Oversigt over "Olympiske"/barbell-løft


Dr. Durden
 Share

Recommended Posts

Er der nogen der kan linke eller måske hurtigt lige bikse en fuldstændig liste(navn og beskrivelse) over alle de der barbell-løft? Gerne med både danske og engelske navne. Jeg er naturligvis med på squat og dødløftsvarianter - jeg tænker i stedet på clean&jerk, frivend, snatch, power snartch, high pulls und so weiter.

Be be :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du gerne vil til at lege med vægtløftning, så tag da et smut ned i en af de mange klubber og få noget kyndig vejledning og en introduktion til sporten og løftene.

Hvis du bare var nysgerrig om hvad de forskellige løft hedder, så må du undskylde :)

Link to comment
Share on other sites

Du vil bare have en engelsk/dansk-liste, og ikke deciderede forklaringer til hver enkelt?

Snatch = Træk

Power snatch = Råtræk

Clean = Vend = Hugvend

Powerclean = Frivend

Clean & Jerk = Stød

(Split) Jerk = Opadstød

Jerk = Knickstød (

)

High pull / clean pull = Stødhiv

Snatch pull = Trækhiv

Snatch balance = Træk balance

Det var lige hvad jeg kunne komme på. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Tak - og jo, jeg vil også meget gerne have forklaring/beskrivelse af udførelsen (ikke nødvendigvis vildt detaljeret, da jeg ikke rigtigt overvejer at starte på dem, men vil bare gerne vide hvilke der er hvilke :smile: )

Søg efter navnene på youtube og du vil få en god indikation af hvad det drejer sig om.

Link to comment
Share on other sites

Søg efter navnene på youtube og du vil få en god indikation af hvad det drejer sig om.

Og jeg som troede jeg kunne få det hele serveret :4disguise:

EDIT: Det er ikke helt så let alligevel. Navnet bliver brugt blandet på youtuben - og ja ja, jeg kunne bare google osv. og efter at have læst beskrivelser 10 steder kan jeg muligvis gå ud fra et "gennemsnittet" er den korrekte beskrivelse. Hvad er eksempelvis forskel på power og alm snatch? Det samme med clean og power clean? Clean&Jerk vs. knickstød? osv.

Jeg lader MOL være min autoritet - help me out :)

Edited by Dr. Durden
Link to comment
Share on other sites

Hvad er forskellen på alm. snatch og powersnatch?

Faktisk den samme som i vend og frivend.

I Powersnatch (råtræk) går du ikke på samme måde under vægten (henter den i bunden), som du gør ved et traditionelt træk.

- Powersnatch

- Snatch
Link to comment
Share on other sites

- Råtræk og frivend er "korte" varianter af træk og vend, tommelfingerregel = Undersiden af lår må ikke komme under parallel

- Powersnatch er liiidt svær, da den både bruges om det danske råtræk, og om det vi på dansk kalder styrketræk.

Styrketræk er hvor man SLET ikke går under stangen.

- Knickstød vil man på engelsk nok kalde squatjerk, de danskere der laver knick, kommer dog slet ikke ned i noget der ligner squatstilling, som flere kinessiske løftere f.eks gør, det er mest brugbart for lave mennesker, høje folk, som vi jo ofte er i norden, vil sjældent få noget ud af det.

- Bolt er når man laver en øvelse uden at løfte fødderne fra gulvet, f.eks: Trækbolt = træk uden at flytte fødderne fra gulvet, i et sådan tilfælde skal man starte med fødderne, hvor man normalt vil slutte med dem.

- Generelt inden for dansk vægtløftning, så bruger man ikke ordet squat, man siger benbøjning, eller: Ben for og ben bag.

- Overhead squat vil man på dansk kalde for ben - trækfat, da det ikke giver mening at have stødfat i en sådan øvelse, man sparer dog oftest på trækbenbøjningerne/ben trækfat, da de går sindsygt meget i håndledende.

- Trækfat og stødfat angiver bare hvor på stangen man holder, sjældent, f.eks ved dødløft bruger man også mellemfat.

- Dyb hæng er når man starter øvelsen fra LIGE over gulvet, jeg giver et eksempel: Du skal lave vend fra dyb hæng, så du tager fat i stangen, løfter den op som i et dødløft, når du står oprejst, tager du luft ind, og går LAAAAANGSOMT ned, indtil skiverne er lige over gulvet, eller snitter det, og herfra laver du så vendet, stangen må IKKE ligge på gulvet.

- Nogle øvelser køres fra det der hedder plint, det er oftest dødløft og hiv der køres fra plint. Plint er når personen står på en forhøjning, og stangen skal løftes fra gulv.

I forbindelse med plint, vil jeg lige ytre med had til øvelsen, som i mit eget program hedder: Død TDHP = Dødløft, trækfat, dyb hæng, fra plint laugh.gif

Det var lige lidt forskelligt, hvis der er noget der kræver forklaring må du lige sige til.

Link to comment
Share on other sites

Bedre video/løft:

Jamen er det ikke netop snatch, når den bliver kørt fra gulvet og ikke fra hang (som den gør i Balckices eksempel)?

- Råtræk og frivend er "korte" varianter af træk og vend, tommelfingerregel = Undersiden af lår må ikke komme under parallel

- Powersnatch er liiidt svær, da den både bruges om det danske råtræk, og om det vi på dansk kalder styrketræk.

Styrketræk er hvor man SLET ikke går under stangen.

- Knickstød vil man på engelsk nok kalde squatjerk, de danskere der laver knick, kommer dog slet ikke ned i noget der ligner squatstilling, som flere kinessiske løftere f.eks gør, det er mest brugbart for lave mennesker, høje folk, som vi jo ofte er i norden, vil sjældent få noget ud af det.

- Bolt er når man laver en øvelse uden at løfte fødderne fra gulvet, f.eks: Trækbolt = træk uden at flytte fødderne fra gulvet, i et sådan tilfælde skal man starte med fødderne, hvor man normalt vil slutte med dem.

- Generelt inden for dansk vægtløftning, så bruger man ikke ordet squat, man siger benbøjning, eller: Ben for og ben bag.

- Overhead squat vil man på dansk kalde for ben - trækfat, da det ikke giver mening at have stødfat i en sådan øvelse, man sparer dog oftest på trækbenbøjningerne/ben trækfat, da de går sindsygt meget i håndledende.

- Trækfat og stødfat angiver bare hvor på stangen man holder, sjældent, f.eks ved dødløft bruger man også mellemfat.

- Dyb hæng er når man starter øvelsen fra LIGE over gulvet, jeg giver et eksempel: Du skal lave vend fra dyb hæng, så du tager fat i stangen, løfter den op som i et dødløft, når du står oprejst, tager du luft ind, og går LAAAAANGSOMT ned, indtil skiverne er lige over gulvet, eller snitter det, og herfra laver du så vendet, stangen må IKKE ligge på gulvet.

- Nogle øvelser køres fra det der hedder plint, det er oftest dødløft og hiv der køres fra plint. Plint er når personen står på en forhøjning, og stangen skal løftes fra gulv.

I forbindelse med plint, vil jeg lige ytre med had til øvelsen, som i mit eget program hedder: Død TDHP = Dødløft, trækfat, dyb hæng, fra plint laugh.gif

Det var lige lidt forskelligt, hvis der er noget der kræver forklaring må du lige sige til.

Taler vi når man starter trækket - altså fra gulv vs. hang; eller når man griber/modtager vægten?

Link to comment
Share on other sites

Jamen er det ikke netop snatch, når den bliver kørt fra gulvet og ikke fra hang (som den gør i Balckices eksempel)?

"Snatch" og "clean" uden prefix er altid fra gulv.

Der sættes "hang" foran når det er fra hæng, på dansk "træk fra hæng", "vend fra hæng", og så kan man gå i detaljer med om det er fra høj hæng, lav hæng, under knæet etc.

"Power" i powersnatch henfører til hvor dybt man lander når man modtager stangen over hovedet.

Powersnatch gribes i en høj squat, f.eks. ud fra Mads' definition omkring bagside af låret over parallel, imens den "normale" snatch gribes i den dybest mulige squat, i hvert fald under parallel.

Musclesnatch (=styrketræk som mads skriver) er endnu en variant hvor man slet ikke bøjer ned i benene efter de er strukket første gang.

.

Hang Power Snatch (råtræk fra hæng) vil så være netop træk fra hæng grebet i en høj squat.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share