Snurrende fingre ifb. med styrketræning


CloudHands
 Share

Recommended Posts

Efter at jeg er begyndt at træne tungere end jeg hidtil har gjort, så er jeg begyndt at få sovende/snurrende fingre. Det drejer sig om min lillefinger og til dels min ringfinger. Nogle gange kan jeg mærke det hele vejen fra albuen, lige der hvor man kan "få stød" hvis man slår sig på albuen, men oftest er det kun cirka fra håndfladen og ud i fingrene.

Det er særligt når jeg sover at jeg mærker det længere oppe i armen. Når jeg sover ligger jeg bedst hvis jeg har min arm underhovedet. Jeg har prøvet at sove uden at lægge armen op under hovedet, men det skifter meget om det gør en forskel.

Jeg ved ikke præcis hvilken øvelse det er der udløser det, men jeg mistænker dels bænkpres og den der tricepsøvelse med kabeltårnet og Pippi-fletningerne. Særligt efter sidste gang jeg trænede rigtigt tungt med bænkpress kan jeg mærke det fra håndfladen og ud i fingrene.

Det er ikke en konstant tilstand. Det kommer og går, men er værst som beskrevet ovenfor. Det er ikke til stor gene, men det er irriterende og da det jo drejer sig om nerverne vil jeg gerne være sikker på at der ikke sker skader som jeg kan hygge mig med i årene fremover.

Jeg tænker at det dels kan skyldes at der under bænkpres presses meget hårdt på håndfladen og de nerver der løber ud til fingrene, og dels at det kan være noget med at tricepssenen der hæfter på albuen måske presser på nerven.

Spørgsmål:

  1. Har du oplevet noget tilsvarende?
  2. Hvad tror du at det er?
  3. Hvad har du gjort ved det og har det virket?
  4. Har oplevet det hos dig selv eller nogle andre hvor det har haft en langsigtet effekt på teknik/styrke/velbefindende at have det sådan?
  5. Har oplevet at det "bare" gik væk af sig selv, mens du fortsat trænede som du hele tiden gjorde?

På forhånd tak

Mvh CloudHands

Link to comment
Share on other sites

thoracis outlet syndrom. Gå til fysioterapeut

Hej RuneB og tak for dit svar omend det var lidt kort...

Jeg er ikke utilbøjlig til at give dig ret, da jeg selv har haft kik på TOS, som en mulig forklaring, men jeg synes i forhold til de symptombeskrivelser og diagnosticeringskriterier jeg kan finde på nettet, så er mine symptomer stadig lidt for fuzzy til at jeg bare lander på den diagnose.

Så vidt jeg kan se på nettet omkring TOS, så hidrører det fra en afklemning nerveplexuset omkring scalenerporten og selvom jeg ved at man godt kan få distale symptomer selvom at selve nervepåvirkningen er mere proximalt, så er det virkeligt ikke mit indtryk at jeg har for mange spændinger eller forstørrede strukturer i det område, som kan presse på plexuset (det skulle da lige være det faktum at jeg siden jeg beyndte at styrketræne i juli faktisk er vokset en del omkring nakken). En anden ting er også at jeg særligt mærker det i håndfladen og ud i fingrene umiddelbart efter et tungt (80kg) set bænkpres.

Jeg ved at du er fysioterapeut eller noget lignende, så kunne du ikke måske uddybe lidt omkring, hvorfor at du mener at det er TOS?

Hvad er din argumentation?

Er min symptombeskrivelse en clear cut TOS diagnose efter din mening eller kunne der være mulige differentialdiagnoser?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share