Ironman, kettlebells og crossfit


dhestbech
 Share

Recommended Posts

Så - på den igen :superman:

Jeg har forsøgt mig med en log 2 gange før - for at følge egen udvikling, og for sjov skyld. Begge gange, er det gået i sig selv.

Nu vil jeg gøre en indsats for at få loggen op og køre og siden jeg denne gang har et mål, tror jeg bare det vil være en hjælp for mig selv til at holde fanen højt og træningen vedvarende :innocent:

Nuværende stats:

23 år

186 cm

83 kg

(har desværre ikke styr på mine 1RM i de forskellige øvelser, men det kommer nok :wink: )

Jeg forventer at jeg, trods at jeg spiser som en fuldfed hest med tynd mave og føl i livet, kommer til at tabe mig et par kg hen mod August. Jeg vil gøre mit til at holde min vægt, da jeg ikke synes det bør være nødvendigt at være lettere for at gennemføre.

Nå, men..

Målet er Challenge Copenhagen i August. Dette har jeg ikke tilmeldt mig endnu.

Imidlertid har jeg tilmeldt mig Challenge Aarhus, den halve distance som er i starten af Juli.

Jeg synes det er overkill at tilmelde mig den lange endnu. før jeg ved om jeg kan holde til det - men jeg er nu ved godt mod.

Hele vinteren har jeg holdt mig i form med spinning og løb på løbebånd - ikke så meget, så det har kunnet kaldes decideret træning mod mit erklærede mål, men dog træning, der har holdt formkurven i vandret. :blush:

For lige kort at fortælle min Triathlonhistorie (og rolig, den ER ganske kort), må jeg indrømme, at min egentlige debut bliver Challenge Aarhus..

- På efterskolen gav jeg de andre baghjul til vores 1/10 jernmand med en tid på 1:00:30 - det var jeg ret stolt af den gang :tongue: - Men det kan jo bare ikke sættes i kategori som rigtig erfaring.

- Min egentlige indgangsvinkel til projektet er i stedet min far. Han har gennemført en 5-6 ironmans og sidste år blev han enig med sig selv om, at nu hvor han er fyldt 60, var det vist på tide at prøve kræfter med det igen. Som hjælp og støtte, vil jeg og måske også én af mine brødre akkompagnere ham i foretagenet - ikke på selve ruten, men i træningen op til og ved udførelsen.

Som topic også fortæller, så vil jeg ved siden af træne med kettlebells og crossfit.

Om søndagen er jeg holdinstruktør på et kettlebellhold, så den halve time det tager + en halv times øvelse bliver det i al fald til om ugen.

Det er superfed træning, og jeg forsøger at gøre det så "fullbody"-minded som muligt, så der ikke kun går baglår og balder i den :smile:

Desuden er der kommet et crossfitcenter til Esbjerg - og jeg synes det er HAMMERFED OH-YEAH-COOL-TO-SPEAK-ENGLISH lækker træning, så indtil jeg kan mærke at det bliver for meget træning, hvis det bliver det, har jeg tænk mig at lade det være en del af min træning op til Iron-man'en.

Jeg kan heller ikke se, hvordan træningen skal kunne trække min form nedad. I al fald ikke endnu. Tværtimod tror jeg det er sundt at få noget allround styrke som supplement til al den anden træning, der behøves.

Min træningsplan kommer til at se således ud - her i den sene vinter og det tidlige forår vil jeg ikke sætte for meget struktur på træningen. Selfvfølgelig skal der være nogenlunde styr på progression osv, men jeg vil ikke gøre det surt for mig selv:

Spinning = minimum 2 gange i ugen, gerne mandag og onsdag, da min kæreste disse dage kører sine morgenspinningtimer.

Løb = minumum 2 gange i ugen, dagene er jeg ligeglad med og har det sådan lidt, at hvis det er en dag, hvor der i forvejen ligger spinning er det ok at løbe, hvis der er et overskud til det - i al fald her i starten, da det ikke er store distancer endnu - desuden er målet jo en triathlon, så tror det er i orden at stresse kroppen lidt, med to træninger på en dag, af og til.

Svømning = omkring 2 gange i ugen - jeg starter på fysioteraputuddannelsen fra d. 7 februar og har fået at vide, at der er gratis svømning hver tirsdag og torsdag morgen - så det vil jeg gøre brug af.

Kettlebell: hver søndag, hvor holdet ligger. Evt en gang i ugen, hvor jeg lige prøver timen igennem og sikrer min egen teknik, før jeg bonger andre for deres.

Crossfit: de næste 6 uger hver mandag og torsdag (for der kører en konkurrence :crazy: ), derefter hver torsdag.

...

Det er vist det - hvis jeg mangler at skrive noget, må jeg gå ind og redigere.

Mvh Daniel Hestbech :superman:

Link to comment
Share on other sites

For god ordens skyld, må jeg hellere smide dagens træning herind, så jeg kommer godt fra start med den nye log-bog :innocent:

Træning: Crossfit

WOD: cindy

5 pullups

10 pushups

15 airsquats

AMRAP på 20 minutter

Udfald: 22 omgange

Er træt af at makkeren ved siden af mig, Christian, nåede en runde mere end mig :blush: , meen.. HAr også lagt syg siden Lørdag - man kan ikke vinde hver gang :innocent:

Lige nu er planen for morgendagens træning en løbetur.

5-7 km rundt i Esbjergs fiskeos :laugh:

Men som Anton Ego ville have sagt det (og ratatoille er en god film)

"Surprise me!" Og skulle man så ikke lade dagen overraske i stedet for at søle den til i planlægninger - jop, det kunne være rart.

Ps. til mig selv er, at arbejdet starter klokken 15, så der skal jeg gerne være færdig med at løbe :smile:

Nå - til jer der sidder og MOL'er den - Klø på :4thumbup:

Mvh Daniel Hestbech :superman:

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er din løbestil?

Hvilken cykel har du?

Hvorfor ikke droppe CF og gå All-om på den konkurrence du har forude?

En masse spg, held og lykke!

Årh, fedt med quick respons :smile:

Hr. Lund: tak for held'et og lykken - her er lidt svar.

Min løbestil er så vidt som muligt varieret. Forsøger ikke at lægge mig for fast i en ramme, for tror på at der så oftere vil kunne komme overbelastningsskader.

Når det er sagt, træner jeg styrken i mine fødder, ved at løbe "barfodet" (hehe), under mine træningsture - så fx 200 meter ad gangen en 4-5 gange på en tur, løber jeg på tæerne.

Jeg har en ældgammel skodcykel (men den kan køre stærkt :wink: ) Ej, den er i al fald 10 år gammel, så den er for tung i forhold til det der laves i dag, men jeg kører på den, indtil jeg får stukket en undersøgelse i hånden, der viser mig at de bjerge der er i Danmark er for store til at en tungere cykel ikke kan være (næsten) lige så meget værd, som en let.

Når det er sagt, skal jeg have en ny - men økonomien er ikke til det endnu.

Mht CF.

Jeg har lige lært det at kende og jeg synes det er AWESOME. Hehe.. Jeg synes det er en fed stemning i centeret, nogle fede folk der dyrker det, og så er det som om folk er mere dedikerede til det at træne, end dem jeg kender fra de almindelige træningscentre - der går det lidt mere op i øl, fisse og hornmusik (eller techno og plastikblondiner..)

Derudover ved jeg, at det er sundt med supplerende styrketræning til både svømning og løb, og også sundt med noget coretræning i alle tre dicipliner, så indtil videre, vil jeg ikke undvære CF'en

- men tak for spørgsmålet, det er godt at få det vendt en gang.

Mvh Daniel

Edited by dhestbech
Link to comment
Share on other sites

dhestbeck@

Umiddelbart vil jeg sige, at du har for lidt af alle tre dicipliner i forhold til dit Ironmanmål. Du skal i hvert fald op på 3 - 4 løbeture om ugen. Her i vinterperioden skal du hvert fald op på 3 gange ugentlig svømning. Svømning kræver rigtig meget træning, før man virkelig kan hente noget der. Prøv og se, om du ikke kan komme på et svømmehold eller få dig en træner, det betyder virkelig meget.

Jeg træner selv Triathlon, dog er jeg endnu ung, og satser derfor 100% på de korte distancer.

Jeg løber 3 gange ugentlig, svømmer 3 og cykler 2. Sådan har jeg det lige nu, men jo længere hen på året vi kommer, des mere vil jeg fokusere på løb og cykling.

Så mit råd til dig er, at du skal væk med crossfit og det andet der og satse noget hårdere på Ironman. Det er godt at du har valgt at melde dig til challenge århus. Der kan du få en indblik hvor hård en halv er, før du tager springet til den hele. Jeg har hørt, at springet fra ½ til hel skulle være helt ekstremt hårdt...

Mvh.

Bonde

Link to comment
Share on other sites

dhestbeck@

Du skal i hvert fald op på 3 - 4 løbeture om ugen.

..

Svømning kræver rigtig meget træning, før man virkelig kan hente noget der.

..

Sådan har jeg det lige nu, men jo længere hen på året vi kommer, des mere vil jeg fokusere på løb og cykling.

Så mit råd til dig er, at du skal væk med crossfit og det andet der og satse noget hårdere på Ironman.

Løbeturene har jeg selv overvejet, så point taken - jeg gør, som du foreslår :)

Mht svømning og din kommentar om hvor meget man kan hente: jeg har ikke noget mål tidsmæssigt - skal bare igennem uden at gå i stykker, så helt afhængigt af hvor meget blod jeg får på tanden i løbet af foråret bliver jeg ved med de 2 træningers svømning (men kender jeg mig selv ret følger jeg dit råd, omend jeg venter til senere på året :blush: )

Jeg har det ligesom dig, at jeg vil satse mere på løb og cykling, jo længere hen mod sommeren vi kommer - det er lidt svar på de sidste to - for i takt med det, tager jeg nok mindre til crossfit.

Tak for rådene :4thumbup:

Daniel Hestbech

Link to comment
Share on other sites

Dagens træning: løb

Restitutionstur efter sygdomsugen her, så skulle lige ud og mærke benene - og de virker fint nok, selvom farten var helt rolig :4thumbup:

5 km rundt om Esbjerg city på 28 minutter

Pulsuret siger at gennemsnitspulsen var 64% og at pumpen maks var oppe på 73% - Det var rart med en rolig tur - selvom det var pissekoldt og vildt blæsende nede omkring havnen.. :dry:

Morgendagen står på træningsvejledning fra 9-12 og derefter en tur på en spinningcykel på en times tid.

Regner med at presse mig selv, rent pulsmæssigt og føle efter om kroppen er med på at give den RIGTIG gas igen - vil bare så nødigt blive syg igen, så vil hellere tage en knap-så-on-day, end en off-dag på cyklen :blush:

Link to comment
Share on other sites

Dagens træning: Spinning

Meningen med træningen i dag, var at jeg gerne ville se, om jeg kunne begynde at give den ordentlig gas igen, eller om der trods løbeturen i går stadig var sygdom i systemet.

Da jeg så kom på arbejde i fitness så jeg at Finn havde en times "max-puls-test-spinning" - og da der ikke var fuldt hold tog jeg da med :)

Min max-puls (målt til en spinningtime for et års tid siden) er på 192 slag - i dag gjorde jeg alt hvad jeg kunne, og kom op på 179 slag. Jeg tror det er sygdommen, der stadig lurer, men eftersom jeg gav mig 100% ser jeg det som et godt tegn, for har det stadig godt :smile:

Morgendagens træning står på kettlebell intro og basis-hold

Jeg har planlagt et sæt på 9 minutter til introtimen opdelt i tabata-intervaller og basistimen er delt op i tre sets af 11, 10 og 8 minutter. Ca.. :cool:

Glæder mig til holdet i morgen - det er kun anden gang jeg skal stå foran holdet, så det er stadig lidt nervepirrende :blush:

Daniel Hestbech :superman:

Link to comment
Share on other sites

Dagens træning: Kettlebell

Holdet kørte som det skulle og medlemmerne havde det hårdt og var tilfredse :bigsmile:

Intro blev 4 øvelser, 8 gentagelser af hver i 6 minutter

Dødløft, swings, air squats, halos (4/4)

Basis bestod af 3 sæt

1. sæt

6-7 minutters forskellige øvelser

+ 4 minutters tabatainterval med swings

2. sæt

10 minutter i intervaller af 0:30/0:10 i forskellige øvelser.

3. sæt

6 minutter amrap af

8 swing, 8 swing highpulls, 8 gobletsquats, 8 squats and press

Det var superhårdt både for mig og dem.

Jeg kunne ikke holde ordentligt fat i kuglen, da mine hænder stadig er vablede efter WOD'en den anden aften, hvor vi kørte teknik på kipping pullups.. Puha..

Men ellers var det fedt :wink:

Morgendagen står på 1. dag i videregående uddannelse, fysioterapeut - det bliver sgu spændende at komme i gang :w00t:

Morgendagens træning bliver vist morgenspinning på Lykkes hold 6.15 - skal jo først være på skolen kl. 10.00 :4thumbup:

Om eftermiddagen tager jeg en omgang crossfit. :4mewantfood:

Well, det var vist det for i dag - glæder mig ti, at jeg kan slæbe mig hjem fra arbejde om næsten to timer. Der står mad klar derhjemme, så det er bare luksus..

Daniel Hestbech :superman:

Link to comment
Share on other sites

Formiddagens træning: spinning

God øvet time, der blev afsluttet med 4 minutters tabata-intervaller - det var fedt :)

- Det er nu en god start på dagen :4thumbup:

post-21526-089983800 1297066673_thumb.pn

Senere i dag er det første dag i skole og første dag med crossfit challenge - bliver spændende :smile:

Daniel Hestbech :superman:

Link to comment
Share on other sites

Aftenens træning: crossfit (challengen kører de næste 6 uger mandag og torsdag, så den får gas)

Opvarmning

5 minutters sjippetov

Øvelser med 20 kg sandsæk 2xnedestående:

Sandbag getups (5/5)

Sandbag clean n jerk(uden den dybe nedgang i squat) (10)

Squat push press (på skiftende skulder..) (10)

Cirkler (det fungerer som halfmoons, men den køres bare rundt i ring.., ved ikke hvad den hedder) (10/10)

Halfmoons/suitcase deadlifts.. man løfter sandsækken fra den ene siden op til hoften og fører den til den anden side.

Derefter lidt teknik til kipping pullups

10 minutters WOD:

5 burpees

10 KB swings

15 airsquats

Jeg nåede 11 runder, og er godt tilfreds - da jeg startede nede i centeret til den første introtime, kunne jeg kun tage 6-7 runder, så der er sket et fint fremskridt :4thumbup:

Imorgen er der vist ingen træning.. :blush:

Daniel Hestbech :superman:

Link to comment
Share on other sites

tillykke med fremgangen - hvor tunge kettle bells køre i med?

Tak skal du have :4thumbup:

Tror der er fra 8 - 30 kg i crossfit centeret.. Til den WOD i mandags brugte vi 16 kg's :smile:

Af ren interesse, hvor læser du ? Og hvor træner du CF? Læser selv til fys i Hillerød på 7. modul og går til CF i Butchers Lab :)

Hey, tak for opmærksomheden - jeg håber og tror også at jeg når mine mål :cool:

Læser nu for 3. dag fys i Esbjerg, hehe - så det er stadig ret nyt :wink:

Crossfit foregår i crossfit esbjerg - ret nyt center, så er med helt fra starten. Det er super!

Og thumps up på sammensætning af fritid og studie :bigsmile:

Daniel Hestbech

Edited by dhestbech
Link to comment
Share on other sites

Dagens træning: løbetur (delt i to: første del udendørs sammen med Lykke - anden del på løbebånd)

post-21526-022879000 1297282583_thumb.pn

Første del af turen varede i lidt over en halv time med stigende intensitet omkring havnen i Esbjerg - det endte med at blive hårdt, da kæresten blev ved med at sætte farten op :laugh:

Sidste del af turen var 25 minutters løbebånd på 12 km/t ved 1 grads hældning. sidste halvandet minut var på 15.5 km/t - det gjorde jævnt nas i benene :smile:

Morgendagens træning:

I løbet af i morgen har vi et eller andet intro ude på fys-skolen, hvor jeg regner med at pulsen kommer op... - men tager til crossfit i morgen aften og giver mig fuldt ud til challenge'en :devil:

Det er vist det for i dag :smile:

Daniel Hestbech :superman:

Link to comment
Share on other sites

Ja - torsdagens træning blev til en fuld dag med forskellige aktivitet på fys-skolen - det var rigtigt underholdende og jeg havde sved på panden i to gange 1,5 time.

Det sluttede imidlertid for sent, til at jeg kunne nå i crossfit, så kæresten og jeg tog ned og træne i stedet..

Træningen (ca, for kan sgu ikke lige huske det hele..)

Squat 3*10 reps - omkring 75 kg, men + - 10 kg..

Incline bænk 3*10 reps med ca 55 kg

5 amrap runder af 5 pullups og 10 pushups - tog ikke tid, men gav den gas.

Pulldown i kabel 3*10 reps - 85 kg

.. var det virkelig det? Måske.. :laugh:

I går og i dag har jeg ikke trænet.

Morgendagens træning: kettlebells.

Daniel Hestbech :superman:

Link to comment
Share on other sites

Gårsdagens træning: Kettlebells

intro:tabataintervaller med 3 øvelser, swings, planken, gobletsquats

Basis: 3 sæt

1. sæt - 8 minutters tabata med fokus på teknik af KBswings og dødløft

2. sæt - 12 minutter af diverse øvelser

3. sæt - crossfitinspireret WOD på 6 minutter AMRAP af 3 øvelser, 5 pushups, 10 KBswings, 15 mountainclimbers

Dagens træning: endnu ikke planlagt helt - men det forventes at blive løb.

Er begyndt at tvivle på, om jeg mon bare skal vælge crossfit fra frem for Iron-man træningen :unhappy:

- Der er bare kun 7 dage i en uge.. :blush:

Nu ser vi i aften.

Daniel Hestbech :superman:

Link to comment
Share on other sites

Dagens træning: løb

3.055 km i skole med to tunge tasker - det tog 19 minutter i sneen i morges, så det er jeg faktisk ret stolt af..

efter turen, skulle jeg så ind og svømme, men... der var så lukket - det endte med et truckerbad på et drengetoilet, og sikke det var fesent :sneaky2:

post-21526-055589400 1297940551_thumb.pn

De samme 3.055 km hjem fra skole nu uden taske og med speed på - det tog max 15 minutter og jeg stødsvedte trods sneen, der dækkede ALT!

Morgendagens træning.. (har lidt svært ved at hive mig selv afsted til det hele - bliver sgu nødt til at strukturere skidtet noget mere)

Tjaeh - kommer nok ikke op til spinning, for mangler stadig at læse 11 siders fysiologi til imorgen. Men måske, når jeg har fri, der skal cykles en tur - eller hives i vægte/kettlebells :smile:

Well, glæder mig til at få tidligt fri imorgen.

Daniel Hestbech :superman:

Edited by dhestbech
Link to comment
Share on other sites

Gårdsdagens træning: spinning

Vidste ikke, om der var plads på holdet, så de første ca 20 minutter kørte jeg selv på cyklen udenfor spinning-rummet - derefter kørte jeg på Lykkes time. Det var en god time :smile:

post-21526-056412300 1297940757_thumb.pn

I aften skal jeg prøve at lave gymnastik igen - har ikke rørt en trampolin siden september, og på det tidspunkt var det også et halvt år siden sidst, så det bliver sjovt om kroppen stadig kan huske lidt af det :blush:

Link to comment
Share on other sites

Gårdsdagens træning: crossfit introtime, spring ud af røret 1½ time :4thumbup:

Ja, crossfit - 5 min sjipning

teknik af TGU og KB-swings

WOD'en

5 burpees

10 KB-swings

15 airsquats

Gymnastik

De første 3 kvarter var der måttespring

fik kørt de gamle rutinespring baglæns og lidt forlæns

- 2/1 baglæns skrue, 1½ forlæns skrue, DB og en enkelt ok DB-strakt - er selv godt tilfreds efter snart to års fravær fra gymnastikken :cool:

Så var der trampolinspring

fik lavet 1½ skrue,2½ skrue, dubblesalto, half out, half in, rudi out, og half full.. Rudiout'en og half-full'en var strakte, så her kunne jeg også næsten snuse til det gamle niveau - det er sgu meget sejt :blush:

Well i dag har vi 4 timers TBK på skolen (dvs noget der minder om idræt), hvor vi vistnok skal arbejde med koncentrisk og excentrisk muskelarbejde - tror det bliver hårdt :laugh:

Lidt afhængigt af, hvor hårdt det bliver løber jeg en tur senere i dag.

DAniel Hestbech - over and out :superman:

Link to comment
Share on other sites

Nu bliver det her lige en update på de sidst par dages træning..

Fredag: kombineret cykle/styrke træning - dvs 15 min opvarmning på spinning cykel, superset mellem chest press og pulldow, 5 min spinning, supersæt mellem flyers og pulley row, 5 min spinning, supersæt mellem pushups og pullups, 5 min spinning, supersæt mellem triceps og biceps i kabel, afslutning på spinningcykel 5 min.

Søndag: kettlebellintro+kettlebell basis

= ret hårdt, det var et god program

Mandag: morgenspinning øvet, 2 timers balancetræning i TBK

Skal jeg ud og løbe senere i dag? - Måske..

Morgendagens træning = svømning

over og ud - may the force be with you.

Daniel Hestbech :superman:

Link to comment
Share on other sites

Mandagens aftentræning: løbetur

Fordelt på 30 minutters løb, 2 km tabata-roning på 7:22, 4 minutters tabata snatch med en 16 kgs kettlebell, 4 minutters tabata swings med en 20 kgs kettlebell og 20 minutters løb igen :bigsmile:

- det var rart.

Tirsdagens træning: svømning

Ja, denne tirsdag var der åbent i svømmehallen på UC-syd :4thumbup:

Fik svømmet i en 15-20 minutter og kom op på en 6-700 meter delt op i en masse roligt tempo og en 3-4 intervaller af 25 meter, hvor den fik max gas.

Det var rigtig rart at komme i gang, men det var sørme hårdt :tongue:

I dag har jeg ikke nogen planer umiddelbart - måske en tur på en spinningcykel, når jeg kommer hjem fra skole.

Over og ud

Daniel Hestbech :superman:

Link to comment
Share on other sites

Interessant log du har. Kan i sær godt lide dine kombinationer, men tror også du får lidt svært ved at nå det hele, hvis du vil træne dig op til en fornuftig IM. Men jeg forstår også du har svært ved at vælge fra, jeg kender det selv... det er lidt et dilemma.

Når du kører dine KB hold om søndagen, hvor meget er du selv med??

Har du løbet marathon?

Ellers god gas :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share