Sundheds perspektivering


Sark
 Share

Recommended Posts

  • Replies 53
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hvis ikke tænker kosmetisk med sundhedsmæssig bedst. Hvad bør man så træne; styrketræning, cardio, eller flexibilitet osv.?

Eller skal man lave en blanding?

Det kommer vel an på hvem man er, og hvad man trænger til.

Hvis man er meget smidig, f.eks hybermobil, skal man ikke træne i yderste grænse af leddene, eller stræk.

Er man i supergod kondi, og er meget slank, skal man måske træne styrke og hypertrofi.

Er man stor og stærk, er det måske kondi (cardio) der skal trænes.

Bare nogle tænkte eksempler.

Henning :pumpin:

Link to comment
Share on other sites

Eftersom vi lever i et luksussamfund, stilles der ikke nogle særlige, hverken styrke-, smidigheds- eller konditionskrav til os. Da det at besidde stor styrke ikke har nogen helbredsgavnlig effekt, mig bekendt, er dette rent sundhedsmæssigt ikke nødvendigt at træne. Det samme er der at sige om smidighed. At have en god kondi er derimod sundt, for kredsløbet, har jeg ladet mig fortælle. Så hvis man udfra et rent sundhedsmæssigt perspektiv skulle vælge én af det tre træningformer som man særligt skulle fremelske, ville jeg nok væge konditræning.

Dette vil dog ikke have den storer relavans, at isolere én træningsform, da specifik træning af en af dem også vil medføre et vis fremskridt i de andre...

Link to comment
Share on other sites

Da det at besidde stor styrke ikke har nogen helbredsgavnlig effekt, mig bekendt, er dette rent sundhedsmæssigt ikke nødvendigt at træne.

Der er der en mængde gode effekter af at være stærk, eller rettere sagt, andre produkter af vægttræningsprocessen, herunder en lettere dagligdag, styrkere ryg(svag ryg er ofte et problem for den gennemsnitlige dansker), forøget insulineffekt, større knogledensitet og sikkert andre ting.

Jeg tror på at man skal kombinere det hele nogenlunde ligeligt hvis sundheden er det væsentligste.

Link to comment
Share on other sites

Xax: hov....ja det kan da godt være der lige var et par aspekter jeg havde glemt :) den med rygsmerter er jo meget god. "Lettere dagligdag" nu er der jo kun tænkt på det sundhedsmæssigt, ikke i forbindelse med om noget letter ens dagligdag. "forøget insulineffekt, større knogledensitet" er dette noget det decideret vil fremme ens sundhed? insylineffekten kender jeg ikke meget til og vil derfor ikke udtale mig om det, men man har ikke brugt for en øget knogledensitet....

men jeg er selvfølgelig enig med dig, at en blanding er at foretrække :) Så lige at "en kombination" også var muligt at vælge i Sarks oprindelige spørgsmål :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil nok sige bedst ville være combination af cardio og styrke, men skal du vælge, ville jeg foreslå dig cardio.. (Sjovt nok da jeg selv mest træner styrke B) )

Fordelene ved en god kondition er næsten grænseløse, og det er ikke alle disse effekter man opnår ved styrke desværre..

Link to comment
Share on other sites

I "Evidens om fysisk aktivitet og træning for ældre" står der bl.a. omkring effekten af cardiotræning kontra styrke, at den største effekt iforb. med eksempelvis forebyggelse af hjetekar sygdomme og diabetes, opnås ved længerevarende udholdenhedstræning 2-3 gange ugentligt.. Denne form for træning menes også at virke blodtryksnedsættende (mindst 10 mmHg). Denne effekt ses ikke (så kraftigt ihvertfald) ved styketræning.

Hjernen vides også at fungere bedre/længere hvis konditionen er i top...

Link to comment
Share on other sites

men man har ikke brugt for en øget knogledensitet....

alt efter hvor gammel man påtænker sig at blive, er knogledensitet meget vigtig.

Ens knogledensitet stiger(max-densiteten afhænger af ens træningstilstand) til en vis alder(omkring de 25-30år), hvorefter den begynder at dale(hastigheden afhænger af ens træningstilstand.)

Dette betyder så, at man vil få knogleskørhed(med dertil hørende knoglebrud og øget dødelighed) langt senere, desto større knogledensitet igennem livet

så større sundhed ved højere knogledensitet? ja, bestemt :)

Link to comment
Share on other sites

Hvad tænker du på her? Har du en kilde til dette?

Hvis du tænker på referencer, så kan jeg ikke give dig nogen...

Men der er flere ting som gør at man kan koncentrere sig i længere tid, hvis kroppen er i god form.

1) Med en optimal iltoptagelse er der større chance for at hjernen bliver forsynet optimalt med ilt, selvom man bevæger sig/tænker meget..

2) Evnen til at holde koncentrationen i lang skulle også bedres ved optimal kondition (Eksempelvis har jeg læst at flere skakstormestre løbetræner for bedre at kunne holde til de lange partier..)

Link to comment
Share on other sites

Hej Jøgge :)

Evnen til at holde koncentrationen i lang skulle også bedres ved optimal kondition
Jeg er også sikker på at du har ret ;) ...... Det lyder jo meget sandsynligt det hele, og jeg synes det er spændede, så det var mere af ren interesse, jeg spurgte efter nogle kilder/referencer, og det kunne jo være, at du havde fundet noget mere om det siden sidst, vi havde dette oppe at vende, jvf. linket i mit tidligere indlæg. :rolleyes:
Med en optimal iltoptagelse er der større chance for at hjernen bliver forsynet optimalt med ilt, selvom man bevæger sig/tænker meget..

Måske et dumt spørgsmål: Har hjernen da bruge for at blive forsynet med mere ilt end ellers, hvis/når man tænker meget(uden af bevæge sig) - eller skal der bevægelse til?

Tiger :bblush:

Edited by The Tiger
Link to comment
Share on other sites

Cardiotræning er i lang tid blevet fremelsket som den bedste måde at opnå bedre sundhed på. Mens man har undervuderet de sundhedsmæssige aspekter der ligger i styrketræning. Her tænker jeg selvfølgelig ikke styrkeløft eller bodybuiling på konkurrence plan, men en generel god grundstyrke. Styrketræning anses for yderste vigtig for ældre, da de herigennem kan opnå stor fremgang i funktionsniveau.

Jeg er dog også enig i at en kombination af cadio og styrketræning vil vare det optimale. Derudover vil det også være en fordel at inkludere noget som udfordre kordination og kropsbevidsthed.

Link to comment
Share on other sites

Måske et dumt spørgsmål: Har hjernen da bruge for at blive forsynet med mere ilt end ellers, hvis/når man tænker meget

bestemt ikke et dumt spg. :)

jeg har selv over det, men har aldrig fået et godt svar, når jeg har spurgt, dem der burde vide det.

Det, som hjernen bruger energi på(og den bruger meget - ca. 15% af hvilestofskiftet) er opretholdelse af koncentrationforskelle af forsk. ioner over neuronernes(hjernens nerveceller) plasmamembraner.

Når neuronerne er aktive åbnes nogle kanaler, som får ionerne til at strømme over membranen og forskellen i konc. på de to sider forstyrres - det kræver så energi at genoprette balancen.

Selv når en neuron ikke er aktiv, "siver" ionerne langsomt over membranen, så der hele tiden skal bruges energi til at holde balancen.

Umiddelbart lyder det jo så logisk, at hvis man aktiverer ens neuroner mere, ved at tænke meget, burde ens energiforbrug stige.

Der er 3 faktorer, som gør spørgsmålet besværligt:

1) hvileenergiforbrugets størrelse - hvis dette er meget større end forskellen mellem aktiv og inaktiv neurons energiforbrug, betyder "megen tankevirksomhed" ikke så meget.

2) en stor del af hjernens neuroner er aktive selv om, man ikke benytter dem bevidst. Hvis dette forbrug er større end forskellen mellem aktiv og inaktiv, betyder "megen tankevirksomhed" ikke så meget.

3) de områder af hjernen, som ikke aktivt aktiveres, ved tankevirksomhed, inaktiveres faktisk en smule.

Alt i alt betyder det formentligt, at merforbruget er så ikkeeksisterende eller så lille, at det ikke er værd at nævne.

Men vi mangler selvf. sikker viden om specifikke energiforbrug :(

Link to comment
Share on other sites

Styrketræning anses for yderste vigtig for ældre, da de herigennem kan opnå stor fremgang i funktionsniveau.

Enig.. Men der mangler altså beviser for at styrketræning har de samme effekter, eksempelvis på blodtrykket, hvor det for længst er bevist at udholdenhedstræning har en nedsættende effekt..

Mht iltforbrug og hjernen: Vaskulariseringen i de små blodkar er selvsagt vigtig for en toppræstation som skak må siges at være... Og det er som jeg sagde ikke noget jeg har referencer på, men det er interessant eksempelvis når det gælder mine lungepatienter, at de genelt har sværere ved at løse cognitive opgaver når jeg første gang møder dem.. Når vi så har trænet vil deres iltning af blodet være bedret, og de fungerer pluseligt også bedre cognitivt...

Om det så har noget at sige på raske, det er så spørgsmålet...

Link to comment
Share on other sites

Hej..

Jøgge og Claus B tak for disse super interessante svar :) Har I i øvrigt set, at jeg har fundet noget nyt stof vedrørende dette, som ligger under vores "gamle" emne: "Konditionstræning... Iltoptagelse..., ...Forsyner hjernen med ilt.."

Synes ikke rigtig der er nogle har kommentarer til det, men det underbygger jo meget godt det I også siger.

Claus B, hvad vil voluntary exercise sige(det er fra den gamle artikel du kom med i ovennævnte debat. Voluntary=frivillig!?!?)

Onkel Troels ;)

Derudover vil det også være en fordel at inkludere noget som udfordre kordination og kropsbevidsthed.

Hvad mener du med udfordre kropsbevidsthed? Er det stabalitetstræning?

Mvh Tiger

Link to comment
Share on other sites

Det, som hjernen bruger energi på(og den bruger meget - ca. 15% af hvilestofskiftet)

Claus, nu må du rette mig hvis det er forkert, men hjernen skal vel bruge både energi og ilt for at fungere. Kan det opfattes ligesom udenfor kroppen, at hvis den ene ting ikke er optimal energi/ilt så vil forbrændingen ikke være optimal og derved ydelsen forringet. Så ved at forbedre ilttilførslen til hjernen kan ydelsen forbedres på grund af den bedre forbrænding.

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Styrketræning anses for yderste vigtig for ældre, da de herigennem kan opnå stor fremgang i funktionsniveau.

Enig.. Men der mangler altså beviser for at styrketræning har de samme effekter, eksempelvis på blodtrykket, hvor det for længst er bevist at udholdenhedstræning har en nedsættende effekt..

Hvis vi pænt spørger Morten Z, så vil han måske knytte nogle kommentare til fordelene ved styrketræning for ældre, da han har lavet undersøgelser på dette område :)

Link to comment
Share on other sites

Claus B, hvad vil voluntary exercise sige(det er fra den gamle artikel du kom med i ovennævnte debat. Voluntary=frivillig!?!?)
tja, det vil jeg da også oversætte det med :)
Claus, nu må du rette mig hvis det er forkert, men hjernen skal vel bruge både energi og ilt for at fungere. Kan det opfattes ligesom udenfor kroppen, at hvis den ene ting ikke er optimal energi/ilt så vil forbrændingen ikke være optimal og derved ydelsen forringet. Så ved at forbedre ilttilførslen til hjernen kan ydelsen forbedres på grund af den bedre forbrænding.

tja, det første lyder da logisk, men vi ved jo ikke, om ilttilførslen ikke er god nok uden motion og god nok ved regelmæssig motion.

Hjernens arterier har en mekanisme, som sørger for at holde trykket stabilt - selv over ret store udslag.

Link to comment
Share on other sites

Svømning er det sundeste (ved godt det ikke rigtigt falder ind i nogle af kategorierne, men det er det). Det har jeg læst artikler og set programmer i fjernsynet om, så det er videnskabeligt bevist, at svømning er den sundeste form for motion.

Problemet med styrketræning er bl.a. at man belaster ledende utroligt meget - det gør man ikke i svømning, samtidig med, at man bruger stort set alle muskler i kroppen, hvor man i styrketræning hele tiden forkuserer på isolation. F.eks. er der mange der har problemer med rotator cuff'en (skulderledet).

Egen personlig erfaring er også at svømning er sundt - jeg har aldrig oplevet nogen form for skade mens jeg svømmede (eller rettere - spillede vandpolo). Svømning er vel en slags cardio, eller cardio møder styrketræning ;)

Edited by KeMo
Link to comment
Share on other sites

tja, det første lyder da logisk, men vi ved jo ikke, om ilttilførslen ikke er god nok uden motion og god nok ved regelmæssig motion.

Hjernens arterier har en mekanisme, som sørger for at holde trykket stabilt - selv over ret store udslag.

Regelmæssig motion bevirker at iltkoncentrationen bliver større i blodet, derved har blodet ikke brug for at løbe så stærkt og pulsen kan sænkes. Det giver jo endnu mere mening, at du siger, at der er en "ventil" i hjernen, der stopper for et eventuelt for stort tryk. Hvis iltkoncentrationen er for lav kan hjernen ikke selv regulere ud over sit max for at skaffe mere ilt, men ved regelmæssig motion øges iltkoncentrationen og derved mere ilt til hjernen. Kan sammenhængen være så simpel?

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

det gør man ikke i svømning, samtidig med, at man bruger stort set alle muskler i kroppen, hvor man i styrketræning hele tiden forkuserer på isolation. F.eks. er der mange der har problemer med rotator cuff'en (skulderledet).

Pudsigt du lige nævner svømning....

Jeg har tidligere været i fysioterapi sammen med et par svømmeatleter.

Ved svømmetræning bruger man primært de store muskelgrupper. Atleterne blev derfor sat på specifik rotator-cuff genoptræning da rotator-cuff'en var trænet ud af balance med de størremuskelgrupper B)

Link to comment
Share on other sites

Kan sammenhængen være så simpel?

desværre nok ikke :(

jøgge nævnte, at hans lungepatienter fik bedre iltning af blodet ved konditionstræning, men det sker, så vidt jeg ved ikke hos raske mennesker, selvom de skulle have en dårlig kondition.

-Deres iltmætning vil stort set altid være meget tæt på 100%(reelt 98-99% af fysiologiske årsager.) Uanset hvad de gør, kan de ikke få mere ilt i deres blod(med mindre de bruger blodkoncentrering eller indånder en luftart med større ilt-partialtryk end atm.luft.)

Det er korrekt, at hjernen ikke kan regulere op til højere end max blodtryk, men det er også hjernen, som aktivt styrer blodtrykkets størrelse, så den styrer det selv(undtagelse: hvis ens systemiske blodtryk falder som fx. ved vasovagalt tilfælde eller under bedøvelse.)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share