Skulder-prehap - Tung Cuban Press


Dr. Durden
 Share

Recommended Posts

Ville det være en god eller dårlig ide at lave tung (4-6 reps a 8-10RM) cuban press i forbindelse med et skulder-prehap program? ...i kombination med alm. udadrotation ved lav vægt.

Rotator cuffen er så vidt jeg ved primært slow twitch fibre. Vil der være nogen bonus at hente ved at træne styrken eller er der udelukkende behov for udholdenhed?

Edited by Dr. Durden
Link to comment
Share on other sites

Er ikke den store expert på rehab, men vil tro at cuban press, er en øvelse der bør udføres meget forsigtigt. Så mit umiddelbare bud ville være lidt mindre vægt og lidt flere reps. Hvad angår fibertyper, så er stort set samtlige skeletmuskler i den menneskelige krop af blandet karakter. Selv soleus muskelen indeholder i snit ca 20% type 2 fibre og triceps indeholder typisk mere end 20% type 1. Alle andre muskler der er undersøgt, ligger mig bekendt derimellem, med undtagelse af nogle postturalle muskler, samt småmuskler i ansigt og lign.

Når du træner med vægte er det styrke du primært træner (nogle vil sige styrke-udholdenhed, hvis du bruger mere end 5 reps). Vil tro at 8-12 reps er passende, evt lidt mere hvis tunge vægte er smertefremkaldende.

Mvh Andreas

Edited by AndreasH
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share