Hvilke kosttilskud og hvorfor?!


-Elvirus-
 Share

Recommended Posts

Hvis man vejer 80 kg skal man have som minimum 2700 kcal. (ikke nok hvis jeg skal sige min personlig mening) Med en kcal. fordeling på 60-30-10 vil det give 200 gram protein pr. dag. Alt det du så vælger i pulver, skal jo så ikke indkøbes i alm. mad! Hvis du skulle have 200 gram i kylling, kalkun eller i tun, så vil det jo blive ca. 1 kg om dagen, hvilket jo også koster, så alt i alt vil jeg sige, at det ikke er så dyrt endda, med protein som tilskud i pulver!!! :bigsmile::tongue:

Link to comment
Share on other sites

Hessel

Jeg har ikke brugt specielt meget tid på at tjekke referencer omkring emnet. Pålidelige personer har udtalt samme standpunkt (hvem sagde myte), men hvis du har tid og lyst kunne det da være kanon om du gad - personligt så ligger den meget lavt på min prioriteringsliste.

Link to comment
Share on other sites

CILIUS:

Hvis en betÿdelig del af whey´en virkelig blev anvendt som energi - i forhold til kassein - ville dette uden tvivl vise sig, når man måler de forskelige proteintypers BV-værdi og chemical score!

Så da også lige endnu en udersøgelse, der tilsiger, at nettoresultatet af whey er mere interessant for vægttosser som os:

Volume 34 - Number 5 - May 2002

Supplement to

Medicine and Science in Sports and Exercise®

Official Journal of the American College of Sports Medicine

Abstract #1688

THE EFFECT OF WHEY ISOLATE AND RESISTANCE TRAINING ON STRENGTH, BODY COMPOSITION AND PLASMA GLUTAMINE

P.J. Cribb, A.D. Williams, A. Hayes, M.F. Carey

Center for Rehabilitation in Exercise and Sport Science, Victoria University of Technology, Australia

It is well-established that athletes undertaking intense resistance training programs require higher dietary protein intakes. However very few studies have addressed what type of protein is optimal to enhance effects from weight training exercise. Whey isolate and casein are two protein supplements commonly used by bodybuilders and other strength athletes.

PURPOSE:

This study examined the effects of these two supplements on strength, body composition and plasma glutamine levels during a 10-week intense resistance training program.

METHODS:

In a randomized, double-blind protocol thirteen resistance-trained males (mean ± SD age:25.5 ± 6.68yr; height:179.67 ± 7.94cm; weight:83.97 ± 4.98kg.) supplemented their normal diet with either a 100% whey isolate or casein protein supplement (1.5gms/kg body wt/day) for 12 weeks. To ensure normal eating patterns were maintained, written three-day food recordings were completed by the bodybuilders throughout the study. Compliance to the supplement intake and nutrition recordings was 100%. Strength was assessed by 1-RM in the barbell bench press, squat and lat-pull down. Body composition was assed by DEXA QDR 4500. Plasma glutamine levels were determined by the enzymatic method with spectroscopic detection. All assessments occurred in the week before (week 1) and the week after training (week 12).

RESULTS:

The whey isolate group achieved a significantly greater gain (P < 0.01) in lean mass than the casein group (4.99 ± 0.25 vs. 0.81 ± 0.43 kg for whey and casein groups, respectively). While both groups significantly increased (P < 0.05) strength in the three exercises assessed, the whey isolate group made greater strength increases (P < 0.05) in all three exercises compared to the group supplementing with casein. The whey isolate group also showed a significantly greater (P < 0.05) change in fat mass (-1.46 ± 0.52) than the casein group (+0.19 ± 0.27 kg). Plasma glutamine levels, pre- and post-training, did not change in either group.

CONCLUSION:

The major finding of this study was that a 100% whey isolate protein supplement was more effective at increasing muscle mass and strength and decreasing fat mass than a casein protein supplement in resistance trained athletes. Both types of protein appear to prevent a decline in plasma glutamine levels that have previously been reported with intense exercise training.

SOME DOG:

Jeg antager at de 10% er fedt?

Udover at man IKKE bør bestemme sin fordeling af makronutrienter ud fra en eller anden magisk formel, så er 10% = 30g fedt dagligt givetvist for lidt!

60g eller måske 90g, hvis man fastholder energiniveauet,- og fedtkvaliteten er iorden, er mere passende!

SAS:

"JS's indlæg bærer tit præg af at være skevet i en eller anden form for testosteron rus så behøver jeg vist ikke at sige mere..."

Ha, ha, - den må du uddybe nærmere!

PS:

30g soyaprotein dagligt er en udmærket ide!

Vandekstraheret soya isolat, som f.eks. Duponts "SUPRO"-soya, er fremragende, - og indeholder bl. a. de vigtige isoflavoner daidzein og genistein.

Nogle undersøgelser viser også, at soyaprotein hjælper med til at forhindre en evt. nedregulering af stofskiftet med tilhørende hormoner ved situatiuoner med negativt energiindtag, - cutting, etc.

Link to comment
Share on other sites

Hvis en betÿdelig del af whey´en virkelig blev anvendt som energi - i forhold til kassein - ville dette uden tvivl vise sig, når man måler de forskelige proteintypers BV-værdi og chemical score!

Når den biologiske værdi på diverse proteinpulvere bliver målt, så er det som oftest i fastende rotter det bliver givet til for at måle nitrogenbalancen efterfølgende. BV siger reelt ikke meget andet, end at nogen proteinprodukter bliver optaget bedre end andre... anominosyre behovet den aktive vægttræner har kontra den den almindelige person vil også have en effekt på nitrogenbalancen. De er nødvendigvis ikke ens for en stillesiddende person, en aerobisk aktiv person og en anaerobisk person..

Min pointe er, at der er virkelig mange forhold som spiller ind - nogen kan lide moderen, mens andre tager datteren... begge tilfredsstiller fysiologisk samme behov.

Link to comment
Share on other sites

CILIUS:

Det kan godt være, at "moderen" tilfredsstiller dit ""fysiologiske behov ligeså godt som datteren, men sådan er vi jo netop som konstateret så forskellige, - spørger du mig napper jeg datteren! :D

PS: Selvom jeg IKKE finder du umiddelbart kan overføre din argumentation på min principielle indvending vedr. den postulerede større anvendte andel af whey´en til energi, så er jeg da enig i, at ordentligt sammensatte forsøg på mennesker er det mest interessante!

Derfor gravede jeg lige det vedhæftede studie frem, men som du ved findes der mange andre!

Udover at en meget betydelig del af verdens voksenbefolkning er mere eller mindre laktoseintolerante, - omend vi nordboere er sluppet heldigt på lige netop dette felt-, så mener jeg godt man på det foreliggende grundlag kan konkludere, at hvis der går langt tid mellem påfyldningerne, så er kassein nok bedre end whey, hvorimod whey nok er bedre, hvis man regelmæssigt og med relativt få timers mellemrum supplerer med et godt whey produkt!

Jeg har igennem mange år anvendt kasseinbaserede produkter, men som en helt personlig observation synes jeg whey er langt mere mave-venlig, - og også promoverer noget bedre resultater mht. kropskomposition.

Edited by JØRGEN STORM
Link to comment
Share on other sites

Jeg antager at de 10% er fedt?

Udover at man IKKE bør bestemme sin fordeling af makronutrienter ud fra en eller anden magisk formel, så er 10% = 30g fedt dagligt givetvist for lidt!

60g eller måske 90g, hvis man fastholder energiniveauet,- og fedtkvaliteten er iorden, er mere passende!

JS-->> Jeg vil give dig ganske ret i dette, så måske fordelingen skulle være 55-30-15!

Men som jeg også skriver er jeg selv jo af en lidt anden opfattelse omkring fordelingen og antallet at proteiner! :D :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share