Crossfit vs. styrketræning.


321
 Share

Recommended Posts

Crossfit vs. styrketræning

Jeg har igennem et stykke tid funderet over hvad der tæller, for og imod crossfit og "almen" styrke træning. Og jeg har i den forbindelse fulgt med i diverse logs ført af "fanatikere" fra begge sider.

Så jeg starter denne tråd med 2 formål:

1: Få gang i en debat om de positive og negative sider ved begge trænings former.

2: For at få et indblik i om crossfit vil være en brugbar trænings form for mig og altså erstatte den almene styrketræningen. Eller om jeg skal blive ved med at løfte vægte, the standard way.

Jeg håber at i vil byde ind med jeres erfaringer og holdninger så jeg kan få udvidet min horisont og hjælpe mig og andre til at træffe det rigtige valg!

Så crossfittere og weightlifters, kom ud af hulen og skyd løs på hinanden :wink:

Link to comment
Share on other sites

Crossfit er jo som sådan fint nok, hvis man i forvejen har lidt løse håndled, og ser Beverly Hills hver dag :cool:

Ej, der er selvfølgelig intet i vejen med crossfit, hvis det er det man er til. Det kommer jo helt an på ens mål. Når nu dit mål er frømandskopset, tror jeg personligt crossfit er et ganske fint alternativ til traditionel styrketræning. Men jeg vil ikke mene, det er en god idé at fjerne styrketræning helt fra programmet.

Crossfit er jo som navnet siger en krydsning af kredsløb og styrke i ét træningspas. Det er der jo selvfølgelig både fordele og ulemper ved. Fordelen er jo meget åbenlyst, at du træner både styrke og kredsløb, men ulempen er så, du ikke får lige så gode resultater, som hvis du kun fokuserede på det ene.

Studier har vist at hvis man dyrker traditionel styrketræning under 8 timer efter et kredsløbspas, får man et ringere træningsudbytte. Nok næppe det helt store, men dog stadig nok til det er målbart.

Til gengæld laver du en masse gode funktionelle bevægelser i crossfit, som jeg mener er en rigtig god idé for både skadesforebygende og generel muskeludholdenhed. Men som allerede nævnt, skal du nok ikke regne med at få en lige så god absolut styrke, som hvis du dyrkede traditionel styrketræning adskilt fra kredsløbstræningen.

Personlig konklusion: Crossfit er generelt en rigtig god idé som supplement, men bør ikke totalt erstatte traditionelt styrke- og kredsløbstræning. Hvis du mangler topstyrke i f.eks. dødløft eller squat, er crossfit alene ikke det bedste valg. Hvis du vil løbe 3500m på en cooper, er crossfit alene heller ikke det bedste valg.

Personligt dyrker jeg ikke crossfit, og har haft rigtig gode resultater af at splitte kredsløb og styrke op i forskellige træningsdage. Men om jeg ville have haft lige så gode resultater af crossfit, kan jeg jo så ikke sige, men jeg tror det ikke.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man har et specifikt mål med sin træning vil 'konceptet Crossfit' (som i hvis man udelukkende laver deres WODs osv.) være alt for uspecifikt.

Det er i og for sig fint nok for motionister, men næppe for konkurrerende atleter, da der vil være brug for specifik træning ud fra individets behov.

Hvis man er motionist er det vel ligegyldigt hvad man laver, så længe man ikke skader sig selv.

Link to comment
Share on other sites

Til dit svar om det vil være godt for dig, vil jeg starte med at spørge: "Hvad vil du?"

- Hvis det ikke er defineret, kan det ikke afgøres om det er godt for dig, eller ej.

Du bliver ikke den bedste til noget som helst af at dyrke crossfit.

Du bliver bredt klædt på, så du vil kunne klare en masse forskellige ting, men du bliver aldrig den hurtigste, aldrig den stærkeste eller noget andet, hvis du sigter bredt.

Hvis du så vil lave Crossfit - hvad vil du så med det?

Vil du fokusere på de lange Circuits - 20 min.+

Vil du fokusere på de mellemlange circuits - 10-20 min.

Vil du fokusere på de korte circuits - op til 5 min.

Vil du fokusere på gymnastdelen, VL-delen etc. etc.?

Hvad vil du gerne være god til?

- alt efter hvad du vælger at fokusere på, hvordan vil du så bygge det op?

Hvis man kører all-fucking out hver eneste gang, ser det sort ud for din langtidsplanlægning. Vi er vel enige om, at en marathonløber ikke løber marathon til træning og at en 100 m. sprinter sjældent løber 100 m. til træning.

-Din teknik vil falde og din udøvelse af den angivne træningsøvelse vil blive væsentligt ringere, efterhånden som du bliver udmattet. Din præstation vil blive ringere og du vil indlære skæve teknikker. Så Crossfit "hoved-under-armen-fokuser-på-stopuret-stilen" vil højst sandsynligt få dig endnu langsommere henimod et eventuelt mål, end "intelligent crossfit".

- Så hvad vil du?

At lave det hele er omsonst - det kan man ikke... Eller rettere: Det kan du godt, men tung vægtløftning, eksplossivitet og langtids udholdenhedstræning, kombineret med ringe teknik arbejder direkte imod hinanden. Så kan man altid træne sine svagheder - så får du en bedre bundlinie, men du højner ikke nødvendigvis din overligger i samme tempo, som du ville gøre, hvis fik lagt et specifikt program for dit mål. I nogle tilfælde vil din topstyrke falde, når du fokuserer for meget på cardiodelen og vica versa.

- Så hvad vil du? :wink:

Edited by Kauf
Link to comment
Share on other sites

Er crossfit ikke bare det man i gamle dage kaldte cirkeltraening? Og saa bare med nogle vaegtoevelser? Er det ikke bare at lave haard traening, hvor pulsen kommer op ved at bruge vaegte? Det er BB at lave cardio med vaegtstaenger paa ryggen som cardio, men crossfitz kalder det for crossfit. At loebe op ad en bakke og derefter lave nogle armboejninger og loefter paa tunge ting, og derefter goere det igen, gjorde vi da jeg var spaed. Dengang kaldte vi det traening. Nu er der nogle mennesker, der kalder den slags traening, for crossfit. Det svarer til, at du begynder at kalde en pizza efterfulgt af flaesketeg for Koldinggryde, men i virkeligheden er det stadigvaek bare pizza efterfulgt af flaeskesteg.

Link to comment
Share on other sites

Er crossfit ikke bare det man i gamle dage kaldte cirkeltraening? Og saa bare med nogle vaegtoevelser? Er det ikke bare at lave haard traening, hvor pulsen kommer op ved at bruge vaegte? Det er BB at lave cardio med vaegtstaenger paa ryggen som cardio, men crossfitz kalder det for crossfit. At loebe op ad en bakke og derefter lave nogle armboejninger og loefter paa tunge ting, og derefter goere det igen, gjorde vi da jeg var spaed. Dengang kaldte vi det traening. Nu er der nogle mennesker, der kalder den slags traening, for crossfit. Det svarer til, at du begynder at kalde en pizza efterfulgt af flaesketeg for Koldinggryde, men i virkeligheden er det stadigvaek bare pizza efterfulgt af flaeskesteg.

Det er ikke helt skævt, men kunne nok formuleres mindre nedladende, hvis man nu gjorde sig umage. :wink:

Crossfit er cirkeltræning OG vægtløftning OG tunge løft OG gymnastiske øvelser OG konditionstræning OG har for mange også et konkurrenceelement. Selvfølgelig ikke det hele på én gang, men inkorporeret i samme træningsprogram i varierende grad.

Opfinderen af crossfit lægger ikke skjul på at han har forsøgt at tage det bedste fra alle ovenstående træningsformer, og der er dermed intet unikt i de enkelte dele. Den enkelte kan jo så vurdere hvor original man synes kombinationen er.

Ift navngivning tænker jeg også det er smartere med ét rimelig kort navn frem for at skulle sige "jeg dyrker cirkeltræning-vægtløftning-styrkeløft-gymnastik-konditræning-træning". :smile:

Link to comment
Share on other sites

venaN -> Kunnet godt tænke mig at vide hvor du har set, at målet er FKP :blush:

Kauf -> Tråden her er mere for at få >>jeres<< holdninger til begge trænings former, Så jeg og andre læsere der kunne have tvivls spørsgmål, af den ene eller anden art, kan få dem afklaret ved at gennemlæse debatten. Det er ikke så meget minded på lige præcis mig og mine mål, men mere guide lines. :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke helt skævt, men kunne nok formuleres mindre nedladende, hvis man nu gjorde sig umage. :wink:

Men saa ville det vaere mindre morsomt!

Det der irriterer stort set alle ved Crossfitz er det religioese element. Det er jo bare forskellige former for traening... Ikke noget revolutionerende i det IMO.

Flotmandstraening derimod!

Edited by Quantanamo
Link to comment
Share on other sites

Men saa ville det vaere mindre morsomt!

:laugh:

Ja, det kan jeg godt se.

Det der irriterer stort set alle ved Crossfitz er det religioese element. Det er jo bare forskellige former for traening... Ikke noget revolutionerende i det IMO.

Det der irriterer mig er hvor meget der bliver generaliseret i den sammenhæng.

Teknisk set er det jo på ingen måde religiøst. Visse naive og uvidende crossfittere tror bare at crossfit er bedst til alt for alle - måske især fordi der er big bucks i det for hovedkontoret at markedsføre det sådan. :bigsmile:

Flotmandstraening derimod!

Ja, for Søren. Det er da shit.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan tilføje at den berømte "The couch thread" er virkelig god underholdning hvis man har et lidt lunkent forhold til crossfit:

http://irongarmx.net/phpBB2/viewtopic.php?t=5075 :)

Mit, primære, store problem med Crossfit er primært måden de markedsfører på, også her i Danmark.

"Your workout is my warm up" - nå da? Ja, alle der har været i et crossfit-gym ved jo at det er de rene maskiner som render rundt dernede.

"Be impressed with intensity, not volume" - kommer det fra en t-shirt på en dreng på 70 kg som aldrig har prøvet en Sheiko eller GT 10X10 og aldrig har drukket en liter sødmælk fordi det ikke er paleo.

Det er den attitude som jeg er ved at brække mig over. Og nej jeg ved godt der er nogle ganske flinke, sympatiske og objektive crossfittere her på boardet som ikke deler den holdning, de render jo bare ikke rundt og fortæller folk hvordan crossfit ikke er godt for alle i modsætning til ovenstående eksempler :)

Anyways - forstår du at sortere i deres work-outs (Hej dødløft+burpees) kan crossfit være ganske fint, især hvis du er typen som har svært ved at presse dig selv når du træner alene. Synes også det er fedt at flere folk lærer nogle OL-løft så længe det foregår under kyndig instruktion. Men som andre siger: Vil du noget specifikt så skal du træne specifikt, fuldstændig som med alt andet i verden!

Edited by Deppe
Link to comment
Share on other sites

Jeg er lidt i tvivl om, der findes nogen, som har disset Crossfit mere end mig? laugh.gif Det sjove er, at alle de gode "Crossfit-atleter" jeg har mødt - uden undtagelse - har givet mig ret i mine kritikpunkter af Crossfit. Og de træner så i øvrigt heller aldrig 100% Crossfit.

På samme måde, er stort set alle de fysiske bæster, der træner Crossfit meget ydmyg omkring det og render ikke rundt med smart-ass t-shirs osv. De anerkender tværtimod andre atleter og deres præstationer - og egne mangler.

Men det er vel ikke anderledes end alle andre steder. Dem der render rundt og kalder sig bodybuildere og flexer guns i World Gym wifebeaters er jo i virkeligheden bare en flok masseforladte knægte med høj fedt% og dårlige gener....

Og jeg kunne sagtens finde flere eksempler! smile.gif

Link to comment
Share on other sites

Jeg er lidt i tvivl om, der findes nogen, som har disset Crossfit mere end mig? laugh.gif Det sjove er, at alle de gode "Crossfit-atleter" jeg har mødt - uden undtagelse - har givet mig ret i mine kritikpunkter af Crossfit. Og de træner så i øvrigt heller aldrig 100% Crossfit.

På samme måde, er stort set alle de fysiske bæster, der træner Crossfit meget ydmyg omkring det og render ikke rundt med smart-ass t-shirs osv. De anerkender tværtimod andre atleter og deres præstationer - og egne mangler.

Men det er vel ikke anderledes end alle andre steder. Dem der render rundt og kalder sig bodybuildere og flexer guns i World Gym wifebeaters er jo i virkeligheden bare en flok masseforladte knægte med høj fedt% og dårlige gener....

Og jeg kunne sagtens finde flere eksempler! smile.gif

Meget smukke ord, fra en ægte flotmandsfunktionelmandstræningsmaskine!

Jeg støtter som sædvanligt min wingman 100 brocent her!

Jeg kan personligt blive en gammel bitter mand, når jeg svinger en kettlebell og der straks en eller anden der råber: DET ER CROSSFIT!!!

Eller hvis jeg flipper et dæk... straks er der en der råber: DET ER CROSSFIT!!!!!!!

Eller hvis jeg laver burpees og.. DET ER CRÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅZZZZZZFIIIITTTTTT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jeg synes, at det stinker langt væk af pengemaskine, når man kan tage alt indunder samme paraply og kalde det ET navn. At flippe et dæk har sgu' aldrig heddet andet end dækflip. Kettlebelltræning blev til længe før Crossfit og det samme gjorde ringgymnastik, men nu kan man ikke lave noget som helst uden der bliver spyttet Crossfit i hovedet på en.

Jeg er træt af uvidende tosser, der kalder alting for crossfit. Jeg kunne godt tænke mig, at smide en bronzecirkel i hovedet på en flok Crossfit-fanatister og efterfølgende høre dem sige: Nøj, sikken noget fedt Crossfit vi lavede der! Eller måske en bip-test, eller....

Når alt det er sagt, så må jeg indrømme, at jeg aldrig har set en landeplage af Crossfit karakter før. Den har tændt en ild i mange motionister og det er dejligt at se. Det får mange op af stolene, som er ved at knække sig i lårtykke stråler af de i forvejen etablerede maskinparker af fitnesscentre rundt omkring. Det er meget positivt - det skal Crossfit brandet have.

At man på Crossfituddannelserne prædiker en ting og praktiserer noget andet kan jeg slet ikke tåle. Jeg er selv niv. 1. CRÅZFITZ instruktør og det var modbydeligt at se den dobbeltmoral, der florerede på kurset. Alle de rigtige ting blev sagt: husk teknik, husk teknik, teknik før intensitet og blablabla... Da dagen var omme lavede vi alle en "Fran", som er pikkehård og ALLE!!! fuckede deres teknik fremfor tid - INGEN rettede på dem. Jeg var ved at brække mig, da jeg dagen efter spurgte hvorfor de praktiserede det sådan og svaret var noget i retning af: "Alle skal lige smage hvordan det er at arbejde med hård intensitet.. men sådan ville vi jo aaaldrig gøre i virkeligheden" - ævl og kævl!

Intelligent crossfit med en intelligent træner kan være super og er som træningsform ganske vidunderligt. Alt andet er bare hovedet under armen og dårlig teknik... og det sutter mormormås! - hvadenten det hedder crossfit eller Kettlebelltræning, eller ringtræning, eller løbetræning eller.....

Edited by Kauf
Link to comment
Share on other sites

+1 til de 4 foregående indlæg af der kaufmann, DBM og deppe.

Jeg har været / er stadig "crossfitter" eller hvad man vil kalde det, dog synes jeg selv at jeg formår at bruge det på en fornuftig måde. Problemet med det hele er navnet, fordi CrossFit tror det har patent på alt form for træning, det være sig cirkeltræning, vægtløftning, styrkeløft, cardio, gymnastik etc.

Hvis man bruger "CrossFit" klogt, er det ret genialt. Dog kan det også hurtigt blive det modsatte, og dette synes jeg er blevet tendensen snarere end undtagelsen, desværre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er lidt i tvivl om, der findes nogen, som har disset Crossfit mere end mig? laugh.gif Det sjove er, at alle de gode "Crossfit-atleter" jeg har mødt - uden undtagelse - har givet mig ret i mine kritikpunkter af Crossfit. Og de træner så i øvrigt heller aldrig 100% Crossfit.

Jeg går udfra, at det er fordi, de mennesker/crossfittere du kender går op i deres træning, og derfor ikke lader sig tilfældigt diktere af CrossFit-programlægningen rundt omkring.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share