Bænkpres farlig farlig!


Polunda
 Share

Recommended Posts

Jeg faldt over følgene Artikel hvor der snakkes om skulderens naturlige RoM osv. hvad end det betyder.

http://www.alun.dk/traening/pas-paa-baenkpress-skadede-skuldre.html

Men hvad syntes i om dette? Personligt tror jeg at mange skulder skader sker ved dårlig teknik og FÅRCED REPS. Det er muligt nogle folk ikke er skabt til at køre stangen helt til brystet, men at antallet skulle være så stort som Artikeln hævder lyder tvivlsomt.

Link to comment
Share on other sites

En triviel observation:

Jeg har ikke gidet læse artiklen, men kiggede på hans tegninger og studsede over den smalle grebsbredde. Jeg har ikke kunnet finde hverken "greb" eller "bredde" i hans artikel - der er trods alt en forskel i skuldrene på om man holder bredt eller smalt.

Edited by christianspoer
Link to comment
Share on other sites

Der er mange ting der ikke bliver nævnt, hvor på brystes sænkes stangen til, hvad med opspænd osv? Det er også derfor jeg formoder at skulderskader opstår ved forkert teknik eller forced reps m.fl. Men jeg er ikke ekspert indenfor anatomi, men jeg har siden jeg fik bedre styr på bænkpres teknikken for mange år siden ikke haft problemer med skulderne, trods mange tunge løft til brystet og med pause på brystet.

Link to comment
Share on other sites

Hysteri, men hvis folk ikke kan finde ud af, at lave korrekt bænkpres er skuldrene i høj grad udsatte. Når folk så samtidig laver forced rep ad libitum med dårlig teknik og alt for høj intensitet hjælper det ikke på problemet.

Jeg har i normale fitnesscentre sjældent, grænsende til aldrig, set én eneste have et nogenlunde setup når de laver bænkpres. Der flagres med albuerne ud til alle sider, der laves ikke opspænd, scapula trækkes ikke tilbage, man bruger ikke lats i øvelsen og der benyttes tit alt for bredt greb etc. Jeg får ondt i skuldrene bare af, se folk udføre det sådan.

Ydermere er det yderst sjældent man ser folk bænke nogle astronomiske tal, folk får jo skulderskader selvom de bænker under 100kg!!

Når der så samtidig ikke er balance i træningen og man oftest ser folk have 3-4 gange så meget presse-volumen som træk øvelser står skulder-skaderne/smerterne i kø.

Kilden du har det fra er desuden i høj grad tvivlsom. Det er vist blevet slået fast masser af gange.

Link to comment
Share on other sites

Hysteri, men hvis folk ikke kan finde ud af, at lave korrekt bænkpres er skuldrene i høj grad udsatte. Når folk så samtidig laver forced rep ad libitum med dårlig teknik og alt for høj intensitet hjælper det ikke på problemet.

Jeg har i normale fitnesscentre sjældent, grænsende til aldrig, set én eneste have et nogenlunde setup når de laver bænkpres. Der flagres med albuerne ud til alle sider, der laves ikke opspænd, scapula trækkes ikke tilbage, man bruger ikke lats i øvelsen og der benyttes tit alt for bredt greb etc. Jeg får ondt i skuldrene bare af, se folk udføre det sådan.

Enige i det hele med undtagelse af grebsbredden. Jeg har nærmest aldrig set for bredt greb, men altid for smalt. Og netop ved det smalle greb kommer albuerne rigtigt let ud og flagre i tilfældige retninger.

Jeg vurderer det, for resten, ud fra et SL-synspunkt.

Ydermere er det yderst sjældent man ser folk bænke nogle astronomiske tal, folk får jo skulderskader selvom de bænker under 100kg!!

Men lave kg. kan sagtens være tunge for den enkelte person. Og det er jo netop tit at der bliver lavet froced fra start med for tunge vægte selvom det måske kun er 70-80 kg.

Når der så samtidig ikke er balance i træningen og man oftest ser folk have 3-4 gange så meget presse-volumen som træk øvelser står skulder-skaderne/smerterne i kø.

Helt enig.

Link to comment
Share on other sites

Er skam også helt enige med jeres synspunkter. Jeg mener selv det er hysteri og personen undlader at nævne noget som helst om setup af et fornuftig bænkpres, samtidig med at han forsøger at lyde som en eller anden proffessor.

Edited by Polunda
Link to comment
Share on other sites

Enige i det hele med undtagelse af grebsbredden. Jeg har nærmest aldrig set for bredt greb, men altid for smalt. Og netop ved det smalle greb kommer albuerne rigtigt let ud og flagre i tilfældige retninger.

Jeg vurderer det, for resten, ud fra et SL-synspunkt.

Men lave kg. kan sagtens være tunge for den enkelte person. Og det er jo netop tit at der bliver lavet froced fra start med for tunge vægte selvom det måske kun er 70-80 kg.

Mht. greb talte jeg ud fra egen erfaring. Kan tydeligt mærke forskel hvis jeg tager bredt i forhold til hvad jeg normalt tager. Bredt greb og guillotine-pres gør ondt i mine skuldre immediately. Hvis man "tucker" albuerne som man skal, syntes jeg et smallere greb føles bedre for skuldrene?

Mht. antal kilo er det selvfølgelig i høj grad individuelt. Hvor jeg ville hen er, at unge raske og tilsyneladende "i god form" unge mænd får skulderskader, når de bænker deres egen kropsvægt? - så må der nødvendigvis være noget galt med deres setup. Fair nok, at man ikke bænker særlig meget, vi er alle startet et sted, men hvis man allerede får skulderproblemer ved ens egen kropsvægt holder man ikke længe i "sporten".

:smile:

Link to comment
Share on other sites

Mht. greb talte jeg ud fra egen erfaring. Kan tydeligt mærke forskel hvis jeg tager bredt i forhold til hvad jeg normalt tager. Bredt greb og guillotine-pres gør ondt i mine skuldre immediately. Hvis man "tucker" albuerne som man skal, syntes jeg et smallere greb føles bedre for skuldrene?

Det er selvfølgeligt svært specifikt at sige hvad bredt og smalt er. Normalt greb er for mig med pejefingrene rundt om yderste ring på en SL-stang, ligesom SL-reglerne foreskriver. I forhold til det ser jeg næsten altid smallere greb i kommercielle centre.

Smallere greb (fx ved CG BP) lægger helt klart mere pres på mine skuldre og kræver i højere grad at jeg "styrer" og "fikserer" mine skuldre. Hvis mit greb bliver bredere end normalt har det tendens til at gå i mine håndled.

Men helt generelt går det i mine skuldre lige meget hvad hvis jeg ikke fokuserer på at holde dem rigtigt (opspænd, lats og skulderblad) og vægten er høj nok.

Hvor jeg ville hen er, at unge raske og tilsyneladende "i god form" unge mænd får skulderskader, når de bænker deres egen kropsvægt? - så må der nødvendigvis være noget galt med deres setup.

Det er jeg enig i. Med fornuftig træning og teknik burde du kunne komme et stykke videre end din kropsvægt uden skader.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har forstuvet en skulder ved bænkpres. Nu er jeg laaaaangt fra ekspert, men ud fra min sunde fornuft går jeg ud fra at man skal passe ligeså meget på med at sætte regler for "korrekt greb", som f.eks. fingrene et bestemt sted på stangen ud fra en eller anden international standard.

Jeg er f.eks. en høj slank fyr med længere arme/ben end min træningsbuddy, hvilket gør at jeg laver øvelserne på en anden måde end ham nogle gange, simpelthen så jeg ikke får ondt, eller vrider mine lemmer af led...

Link to comment
Share on other sites

Jeg faldt over følgene Artikel hvor der snakkes om skulderens naturlige RoM osv. hvad end det betyder.

http://www.alun.dk/traening/pas-paa-baenkpress-skadede-skuldre.html

Men hvad syntes i om dette? Personligt tror jeg at mange skulder skader sker ved dårlig teknik og FÅRCED REPS. Det er muligt nogle folk ikke er skabt til at køre stangen helt til brystet, men at antallet skulle være så stort som Artikeln hævder lyder tvivlsomt.

ja det er rigtigt at bænkpres er en dårlig øvelse for skulderen hvis man ikke kan køre den ordenigt der er mange menesker der ikke er så smidige i skulderne so mandre så alle kan ikke få stangen ned til brystet men det kan de jo ikke mærke hvis de bare kaster 150 kg. på stangen og begynder at bænke så spånder det sku så meget at de ikke kan mærke om de frempro. en skulder skade.

Link to comment
Share on other sites

christianspoer>> Hvad bænker du, siden du kan udtale dig så ekspertagtigt?

Lidt under min kropsvægt. Og jeg har en skulderskade.

Jeg har forstuvet en skulder ved bænkpres. Nu er jeg laaaaangt fra ekspert, men ud fra min sunde fornuft går jeg ud fra at man skal passe ligeså meget på med at sætte regler for "korrekt greb", som f.eks. fingrene et bestemt sted på stangen ud fra en eller anden international standard.

Jeg er f.eks. en høj slank fyr med længere arme/ben end min træningsbuddy, hvilket gør at jeg laver øvelserne på en anden måde end ham nogle gange, simpelthen så jeg ikke får ondt, eller vrider mine lemmer af led...

Som jeg har skrevet udtaler jeg mig omkring "korrekt" grebsbredde i forhold til SL-reglerne. De er, i forhold til konkurrence, ufravigelige.

Det er jo simpel logik, at en dværg vil have et forholdsmæssigt bredere greb ved den samme håndposition end verdens højeste person. Derfor skal man selvfølgeligt også tage højde for dette, såfremt der ikke er nogen fast definerede regler man skal følge.

Link to comment
Share on other sites

ja det er rigtigt at bænkpres er en dårlig øvelse for skulderen hvis man ikke kan køre den ordenigt der er mange menesker der ikke er så smidige i skulderne so mandre så alle kan ikke få stangen ned til brystet men det kan de jo ikke mærke hvis de bare kaster 150 kg. på stangen og begynder at bænke så spånder det sku så meget at de ikke kan mærke om de frempro. en skulder skade.

På trods af at have trænet i 10 år har jeg til dato ikke mødt et menneske der ikke kan få stangen ned til brystet. I øvrigt tvivler jeg på at der er nogen der bare kaster 150kg på stangen.

Link to comment
Share on other sites

På et fundamentalt plan har han jo ret i at tunge presseøvelser nok ikke er det bedste i verden for folks skuldre. Det er jo påfaldende at seriøst træning af pressemuskulaturen ofte giver problemer, mens tilsvarende træning af trækkemuskulaturen ikke i samme omfang giver problemer.

Men at sige at problemet ligger i bevægeudslaget er dælme at strække den (hihi, fik du den?). Lad mig sige det på en anden måde. De millioner af strækkere vi kollektivt set har lavet i skolen, til gymnastik, håndbold og whatnot har ikke fucket vores skuldre op, på trods af et tilsvarende bevægeudslag. Problemet ligger i mine øjne snarere i dårlig teknik, stabilitet og interaktionen derimellem. Men det er jo ikke så let at gøre til en gimmick man kan sælge eller få opmærksomhed på...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share