En teori om MMA specifik styrketræning.


kaoshjerte
 Share

Recommended Posts

Hej med jer.

Efter lang tids tænken, og megen samtale med mange kloge mennesker, blandt andre Lars Besand, vores alle sammens Anders Landau, og andre. Har jeg forsøgt at koge det hele sammen til en teori. En teori jeg nu vil prøve i et åbent forum.

Oprindeligt startede det hele, fordi alle de der avancerede teorier om smart træning og kost og hvad ved jeg, slet slet ikke taler til mig. Jeg har virkelig forsøgt, men jeg brænder ud på det, eller bliver skadet. Nu vender jeg tilbage til det som jeg kender, og som virker for mig: Hårdt arbejde + Disiplin + fornuftig kost = Gode resultater!

Jeg snakkede med Thomas La Cour Og Lars Besand ved to forskellige lejligheder, som begge sagde at noget af det vigtigste for MMA, var at træne max styrken med vægte, og eventuelt nogle balistiske øvelser, f.eks. med kettlebells for at hjælpe lidt på vej, men ellers bruge MMA drills til at træne de andre ting, som en fighter har brug for. Fleksibilitet, udholdenhed, kondition og så videre. Ved at køre drills på pads, sparring, og så fremdeles. Thomas sagde end videre at, som han så det, var noget af det vigtigste at træne efter, var en solid styrke i "Træk" og "Pres"-øvelser i henholdsvis overkrop, og underkrop.

Det gav enormt meget genklang, fra dengang AndersL hjalp mig igang, med et basis-core-strength program. Den fysiske træning som til dato har givet de bedste resultater for mig! :devil: Så jeg har som sagt sat mig ned, og med min begrænsede viden, og forståelse(for ikke at nævne begrænsede sociale færdigheder, men nu er ikke tiden til trafiksnak :crazy::w00t: ), forsøgt at skrue noget sammen, som består af det bedste fra de ting der har fungeret godt for mig, og de ting, som Lars B, Anders L, og Thomas La Cour har sagt(Og jeg ved at det de siger virker, bare se på dem! :wink: ).

Jeg har lavet et regneark, som holder det hele sammen. Det består af dage med pres-øvelser: Military, bænk, dips, squat, og lunges. Og dage med træk øvelser: Pull-ups, div Row-øvelser, Dødløft, og Cleans. En øvelse til over, og en til underkrop pr. dag. Og så skifter den naturligvis så man ikke kører Træk eller Pres to dage i træk. Og så har jeg sat to Balistiske Øvelser med kettlebell eller håndvægt, alt efter hvad der nu er i nærheden.

Bare for god ordens skyld har jeg lavet nogle grafer og den slags, så jeg kan følge min fremgang, og få lidt lir til også. :laugh:

496865683.JPG

Nu spørger jeg så jer kloge hoveder, er det noget som i mener giver mening? Kan det virke? Husk på at der er kun tale om et program, som kan opbygge den der umenneskelige styrke, i de områder af kroppen, som er relevante for MMA og BJJ. Alt det andet, kondition, kordintaion, fleksibilitet, motorik, og så videre kommer i selve MMA træningen.

Fire away!

(Og tak til Rasmus Knak-Nielsen, for hjælp til lir med arket :tongue: )

Link to comment
Share on other sites

Har ingen erfaring med kampsport men ideen med din styrketræning i forhold til dine mål virker fin. Satser du på få øvelser, hvil du alt andet lige, kunne øge din styrke mere i dem. Når du går efter at løfte så tungt som muligt, og gør det ofte, er det også relevant at tænke på formen af dine øvelser. Ballistisk træning med tunge vægte, kan være temmelig risikabelt.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Der er intet specifikt over dit program. Det er jo blot en masse random non-specifikke øvelser. Øvelsesvalget i din vægttræning kunne lige så godt se anderledes ud og slut resultatet ville sandsynligvis være det samme.

Du vægter din fokus forkert.

er det noget du kunne tænke dig at uddybe?

Hvor burde mit fokus så ligge? :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share