Vægttab


jasguda
 Share

Recommended Posts

Hej,

konen har endelig sagt ja til at komme igang med noget motion. Hun har ikke dyrket ordentlig organiseret motion i ca 5 år og i mellemtiden er der også født et barn.

Hun vil gerne smide 6-8 kg. Pga hus, job og barn er der tid til ca 45 min 4-5 gange om ugen.

Til rådighed har hun mit gym med bænkpres, squatstativ, ophævningsstang, håndvægte, boksesæk og et stort stisystem!!

Jeg har forstillet mig noget med 2 x styrketræning + boksning, og 2-3 x cardio(løb,cykling,gåtur) om ugen

Hvis I har nogle ideer til, hvordan det helt nøjagtigt skal skrues sammen, må I meget gerne springe på.....

På forhånd tak

Link to comment
Share on other sites

Vel, jeg synes følgende er det vigtigste indledende råd:

konen har endelig sagt ja til at komme igang med noget motion

Er du nu helt sikker på, at HUN er motiveret og seriøst vil det. For mig at se, så er det noget, DU har ønsket. Fair nok. Og du har sikkert overbevist hende om det. Også fair nok. Men hvis noget program skal fælges/livssstilsændring gennemføres, så skal man selv ville det 100 %

Så når du skal være helt ærlig: VIL hun gerne selv tabe sig og strammes op?!?! ;)

Link to comment
Share on other sites

Hehe jarvig13, du rammer hovedet på sømmet...

Ingen tvivl om, at det er mig der blidt forsøger at skubbe hende i den rigtige retning.

Hendes argument for ikke at dyrke motion er manglende tid. Det har vi snakket om, og vi har fundet hullerne. I bund og grund er det jo et prioritets spørgsmål. Ved at lave et fast skema og føre log, håber vi/jeg at det vil motivere hende. Og når der er gået en måned, ved jeg, at hun er grebet af det og ikke kan undvære motionen.

For år tilbage løb hun hver dag og udover det trænede hun håndbold. Det er denne gejst jeg tror hun vil finde igen, når den første seje måned er gået. Ved at holde træningspassene under en time, virker det også mere overskueligt.

Du er en vis mand jarvig13.....

Link to comment
Share on other sites

Selvom vi alle ved at vægttræning er det fedeste B) ,så er det ikke helt sikkert at din kone er enig. Hvis du pådutter hende at træne noget bestemt kan det være hun ikke finder lysten.

Har du spurgt hende hvilken motionsform hun helst kunne tænke sig at dyrke? Chancen for at hun får lyst til at dyrke motiion er større hvis den motion hun skal dyrke også er noget hun er glad for :)

Link to comment
Share on other sites

Enig med Craw.

Til tider skal folk dog overtales. Jeg tænker her specifikt på at kombinationen vægttab/styrketræning er et NØDVENDIGT must! Men den bedste overtalelse er overbevisende at imformerer om gode/helt nødvendige sider af ditten og datten på en saglig og konsistent måde.

Altså grundlæggende.

Først skal lysten/viljen være der

Så skal man finde de ting, man helst vil dyrke

Og så kan/skal man eventuelt sagligt informeres om de gode/dårlige sider ved den givne eller tænkte motions-/ST-former.

Gør dette jasguda ;) :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med jer begge, men.....

Vi bor 10km uden for byen, så udvalget er ikke fandens stort. Slet ikke, når tidsforbruget alt incl ikke må være over én time. Selfølgelig vil det være bedst, hvis man dyrker ens fovoritsport, men det lader sig altså ikke altid gøre! Jeg ville sgu hellere tage en off piste dag i Val Thorens (min yndlingsbeskæftigelse)3 gange om ugen istedet for at løbe, men af en eller anden grund må jeg nøjes med løbeturen.

Så min pointe er: Hun skal presses i starten, og så håber jeg/vi at hun bliver grebet af det. Og når der er én time til rådighed med start og slut i vores hus, giver det visse begrænsninger!!!!! Så fx isklatring er udelukket.

Så forfra - 45-60min 4-5 gange om ugen, hvordan gøres det bedst????

Link to comment
Share on other sites

Ok ;)

2-3 gange cardio og 2-3 gange med vægtene, så det ialt bliver 5 gange.

Cardio: 30 minutters gang/cykling eller hvad der nu er muligt til at begynde med. Senere kan hun trappe det op hvis hun har lyst.

Vægttræning: Noget der er simpelt og overkommeligt i max 45minutter.

Vent lidt med de vilde basisøvelser og brug i starten næsten kun øvelser, som er lette at udføre. Det skal være til at holde ud og ikke alt for svært rent motorisk. Ellers står hun muligvis af.

En anden ting jeg vil nævne er at uanset hvor velmenene du er når du retter på stilen, så vil det med garanti blive opfattet som kritik :lol: <_< :(

Link to comment
Share on other sites

Ahhh det er rigtigt, der var også et spørgsmål knyttet til indlægget :)

Hvis vi siger 4 gange om ugen er realistisk, så vil jeg foreslå følgende:

2 gange styrketræning med 2-3 dages mellemrum

2 gange højintenst cardio

træningspas 1: styrketræning

Squat 3x12

Rumænsk dødløft 3x8

Bent over rows 3x8

Bænkpres 3x8

Fransk pres 3x8

træningspas 2: styrketræning

Dødløft 3x8

Lunges 3x12 (der er noget med tøser og lunges)

Bent over rows 3x8

Military 3x8

Fransk pres 3x8

I sættene med 10+ reps skal pauserne være korte

I de andre efter behov

Cardiodagene

Intervaltræning med spurtsessioner hvor pulsen kommer helt op at ringe så lang tid af gangen.

Håber det kan bruges :)

Link to comment
Share on other sites

Craw -> Hvorfor ingen basisøvelser. Jeg er her helt på linie med cilius. Og så har hun jo jasguda til lære hende øvelserne rigtigt - også selvom hun måske vil føle det som lettere kritik.

Til cilius gode program ville jeg dog lægge en femte "cardiodag". Vælg en lav- til mellemintensiv træningspas her. F.eks. giver 45 rask gang fint med energiforbrænding, samtidigt med at restitutionen til styrketræningen ikke generes.

Link to comment
Share on other sites

Jeg takker meget for svarene, dejligt I gider bruge tiden...

Jarvig13> Den 5 dag med cardio kommer automatisk, når man har barn i barnevognsstørrelse :bigsmile:

Udover det med træningen, bliver næste trin så kcal. Som de fleste andre glemmer hun at spise mellemmåltider, og er derfor rockersulten, når aftensmaden ryger på bordet. Men vi arbejder lidt på det. Det med vægt er jo et sprængfarligt emne, så man skal virkelig formulere sig rigtigt, hvis man vil komme med råd!!!

Hvis I pludselig ikke hører fra mig i flere dage, så send lige en vogn til min adresse, ik'?????

God vind derude.....

Link to comment
Share on other sites

Jarvig>

Det er mest for at få en stille og rolig indføring med jernet (det lød vist suspekt :unsure: :lol: ). Det er klart at de øvelser på Cilles program er fine osv, men der er en mulighed for at en person, som i forvejen måske ikke er vildt tændt på hele projektet, fuldstændig mister lysten når hun får smidt basisrepetoiret i hovedet.

Det er ikke sikkert det vil ske, men der er en mulighed for det.

Jasguda kan nok bedst vurdere hvordan hun vil tage det.

Overordnet er min pointe nok at det er bedre at starte stille og roligt og derefter komme i gear, end at lægge hårdt ud og køre træt hurtigt.

Måske hvis man skifter nogle af øvelserne ud med varianter, der er lettere at udføre og så samtidigt kører programmet som en gang cirkeltræning?

Link to comment
Share on other sites

hvad med at sende hende et smut over i min log? jeg har stort set samme stats og mål som hende + jeg tror der er masser af inspiration at hente til styrketræningen i den første del...

Ps: hvis hun skal kunne lide styrketræningen kræver det helt sikkert at hun kan mærke resultater hurtigt; derfor hellere hård og effektivt end roligt og stillestående.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share