Problem med squat


Blackmoore
 Share

Recommended Posts

Det var hvad jeg troede det var.

Først og fremmest.

Glem alt om ovennævnte.

Hans første problem er at han forsøger at trodse de fysiske love.

Enten må din trainee fleksere mere i knæleddet eller læne overkroppen mere fremover. Gerne en kombination af begge.

Når det er gjort optager du hans squat igen og herfra kan vi så adressere hans andre problemer.

ja præcis, overså din kommentar her.

Link to comment
Share on other sites

Mange tak for al den gode konstruktive feedback, og i har givet en masse gode ting at arbejde med. (og lærer også mig en ting eller 3) jeg havde helt glemt hvor fedt MOL er når det kører !!!

lige et par ting mere

1) jeg ved at hans haser er meget meget stramme.

2) Han har tidligere haft problemer med det højre knæ, og er derfor lidt forsigtig i knævandringen

det er korrekt at det jeg primært har arbejdet med er at undgå at krumme ryggen, da det er det første og største problem jeg ser hos de her 16-17 årige knægte der bare elsker at træne med hovedet under armen. Så det er det første jeg altid prøver at arbejde med før vi går videre.

Jeg har her en video hvor vi træner Eric Cressys "squat to stand" øvelse som jeg normalt har god succes med for at arbejde med som mobilisering før squat.

Som molilisering før squat kører jeg den, walking lounges & warrior lounge stretch.

Som I kan se kører den ikke helt godt. (og jeg tror også det er knæet der betyder meget her)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig med din ræsonnering om at hvis han har fået den vejledning du beskriver så vil det se sådan ud

Jeg tror bare ikke den squat løser sig indenfor rimelig tid.

derfor forslag til

dødløft

split squat med fokus på fodden

Rune, du ved lige så godt som jeg at det helt og aldeles vil komplicere tingene yderligere med dødløft. Det er knægten slet ikke forberedt på.

Vi har folk på boardet der har trænet op i mod 10 år, som fortsat ikke kan finde ud af at dødløfte korrekt.

Mit bud er at det vil komme til at ligne følgende.

31102009122.jpg

Mange tak for al den gode konstruktive feedback, og i har givet en masse gode ting at arbejde med. (og lærer også mig en ting eller 3) jeg havde helt glemt hvor fedt MOL er når det kører !!!

lige et par ting mere

1) jeg ved at hans haser er meget meget stramme.

2) Han har tidligere haft problemer med det højre knæ, og er derfor lidt forsigtig i knævandringen

det er korrekt at det jeg primært har arbejdet med er at undgå at krumme ryggen, da det er det første og største problem jeg ser hos de her 16-17 årige knægte der bare elsker at træne med hovedet under armen. Så det er det første jeg altid prøver at arbejde med før vi går videre.

Jeg har her en video hvor vi træner Eric Cressys "squat to stand" øvelse som jeg normalt har god succes med for at arbejde med som mobilisering før squat.

Som molilisering før squat kører jeg den, walking lounges & warrior lounge stretch.

Som I kan se kører den ikke helt godt. (og jeg tror også det er knæet der betyder meget her)

No wonder at han ikke kan komme dybt i videoen ovenover når han konsekvent nægter at lade knæene vandre.

Det er biomekanik 101, Blackmoore.

Hvis du er nervøs for hans knæ, fint!

Glem alt om squat for nu.

Din opgave er nu at prioriterer mobilitet, koordination, balance, bevægelighed ect fremfor at loade hans rygsøjle.

Jeg skrev et længere indlæg i Blackice's logbog omkring hoftemobilitet (adresserede også stramme baglår). Læs det og inkorporer det i din trainee's træning.

Hans generelle fysiske forberedelse er lig 0!

Din elev kan fortsat træne benene med vægte men for nu gennem følgende øvelser.

  • Single leg/bulgarian squats, med og uden ekstra amplitude, som ses i videoen (
    ) (
    )
  • step-ups til en boks hvor knæet er flekseret i ca 90 grader
  • Lunges.
  • Backraises og andre diverse hip extensions. (
    ) (
    )

Dit job er at instruere disse øvelser og FORTSÆTTE med at filme (selv disse øvelser udføres oftes forkert) så jeg kan rette til og gøre ved.

Edited by Athlete X
Link to comment
Share on other sites

ovenstående problematik tyder på korte haser ikke følgende;

stramme hoftebøjere = svag core = uoptimal position til gluteus pågrund af hyperlordosering.

med udgangspunkt i fodens arbejde kunne han have følgende:

overpronation = øget krav til hoftens udadrotator = svag glut mid = overaktiv biceps femoris = korte biceps femoris

i såfald burde han reagere godt på den øvelse:

Du har helt ret - jeg skal vist lige have kigget på min funktionelle anatomi igen :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du glemmer at sige han skal squeeze mr. røv hårdt her så laver han dem 100 % forkert og bruger ryggen for meget. Det er desuden en god bolleøvelse.

Hvis din fodposition er korrekt og du sørger for at holde hælen i gulvet og primært træde fra denne så skal røven nok gøre sit. smile.gif

Men igen, video.

Link to comment
Share on other sites

jeg kunne godt tænke mig at han jævnligt fik stræk på baglårene under belastning.

det kunne være RDLs eller rack pulls i den ROM hans baglår tillader, smal stand. Ikke noget særlig vægt, bare følingen af at ryggen skal spændes ekstra op når der kommer stræk på baglårene.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Squat er herligt. Man kan næsten ikke squatte nok. Hans knæ skal helt klart længere frem, åbne hoften og presse knæene udad under løft. Man kunne evt. køre OL squat for at træne knævandring...

Skoene skal af, eller erstattes med nogle mere egnede sko, med mindre bund eller meget hård bund.

Jeg kom selv fra nærmest 0 fysisk forberedelse og begyndte at køre squat, død og bænk og fik pisk til jeg kunne korrekt teknik. Det tog måske en lille måneds tid at komme fra at vakle lidt med vægten, dog aldrig så grumt som ham der nævnes her, til at køre uden problemer med godt rejst overkrop og god dybde..

Det er et spørgsmål om at squat mere, og blive ved indtil man kan det. Ikke noget fis med mærkelige småøvelser. Især når han er så ung er det bare et spørgsmål om at få pisket teknik ind i ham, og når han har den, så skal han powerfodres. Ungdommen er naturens eget krudt...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share