Fedtforbrændning?


Dr. Evil
 Share

Recommended Posts

Bare lige en tanke:

Vi ved jo alle at fedtforbrændingszonen er det rene nonsens. Dette er fordi at man ved træning på lav intensitet ikke får forbedret sin kondition optimalt + plus at ens totale energiforbrug bliver mindre.

Hvis man dyrker 30 til 45 minutters benhård intervaltræning (jeg træner altid på denne måde), vil ens glucogen depoter stort set være tømte.

Men hvad nu hvis jeg tog en halv time på lav intensitet når jeg var færdig med intervaltræningen? Forudsat at jeg ville kunne holde det ud, ville min fedtforbrænding da ikke være skyhøj i de sidste 30 minutter, da kroppen ganske enkelt ikke har en alternativ energikilde (glucogen).

Sådan som jeg ser det, så vil jeg ved intervaltræningen få forbedret min kondition, mens min ”her og nu” fedtforbrænding under joggingturen vil være usædvanligt høj.

Som sagt er det bare en tanke om, at komme hurtigere til en reducering af fedtvævet, og selvom at jeg dybest set godt ved at der ikke findes nogle smutveje, så kunne det jo være at man var heldig at have fundet undtagelsen :retard:

(jeg ved godt at emneoverskriften er stavet forkert, men jeg kan ikke finde ud af at rette den)

Edited by Dr. Evil
Link to comment
Share on other sites

Du vil selvfølgelig få forbrændt lidt flere kcal på den ekstra halve time. Men forbrændingen bliver ikke skyhøj i og med at du ikke arbejder særligt hårdt. Du får måske brugt 50-100 ekstra kcal. Hvis du har mere energi tilbage efter intervaltræningen, så skulle du måske havet brugt den der i stedet. Hvis du er helt udpumpet, er det nok bedre at få fyldt lidt sukker og væske i organismen og kome i bad. Der kommer ikke ret meget ud af det selvpineri.

Edited by Arne
Link to comment
Share on other sites

Dr. Evil => Du vil ikke nødvendigvis kun bruge fedt som substrat når glykogendepoterne er ved at være tømte. Blodglukose vil fortsat være en vigtig energikilde - især hvis du indtager kulhydrat i form af energidrik eller lign.

Igen, så er det først og fremmest arbejdsintensiteten der bestemmer, om du forbrænder fedt eller kulhydrat under arbejde.

Link to comment
Share on other sites

Igen, så er det først og fremmest arbejdsintensiteten der bestemmer, om du forbrænder fedt eller kulhydrat under arbejde.

Den forstod jeg ikke???

Arbejdsintensiteten er medbestemmende mht. substratvalg under arbejder. Men som de fleste andre også noterer sig, ikke særlig brugbar i et slankeperspektiv.

Men det er da stadig rigtigt at lav arbejdsintensitet medfører at FA oxidation er relativt højere end ved høje belastninger.

Link to comment
Share on other sites

Men jeg har da ret i at når glucogen lagrene er tømte, så vil man uundgåeligt bruge fedt som primær energikilde...right? :confused2:

Jo, det er da rigtigt (sammen med "proteinforbrænding")

Men det er bare irrelevant. Det er (fedtvævs-vægttabsmæssigt) ikke relevant, hvad man forbrænder under aktiviteten, men derimod, hvad man samlet forbruger af energi, der er relevant. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg takker endnu en gang for de mange svar! :)

Grunden til at jeg spørger er, at man som bekendt SKAL være i et kalorie underskud for at kunne reducere sine fedtdepoter (siges det). Ved et dagligt kalorieunderskud er det umuligt at forøge sin muskelmasse. Dette ærgrer mig en hel del.

Derfor vil jeg holde et beskedent kalorieoverskud i løbet af dagen, da forøgelse af muskel masse ligger lidt højere på ønskeseddelen end reducering af fedtvæv (kun lidt).

Men!!! Hvis jeg på et givent tidspunkt af dagen, kommer i et grumt energiunderskud (intervaltræning efterfulgt af moderat løb) ville mine fedtdepoter blive tæret på KUN på dette tidspunkt – resten af dagen kan jeg holde mig i en moderat anabol fase (ved at spise tilstrækkeligt)for, at opretholde fremgangen i muskelvæv.

Derved ville man vel i princippet både kunne øge muskelvæv og reducere fedtvæv på en og samme gang.

Det eneste problem jeg kan se ved dette er, at tæringen på fedtdepoterne er så beskedne UNDER aktiviteten at det alligevel aldrig vil kunne gøre noget ved fedtvævet. Er der nogle der ved om dette er tilfældet? – og om der skulle være andre faldgrupper ved denne lille teori?

(Jeg vil lige for en god ordens skyld sige at mit indlæg ikke skal ses som et postulat, men snare som et spørgsmål)

Edited by Dr. Evil
Link to comment
Share on other sites

Den holder ikke. Du kan vælge at skifte imellem korte perioder (dage) med moderate underskud, og dage med, lidt mindre, moderate overskud - det er en svær balance som nogle støtter som en mulighed. Men af grunde der allerede er nævnt ovenstående - så kan du ikke veksle frem og tilbage over den enkelte dag. Det blkiver aldrig gratis at tabe vægt - desvære. Jeg fornemmer at du ikke skal af med så meget - så mon ikke du bare skal snige det langsomt af, så undgår du at miste masse - og kan måske endda vinde en smule.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share