Hvad gør jeg forkert?


Cat
 Share

Recommended Posts

Jeg er en pige som efterhånden har (styrke)trænet i et par år.

I den tid har jeg kørt flere forskellige programmer og har i det sidste år udelukkende kørt med frivægte. Jeg har prøvet programmer hvor jeg er kommet hele kroppen igennem både 2 og tre gange om ugen og opdelte programme med forskellige muskelgrupper forskellige dage. I øjeblikket kommer jeg alt igennem 2 gange om ugen (træner 3gange).

Mht. reps og vægt tager jeg i de fleste øvelser 3 x 8.. (nogle 2 x 8 og andre 3 x 6), vægten er sådan at jeg sagtens kan ta den, men hvis jeg øger laver jeg øvelsen forkert (eller kan ikke gennemføre). De forskellige programmer jeg har prøvet har jeg kørt i min 4 måneder.

Ligegyldigt hvilket program jeg prøver er resultatet det samme; Jeg bliver ikke træt eller udmattet og jeg har lige så nemt ved det 3 sæt som det 1 og det samme gælder øvelser. Jeg bliver dog af og til øm. Desuden har jeg det sidste halve år kun haft ringe fremgang...

Er der nogen der kan fortælle mig hvad jeg gør forkert??? - eller gi' mig nogle gode råd til hvad jeg kan prøve?

Det skal også nævnes at jeg udover styrketræningen spiller basket 3 gange om ugen..

Håber på svar for jeg er virkelig ved at blive frustreret...

-- Tak

Link to comment
Share on other sites

Har du ikke mulighed for at øge vægten en smule så du får lidt mere belastning men stadig kan klare den? Det lyder ulogisk at du lige pludselig ikke kan klare det hvis du f.eks. øger vægten med 5%. Der skal jo være en form for fremskrivning for at du kan få fremgang, ellers bliver det jo til vedligeholdelses træning.

- Rod

Link to comment
Share on other sites

Det har jeg også selv tænkt på og har derfor fået en diætist til at lave et kostprogram ud fra min træning.. Jeg tabte mig lidt men det ændrede ikke på det andet... Jeg har droppet kostplanen igen (det var for dyrt) med lever sundt og spiser som regel 5 måltider om dagen (meget tæt på den rigtige kombination af kulhydrater, fedt og proteiner)

Link to comment
Share on other sites

Det har jeg også selv tænkt på og har derfor fået en diætist til at lave et kostprogram ud fra min træning.. Jeg tabte mig lidt men det ændrede ikke på det andet... Jeg har droppet kostplanen igen (det var for dyrt) med lever sundt og spiser som regel 5 måltider om dagen (meget tæt på den rigtige kombination af kulhydrater, fedt og proteiner)

Hvis du tabte dig af det, så har du jo netop ikke været i kcal overskud, for så ville du have taget på. Altså du behøver ikke at have et kæmpe kcal overskud så du går og bliver møgfed at det (også kendt som at bulke) :) men et moderat overskud kan hjælpe dig til at få den fremgang i dine øvelser som du savner, forudsat at det altså er det som er problemet.

Når du nu siger den rigtige kombination af protein/kulhydrat/fedt hvad regner du så ud fra? I Styrketræningssammenhænge plejer man at sige, at man skal have ca. 2g protein per kilo kropsvægt.

- Rod

Link to comment
Share on other sites

Hej Cat!!

Jeg synes ikke helt det fremgår hvilken slags fremgang du efterlyser? Styrkefremgang, hurtighed, reducering af fedt% e.lign?

Du skal også huske at træthed, DOMS, træning til udmattelse osv. IKKE er ens betydning med fremgang!

Du kan SAGTENS opnå fremgang selvom du træner basket 3 gange om ugen - jeg spiller selv + 3 gange og har ingen problemer med det.

Det letteste ville være hvis du skrev HELT præcist hvad dine mål er (Er vægttræningen et redskab til at blive bedre til basket?) samt hvilke øvelser du laver?

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Gentager som de andre:

- Vi må se dit program

- Hvad træner du for (styrke, eksplosivitet, muskelmassefremgagn eller hva'?)?

- Vi må specielt se dit kostprogram (får du nok protein og hvor meget energi får du indenbords?)?

- Hvordan ligger styrketræningen mere konkret ifh. til basketspilleriet?

:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil prøve at svare på det meste der er blevet sagt. Mit program er i øjeblikket som følgende:

dag 1:

Bænk 3 x 8

Skrå bænk med håndvægte 3 x 8

Liggende flyer 2 x 8

Pull over 2 x 8

Stående skulderpres 3 x 8

Stående flyer 2 x 8

En skulderøvelse hvor du tager håndvægten lige frem til skulderhøjde (ved ikke hvad den hedder) 2 x 8

Bicep curl 2 x 8

Biceps med buet stang 2 x 8

Mave

dag 2:

Squat 3 x 8

Lunges 3 x 8/10

Leg curl 3 x 8

Dødløft 3 x 8

Lat row 2 x 8

Træk til nakke 3 x 8

Træk til bryst 3 x 8 (to sidstnævnte som supersets eller hvad de nu kaldes)

French press 2 x 8

Anden tricepsøvelse 2 x 8

Mave

dag 3:

Benpress 3 x 8

Lægøvelse 3 x 8

Good mornings (tror jeg det staves) 3 x 8

Skrå bænk med vægtstang 3 x 8

Siddende skulderpres 3 x 8

Biceps 3 x 8

Triceps 3 x 8

Mave

Ca en halv times løb (hvilket også sker engang imellem de andre dage).

Dette program er jeg skiftet til for ca en måned siden, før kom jeg hele kroppen igennem hver træning.

Det jeg ønsker med min træning er i bund og grund fremgang på basketbanen, men det undrer mig at jeg ikke går op styrkemæssigt, for det vil jeg også gerne når jeg nu træner. Det øger nemlig motivationen en hel del.

Jeg har ikke mulighed for at få en makker -- ville ellers meget gerne -- for der hvor jeg træner er jeg nærmest den eneste pige der laver den slags øvelser.. Og de andre kan ikke overtales til det.. Med de få der træner på ca samme møde kan det ikke la sig gøre tidsmæssigt... Og der er ikke nogle drenge / mænd der har specielt meget lyst til at træne med en pige...

Kan dog godt få en spotter..

Tak for alle svarene indtil videre...

Link to comment
Share on other sites

Hej, Cat!

Hvis du træner for fremgang på basketbanen kan jeg da ikke dy mig for at give lidt gode råd.

Efter min mening har du for mange ligegyldige/unødvendige øvelser med - fx diverse flyers og pullovers.

Jeg ville vælge flere basisøvelser med færre reps og mere vægt!

Jeg har selv haft utrolig god fremgang med eksplosiv squats - jeg øgede vel på et tidspunkt mit VJ med 10-15 cm!

Du kan se et af de første programmer jeg kørte her: styrkeprogram

Ellers kan du med fordel læse denne artikel: Eksplosiv styrke af TJ

Eller denne her om plyometrisk træning af MS: Plyometrisk træning

Mvh

P.s Husk at forsætte med skudtræningen under styrketræningen - OGSÅ i offseason

Link to comment
Share on other sites

Efter at have læst jeres svar har jeg overvejet hvad mit formål med træningen egentlig er og er kommet frem til at det primære ikke længere er basket som det var da jeg begyndte. Basket er dog stadig en del af det, men vigtigere er det dog at jeg gerne vil blive stærkere, mest af sundhedsmæssige årsager, og smide lidt fedt. Gode råd er stadig meget velkomne.

Til Rod: I det kostprogram jeg fulgte indtog jeg på hverdage omkring 2000 kcal og INTET sukker. Den procentvise fordeling mellem fedt, kulhydrat og proteiner varierede dagligt men var gennemsnitligt fedt 10%, kulhydrat 60% og proteiner 30%. (jeg er 174cm høj og vejer 70kg)

Til DBM: Tak for programmerne, jeg tror jeg først vil forsøge mig med at køre basisøvelserne med færre reps og mere vægt som du foreslog. Min kæreste har forresten kørt dit program i 8 uger så jeg kender godt lidt til det. (jeg kan hverken lave back raises, chin ups eller dips... :( )

- Cat

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share