Med stor inspiration fra TJ´s artikler på Getbig!


The Tiger
 Share

Recommended Posts

Hej.

Det er ved at være lang tid siden, at jeg har stillet et spørgsmål, men her er så tilgengæld lige et af de store ;) , som jeg den sidste tid har funderet meget (alt for meget :confused2: ) over – håber derfor, at I vil give mig et godt svar på denne nye overvejelse. :bigsmile:

Tiden er vist snart ved at være inde til, at jeg starter min logbog igen :deal: . Planen var, at jeg ville til at træne noget fundament træning ala det TJ beskriver i hans artikel FUNDAMENT TRÆNING FOR BEGYNDERE på Getbig. Nu har jeg så også lige læst og fået ubeskrivelig meget stor inspiration gennem artiklene Var det bedre dengang for år tilbage? Og ikke mindst Hjemmetræning - Stor og stærk derhjemme? – som begge også er skrevet af den kære Thomas J. Disse artikler har sat en masse nye tanker i gang i mit hoved(folk siger jeg tænker for meget :teachingfinger: ), som lyder således:

Jeg har før trænet hjemme lidt. Jeg har derfor en bænk!(har dog ikke stativ til barbell-bænkpress), håndvægte, EZ-curlstang samt en masse vægte. Mit udstyr giver mig derfor mulig for at træne følgende: Med min EZ-curlstang: front squat(OL-style), dødløft(her har jeg tænkt på sumo, da den går mest i benene jf. TJ), Military presses, Behind The Neck Presses, Barbell curls, Barbell rows m. forskellige greb, Overhead barbell extensions, Lying Triceps Extension, og med dumbbell:Dumbell pullovers, dumbbell bænkpress, Dumbbell Concentration Curl, Preacher curls, flyes, Stiff-arm kickbacks, Laterals, dumbbell bent-over- row, Dumbbell Squat, Dumbell extensions, og Dumbell curls.

Derudover kan jeg også køre Dips, chinups og pullups, armbøjninger med en skive på ryggen(Både bredt + smalt greb for hhv. bryst+triceps), hvilket vel minder meget om hhv. barbell bænkpress og Clossgrip-barbell bænkpress rent hypertrofimæssigt. Ikke?

Der er sikkert flere øvelser end disse. Men her har jeg nævnt de basisøvelser, som jeg mener, at jeg kan træne, samt nogle hjælpe øvelser, som jeg også har tænkt på, at jeg ville kunne bruge senere i f.eks. HST!

Med insparation fra de før omtalte artikler af TJ, kunne jeg så i starten køre noget fundament træning ala det TJ beskriver i hans artikel, hvorefter jeg senere kunne tage noget ala det i artikel Var det bedre dengang for år tilbage? Når jeg så har fået en rimelig grundstyrke/masse kunne jeg ved hjælpe af HST, måske lave mig et godt HST-program til opbygning af mere hypertrofi. :)

Jeg rammer jo de fleste muskelgrupper, med disse øvelser, eller synes I jeg mangler noget, som jeg kun kan finde i et center? :bblush:

Mit mål med min vægttræning er at blive større, lidt stærkere og mere robust. Jeg har ingen planer om, at stille om til noget konkurrenve som Crawdaddy og Deluxe ;), derfor går jeg ikke så meget om i flotte markeringer(ved godt der har noget med fedt% at gøre), som kun kan ses i bar overkrop, men mere generelt større muskelmasse, som f.eks. bare skal kunne ses, når jeg har t-shirt på. Altså målet er: Et mere robust look - måske alle TJ :D Mit spørgsmål er vel egentlig så: Ville jeg med mit træningsudstyr og et godt program, kunne opnå det samme, som jeg ville i et motioncenter, hvis vi tager i betragtning at forskellen ikke, skal kunne ses i bar mave og spotligt, men blot iført f.eks. en t-shirt for at fremstå mere robust? (Når jeg nævner denne t-shirt er det fordi, at man igennem denne alligvel ikke, kan se om f.eks. mit indre bryst eller skulder er vokset en halv centimeter - det er jo mere, når man er i bar mave. Lyder nok lidt dumt, men det er for at illustrerer det lidt bedre :bblush: )

Det jeg selv ser som et problem her er, at jeg ikke har en rigtig inclinebænk. Når min bænk sættes i inclinestilling er den meget lodret, hvorfor den nok går mere i skulder end i øvre bryst. Læg kan jeg vel heller ikke køre optimale?, Mave kan jeg vel ikke køre med vægt - eller findes der en øvelse?, hyperextension kan jeg ikke uden sådan en bænk, men dødløft er vel nok + jeg kan lægge på maven på gulvet og løfte overkroppen. Jeg kan jo heller ikke køre leg-curls mv i maskiner, men er front-squat + sumodødløft nok? Et program som WSB vil jeg jo heller aldrig kunne køre, da jeg ikke har samme alternativer - men igen det er jo ikke en BB/model- krop, jeg har som mål!)

Hvorfor jeg helst vil træne hjemme(i hvert fald i en periode) skyldes økonomiske årsager, samt at det alligvel ikke er en perfekt BB/model krop, jeg træner efter, men mere at blive større/mere robust bygget! Derudover synes jeg ikke altid, at jeg af forskellige årsager for trænet igennem, når jeg træner i FitnessDK omringet af popfyre i deres Technogym maskiner mv. Det er en nemlig ikke helt mig i dette miljø, kan jeg mærke. :bblush: :bblush:

Endvidere har jeg en boksepude, hvor jeg også kan træne lidt ale, det som er i artiklen Bliv stærk som en stilladsarbejder! :unsure:

Nå, hvad mener I? Håber virklige at nogle vil kommentere dette, da jeg har gjort mig mange overvejelser , inden jeg skrev dette indlæg, og min online logbog savner min tilstedeværelse!

Jeg sætter derfor stor pris på jeres erfaring og dermed svar på dette.

:wave:

Link to comment
Share on other sites

Det er ved at være lang tid siden, at jeg har stillet et spørgsmål, men her er så tilgengæld lige et af de store  , som jeg den sidste tid har funderet meget (alt for meget  ) over – håber derfor, at I vil give mig et godt svar på denne nye overvejelse.  
Der er vist ikke så meget at fundere over, bare i gang. Det har du helt styr på, kan jeg se af dit indlæg.

Er det tiden, der gør det, for vi er efterhånden mange, der er inspireret af de artikler fra Getbig, og har samme træningsinteresse, som du beskriver ?

Jeg har også trænet meget hjemme, og gør det stadig ind imellem, det bliver nok mere til sommer.

Når det er godt vejr, bliver jeg ikke så meget på arbejde for at træne, men så kan jeg træne hjemme om aftenen.

Mit spørgsmål er vel egentlig så: Ville jeg med mit træningsudstyr og et godt program, kunne opnå det samme, som jeg ville i et motioncenter, hvis vi tager i betragtning at forskellen ikke, skal kunne ses i bar mave og spotligt, men blot iført f.eks. en t-shirt for at fremstå mere robust?

Yes, det skulle sagtens kunne opnås. Vægtene er ligeglade med i hvilket lokale de bor, de vil bare løftes.

En af fordelene ved et motionscenter er maskinerne, og dem behøver vi ikke at træne med for at få fremgang.

Jeg har kun en flad bænk og jeg mener heller ikke at incline er absolut nødvendig. Store håndvægte er rigtig gode til at træne masse med, både bryst og skulder så du har fat i det rigtige, mener jeg...

Henning :pumpin:

Link to comment
Share on other sites

Yes, det skulle sagtens kunne opnås. Vægtene er ligeglade med i hvilket lokale de bor, de vil bare løftes.

Det er så sandt som det er sagt!

Tiger --> Er der nogle øvelser du ville have lavet i et center, som du ikke kan lave derhjemme. Bortset fra bænkpres med stang?

Mvh,

Torben F

Link to comment
Share on other sites

Hvis du kan lave alle de øvelser du kan lave i et center, med den passende vægt, så er der ingen grund til at du ikke skulle kunne få fine resultater ud af det.

Hvis ikke motivationen eller adgangen til tungere vægte er en faktor der spiller ind, så er hjemme lige så godt som ude :)

Ps. Du skal nok lave konventionelt dødløft, istedet for sumo, hvis du gerne vil have den til at ramme benene noget mere.

Link to comment
Share on other sites

Du kan sagtens blive stor og stærk med de midler du har, sålænge du har skiver nok til at overholde det progressive overload princip. Det er ikke noget du behøver at bekymre dig om overhovedet. Jeg startede selv med at træne derhjemme, og havde heller ikke voldsomt meget udstyr. Det gode ved at træne derhjemme, er at man lærer at sætte pris på de grundlæggende øvelser. Jeg vil foreslå dig noget lignende nedenstående:

Mandag

Front squats 4-5 sæt x 5-6 reps

Konventionel dødløft 4-5 sæt x 5-6 reps

Military presses 4-5 sæt x 5-6 reps

Dumbell bænkpres 4-5 sæt x 5-6 reps

Dips 3 sæt x max reps

Chins 3 sæt x max reps

Onsdag

Front squats 4-5 sæt x 5-6 reps

Sumo-dødløft 4-5 sæt x 5-6 reps

Dumbell skulderpres 4-5 sæt x 5-6 reps

Pushups med skive på ryggen 4-5 sæt x 5-6 reps

Dips 3 sæt x max reps

Chins 3 sæt x max reps

Fredag

Front squats 4-5 sæt x 5-6 reps

Konventionel dødløft 4-5 sæt x 5-6 reps

Military presses 4-5 sæt x 5-6 reps

Dumbell bænkpres 4-5 sæt x 5-6 reps

Dips 3 sæt x max reps

Chins 3 sæt x max reps

På dette program kan du sagtens blive større og stærkere. Smid lidt mave oveni når du har lyst.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hejsa og mange tak for de gode svar! ;)

Må jo hellere følge lidt med i din logbog Henning, nu vi har lidt samme interesser/mål med træningen :)

Topper:

Tiger --> Er der nogle øvelser du ville have lavet i et center, som du ikke kan lave derhjemme. Bortset fra bænkpres med stang?
Det er jo altid nogle. F.eks. alle de forskellige benmaskiner, hvis man en dag ville prøve WSB-systemet, hvor man skal træne så mange forskellige øvelser hele tiden, der ville centert nok blive en nødvendighed. Men så må jeg jo variere lidt i centeret og hjemme ;) ! Jeg kan jo heller ikke træne backsquat, da jeg ikke kan få en så tung stang over på ryggen! Men jo, jeg kan jo træne det meste hjemme! Håber så bare at frontsquat ville give mig nogle store benmuskler - den skulle jo også gå mere i lårene end backsquat, så håber derfor at få nogle kæmpe lår nu :D

Crawdaddy: ;)

Ps. Du skal nok lave konventionelt dødløft, istedet for sumo, hvis du gerne vil have den til at ramme benene noget mere.

Dette kan jeg ikke helt forstå, Thomas J skriver dette i hans artikel om hjemmetræning vedr dødløft vs sumodødløft:

Sumo dødløft er god at inkludere, når man kun har en vægtstang, da det er svært at få tunge vægte om på ryggen til squat. Sumo dødløft aktivere lårmuskulaturen lidt mere end almindelige dødløft, og man kan derfor kompensere for manglen på tung squat på den måde. Man får derfor træner lårmuskulaturen, baglåret, gluteus muskulaturen, stort set hele ryggen med undtagelse af lattissimus dorsi som ikke er særligt aktiv i dødløft, underarmene og maven.
Her synes at TJ siger, at sumo lige netop går mere i benene end alm.dødløft :unsure:

Thomas J: Tak for programmet - det ser sku rigtigt godt ud. Jeg inkluderer dog lige en lille rygøvelse mere i programmet. Rows er jo altid en god ting! B)

Det er ikke noget du behøver at bekymre dig om overhovedet. Jeg startede selv med at træne derhjemme, og havde heller ikke voldsomt meget udstyr. Det gode ved at træne derhjemme, er at man lærer at sætte pris på de grundlæggende øvelser.

Bekymringen er hermed stoppet, og jeg vil nu lære at sætte pris på basisøvelserne. Og oven i købet går jeg i dine fodspor ved, at starte et godt program op hjemme.

Mvh. The soon coming biggest viking around.! :lol:

Tiger

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share