WSB spørgsmål???


Guest Voravong
 Share

Recommended Posts

Guest Voravong

Når jeg sidder og læser logs igennem på de personer som har kørt WSB-hybriden, har de fået fantasktiske resultater. Alligevel ser det umiddelbart ikke ud som om at der er nogen der har valgt at køre 2 på hinanden følgende cyklusser. Hvorfor??? Når nu man fik rigtig gode resultater.....i både styrke og hypertrofi.

Næste spørgsmål; jeg vil gerne blive stærkere i chin-ups og barbell rows. Er det ikke muligt at lade fokus på styrken i én af de 3 store løft udgå, eksempelvis squat (har store grimme ben nemlig), og så lade fokus skifte på chin-up eller barbell rows i stedet??? Altså vælge én af disse og så køre dem eksplosivt, evt. med assistance (hvis det er chin-up), lave ME-øvelser baseret på analyse af svagheder i én af de 2 øvelser, osv. osv.???

Eksempelvis kunne DE-dagen med squat og dødløft laves således at der først tages 6 sæt dødløft x 70% af 6 RM med 1 minuts pause imellem sættene og bagefter 6 sæt barbell rows/chin-ups x 70% af 6 RM.

Det er en tanke jeg er noget usikker på, bla. fordi der ikke tænkt store tanker omkring hvilke muskler eller andre fysiologiske individuelle begrænsninger der kan forbedres for dermed at øge styrken i chin-up eller barbell rows. De 3 store løft indgår derimod i styrkeløft konkurrence, hvorved der virkelig er tænkt over dette i forbindelse med disse løft.

Nogen idéer???

Link to comment
Share on other sites

Guest Voravong

Ja nu skal I ikke ligefrem falde over hinanden...... <_<

Derudover tænkte jeg at HVIS man skulle øge styrken i en sådan rygøvelse, så var det måske smartere at lade den erstatte bænkpressen, og bevare både squat og dødløft.

Edited by Voravong
Link to comment
Share on other sites

Hvaaaaa' - er det dumme spørgsmål eller er der bare ikke nogen der gider at svare???

Er der SLET ingen der har gjort sig lidt tanker omkring ovenstående???  :blink:  :o

Siger man ikke ofte: Der findes ikke dumme spørgsmål....?

og tilsyneladende heller ingen dumme svar.

Kører TJ ikke VSB-hybrid flere gange i træk ?

Jeg læser også med her, fordi jeg på det seneste har tænkt over, hvad WSB står for.

Og når det er TJ, er det så ikke mere styrke- end bodybuilding relateret ?

Men svaret synes jeg du selv har, at vil du være bedre til f.eks. chin-ups, er det mere chin-ups du skal lave.

Med hensyn til squat: Det er en god øvelse, og er det ikke en ide, at lave dn med lette vægte, i stedet for helt at droppe den ?

Med lette vægte er den speciel god til opvarmning, synes jeg.

Henning :pumpin:

Edited by Henning
Link to comment
Share on other sites

Guest Voravong
Så kommer der lige et dumt spørgsmål her... når du snakker om at ville øge styrken i chin-ups mener du så at du gerne ville kun tage flere eller smække mere vægt i bæltet når du udføre dem?? ;)

Tja.....begge dele helst :D

Men min pt. manglende styrke gør at jeg i første omgang vil gå efter styrke....triples og singles.....så kan jeg altid øge antallet af repetitioner i en senere omgang.

Link to comment
Share on other sites

Vora> jeg skal nok give dig et uddybende svar, når jeg har været til eksamen på tirsdag, hvor jeg kan give et par forslag til hvad du evt. kan gøre. Bruger mine pauser fra læsningen til at svare på nogen ukomplicerede spørgsmål. Orker ikke lige at skulle skrive flere sider lige nu ;)

Henning> husk at der er STOR forskel på WSB-hybriden (som er et BB program jeg har lavet), og den originale WSB model som jeg kører efter (et styrkesystem).

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Guest Voravong
Vora> jeg skal nok give dig et uddybende svar, når jeg har været til eksamen på tirsdag, hvor jeg kan give et par forslag til hvad du evt. kan gøre.

Det lyder rigtig godt Thomas. Glæder mig meget til at se dine forslag.

Bruger mine pauser fra læsningen til at svare på nogen ukomplicerede spørgsmål. Orker ikke lige at skulle skrive flere sider lige nu ;)

Det kan jeg fa... godt forstå. I det hele taget synes jeg det er meget prisværdigt hvor meget tid og energi du ligger i at hjælpe. Hvad skal du op i???

Ang. WSB-hybriden; nu skal man jo passe på med at vurdere et program/system baseret på kort tids træning. Men indtil videre er WSB-hybriden noget af det mest tilfredsstillende jeg har prøvet. Det er meget varierende så jeg keder mig absolut ikke, hvilket man godt kan komme til på traditionelle systemer der ofte hamrer ad sted på de samme to principper. Hybriden derimod tilbyder mange forskellige principper og mulighed for individuelle tilpasninger specifikt rettet mod svagheder.

Og så er det afsindigt hårdt. Selv om jeg ikke befinder mig i centeret mere end maks 4 timer om ugen, så bliver jeg presset til grænsen (noget jeg savnede MEGET ved f.eks. HST). Når et træningspas er overstået, så har jeg kun lyst til én ting, mad og søvn (okay det var to ting). Jeg ville umuligt kunne træne mere end de 4 timer, det er faktisk lige til at overkomme på grænsen af min workkapacity, som dog synes at øges hurtigt. Især DE-dagen med squat og dødløft river tænder ud, selv på dem der bare kigger på. Men det virker.

Som en sidegevinst så er mine arme begyndt at vokse igen, og mine arme er mit svageste punkt, har stået i stampe i hvad der føles som 100 år. Faktisk har de aldrig været større.

Derudover....og måske er det mig der tager fejl....men virker som om min fedtprocent stille og roligt daler (langsomt godt nok) samtidigt med at jeg bliver stærkere. Jeg har ikke målt min fedtprocent, da jeg venter med at tage diverse mål igen, til midten af programmet og egentlig ikke går så meget op i fedtprocenten under programmet. Men set i lyset af den mange basisøvelser og træningsintensiteten, må man da udløse temmelig store mængder væksthormon og testosteron. Er der en beviselig sammenhæng??? Eller væver jeg her??? Hertil må jeg tilføje at da min muskulatur i underkroppen fra naturens side er temmelig veludviklet i forhold til overkroppen, har jeg (fejlagtigt) negliseret squat, i min tidligere træning, hvilket medvirkende kan forklare min følelse af et pludseligt boost i fremgang.

Grunden til at jeg spørger er; at hvis ovenstående er korrekt....så må WSB-hybriden da med stor effektivitet da kunne bruges til at sænke sin fedtprocent, naturligvis uden lige så store forbedringer i styrke. Det er jo bla. sådan at sprinttræning i meget korte og intensive intervaller med rigtig gode resultater kan benyttes til fedttab uden tab af muskelmasse.

Nu er det ikke fordi jeg siger at WSB-hybriden er det eneste rigtige hvis man ønsker større og stærkere muskler. Indtil videre så er det blot det der har virket bedst for mig. Det bliver spændende og se om jeg er lige så entutiastisk ved slutningen af cyklussen.

Link to comment
Share on other sites

Hej Voravong,

Jeg har ikke glemt dig :D

Det er umiddelbart en hård nød at knække den problemstilling du har bragt op. Umiddelbart så vil jeg lade BST-dagen være som den er. Det er alligevel på RBB-dagen at du træner ryg. Du siger at dine ben er store nok, så umiddelbart kunne man fjerne alt hvad der hedder bentræning udover squat træningen på volumen dagen. Det vil sige at man kun laver de 6 sæt x 6 reps med 1 minuts pause i squat (som dog kan laves en anelse tungere for at kompensere for den lavere benvolumen). Man bør dog også lave lidt ekstra baglårstræning, så de ikke atrofiere. Hovedfokus er så at øge muskelmassen i ryggen og styrken/udholdenheden i chins/rows.

Ben - Ryg delen kunne så se således ud.....

Mandag: Max effort / Conjuagte (Ryg - Ben – Biceps) ( RBB struktur)

Max Effort Ryg Øvelser (da du fokuserer på både chins og rows, bliver vi NØDT til at inkludere 2 ME øvelser på RBB dagen. Men det gør ikke så meget, da chins ikke trækker så mange restitutive ressoucer).

Uge 1: Bent rows 4 sæt til max 5-7 reps + chins 4 sæt til max 5-7 reps

Uge 2: Dødløft 4 sæt til max 5-7 reps + chins 4 sæt til max single

Uge 3: Yates rows 4 sæt til max 5-7 reps + chins 4 sæt til max 5-7 reps

Uge 4: Dødløft st. på skive 4 sæt til max 5-7 reps + chins 4 sæt til max single

Dødløft fungere nu som en styrke/masse hjælpeøvelse, og er IKKE med som volumen øvelse, på volumen dagen mere. Det er umuligt at fokusere på mange øvelser af gangen, og derfor er rows og chins i fokus.

Fredag: Volume Accumulation (Ryg – Ben – Biceps) (RBB struktur)

Squat 6 sæt x 6 reps x 70 % af 1RM (1 min. pause) (alle sæt work sets)

Bent rows 6 sæt x 6 reps x 70 % af 1RM (1 min. pause) (alle sæt work sets)

Her er et eksempel på en fuld ME dag og en fuld VA dag.

Mandag: Max effort / Conjuagte (Ryg - Ben – Biceps) ( RBB struktur)

Dødløft 4 sæt til max 5-7 reps

Chins 4 sæt til max single

Stiff-arm pulldowns 4 sæt x 15-20 reps

supersetted med

Dumbell rows 4 sæt x 6-8 reps

Leg curls 3 sæt x 6-8 reps

Barbell curls 3 sæt x 8-10 reps

Fredag: Volume Accumulation (Ryg – Ben – Biceps) (RBB struktur)

Squat 6 sæt x 6 reps x 70 % af 1RM (1 min. pause) (alle sæt work sets)

Bent rows 6 sæt x 6 reps x 70 % af 1RM (1 min. pause) (alle sæt work sets)

Pullups 5 sæt x 5 eccentriske reps med ekstra vægt

Rumænsk dødløft 3 sæt x 8-10 reps

Dumbell curls 3 sæt x 10-12 reps

Dette var selvfølgelig bare et udkast. Det er muligt at der er en smartere måde at gøre det på. Men så meget har jeg heller ikke tænkt over det ;)

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Thomas> Skulle der være noget i vejen for at køre 2 identiske cyklusser lige efter hinanden, selvfølgelig med en maxtest mellem så anden runde bliver med nye vægte.

Lækkert program/system du har strikket sammen iøvrigt ;) Er lige blevet færdig med anden uge og synes allerede der er resultater at spore når jeg står foran spejlet. :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Voravong
Hej Voravong,

Jeg har ikke glemt dig  :D

:lol: Det ville også ligne dig dårligt.

Nu har jeg selvfølgelig lige en masse spørgsmål ;)

Det vil altså sige at dét man ændre i cyklussen alene er dag 1 og dag 3, som tidligere var henholdsvis en ME-dag for squat/dødløft og en DE-dag ligeledes med squat/dødløft, til dag 1 til en ME-dag for Chins/rows og dag 3 til en DE-dag også for Chins/rows.

Dag 2 og dag 4 består som hidtil, eller hvad.

Som du har udlagt det kører ovenstående så i 4 uger. Hvad så med de resterende uger.....gentagelse???

Som hybriden ser ud nu ligger der de første 4 uger hypertrofi-mæssig fokus på ryg og triceps, og de efterfølgende 4 uger på bryst/biceps.

Hvorledes lader man den del bestå i denne nye udgave??? Hvis man da lader den bestå?

Link to comment
Share on other sites

Dag 2 og dag 4 består som hidtil, eller hvad.
Yep, det forbliver det samme.
Som du har udlagt det kører ovenstående så i 4 uger. Hvad så med de resterende uger.....gentagelse???

Gentagelse af ME cyklussen, men det er anbefalelsesværdigt at man roterer lidt rundt i hjælpeøvelsessammensætningen. F.eks kører man den ene dag 5 sæt x 5 negative reps i chinups. Det kan udskiftes med 5 almindelige sæt til failure (eller lige inden) med et andet greb.

Hvorledes lader man den del bestå i denne nye udgave??? Hvis man da lader den bestå?

Se det bliver jo straks værre her. For du har nu et præstations aspekt med i overvejelserne. WSB hybriden er overvejende lavet med henblik på hypertrofi (selvom man øjensyneligt bliver meget stærkere), men man træner ikke målrettet efter at øge præstationsniveauet i nogen øvelser specifikt. Da målet er at øge præstationsevnen i rows og chins, så bør de være med hele tiden. Derfor skifter fokus ikke hvad angår RBB dagen. Den forbliver hele tiden på ryggen. På BST dagen kan du så rotere frem og tilbage efter om du fokuserer på bryst, skulder eller triceps.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Guest Voravong

Thomas J -> Ok, det var også noget i den retning jeg forestillede mig.

Se det bliver jo straks værre her. For du har nu et præstations aspekt med i overvejelserne. WSB hybriden er overvejende lavet med henblik på hypertrofi (selvom man øjensyneligt bliver meget stærkere), men man træner ikke målrettet efter at øge præstationsniveauet i nogen øvelser specifikt. Da målet er at øge præstationsevnen i rows og chins, så bør de være med hele tiden. Derfor skifter fokus ikke hvad angår RBB dagen. Den forbliver hele tiden på ryggen. På BST dagen kan du så rotere frem og tilbage efter om du fokuserer på bryst, skulder eller triceps.

Hvad nu hvis jeg droppede alt om hybriden, og kørte det "rigtige" WSB system. Kunne jeg så ikke bare lade Chins/rows indgå som om det til dels var squat. Således at jeg trænede for maksimal styrke i chin/rows, dødløft og bænkpres, og vedligeholdte benene med squat og leg-curl.

Tusind tak for hjælpen i øvrigt. :)

Edited by Voravong
Link to comment
Share on other sites

Guest Voravong
BST dagen

Hvad står BST for??

Bedrift sundheds tjenesten :D

Det er vel Bryst Skulder Triceps???

AAAAHHH - selvfølgelig. Ligesom RBB står for ryg/ben/biceps. Tak for hjælpen :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Guest Voravong

Thomas J -> Tusind tak. Når jeg er færdig uploader jeg bare et regneark her i tråden. Det er virkelig en stor hjælp at du gider kigge på det. Jeg er nemlig endnu ikke helt sikker på hvordan det stykkes sammen. Slet ikke når jeg begynder at lave om på det. ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej min fucking fætter, kan du huske at vi snakkede om at ME - dagene, var fokuseret forkert?

At vi ikke skulle træne ME direkte på DB og S? men træne rundt om , som f.eks floor presses, box squats, good mornings osv?

Se et eksempel på det her...

Dave Tates forslag til et 9-ugers program

Lad være at fokusere på hvor mange reps de tager osv... på ME-dagene, se lidt mere på at de øvelser de tager bevæger sig rundt om. DBS... B)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share