Et umuligt projekt


Jan D.
 Share

Recommended Posts

Er det umulige muligt eller forbliver det umulige umuligt.

Nogle mennesker bliver aldrig klogere eller nægter at erkende deres begrænsninger. Dette kunne godt være prædikatet for denne logs målsætninger, idet alle erfaringer synes at pege på at de mål jeg sætter for min idræt ikke bliver gennemført.

Men sæt nu hvis ?....................

Anyway må eventuelle læsere af denne log gerne på forhånd dømme de målsætninger, jeg sætter i loggen som drømmemål, som aldrig bliver gennemført (så kan jeg kun overraske). Sang at sige tror jeg vil heller ikke selv på at det lykkedes i fuldt omfang, men om det så blot lykkedes at forbedre 1/3 i forhold til målsætningerne er det vel en succes.

Udgangspunkt for nye målsætninger

Mit udgangspunkt for de umulige målsætninger er jeg efter flere års hårdt arbejdsstress er "gået helt kold" (for at bruge et idrætsbegreb) de sidste par år og især det sidste års tid. Dette har desværre også trukket lange skygger hen over mine logs, træning og givet en kraftig (yderligere) vægtøgning.

Vejen tilbage til et godt liv er belagt med skrape brosten (udfordringer) og der er lang vej endnu. Jeg har dog det sidste ½ år arbejdet med at lægge afstand til mit arbejdsstress især ud fra den dyrt købte erfaring at jeg selv har måttet bekæmpe mit stressproblem og de arbejdsbetingelser der har determineret mit arbejdsstress.

For nu at gøre historisken kort er sammenhængen til mine idrætsaktiviteter, at det giver håb om at jeg er i stand til at forholde mig mere struktureret til min idræt og gerne nu skulle være i stand til at bekæmpe min overvægt, der har været en væsentlig begrænsende faktor for mit præstationsniveau.

De ambitiøse målsætninger

1. Vægten skal reduceres med ca. 20 kg (vægt p.t. knap 108 kg)

2. Cykeltempoet skal forberedes med op imod 3 km/t (standarddistancetempo p.t. ca. 31½ km/t over 2 timers enetræning)

3. Løb skal genoptages med en 5 km-tid på 20 min. (har p.t. ikke løbet i 2-3 år).

Hvis det på nogen måde skal lykkedes vil det tage flere år, men ikke for mange da alderen jo også begrænser mulighederne. Projekter forudsætter selvfølgelig at sygdom eller større skader ikke sætter en stopper for mine muligheder.

Det var så åbningssangen på en ny log, der forhåbentlig lever længere end de forrige.

Mere følger om hvad der skal til for at gøre bare en delvist målopfyldelse mulig.

Dag 1 for projektet starter torsdag morgen, hvorfra min træningen bliver registreret i loggen og vægttabet skal starte.

Alle indvendinger om de urealistiske målsætninger vil blive overhørt selv om I givet vis har ret.

Link to comment
Share on other sites

Start på vægttab

Vægtprojektet starter fra dagens morgenvægt på 108,0 kg. Handler primært om at undgå de søde sager til dagligt, da det i sig selv plejer at give vægttab, Starter med et slikstop fra d.d. og strammer så senere grebet om nødvendigt.

Må nødvendigvis have nogle delmål at sigte efter da 20 kg er en pæn slat. Første mål er at komme under 104 kg i ugesnit ultimo september. Sigter efter at være minimum 10 kg lettere inden racersæsonen i foråret, så der er rigelig tid til vægttabet. Det vil give en vægt på 98 kg, som var typisk i mine år som cykeltræner. De sidste 10 kg bliver derefter betydelig sværere at smide.

Løbemålsætningen

Det vil være alt for risikabelt at start med at løbe p.t., da overvægten med sikkerhed vil give skader. Vejen går derfor gennem vægttab primært, styrketræning som forberedelse og senere løbestart. Til gengæld er jeg mindre nervøs for denne målsætning, hvis jeg blot klarer vægttabet og ikke træner for hårdt. Løb er noget jeg erfaringsmæssig ved jeg har talent for, da jeg i min ungdom har løbet betydeligt hurtigere end 20 min. på 5 km og så sent som for 3 år siden havde tider omkring 22 min. som overvægtig (med en vægt på 97-98 kg).

Vil dog p.t. gradvist i den kommende vinterperiode tilføje mere gang i dagligtdagen for at medvirke til at hærde benene til belastningen.

Cykelmålsætningen

Her er jeg på mere usikker grund, da jeg aldrig har kørt væsentligt hurtigere end det nuværende niveau, hvilket dog skyldes at cyklingen først er blevet hovedsporten i en høj alder og jeg under min periode som træner ikke kunne træne optimalt. Derfor er det skuffende, at jeg nærmest er blevet dårligere siden mit trænerstop.

Udgangspunktet p.t. har været et standardtempo på aleneture på 31½ km/t over 2 timer. De nuværende træninger svinger en del i niveau fra 30½-32½ km/t. Status p.t. med hensyn til træningen indhold er ca.:

> 2 x 2 timers distancetempo på racer + lidt løst i distancetempo ved siden af (ca. 1 time).

> 2 timers spinning (tidligere 2 timers racer)

> 3,5 times lettere kørsel, transport, opvarmning el. nedvarmning.

Dvs. ingen intervaltræning bortset fra ved spinning.

Yder mere gør følgende at jeg p.t. er lidt handicappet i mit tempo:

> kransene er ved at være helt nedslidte og giver friktion i alle mellemgear.

> Kører fortsat næsten udelukkende uden klikpedaler

Endelig må jeg holde lidt igen med tempoet p.g.a. risikoen for skader, som kan kædes sammen med at jeg ikke har styrketrænet bentøjet systematisk i nu 1½ år.

Jeg arbejder derfor med den nye målsætning + 3 km/t med en række forbedringspotentialer. Lige nu er mit bud følgende

0,7 km/t Forbedringspotentiale 20 kg i normal terræn

0,3 km/t Friktion

0,5 km/t Klikpedaler

0,6 km/t Styrketræning 2%

0,3 km/t Mængdetræning

0,6 km/t Intervaltræning

3,0 km/t Forbedringspotentiale i alt

Da mit erfaringsgrundlag af den slags vurderinger er begrænset er input til disse vurderinger velkomne.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Først og fremmest: tillykke med dine nye drømme-mål og din nye log. Godt at du har valgt at lægge dit liv om og held og lykke med det hele :superman:

Mht dine mål, så med det forbehold, at jeg ikke kender dig, din mentalitet omkring hårdt arbejde og dine livsvilkår, vil jeg da sige at målene virker ganske realistiske og opnåelige.

Du lader til at have sat dig godt ind i teorier og viden om træning og du har en baggrund som løber og cykelrytter på et fint niveau.

Så jeg vil da bare sige GO FOR IT og husk at lave nogle gode delmål undervejs. Så bliver det hele meget sjovere. Og så se at få logget en masse træning, så vi kan piske eller ae dig når du har brug for det :bigsmile:

MVH Stine

Link to comment
Share on other sites

Først og fremmest: tillykke med dine nye drømme-mål og din nye log. Godt at du har valgt at lægge dit liv om og held og lykke med det hele :superman:

Mht dine mål, så med det forbehold, at jeg ikke kender dig, din mentalitet omkring hårdt arbejde og dine livsvilkår, vil jeg da sige at målene virker ganske realistiske og opnåelige.

Du lader til at have sat dig godt ind i teorier og viden om træning og du har en baggrund som løber og cykelrytter på et fint niveau.

Så jeg vil da bare sige GO FOR IT og husk at lave nogle gode delmål undervejs. Så bliver det hele meget sjovere. Og så se at få logget en masse træning, så vi kan piske eller ae dig når du har brug for det :bigsmile:

MVH Stine

Tak Stine. Godt med lidt support. Ja det burde kunne lade sig gøre i hvert fald med vægttab og løb. Er dog mere usikker på hvor meget jeg kan forbedre min cykeltræning, men lad os nu se om det ikke i det mindste kan blive lidt bedre. Jeps jeg skal til at være mere flittig ved tasterne, så jeg kan holdes fast på projektet.

Hilsen Jan :smile:

Link to comment
Share on other sites

Update torsdag-fredag 5-6 aug. 2010

De første dage har været lidt præget af træthed. Kan ikke lige finde en årsag til denne, da mad, væske, søvn og træning skulle være ok. Er endda begyndt at spise en vitaminpille hver dag for en sikkerheds skyld.

Vægten kan desværre kun sammenlignes rigtigt efter ikke-træningsdage, da den springer nedaf efter hårde træningsdage. Fredag var kun let træningsdag og vægten lørdag morgen stod på 107,1 kg (-0,9 kg), men der skal nok gå lidt længere tid inden det kan måles om der reelt sker noget. Mine ben har et par gange ført mig frem til slikhylderne i supermarkedet, men hver gang er jeg dog vågnet inden jeg begyndte at forgribe mig.

Torsdagstræning:

2 x spinningtime i Parken (1 blå time og 1 puls-time). Hårde timer som altid med Elkjær, men kører med vilje lidt lavere (måske 5%), da jeg er nødt til at kompensere for den pågyndte styrketræning og har holdt lidt pause fra spinning tidligere. Desuden ½ time egen let spinning. + ½ times cykeltransport.

Fredagstræning:

Kun anden styrketræning efter knap 1½ års pause (bortset fra enkeltdage). Er startet hvad jeg selv synes er latterlig let, men af erfaring ved jeg, jeg har brug for en introperiode inden der sættes mere belastning på. Og så kunne jeg alligevel tydelig mærke træningen i midtugen efter 1. styrketræning.

Kører kun 8 sæt for overkroppen og så noget der ligner 20 sæt for benene + 4 for mere for hofte/mave. Fokus er selvfølgelig primært på lår, hofte, læg og underben. Overkoptræning er kun for almindelig vedligeholdelse af kroppen.

Link to comment
Share on other sites

Midlertidig dræn af overskud:

Det kører lidt på pumperne disse dage med mange bolde i luften og begrænset overskud. Tapper lidt kræfter med anergiproblemer med øjnene, periodevis tendens til lidt tandpine, forstoppelse efter kostændrint, for meget mavesyre med tilhørende søvnproblemer osv. Samtidig med lidt spidsbelastning på arbejdet. Holder dog nogenlunde mit projekt igang.

Svag tendens til vægttab:

Vægten tyder på en svag tendens til vægttab, men stadig svært at opgøre nå dagssvingningerne er er større. Fokuserer modsat tidligere på gradvis kostomlægning i stedet for at fokusere alene på tallene på vægten. Tror det er den bedste stategi på længere sigt.

Tilpasning af træningsintensitet for cykeltræning:

Styrketræningen er en langsigtet investering, så på kort sigt kræver den tilbageholdenhed med intensiteten sammenlignet med hidtil. Derfor er denne sænket til 3 X 2 timer pr. uge med lidt lettere intensitet (jf. spinningstimerne torsdag). På landevejen sænkes ambitionsniveau fra 31½ km/t til ca. 30½ km/t indtil videre.

Lørsdagstræning 7. aug. 2010:

For vist nok 4 weekend i træk måtte jeg fremrykke søndagstræningen til lørdag. Denne gang for at undgå den lovede heldagsregn søndag. Kørte godt 53 km med ca. 30,55 km/t i snit (i alt 81 km, hvor resten var let kørsel).

Umiddelbart synes det jeg rimeligt i.f.t. det planlagte, men tallene lyver en del. Dels var modvinden på udturen over normalen og dels blev distancen kørt med alt andet en jævnt tempo. Fik således lagt ud med 8 km med 32 km/t i snit i modvind, som var mere intervaltempo end distancetempo. Derefter lang strækning i nedsat tempo på lige godt 29 km/t i snit. På hjemvejen i medvind tog stædigheden desværre over, da jeg ville overhales af en mixduo m træk af k, hvor vi kørte hver på vores side af vejen.

Ca. 34½-35 km/t i 11 km medvind. Lyder ikke voldsomt, men inkl. bakken i Nørreskoven hård udfordring for min overvægtige krop. Ekskl. bakken nok omkring 37 km/t i snit i medvind. Fik da også svaret igen hver gang de nåede op på siden af mig.

Således blev træningen klart hårdere end beregnet med både periodevis højere intensitet og fremrykning af træningen.

Søndag 8. aug. 2010:

Træningsfri, men alligevel udfordring fysisk med 5 timer i alt brugt stående/gående tur/retur + tilskuer til post-danmark-finalen på gells bakke. Heldagsregn, men trods alt værste for mine fødder.

Mandag 9. aug.

Styrketræning igen. Droppede nogle enkelte sæt, da jeg synes benene og kroppen er lidt presset efter weekenden. Har dog med vilje planlagt starten af styrketræningen så uge 2 (dvs. denne uge) er restitutionsuge fra cyklingen med væsentligt nedsag træningsmængde. Må så løbende vurdere om der skal justeres på styrketræningen.

Link to comment
Share on other sites

Glæder mig til at følge denne log, og dine fremskridt :4thumbup:

Synes dog det er imponerende hvis du på soloture på over 2 timer kan ligge med et snit på 31,5 km/t, specielt hvis du kører uden klikpedaler. Men held og lykke med projektet, jeg glæder mig som sagt til at følge det :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Glæder mig til at følge denne log, og dine fremskridt :4thumbup:

Synes dog det er imponerende hvis du på soloture på over 2 timer kan ligge med et snit på 31,5 km/t, specielt hvis du kører uden klikpedaler. Men held og lykke med projektet, jeg glæder mig som sagt til at følge det :4thumbup:

Tak for opbakningen.

Meningen er selvfølgelig jeg skal køre med klikpedaler. De nuværende ture uden klipdepaler stammer fra en skade i foråret under foden, som gjorde det nødvendigt for at undgå træingspause. Skal dog siges at det er noget jeg har prøvet før og vænnet til, men vil selvfølgelig ikke være helt som effektivt som med klik.

Du har da ret i at tempoet i forvejen er ok, men i de tidligere idrætsgrene jeg har dyrket har jeg altid været vant til er være blandt de bedste på motionsniveau. Så jeg vil derfor gerne blive lidt bedre iden alderen indhenter mig endnu mere.

Link to comment
Share on other sites

Update onsdag 11. aug 2010.

Arbejds black-out ???:

Intentionen var egentligt at denne log ikke skulle omhandle arbejde og den stresssituation jeg fortsat må bruge masser af energi på at beskytte mig mod og bearbejde.

Bliver dog lige nødt til at nævne tirsdagens store nedtur, hvor ledelsen indtil helt har afvist at tilføre ressourcer til gennemførelse af et meget stort projekt, som vi er nødt til at gennemføre. Efterlader os i en helt hopløs situation. Som medarbejdere bliver jeg derfor nødt til at frealægge mig både projektansvar for gennemførelsen og opgaveløsningen. Ellers er jeg stensikker på jeg går helt ned af stress.

Prøver stadig at holde mig oven vande i forhold til dette træningsprojekt.

Vægt: Tyder på et vægttab på omkring 1 kg indtil videre, så dette projekt skrider planmæssigt frem.

Tirsdagstræning 10. aug.:

Er inde i restitutionsugen. Kører med en cyklus med 3 hårde træningsuger + 1 let træningsuge. Dagens cykling i distancetempo var derfor begrænset til 26 ½ km med præcist de planlagte 30 ½ km/t. Denne gang i jævnt tempo uden for høje gear. Helt efter bogen. Desuden opvarmning og transport med samlet 54 km for dagen.

Onsdag bliver uden egentlig træning. Kun lidt transport.

Træningsintensitet og styrketræning

Desværre er knæstrækkerne her i starten af ugen begyndt at vise tegn på overbeastning.

Kunne tildels tilstrives lørdagstræningen, men når det først kommer nu tyder det på styrketræningen alligevel er for hård trods let belastning. Er startet med et drop på 20-30 pct. i forhold til belastningen i øvelserne da jeg sluttede styrketræningen sidst (som heller ikke var på max).

Må lige følge udviklingen i denne uge og se om det letter. Ellers kan jeg blive nødt til allerede fredag at gå yderligere ned i både cykeltempo og belastning i styrketræningen. Styrketræningen af benene må have absolut højeste prioritet i denne genoptræningsfase, men vil på kortere sigt betyde nedgang i cykeltempoet.

Link to comment
Share on other sites

Guest Cykologen

Godt du er tilbage med en logbog og thumbs up for dine ambitioner og dine mål 4thumbup.gif

Jeg synes godt nok også, det er et pænt snit, du holder dig på dine solocykelture, så helt galt kan udgangspunktet da vist ikke være. Når man samtidig indregner din erfaring og din omhu med træningen, så skal det da nok gå fremad mod målene.

Dit arbejde synes at fylde meget i dine indlæg, og i den forbindelse tænkte jeg på, om du aktivt arbejder med at afbalancere tingene, så træningen ikke bliver en yderligere stressfaktor, men et positivt skud energi? Er det mon pligt eller pleasure?

Når jeg spørger, er det fordi, jeg selv kan kæmpe lidt med den problemstilling, og nogle gange tager afsted på en træningstur af pligt. Den tur kan så vise sig at blive meget givende, men i det store billede kan jeg godt blive i tvivl om, hvor balancen ligger.

Link to comment
Share on other sites

De ambitiøse målsætninger

1. Vægten skal reduceres med ca. 20 kg (vægt p.t. knap 108 kg)

2. Cykeltempoet skal forberedes med op imod 3 km/t (standarddistancetempo p.t. ca. 31½ km/t over 2 timers enetræning)

3. Løb skal genoptages med en 5 km-tid på 20 min. (har p.t. ikke løbet i 2-3 år).

...

Alle indvendinger om de urealistiske målsætninger vil blive overhørt selv om I givet vis har ret.

Jeg tror ikke dine målsætninger urealistiske, men er det de rigtige?

Jeg vil gerne forholde mig kritisk til det smarte i kvantitative målsætninger for motionister. For hvad er det, der sker, hvis vi lykkes med at nå vores mål? En halv times lykke, måske endda eufori, og så ellers tomhed.

Næh, hvad med at fokusere mere på processen? Det er noget jeg selv arbejder meget med i mit (trænings)liv. Jeg vil hellere have det kontinuerligt sjovt med at løbe 4:45/km. end at trække mig gennem flere måneders røv-træning for at kunne løbe en enkelt tur med 4:00/km.

Cykeltempo op med 3 km/t? Fordi du har kunnet tidligere? So what? Hvad med at have en målsætning om at gøre størstedelen af dine cykelture sjove? Kør lidt mountainbike, kør i takt til radioen, spurt hver gang du ser en rød bil, få nogen til at heppe på dig via Endomondo...

5 km. på 20 min? Tjah, det er da en flot tid, men det er sq ikke sjovt at løbe med 108 kg. (no offense), så hvorfor ikke helt droppe løbemålsætningerne indtil du har en "sund" løbevægt?

Jeg tror nøglen til succes med proces-fokus, hvor det vigtige er sundhed og velvære, er variation. Det er sq skægt at prøve en masse nyt. For tiden glæder jeg mig f.eks. til hver eneste løbetur, fordi jeg har købt de famøse Fivefingers. Jeg løber klart langsommere end før, og det skulle jeg lige acceptere, men jeg har det til gengæld langt sjovere og langt bedre.

Håber du kan bruge mit input til noget - jeg havde tydeligvis brug for at komme af med det. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Tillykke med din nye log. :bigsmile:

Bliver dog lige nødt til at nævne tirsdagens store nedtur, hvor ledelsen indtil helt har afvist at tilføre ressourcer til gennemførelse af et meget stort projekt, som vi er nødt til at gennemføre. Efterlader os i en helt hopløs situation. Som medarbejdere bliver jeg derfor nødt til at frealægge mig både projektansvar for gennemførelsen og opgaveløsningen. Ellers er jeg stensikker på jeg går helt ned af stress.

Som tidligere stressramt må jeg sige, at jeg synes det lyder yderst fornuftigt, at du fralægger dig ansvaret for noget, du kan se ikke er gennemførligt. Jeg har ikke fulgt dig tidligere, så jeg ved ikke hvor omfattende din berøring med stress er eller har været, men jeg synes da godt jeg vil nævne, at det kan være en rigtig farlig tilstand at være i i længere tid af gangen, med risiko for både psykiske og fysiske følgevirkninger. Det er et skridt i den rigtige retning at sætte grænser, fralægge sig (urealistisk) ansvar - og i det hele taget træde et skridt tilbage, og spørge sig selv hvad det værste er, der kan ske, hvis man ikke opfylder de urealistiske mål, for når man først er begyndt at blive stresset kan arbejdets vigtighed nogle gange komme lidt ud af proportioner.

Bortset fra det, så synes jeg Los's indlæg er yderst fornuftigt. Der er selvfølgelig stor forskel på, hvad der motiverer os hver især til træning, men et fokus på process frem for mål lyder i første omgang mere "sundt". Specielt fordi du beskriver en presset situation ellers, tror jeg det er vigtigt at du skaber et rum til dig selv i din hverdag, hvor du skal nyde frem for at yde/præstere. Jeg har i øvrigt selv en tendens til at fokusere på hele tiden at slå mine egne rekorder, og det har hjulpet mig meget at lave volumen-målsætninger, altså et bestemt antal kilometer på en uge eller en måned. Ud over at man så kan nyde de langsomme ture på dage, hvor energien er lidt lav, giver det samtidigt tilfredsstillelsen af, at man samler kilometer til sin målsætning.

Håber du kan bruge mine tanker til noget - og held og lykke med projektet. :superman:

Link to comment
Share on other sites

Og i forlængelse af Spinderelleas indlæg, vil jeg bare lige sige at man som oftest kommer i godt humør af at træne :bigsmile: Kan huske at jeg selv havde en periode hvor jeg følte mig meget stresset, og havde mange tanker i hovedet. Der var det et frirum når man kunne sætte sig op på cyklen og bare komme væk fra det hele. Ikke at man holder op med at tænke, man tænker bare anderledes.

Men igen, rigtig godt at du siger fra i stedet for at kæmpe løs i noget der kan have katastrofale følger for dig personligt.

Link to comment
Share on other sites

Update midtuge 12-13. aug:

Snupper lige en update først.

Problemer med knæstrækkeren:

Desværre ser det ud til jeg træningsmæssigt blive nødt til at forholde mig til knæproblemet, som var værre torsdag allerede inden spinning. Set over tid er det spinning og styrketræning, der er ændret på i hårdere retning, så det er primært her der skal aflastes i programmet. Bliver derfor nødt til at lægge et niveau lavere for træningen i den kommende periode.

Skadesbehandling:

- Aflastning dagligt (elevation, sove på ryggen, ingen løb efter bus, mindre trapper mere elevator, ingen lange gåture mv.)

- Varme/kulde (varmecrem flere gange dagligt og ved udendørs træningsture, varmt vand på knæ, evt. kulde/felden efter idræt)

- Strækøvelser (moderat flere gange dagligt)

- Styrke (enkelte statiske øvelser morgen/aften, reduktion belastning centerøvelser)

- Aktiv restitution ved let cykling lavgears

- Spinning (overgår til egen lettere spinningprogram)

- Cykeltræningsture (let temporeduktion til 30 km/t, lavere gearing, grundigopvarmning og nedrul)

Betyder der bliver en længere lettere træningsfase end den nuværende, men sådan er det. Det vil jo i forvejen nok tage mange år før jeg når mine målsætninger.

Spinning torsdag:

Ikke noget at skrive om. Kun 1 t. 15 min. i alt. Lav pulsintensitet og kan næppe køres lettere på mit fast torsdagshold, som er i den hardcore ende. Ellers kun meget let transport og cykling. Føler virkelig det er for let, men det synes knæet jo ikke.

Styrketræning aflyst fredag:

P.g.a. knæproblemerne aflyste jeg styrketræningen fredag for at give knæene hvile. Kunne selvfølgelig have kørt de andre muskelgrupper, men da hoften virkede en smule træt blev det min beslutning. Fint nok at springe over nogle enkelte gange her i startfasen, hvor styrketræningen primært handler om tilvænning.

Vægt:

Er stagneret på -1 kg, men forbrændningen er også denne uge måske 600 kcal lavere p.g.a. restitutionsugen pr. dag. Kan heller ikke regne med hurtige ændringer, da det kun er slik (i snæver forstand), der er taget ud af "kosten" Søde drikkevarer, chips mv. er fortsat tilladt. Planen er at tage en ændring og holde denne i en længere periode inden næste skridt.

Link to comment
Share on other sites

Tak for de mange gode indlæg og kommentarer til min situation og træning. Tillader mig at tematisere mine svar.

Stress og arbejde:

Som tidligere stressramt må jeg sige, at jeg synes det lyder yderst fornuftigt, at du fralægger dig ansvaret for noget, du kan se ikke er gennemførligt. Jeg har ikke fulgt dig tidligere, så jeg ved ikke hvor omfattende din berøring med stress er eller har været, men jeg synes da godt jeg vil nævne, at det kan være en rigtig farlig tilstand at være i i længere tid af gangen, med risiko for både psykiske og fysiske følgevirkninger. Det er et skridt i den rigtige retning at sætte grænser, fralægge sig (urealistisk) ansvar - og i det hele taget træde et skridt tilbage, og spørge sig selv hvad det værste er, der kan ske, hvis man ikke opfylder de urealistiske mål, for når man først er begyndt at blive stresset kan arbejdets vigtighed nogle gange komme lidt ud af proportioner.

Mit arbejdsstress har sådan set kørt over alt for mange år, men kulminerede sidste efterår, hvor jeg forsøge at klare arbejdsbelastningen ved alt for meget arbejde. Dette komnineret med for mange problemsager, uberettiget kritisk af kvaliteten af mit arbejde, samt situation hvor jeg har været "nødt til at gå mod strømmen" for at fastholde korrekt opgaveløsning etc.

Det gik ikke eller jeg gik ned. Har nu kørt med at træne mig selv i stresshåndtering over det sidste 1. år, hvilket der desværre har været rig mulighed for. Det har været den hårde vej og erkendelse at jegt selv kan håndtere stressproblemet (dog med profressionel assistance).

At sige fra og fralægge sig ansvaret er desværre en gentagen nødvendighed, der ikke giver poing på arbejdet eller giver karrieremuligheder. For nogle måske endda problemer eller en fyreseddel. Heldigvis leverer jeg så mange +'er i mit arbejde så jeg kan tillade mig det (og i forvejen har afskrevet chefkarrieren).

Streesproblemet har desværre skygget alt for meget for resten af mit liv, men det skal være en svindende problem nu.

Link to comment
Share on other sites

Stress, træning og målsætninger:

Jeg tror ikke dine målsætninger urealistiske, men er det de rigtige?

Jeg vil gerne forholde mig kritisk til det smarte i kvantitative målsætninger for motionister. For hvad er det, der sker, hvis vi lykkes med at nå vores mål? En halv times lykke, måske endda eufori, og så ellers tomhed.

Næh, hvad med at fokusere mere på processen? Det er noget jeg selv arbejder meget med i mit (trænings)liv. Jeg vil hellere have det kontinuerligt sjovt med at løbe 4:45/km. end at trække mig gennem flere måneders røv-træning for at kunne løbe en enkelt tur med 4:00/km.

Jeg tror nøglen til succes med proces-fokus, hvor det vigtige er sundhed og velvære, er variation. Det er sq skægt at prøve en masse nyt. For tiden glæder jeg mig f.eks. til hver eneste løbetur, fordi jeg har købt de famøse Fivefingers. Jeg løber klart langsommere end før, og det skulle jeg lige acceptere, men jeg har det til gengæld langt sjovere og langt bedre.

Håber du kan bruge mit input til noget - jeg havde tydeligvis brug for at komme af med det. :smile:

Bortset fra det, så synes jeg Los's indlæg er yderst fornuftigt. Der er selvfølgelig stor forskel på, hvad der motiverer os hver især til træning, men et fokus på process frem for mål lyder i første omgang mere "sundt". Specielt fordi du beskriver en presset situation ellers, tror jeg det er vigtigt at du skaber et rum til dig selv i din hverdag, hvor du skal nyde frem for at yde/præstere. Jeg har i øvrigt selv en tendens til at fokusere på hele tiden at slå mine egne rekorder, og det har hjulpet mig meget at lave volumen-målsætninger, altså et bestemt antal kilometer på en uge eller en måned. Ud over at man så kan nyde de langsomme ture på dage, hvor energien er lidt lav, giver det samtidigt tilfredsstillelsen af, at man samler kilometer til sin målsætning.

Håber du kan bruge mine tanker til noget - og held og lykke med projektet. :superman:

Tror ikke nødvendigvis vi alle bliver motiveret til træningen på samme måde. Mener Kirmit's indlæg rummet en del af svaret på min motivation og hvordan jeg kan bruge træningen som modvægt mod stress.

Og i forlængelse af Spinderelleas indlæg, vil jeg bare lige sige at man som oftest kommer i godt humør af at træne :bigsmile: Kan huske at jeg selv havde en periode hvor jeg følte mig meget stresset, og havde mange tanker i hovedet. Der var det et frirum når man kunne sætte sig op på cyklen og bare komme væk fra det hele. Ikke at man holder op med at tænke, man tænker bare anderledes.

Men igen, rigtig godt at du siger fra i stedet for at kæmpe løs i noget der kan have katastrofale følger for dig personligt.

Det er lige præcist det der sker for mig. Har oplevet når mit arbejdsstress var værst at komme helt nedtrykt med rystende arme/ben til fitness og starte på spinningcyklen. Mærke den enorme lettelse der falder over krop og tanker efter 15-20 min.'s træning. Det er som at gå fra en verden til en anden på ingen tid.

Har da også nogle gange haft svært ved at overtale mig selv til at tage til træning og ikke at have lyst. Ved dog af erfaring hvor meget det ærger mig bagefter hvis jeg har springet over og ved også hvor ofte jeg har fået lyst til træningen når jeg er gået igang og bagefter slet ikke kan forstå jeg overvejede at droppe træningen.

Desuden motiverer det mig mere at træne hård end blot at nyde en langsom tur. Mærke hvordan kroppen reagerer og tilpasser sig intensiteten, mærke glæden ved at træne hårdt og også det store tilfreds med sig selv efter hård træning. Det er den ultimative glæde for mig. Det er at være et med processen, som i skriver.

Tror mere glæden forsvinder, hvis man bliver slave at målsætninger for hver eneste træningstur og ærger sig over turmål der ikke bliver opfyldt. Har da også i perioder været en sådan slave når jeg har svært ved at acceptere det går for langsomt på de første forårsture på cyklen udendørs osv. Dette betyder i min verden ikke at man skal droppe alle målsætninger, men blot at min ikke skal gøre sig selv til en slave af dem, men sådan er vi sikkert alle forskellige.

Mine langsigtede målsætninger er da heller ikke nogle mål jeg tror jeg kan nå i morgen eller om et ½ år og heller ikke nogle mål jeg konstant bevæger mig i retning af. Tværtimod kræver målene som nu at der kan komme opbygningsperioder med lavere intensitet eller periode hvor der ikke umiddlebart kan konstateres forbedringer i.f.t. målene.

Håber jeg måske har beskrevet hvordan jeg motiveres til og af træningen og hvorfor jeg ikke generelt føler mål fjerner glæden ved at træne.

Link to comment
Share on other sites

Om løb og vægt

5 km. på 20 min? Tjah, det er da en flot tid, men det er sq ikke sjovt at løbe med 108 kg. (no offense), så hvorfor ikke helt droppe løbemålsætningerne indtil du har en "sund" løbevægt?

Der nu heller ikke meningen at jeg skal starte på at løbe nu, men først når der er færre kg på kroppen. Synes nu ellers løb er sjovt også med 108 kg var allerede startet igen, hvis jeg ikke lige viste at mine led ville blive overbelastet. Derfor går der nok en rum tid endnu inden jeg går i gang med løberiet. Dermed dog ikke sagt jeg ikke allerede tænker på det nu, men betragter vægttab, styreøvelser og gåtur som en forberedelse til løb (løbtræning uden løb :innocent: :4thumbup: ).

Har altid bedst kunne lide at løbe og løbe hurtigt - så derfor!

Link to comment
Share on other sites

Det lader til at du har tænkt rigtig meget over tingene, og kender dig selv godt, og ved hvilke ting der motiverer dig, hvad du kan forvente at få ud af din træning på flere planer (og med flere tidshorisonter), og hvor dine grænser er.

Jeg synes det er rigtig positivt, og mit svar til nedenstående skal derfor mere ses som en del af en generel stressdebat (håber det er ok at fylde den slags i din log :smile: ) end som en løftet pegefinger til dig.

Det er lige præcist det der sker for mig. Har oplevet når mit arbejdsstress var værst at komme helt nedtrykt med rystende arme/ben til fitness og starte på spinningcyklen. Mærke den enorme lettelse der falder over krop og tanker efter 15-20 min.'s træning. Det er som at gå fra en verden til en anden på ingen tid.

Det kan jeg udmærket sætte mig ind i, og kender det også til dels fra mig selv. Pointen er bare, at det er meget vigtigt at skelne mellem hvornår man generelt gør noget godt for sig selv, og hvornår man mere gør noget, der er med til at gøre en uholdbar situation udholdelig - for så sørger man bare for at problemerne får lov at strække sig over en længere periode end ellers ville være muligt, hvilket igen gør at det kommer tage jo mere desto længere at komme på toppen igen på den anden side.

Link to comment
Share on other sites

Update weekend og startuge:

Desværre har situationen siden sidste opdatering været lidt ude af kontrol og jeg har ikke haft overskud til at sætte stringent kurs ud af problemerne. Dette både den nuværende kaotiske situation på arbejdet, hvor der savnes klarere linier og min vej ud af overbelastningstendensen med knæet.

Træningstur søndag 15. aug.

Koksede desværre, da jeg ikke fik mit ur med. Måtte improvisere belastningen uden, hvilket sandsynligvis betød hårdere tempo end jeg burde. Havde heller ingen pejlemærker, da vejene stort set var tømt fra cykelmotionister.

Det blev til 28 km i tempo og samlet omring 2 t. 15 min.'s træning med rul for resten.

Mandag 16. aug.

Blev presset tidsmæssigt af arbejdet og et nødvendigt inkøb. Fik kun 25 min. til styrketræning og omklædning i Købmagergade inden besøg hos øjenlægen. Da de ikke har de samme maskiner somParkens gamle maskiner bruge jeg alt for meget spildtid. Prioriterede derfor statiske knæøvelser og vristøvelser som det vigtigste.

Tirsdagstræning:

Så er vi på den igen. Disse uvindelige dage med regn og atter regn. Fik således slet ikke kørt udendørs hverken mandag og tirsdag. Spinningen var derfor fremrykket til tirsdag og koncentreret med 3 timers indendørs træning i træk (ikke smart for knæene) fordelt på 2 timers spinning og 1 time på kondicyklen.

Spinningen var 1 times egentræning og 1 times spinninghold. Egenspinning var uden hårde pedalbelastninger, men med relativ høj kadance. Kun 5 min. stående enkelttakt. Spinningtimen blev desværre på hele 30 min. stående, heraf 15 min. i mellemtakt, hvilket er klart det største problem for knæene givet overvægten.

Efterfølgende på kondicyklen blev det kun til i alt 33 min. i behersket men nogenlunde tempo, da knæstrækkerne efterhånden var flade.

Knæstatus:

Desværre ikke godt nok. Havde ellers oplevet bedring mandag, men knæene er ret trætte efter tirsdagstræningen. Konklusionen er nok jeg skal lytte til mit eget råd og kun køre spinning som egentræning, samt huske uret til de udendørs ture.

Vægtstatus:

Ikke god. Fødselsdagsmiddag lørdag gav en større bule på vægtkurven, hvilket dog ikke er specielt overraskende, men her i starten af uge kan jeg konstatere at vægten ikke er godt tilbage til niveauet inden lørdag. Det går med andre ord ikke som håbet. Har nu taget næste skridt ang. kosten, som er max. ½ l sodavand/juice el. lign. pr. dag. Hjælper forhåbentligt også nu når træningsmængden igen skal tilbage på normalen fra denne uge.

Link to comment
Share on other sites

Det lader til at du har tænkt rigtig meget over tingene, og kender dig selv godt, og ved hvilke ting der motiverer dig, hvad du kan forvente at få ud af din træning på flere planer (og med flere tidshorisonter), og hvor dine grænser er.

Jeg synes det er rigtig positivt, og mit svar til nedenstående skal derfor mere ses som en del af en generel stressdebat (håber det er ok at fylde den slags i din log :smile: ) end som en løftet pegefinger til dig.

Det kan jeg udmærket sætte mig ind i, og kender det også til dels fra mig selv. Pointen er bare, at det er meget vigtigt at skelne mellem hvornår man generelt gør noget godt for sig selv, og hvornår man mere gør noget, der er med til at gøre en uholdbar situation udholdelig - for så sørger man bare for at problemerne får lov at strække sig over en længere periode end ellers ville være muligt, hvilket igen gør at det kommer tage jo mere desto længere at komme på toppen igen på den anden side.

Træning er jo for mig i sig selv en meget vigtig stressbehandling, som jeg ikke vil være foruden. Der hvor det kan være et problem i forbindelse med træning er nok mest hvis man overfokusere alene på nogle mere eller mindre urealistiske træningsmål eller kommer ind i en periode med langvarige skader. Så kan træningen opfattes som mere et stressproblem end en løsning.

Link to comment
Share on other sites

Update midtuge 18-20. aug.

Er fortsat lidt hjernedød efter arbejde p.g.a. de mange uklarheder om vores store projekt, men det hjælper gradvist efter vi er kommet igang med projektdesignet. Tror også erkendelsens time er rykket nærmere hvad angår ressourcetilførsel selv om det bliver på længere sigt.

Torsdagstræning:

Onsdag og fredag blot transport-km på cyklen. Torsdag så racerdag. Vejret var fint, men blæsten noget hård. Fik varmet op med 10 km inden distancetempo iført varmecrem på knæene. Tempodelen afkorde jeg til 52 km. Turen gik fint uden nogen som helst problemer eller symptomer fra knæene efter opvarmningen. Havde intet besvær med at holde et tempo lidt over det planlagte uden at presse mig rigtigt, så jeg lod være at bakke af selv om tempoet endte i ca. 30½ km/t (31 km/t korrigeret for vinden).

Skal dog siges at sydvestenvinden ikke stod dårligt på de små runder ved bregnerød.

Total rundet 87 km for dagen, hvoraf 17 km dog var let morgentræning. 114½ km totalt onsdag-fredag. En smule under planen.

Kost og vægt:

Det går jeg fremragende med at overholde slikforbudet. Helt uden svipsere. Efter vægten har kæmpe imod i knap en uge er den dykket igen fredag-lørdag til mest i nærheden af 106 kg (dvs. 2 kg ned). Må lige se om tendensen er holdbar.

Knæproblemerne:

Jeg er derimod mere bekymret for mine knæ. Onsdag og fredag har de muret en del, mens de modsat torsdag efter træning havde det super. Må dog trods alt her ud fra tror knæene har adopteret torsdagstræningen positivt og derfor se om jeg kan køre en tilsvarende tur i weekenden (måske på 30 km/t-ren som planen var).

Link to comment
Share on other sites

Updata weekend+mandag 21-23. aug

Ikke helt styr på projektet med lidt for meget udfald i forhold til styrketræning. Har de sidste par gange kun udført lette styrkeøvelser for knæene. Generelt ser det lidt bedre ud m.h.t. knæproblemerne, men de er fortsat sarte og kan ikke tåle ret meget.

Vægten svinger fortsat mellem 1-2 kg i vægttab.

Lørsdagstræning 22. aug.:

For at undgå dårligt vejr søndag blev weekendturen fremrykket til lørdag eftermiddag med kun knap 2 døgns restitution. Vejret var meget analog til tirsdagsvejret dog uden sol, men nogenlunde samme vindforhold (dvs. hård vind en del over normalen). Måtte erkende det lang fra gik så let som i tirsdags. Fik aldrig samme flow og overskud. Benene virkede heller ikke helt friske og cyklen bøvlede mere end normalt. Synes også vinden drillede mere, men måske bare min indbildning, da det hele kørte knap så godt. Fik dog kørt 52 km igen i distancetempo 30,1 km/t. Dertil kom 10 km opvarmning og 8 km afrul. 70 km totalt eller ca. 11 km under normalt for weekendtræningen, men denne var jo også fremskudt.

Mandagstræning 23. aug.:

Vejrprognoserne for ugen var mildest talt dårlige både hvad angår regn og vind. Besluttede derfor at udnytte det stille vejr mandag morgen til lidt træning. Dette gav dog igen under 2 døgn siden sidste træningstur. Det er begrænset hvad jeg kan nå inden arbejde, men fik kørt 30 km i distancetempo + 8½ km opvarmning + 5,5 km rul. Totalt 44 km, der om aftenen blev suppleret med 6,5 km transport hjem fra arbejde. 50½ km i alt for dagen. Benene virkede ret tunge, men udturen med let brise som medvind gik rimeligt let. 1 runde ved Bregnerød lidt tungere. Var dermed kun lige lidt over 30 km/t, hvilket måske var for let som udlæg, da jeg hjemad havde brisen som modvind, samt forceringen af bakken i Nørreskoven (hvor jeg normalt taber ca. 75 sek. på 1 km). Kørte et par hårde km til sidst for at indhente det tabte, men da sidste km mod startpunktet var let var det måske overdrevet. Sluttempo 30,1 km/t.

Link to comment
Share on other sites

Tirsdag-Torsdag 24-26. aug.

Det er blevet endnu 1 mentalt meget hård arbejdsuge, som dræner alt for meget af min energi og gør jeg ikke har overskud til andet end blot at holde mig oven vande hjemme. Af samme grund har jeg stadig ikke fået ordnet cyklerne. Racerens kranse og gear er nu så nedslidte at det får større negativt effekt på tempoet, hvis jeg ikke lige får renset/smurt cyklen grundigt inden hver tur. Tror egentlig ikke jeg har tabt ret meget form, men tempoet på distanceturene er nu kun lige godt på 30 km/t mod ca. 31½ km/t tidligere. Kan nok ikke vente til efter racersæsonen med et skifte. Indtil videre bliver tempoet derefter.

Onsdag 25. aug.::

Programmet er blevet helt rodet rundt p.g.a. vejret. Onsdag blev spinningdag, hvor jeg kun tog 1½ time, heraf 1 gul 45 min.'s time (let time), hvor de fleste var ret nybegyndere. Totalt verden til forskel i.f.t. de hårde blå spinningshold i Parken. Kan slet ikke sammenlignes. Status for knæene efter spinningen var da også meget bedre end sidste gang.

Torsdag 26. aug.:

Forsøger at komme tilbage til standardprogrammet efter torsdag/fredag selv om der igen er dømt dårlig cykelvejr i weekenden. Manglende kun 33 distance-km, så det blev det. Skulle have kørt lidt mere rul, men det er efterhånden blevet så koldt inden solnedgang, at jeg skottede de sidste km, som må proppes ind fredag. Cyklen var meget bøvlet. Ville ikke ud i at ligge for langt efter målsnittet i starten, så der var styr på tempoet 30 km/t hele vejen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

3. november

Wake up call. Over 2 måneder efter sidste opdatering er jeg her igen. Om det er mere fast må guderne vide.

Overskriften på denne log har været tæt på at gå i opfyldelse.

Stress og vægt.

Først en midlertidig streesnedtur pga. arbejdet (igen) og nej situationen der er ikke ændret meget omend det nu ser lidt bedrre ud. Så udtræk af en visdomstand (som gik let nok), som førte til jeg ikke kunne spise grønsager i 1½-2 uger efter, hvilket igen-igen gav vægtstigning. Derefter kraftig forkølelse og kort periode med nedsat træning. Status indtil for 2½ uge siden var dermed en vægtstigning til ca. 109 kg eller højere end før mit projekt startede. Mit vægttabsprojekt og dermed andre mål så der ud til at være uopnåelige.

Som modreaktion har jeg startet en rakettur for 2½ uge siden med vægttab på godt 3 kg i uge 1. Fastholdt denne i uge 2 og forsøger nu i uge 3 at tage næste ryk nedad med 104 kg de første dage. Fint hvis jeg bare kan holde dette i denne uge. Faren lurer dog hele tiden for at det hele går i stå eller baglæns. Har droppet alle tanker om meget gradvis vægttab. Det fungerer ikke for mig. Den skal bare hurtig ned. Så må jeg tage problemet med at holde vægten nede senere. Går efter 100 kg inden jeg tager en periode med bare at holde vægten.

Træning.

Koldeste år i 14 år i dk (overskrift fra DMI). Det betød at jeg allerede havde problemer med udendørs træning i slutningen af september og starten af oktober. Har desuden stadig ikke taget mig sammen til at får ordnet cyklerne. Er nu gået over til 7 timers idendørs spinning og så knap 4 timer transport let træning udendørs (samlet dog kun 7-7½ timer i restitutionsuger, hvoraf den indeværende uge tilhører). Skiftende omfang af skadesproblemer. Niveauet er p.t. ikke imponerende, men jeg har holdt træningsmængden oppe.

Link to comment
Share on other sites

Vægt:

Der har igen været hårdt pres på arbejdet. Vægten er siden faldet i starten af ugen sneget sig en anelse opad til 104.3-104,4 kg i morgenvægt, men er stadig væsentligt under vægten i sidste uge (105½-106). Især taget i betragtning af at det er en af de lette træningsuger og dermed med lavere kalorieforbrænding er det et meget tilfredsstillende resultat. En smule bekymrende at der kostmæssig er sneget sig mere af det søde ind i hverdagen.

Træning/cykling:

Der er en del knirkeri med bentøj og hofte. Kan endu ikke rigtigt mærke at det er blevet lettere med vægttabet. Skyldes dog at mængden af spinningen er blevet sat kraftigt op, så dette nu er klart den primære træning og det meget stående arbejde er hårdere for benene. Bliver nok nødt til attage nogle egne spinningtimer, hvor jeg selv kan dosere belastningen og udførelsen. Alt andet træning ligger dødt. Har "truet" flere med at start løb ved 100 kg, men er endnu ikke helt afklaret af om det bliver tilfældet. Jeg har stadig ikke fået afsat tid og kræfter til at ordne cyklerne og nu er også forskifteren på raceren færdig, så der kun kan køres i max.-gear. Går måske lige til en smule transport, men ikke træning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share