Vejen til Frømandskorpset


Bargisen89
 Share

Recommended Posts

  • Replies 54
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Så vidt jeg husker (ikke hænge mig op på det!!!) må man til prøverne "kun" lave 3 dybe vejrtrækninger inden man dykker. Hvis man hyperventilerer kan man holde den en del længere men risikoen for at overhører sin egen grænse bliver for stor og resulterer "ofte" i black out, også udgår man :crazy:

Derudover virker det for mig, når jeg "pakker" luften i lungerne inden jeg går ned.

Det der WT, er det kampsport? i så fald, er det så ikke en skades magnet?

Link to comment
Share on other sites

Hmm jeg tænker lidt, nået undervands teknink omkring dykning jeg kan holde vejret længe under vand, men kommer ikke så hurtigt frem, kan der være nogle grunde til det? forkert teknink? vh Martin

Altså at holde vejret i vand uden at bevæge sig? (statisk)

Eller at bevæge sig så langt som muligt under vandet? (dynamisk)

Hvilken teknik bruger du? Hvor langt kommer du - og hvorfor afbryder du dit dyk/vejrhold?

Vh

Morten Villadsen

Edited by Mortenkv
Link to comment
Share on other sites

Begge dele ja :) kan svømme rimeligt langt undervand, men min luft ophøre hurtigt og jeg skal derfor op efter luft hver cirka 15-20 meter, hvor jeg bruger en slags bryst svømning, jeg kan go strække den til 25m men det er ikke alt for nemt, men jeg bruger for meget tid på at komme frem :/

Ok, hvis vi tager længdesvømningen.

Så lyder det meget til at du stresser. Jeg lover dig at du ikke er "løbet tør for luft" efter 15-20m. Slet ikke. Du mangler ikke ilt efter 15-20m, men du har et højt CO2 niveau (pga stress og unødig anspændthed) og skal dels vænne dig til at slappe meget mere af + vænne dig til ubehaget ved et højt CO2 niveau.

Selvom jeg ikke har set videoer af dig osv - så lyder det nærmere som om at du svømmer for hurtigt (!) og bruger for meget energi i forhold til hvad du får udbytte af, end at du ikke kommer hurtigt nok frem. Sæt tempoet ned, hav et langt glid og fokusér på afslapning både før og under dykket. Så vil du kunne holde vejret længere, og have et langt mere behageligt dyk.

Hvor lang tid kan du holde vejret når du slapper af - og sidder helt stille (evt. ligger)?

Har du prøvet at ligge i overfalden i 10sek (og holde vejret) inden du starter med at svømme?

Morten Villadsen

Link to comment
Share on other sites

Ok, inden jeg begynder at give dig tips til hvordan du kan hodle vejret længere bliver jeg nødt til at løfte sikkerheds-pegefingeren og tænke på at der skal være nogen dr holder øje med dig når du holder vejret under vand ( i sofaen er det ikke farligt).

Men altså hvis du holder vejret i 10-20 eller 30 sek inden du starter med at svømme under vandet så vil du opleve en meget større ro under dit dyk. Fokus i de "statiske" sekunder inden dykket skal selvfølgelig være lav puls, afslapning og ro... den ro du så finder skal du overføre til dit dyk.

NB. hvis du har lavet aerob træning dagen inden vil din hvilepuls og iltforbrug være over normal når du så holder vejret og du vil få dårligere tider/længder...

Prøv - og skriv så hvordan det gik.

Der er også meget at hente i hvordan man trækker vejret inden dykket. Hyperventilering is not the way to go...

Vh

Morten

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share