Instruktionsvideo: Dødløft


Biiver
 Share

Recommended Posts

Biiver, hvorfor gå så meget op i instruktionsvideoens format?

Hvis du finder det naturligt at snakke om træning, som de fleste trænere gør det, så er det bare at snakke frit fra hjertet med en grov disposition i hånden.

Så er det lige meget om videoen bliver lang eller kort. Som nybegynder er det bedre at få adresseret alle spørgsmål man evt. måtte have for at eliminere alt gætværk.

Start-stop-cut tilgangen i en instruktionsvideo er med andre ord irriterende og forvirrende. Tænd blot kameraret og gå i gang og lad være med at bekymre dig om scener og format.

Du skal bare snakke, vise og gøre ved!

Link to comment
Share on other sites

Først og fremmest vil jeg gerne takke jer allesammen for at give feedback. Videoen er lavet eftersom jeg havde lidt ektra tid, men da det er første gang, har mange ting været helt nyt for mig og derfor sætter jeg virkeligt pris på jeres konstruktive kritik :)

Alle forslag bliver skrevet ned, så eventuelle fremtidige videoer forhåbenligt kan blive endnu bedre.

Jeg synes, at der er kommet rigtig mange gode pointer :4thumbup:

Det er nogle gode betragtninger. Jeg har selv haft nogle af de samme overvejer, men jeg synes dine forslag giver god mening.

Jeg ville starte med at lave en helt basisvideo for at få en idé om filmning, redigering osv., så måtte udelade noget for at holde længden (nogenlunde) nede. Men der er utroligt mange punkter, som kan uddybes meget mere. Der er rigeligt at tage fat i.

Det må jeg - desværre - give dig helt ret i. Jeg har - igen desværre - ikke være perfektionistisk nok i indspilningen af denne testvideo. Hvis jeg vælger at lave flere, er jeg helt enig med jer i at teknikken bør være 100% korrekte, så folk ikke er det mindste i tvivl omkring rigtigt vs. forkert.

Tak for input og linket. Det er nogle gode pædagogiske ideer.

Tak for input, MP. Jeg er glad for jeres feedback og er ganske enig i jeres betragtninger, som vil forbedre videoen.

Og igen enig – den korrekte visning bør selvfølgelig være 100% korrekt, hvorfor det selvfølgelig er beklageligt, at jeg ikke har været mere ambitiøs med denne test.

OT: Som Essensen påpeger, er der en god håndfuld videoer med min træning på youtube. Du skal være velkommen til at kigge (og kommentere – hellere i PM end her i tråden for spam).

Fin pointe og det kan jeg selvfølgelig kun erklære mig enig i.

Det er jeg glad for at du siger og tak for input. Men som de andre påpeger, er der nogle startproblemer og en længere række elementer, jeg gerne vil forbedre først. Derfor lavede jeg denne test.

Det er jeg enig i, men min umiddelbare hensigt var, at man må sortere i det man fortæller. Videoen er allerede på grænsen til at være for lang, men mobilitet er – sammen med en lang række andre punkter – helt klart noget, som kan uddybes i flere videoer.

Jeg er også enig i din sidste kommentar – det skal selvfølgelig være perfekt i en sådan video. Og samtidigt er der, som du påpeger, mange relationer og elementer, som kan adresseres i eventuelle videoer.

Mange tak, Sina. Det er nogle brugbare ting, du påpeger.

I første omgang var dette blot en test, hvorfor jeg heller ikke har finpudset den 100%. Der er – som tråden også viser – adskillige ting at tage optimere.

Hvad tænker du konkret på mht. teknik? Min umiddelbare tanke var at give nybegynder nogle få, men enkle værktøjer og pointers at hhv. bruge og være opmærksom på – fx at træde igennem gulvet.

Igen skal det huskes, at videoen skal holdes kortest mulig og at man må afgrænse området til en del af løftet. Derfra kan flere videoer mv. selvfølgelig uddybe essentielle dele af løftet. Ligesom der selvfølgelig skal tages højde for om videoen er henvendt nybegyndere, øvede eller meget erfarne (ældre MOL'ere fx)

Fortsæt endeligt med at komme med alle jeres fantastiske inputs, ideer, forslag, kommentarer mv. Det hjælper altsammen til at optimere eventuelle fremtidige videoer :smile:

det sidst jeg skrev i forbindelse med korrekte teknik var bare at det vil det være godt for at afhjælpe epidemien af dårlig teknisk løft i fitness centrene at folk brugt den tråde athlete X lavede hvor folk kunne få kommentar på deres teknik, noget mere. En lille smule off topic.

Link to comment
Share on other sites

Biiver, hvorfor gå så meget op i instruktionsvideoens format?

Hvis du finder det naturligt at snakke om træning, som de fleste trænere gør det, så er det bare at snakke frit fra hjertet med en grov disposition i hånden.

Så er det lige meget om videoen bliver lang eller kort. Som nybegynder er det bedre at få adresseret alle spørgsmål man evt. måtte have for at eliminere alt gætværk.

Start-stop-cut tilgangen i en instruktionsvideo er med andre ord irriterende og forvirrende. Tænd blot kameraret og gå i gang og lad være med at bekymre dig om scener og format.

Du skal bare snakke, vise og gøre ved!

Derudover bør du have en dummy til at illustrere teknikken mens du forklarer og peger. Det vil gøre det lettere for begge parter.

Det er et selvfølgelig meget subjektivt. Personligt er jeg lidt træt at de mange ellers gode instruktionsvideoer, hvor der så lige kører en støvsuger i baggrunden eller store dele af videoen er ”øøøh”. Derfor vil jeg gerne forsøge at gøre det mere skarpt om end jeg godt kan se dine pointer omkring den mere naturlige snak. Denne video er også lavet uden manuskript, men blot med grov disposition omkring punkter, så det er et spørgsmål om tilgang. Og mht. at eliminere spørgsmål er vi egentlig enige om end jeg gerne vil dele det op i sværhedsgrader. Havde dog eksempelvis også filmet omkring greb (oh, mix, lås) og arme (holde dem strakt), men det blev af uransagelige årsager sløret.

Tanken omkring dummy har jeg overvejet og vil ikke afvise, at jeg vil gøre brug af det fremover eller at det eventuelt bliver en kombination.

I øvrigt rigtigt gode input, Athlete X!

Link to comment
Share on other sites

Ok Biiver.

Lige en sidste stikpille ;-)

God kropsholdning under et løft er ikke noget, der skal forceres eller virke unaturligt. Det ser for mig oprigtigt ud, som om at du bør kigge egen teknik og forberedelse igennem.

For mig at se ligner manglen på teknisk kyndighed i videoen nemlig ikke mangel på "koncentration". No offence, naturligvis (:

Link to comment
Share on other sites

Ok Biiver.

Lige en sidste stikpille ;-)

God kropsholdning under et løft er ikke noget, der skal forceres eller virke unaturligt. Det ser for mig oprigtigt ud, som om at du bør kigge egen teknik og forberedelse igennem.

For mig at se ligner manglen på teknisk kyndighed i videoen nemlig ikke mangel på "koncentration". No offence, naturligvis (:

Helt iorden - sålænge det er konstruktivt, er det super :4thumbup:

Jeg tager det absolut ikke skidt op - er derimod taknemmelig for din feedback. Hvad vi må kunne være enige om er, at teknikken bør være 100% korrekt i instruktionsvideoer, hvilket må være essensen ift. topic :smile:

Link to comment
Share on other sites

Tjek hans youtube-bruger - der er tonsvis af træningsvideoer.´

Jeg fandt et par videoer, dog kun én med konventionel dl hvor det var til at se og resten med sumo.

På videoen med konv. fra dec 09 ser teknikken rimelig skidt ud - en spøjs bane på stangen primært og for lav startposition med hoften.

Der mangler noget smidighed i bagkæden, tror jeg,

Sumo ser til gengæld meget pænere ud.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fandt et par videoer, dog kun én med konventionel dl hvor det var til at se og resten med sumo.

På videoen med konv. fra dec 09 ser teknikken rimelig skidt ud - en spøjs bane på stangen primært og for lav startposition med hoften.

Der mangler noget smidighed i bagkæden, tror jeg,

Sumo ser til gengæld meget pænere ud.

Følger dig, men synes man skal holde konkurrenceløft og træningsløft for begyndere adskilt omend det selvfølgelig skaber problemer, hvis fx en instruktionsvideo ikke er korrekte. Her er sidste tunge konventionelle løft, jeg lavede, men man skal huske at det er SL-stil med fokus på kg rykket uden foruroligende skadespotentiale - ikke hvor pænt det er:

Når det er sagt vil jeg sætte pris på at vi holder os til topic. Kommentarer til mine andre videoer, teknik og forslag til forbedring af samme, modtages med glæde via PM til mig :wink:

Edited by Biiver
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share