Decline vs. Incline


Rod
 Share

Recommended Posts

Sad lige og diskuterede i #mol.dk og der opstod følgende tvivlsspørgsmål.

Mig bekendt så er man stærkere i Decline bænkpres end man er i incline, men jeg mener at man får en større aktivering af brystmuskulaturen i incline (ifølge EMG målinger).

Mit spørgsmål er så: Hvis man får en større aktivering ved incline, hvorfor er man så ikke stærkere i den vinkel? Er det pga. den højere ROM eller det fordi incline i høj grad også afhænger af skuldrene, og kan man overhovedet overføre EMG målinger på den måde til en diskussion om styrke?

Hvordan hænger det hele lige sammen?

- Rod

Link to comment
Share on other sites

Rod - Jeg går ud fra, at du mener pectoralis major, når du siger "bryst", for ifølge de EMG målinger der er i Bompa (Serious Strength Training, 1998), aktiveres pectoralis major mest i decline press. Pectoralis Minor aktivers dog mest i incline press. Har du nogle andre EMG målinger?

Link to comment
Share on other sites

Har du nogle andre EMG målinger?

I Variations in the Bench Press henvises til en anden EMG-undersøgelse udført af en gut ved navn Barnett.

jeg mener at man får en større aktivering af brystmuskulaturen i incline (ifølge EMG målinger).

Tja, hertil siges det modsatte i den nævnte artikel:

One of the most common assumptions in the world of iron is that the decline bench is the best for developing the lower pecs. However, this familiar premise may be nothing more than another unfounded gym myth. According to the Barnett EMG study, the flat bench produced much more electrical energy in the lower pecs than did either the decline or incline positions.
Hvis Hr. Bompa siger én ting, og Hr. Barnett siger det modsatte, så er det altså ikke let for os almindelige mennesker at vide, hvad vi skal tro på. Bompa er vist mere kendt end Barnett, men derfor behøver han jo ikke nødvendigvis at have ret. På den anden side kan han jo godt have det. Hvad ved jeg? Men hvis to eksperter kommer frem til noget forskelligt på baggrund af to formodet seriøse undersøgelser, så udtrykker Rod det vel meget godt her:
men de EMG målinger dem kan man ikke bruge til en hat så eller hvad?
Link to comment
Share on other sites

Thomas B> Det var nu ikke nogle specielt videnskabelige overvejelser jeg undrede mig bare lige over det.

Mht til de EMG målinger, så er det bare noget jeg kan huske med en undersøgelse af diverse brystøvelser hvor Incline DB press blev målt til den bedste (den værste var Pec Dec).

Jeg spekulerede bare over om en større aktivering ikke ville give et større styrkeudbytte, men der er jo selvfølgelig andre ting at tage i betragtning.

- Rod

Link to comment
Share on other sites

Bel - Jeg synes heller ikke man skal ligge noget videre i disse EMG målinger (hverken Bompas eller Barnetts). Men Barnetts målinger virker ikke sønderligt seriøse, når de krydres med kommentarer som: ,,Det siger Jay Cutler også!!!". Derfor kan målingerne selvfølglige godt være udført korrekt, og så må vi jo bare konstatere, at de to herre er uenige :)

Link to comment
Share on other sites

Huh, er der overhovedet nogen, som træner decline? De er da de færeste træningscentre, som har en decline-bænk!

Er det ikke den samme del af pectoralis major man træner, når man laver dips med "bredt greb"??

Link to comment
Share on other sites

Nu hvor i diskuterer emnet ville jeg lige høre hvad forskellen egentligt er på decline og incline hypertrofi mæssigt?? Jeg har i min sidste HST kørt alm bænkpres og så incline (Hvis det da er nedadgående, kan aldrig hitte forskel) dumbell presses og overvejer nu at i min næste at køre decline og så bare med barbell som jeg self også gør i alm bænkpres... Men eftersom jeg p.t går efter mest muligt hypertrofi er jeg lidt i tvivl om hvad der vil virke bedst? Om jeg skal blive ved med incline DB press eller prøve at skifte? Jeg er ikke meget for at køre med præcist de samme øvelser i endnu en hst cycle.

Link to comment
Share on other sites

Jamen, handler det ikke bare om at incline bænkpres med henh. håndvægt og vægtstang rammer den øvre del af brystet og decline rammer den nedre del af brystmuskulaturen.

Da brystmuskulaturen er vifteformat kan en øvelse ikke siges at være bedst for det hele. Det kommer vel an på hvilken del man vil prioritere. Hvis man nu ikke kører HST (gisp) kan man jo lave en variation af begge for at ramme hele brystet.

Jeg tror det man skal tage med sig fra Tudor Bompas EMGforsøg er, at håndvægts- og vægtstangsøvelser virker bedst.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share