville ikke bytte acceleration og styrevillighed for noget :smile:

Men for dig kan underlaget i det område, du skal køre i og din kørestil, sagtens betyde at en 29'er er det eneste rigtige. Så du skal da klart ud og prøve sådan en bigwheeler.

Angående forgaffel: RockShox Reba-serien er fede forgaffler, men for LIR-fans er Fox-gafler svære at overgå.

SID-serien er RockShox konkurrent til FOX-gaflerne - igen er LIR-værdien høj.

Går du nedad i RockShox-serien er Recon-serien (placeret lige under Reba-serien) også aldeles glimrende til de fleste, selv krævende, motionister.

**

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Hey igen

De fleste cykler med titanium-stel er dyrere end carbon-cykler. De cykler med titanium-stel, som jeg har set, har kostet fra 15-16.000 kroner og opefter. Det har været i danske butikker, vel at mærke - de kan formentlig findes noget billigere i Tyskland eller England.

29 tommer hjul er sprøde og rammer vel en lille 12'er på den uofficielle LIR-skala :bigsmile:

Som Mauchenberg skriver, så giver de et lidt bedre flow, både fartmæssigt og over ujævnheder. Til gengæld føles de også en smule mindre styrevillige og er også en smule langsommere i acceleration.

Jeg ville ikke bytte acceleration og styrevillighed for noget :smile:

Men for dig kan underlaget i det område, du skal køre i og din kørestil, sagtens betyde at en 29'er er det eneste rigtige. Så du skal da klart ud og prøve sådan en bigwheeler.

Angående forgaffel: RockShox Reba-serien er fede forgaffler, men for LIR-fans er Fox-gafler svære at overgå.

SID-serien er RockShox konkurrent til FOX-gaflerne - igen er LIR-værdien høj.

Går du nedad i RockShox-serien er Recon-serien (placeret lige under Reba-serien) også aldeles glimrende til de fleste, selv krævende, motionister.

**

Ja, har kigget lidt rundt efter titanium og de er selvf. dyrere, hvilket umiddelbart udelukker em.

29 tommer skal prøves! Selv er jeg en accelerationsfreak, som skal afsted ikke nu, en igår!

Underlaget er de danske skove, så umiddelbart agressivt vil jeg ikke kalde det :smile:

Tak for Rockshox guiden! Den skal lige brænde sig ind, så jeg kan huske de forskellige modeller, når jeg tager ud og kigger rundt omkring.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share