Overvægt af rygtræning


The-Pimp
 Share

Recommended Posts

Hej,

Jeg er helt med på at ryg-træningen er en vigtig del af et træningsprogram, og jeg er selv fan af meget ryg. men kom til at tænke på om ryggen ikke spiller en større rolle i brystøvelser som bænk etc. end bryst i rygøvelser som bor, chins etc.

Hvis vi nu hypotetisk sagde at et fullbody eller 2-split var dannet af disse 5 brystøvelser og disse 4 rygøvelser:

Bænk, lidt Skrå, Meget skrå/skulder, Dips, Millitary

Bor, Yates, Chins, Pull-ups

Ville der så være en overvægt af brystøvelser?

tak.

Link to comment
Share on other sites

jo lige præcis

riptoes program

A/B

bænk/militarie 3 * 5

dips 3 * 8-12

pullups/chin ups 3 * 8-12

synes måske bare du har for mange stor øvelser med.

hellere få store og en masse støtte øvelser

Okay tak for svaret, det skal jeg nok overveje så..

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Jeg er helt med på at ryg-træningen er en vigtig del af et træningsprogram, og jeg er selv fan af meget ryg. men kom til at tænke på om ryggen ikke spiller en større rolle i brystøvelser som bænk etc. end bryst i rygøvelser som bor, chins etc.

Hvis vi nu hypotetisk sagde at et fullbody eller 2-split var dannet af disse 5 brystøvelser og disse 4 rygøvelser:

Bænk, lidt Skrå, Meget skrå/skulder, Dips, Millitary

Bor, Yates, Chins, Pull-ups

Ville der så være en overvægt af brystøvelser?

tak.

Umiddelbart ville jeg ikke kalde det et Fullbody da du mangler hele underdelen :) Ellers vil jeg blot ekko hvad teddy skriver.

jo lige præcis

riptoes program

A/B

bænk/militarie 3 * 5

dips 3 * 8-12

pullups/chin ups 3 * 8-12

synes måske bare du har for mange stor øvelser med.

hellere få store og en masse støtte øvelser

Ved ikke hvor du har fundet det program, men det er tydeligt at det ikke er et Rippetoe program da der ikke indgår squat, hvilket ifølge hans træningsfilosofi nærmest er blasfemisk ;)

Edited by Llama
Link to comment
Share on other sites

læse nu tråden..

dette der bliver snakket om er overkrops øvelser ikke et helt krops program

pointeten er at man i bænkpress og militarie rammer ryggen. Hvis man laver dem rigtigt. Gør man ikke fungere programmet selvfølgelig ikke.

Jeg er ikke enig i riptoes program, jeg pointere bare at masser af anerkendte programmer ikke har overdrevent mange rygøvelser.. fordi de rammes i pressøvelser, dødløft, Ol løft.

det der skal til for at lave en bænkpress eller militarie press rigtigt er:

1. tilstrækkelig mobilitet

2. tilstrækkelig stabilitet

3. i forhold til militarie press, et skulderled der er bygget til det.

De stabiliserende muskler i press øvelser er primært ryggens muskler, men i rygøvelser virker forsiden ikke som stabiliserende (såvidt jeg ved udover, supscapularis)

mobilitet eller stabilitet, bør man træne til det er ved strækkelig niveau før man giver sig i kast med at give den gas. Indtil da kan man:

1. finde erstatnings øvelser, som ikke er beregnet til at køres så tungt så en stabilitet kan følge med, f.eks. db flad press istedet for bænk, ved flere reps

2. finde øvelser der kræver mindre mobilitet, indtil den er på plads f.eks. lateral raise og skrå press, istedet for militarie

3. Udover det synes jeg man skal suplere med støtte øvelser der ikke trænes tungt, men som tager fat i weak points.

dvs. et program bør består af:

1. Primær øvelser der trænes tungt til semitungt, afhængig af periode og mål (volume eller intensitets perioder)

2. Sekundær øvelser der hjælpe som variation til at sikrer at der er progression på primær øvelser (f.eks. 3 * bænk per uge laves om til 2 * bænk + 1 * skrå bænk, variation muligøre ny progression på den flade bænk)

3. øvelser der øger stabilitet i primær øvelsen eller sekundær øvelsen

4. øvelser der øger mobilitet i primær øvelsern eller sekundær øvelsen

Mike Boyle gør en dyd ud af at det ikke handler om mængden af øvelser men hvor stærk man er i ryg øvelserne i forhold til press øvelserne. Det giver fint mening, og er en god kritik af riptoes program. Riptoes program indholder hellere ikke anbefalinger til øvelser der forbedre stabiltiet eller mobilitet i primær øvelserne.

Poliquin har et helt system bygget op omkring forskellig indikator øvelser, der sikrer et hensigtsmæssigt styrke forhold imellem forskellig muskelgrupper, "Strukturelle balance". En kritik her er at man kan have ligeså meget styrke man vil i en given øvelser men hvis man ikke har den tilstrækkelig mobilitet er det ligegyldigt. Ligeledes skal man være opmærksom på at der ikke nødvendigvis er et transfer imellem ens styrke i en pull up, og så ens lats evne til at stabilisere i en bænkpress. Der er en grad af transfer, både fra ændringer i selve musklen men også ændringer i nervesystemet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share