Hvilke kosttilskud og hvorfor?!


-Elvirus-
 Share

Recommended Posts

Det kan også være en jungle at komme igennem...

I faldede rækkerfølge vil jeg holde på:

1. Proteinpulver (sparer oceaner af tid i køkkenet)

2. Creatin pulver (effekten fra det er afsindig veldokumenteret, og der har ingen langtidseffekterne været gennem 5 år)

3. EFA's (meget få af os spiser nok omega-3 fedtsyrer)

4. Multivitamin

I tilfælde alderen er begyndt at trykke, eller der er problemer med sener og led, så kan brugen af glucosamin eller ipriflavone være berettiget. Men til en frisk ung mand, vil jeg mene det er spild af penge. Der er ligeledes en masse eksotiske produkter derude, der lover guld og afsindig hypertrofi - men ofte virker det kun for producenten (hvem sagde bias i undersøgelserne).

Du vil nok gerne undgå soya protein grundet den østrogene sideeffekt. Om du efterfølgende vælger whey eller cassein er der ikke den store forskel på (mistænker alligevel optagelseshastigheden i whey for at være for stor, hvorved en uhensigtsmæssig andel af kalorierne bliver brugt som energi i stedet for byggesten).

Antioxidanter som C-vitamin har måske en nedsættende virkning på hypertrofi responset, og personligt vil jeg hellere være "safe than sorry", så jeg er holdt op med at spise seperat tilskud af C-vitamin (spiser en del frugt og grønt i forvejen).

Link to comment
Share on other sites

I tilfælde alderen er begyndt at trykke, eller der er problemer med sener og led, så kan brugen af glucosamin eller ipriflavone være berettiget. Men til en frisk ung mand, vil jeg mene det er spild af penge.

Jeg ser nu ingen grund til at vente til at problemet allerede opstår. Det er bedre at forebygge, så hvorfor undvære Glucosamine, etc.?

Link to comment
Share on other sites

Hejsa kosteksperter ;)

Kan det lade sig gøre, at få alt sin protein udelukkende igennem sin kost eller er det for svært at spise så meget? Hvis jeg f.eks. skulle have lidt over 200 gram om dagen(vejer over 110), kunne jeg jo købe mig fattigt i proteintilskud som supplement.

Er her nogle der har gjorte sig nogle erfaringer-gode som dårlige- med at få det hele igennem kosten?

Mvh Tiger :eatchicken:

Link to comment
Share on other sites

Nu hedder det jo et kostTILSKUD! - du skal jo ikke ha alle 200 g gennem proteinpulver!

Det kan godt lade sig gøre at få nok protein gennem kosten.

Det er dog ikke altid lige let at hive en dåse tun op af baglommen, og derfor kan en shake være en go, hurtig og nem løsning!

Link to comment
Share on other sites

hey tiger :D

Kan det lade sig gøre, at få alt sin protein udelukkende igennem sin kost eller er det for svært at spise så meget? Hvis jeg f.eks. skulle have lidt over 200 gram om dagen(vejer over 110), kunne jeg jo købe mig fattigt i proteintilskud som supplement.

du skal sætte det i mål i forhold til hvor hårdt du træner!! hovedreglen er ca 2-2,5 g protein per kg kropsvægt hvis du træner maksimalt. du kan jo som alternativ prøve at poste din kostplan og træningsprogram.

Link to comment
Share on other sites

Så groft kan du ikke helt stille det op, bortset fra at i forbindelse med vægttab, hvor jeg til hver en tid vil vælge cassein (1).

Hvis du vil gaine vægt, så er det mere et spørgsmål om kalorieoverskud.. men der kan stadig godt være en idé i at bruge cassein i stedet (eller en produkt bestående delvist af cassein). Det er min egen udledning, og jeg har endnu ikke brugt tid på at finde undersøgelser der støtter mig i synspunktet...

1. Effect of a hypocaloric diet, increased protein intake and resistance training on lean mass gains and fat mass loss in overweight police officers.

Link to comment
Share on other sites

Ok! Jeg skal så bare sørge for at få et enormt kalorieoverskud, da jeg træner 5-6 gange ugentligt.

Overskud på 1000+ kcal om dagen, har en tendens til at sænke din testosteronproduktion... (bare en fodnote - der er meget ringe sandsynlighed for du kommer så langt op i kcal)

Link to comment
Share on other sites

CILIUS:

Dine indlæg indeholder især to holdninger, som jeg finder interessante!

"mistænker alligevel optagelseshastigheden i whey for at være for stor, hvorved en uhensigtsmæssig andel af kalorierne bliver brugt som energi i stedet for byggesten)."

Jeg har IKKE været i stand til at finde nogen som helst dokumentation for at dette skulle være tilfældet.

Og hvis det af en eller anden hidtil ukendt grund skulle være korrekt, så ville det (med sikkerhed?) da vise sig, når man laver sammenlignende målinger på nitrogenbalance i forhold til proteintype/proteinmængde, - og det gør det som bekendt IKKE!

"Overskud på 1000+ kcal om dagen, har en tendens til at sænke din testosteronproduktion"

Kan du IKKE lige give mig et par henvisninger, der uddyber dette?

Udover at jeg mener, at INGEN raske mennesker bør indtage så store energimængder udover deres ligevægtsindtag, så har jeg heller IKKE kunnet finde noget, der bakker dit synspunkt op på dette område!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har IKKE været i stand til at finde nogen som helst dokumentation for at dette skulle være tilfældet.

Og hvis det af en eller anden hidtil ukendt grund skulle være korrekt, så ville det (med sikkerhed?) da vise sig, når man laver sammenlignende målinger på nitrogenbalance i forhold til proteintype/proteinmængde, - og det gør det som bekendt IKKE!

Jeg har endnu ikke fundet nogen som har analyseret det implicit i forbindelse med kalorieoverskud. Den som jeg har referet tidligere, er lavet på overvægtige politibetjente og har næppe den helt store overførselsgrad. Hvad den dog siger, så oplevede gruppen der modtog cassein i stedet for whey det samme vægttab, men bevaringen af den fedtfrie masse var størst i den gruppe som fik cassein.

Der er ligeledes lavet undersøgelser på effekten af whey, cassein, anominosyrer og gentagen whey doseringer (1), men den fortæller mere om leucin niveauet 7 timer efter indtag - hvilket i vores forbindelse ikke bliver så relevant. Men analyseres effekten af cassein kontra whey på proteindegrationen, vinder cassein klart ved at hæmme den med op til 34%, mens protein synthesen efter indtag af whey steg med 68% for whey og kun 31% for cassein (2). Men hvis vi samtidig sammenholder det med, at kroppen ikke er i stand til at lagre aminosyrer til dårligere tider, så vil et indtag over behovet betyde en øget oxidering af proteinerne, hvilket efter min mening er ensbetydende med et spild af dejlige proteiner.

Whey protein peaker efter omtrent en time, og falder kraftigt derefter, mens optagelseshastigheden for cassein er langsommere og mere stabil (1,2). Dvs. går der mere end 3-4 timer til næste proteinindtag, vil du få mere "bang for the buck" ved brugen af cassein.

Men som sagt, så er det en ide og tanke, jeg har gået og tænkt lidt over på det sidste... kunne være spændende med lidt input.

1. The digestion rate of protein is an independent regulating factor of postprandial protein retention

2. Slow and fast dietary proteins differently modulate postprandial protein accretion.

Jeg prøver at grave den med kalorieoverskuddet frem senere, men så vidt jeg husker så var det nævnt i en artikel fra thinkmuscle med tilhørende reference - hav tålmodighed og jeg graver den frem til dig :)

Link to comment
Share on other sites

Overskud på 1000+ kcal om dagen, har en tendens til at sænke din testosteronproduktion... (bare en fodnote - der er meget ringe sandsynlighed for du kommer så langt op i kcal)
Ja så langt vil jeg nok aldrig nå op (det ville indebære at jeg indtog omkring 3000 kcal om dagen ), men tak for advarslen da alligevel!!

Er det kun mig, som er en grovæder eller har jeg misforstået noget?

Et overskud på 1000+ kcal - hvorfor er det vildt usandsynligt? Hvis jeg bare åd igennem og spiste hvad der passede mig ville jeg da let kommer 1000+ kcal oven i mit daglige indtag?

Omkring 3000 kcal om dagen = langt op?? Det svarer til mit ligevægtsindtag hvis ik det er højere - er det meget???

Link to comment
Share on other sites

Der er ligeledes lavet undersøgelser på effekten af whey, cassein, anominosyrer og gentagen whey doseringer (1), men den fortæller mere om leucin niveauet 7 timer efter indtag - hvilket i vores forbindelse ikke bliver så relevant. Men analyseres effekten af cassein kontra whey på proteindegrationen, vinder cassein klart ved at hæmme den med op til 34%, mens protein synthesen efter indtag af whey steg med 68% for whey og kun 31% for cassein (2). Men hvis vi samtidig sammenholder det med, at kroppen ikke er i stand til at lagre aminosyrer til dårligere tider, så vil et indtag over behovet betyde en øget oxidering af proteinerne, hvilket efter min mening er ensbetydende med et spild af dejlige proteiner.

Ja den undersøgelse har været oppe at vende før. Forsøgspersonerne fik kun 1 måltid og man ventede derefter 5 timer før de fik noget igen. I den tid viste kassein sig "underligt" nok at være bedre :retard: ?

Men som vi også var inde på dengang, så er situationer, hvor man venter 5 timer på at spise igen, ret sjældne eller rettere noneksistente indenfor en optimal kostplan.

Så hvis man har tænkt sig at spise 2-3 gange på en dag, så er kassein nok et bedre valg end valle. Hvis man har tænkt sig at spise ca hver 2-3 time er valle klart bedre, især efter træning, da det er hurtigere ude i blodbanen og har en bedre aminosyre profil.

Undersøgelsen er et godt eksempel på at man skal tage undersøgelser med et stort gran salt B)

Link to comment
Share on other sites

Et overskud på 1000+ kcal - hvorfor er det vildt usandsynligt? Hvis jeg bare åd igennem og spiste hvad der passede mig ville jeg da let kommer 1000+ kcal oven i mit daglige indtag?
Det vil for mit eget vedkommende betyde et indtag lige over 5000 kcal om dagen... det er mange!
Men som vi også var inde på dengang, så er situationer, hvor man venter 5 timer på at spise igen, ret sjældne eller rettere noneksistente indenfor en optimal kostplan.

He he Craw, tænkte godt du ville rotere engang foran computeren og klappe i dine små frydefulde hænder :) Som jeg selv ligger ud med, så er det en mistanke jeg har haft, ikke en "full proven" teori. Mit mål er i forbindelse med muskelvækst, konstant at have aminosyrer til rådighed i kroppen, og indtager du et måltid hver 3-4 time (hvilket ikke er usandsynligt for majoriteten af trænende individer), så vil cassein give en mere stabil tilførsel..

Det nærmer sig flueknepperi, og såfremt hovedparten af dit kalorie og proteinindtag er via alm. kost, så er effekten af det ene kontra det andet proteintilskud minimal.

Link to comment
Share on other sites

Det vil for mit eget vedkommende betyde et indtag lige over 5000 kcal om dagen... det er mange

Hmmm... 500g flødeis så har du da over 1000 kcal :) Det kunne jeg da sagtens klemme ned - hvis jeg måtte ;)

Link to comment
Share on other sites

He he Craw, tænkte godt du ville rotere engang foran computeren og klappe i dine små frydefulde hænder

Jeps bortset fra at mine hænder ikke er små B) Jo tættere ens måltider ligger på hinanden, desto mere ligegyldigt bliver det, hvilken slags protein man indtager.

Jeg vil dog stadig holde på Valle efter træning, da det er hurtigere ude i blodbanen, og så noget rigtigt mad 1 time efter.

Link to comment
Share on other sites

Nu hedder det jo et kostTILSKUD! - du skal jo ikke ha alle 200 g gennem proteinpulver!
Det var jeg nu godt klar over ;) Men det løber alligevel op, synes jeg.

Se bare her! Vedrørende kosttilskudsprodukter så faldt jeg lige over denne liste på http://www.bodybuilding.com over de 50 meste solgte produkter:

MuscleTech Hydroxycut (3) - More Info

Hydroxycut is by far our top selling product of the year! It outsold number two by more than 1000 bottles. This is product that works for fast fat loss AND they advertise is like crazy. With a combination like that, you can't lose! This year Hydroxycut made a few changes to help it outsell Xenadrine. They changed the capsule size so that you don't have to take as many capsules per day... a complaint that they used to have. Can Hydroxycut do it again in 2003? By switching to an ephedra-free version in the coming months, the future is not easily told.

Cytodyne Xenadrine RFA-1 (6) - More Info

Xenadrine RFA-1 used to be the number one seller and has been a huge seller for many years. This past year Cytodyne released a non-ephedra version called Xenadrine EFX and started advertising for it rather than the ephedra version. The new EFX version stole some of the sales from the RFA-1 over this year. If you are looking to burn fat fast, you can't go wrong with Xenadrine.

Bodybuilding.com Shaker Bottle, 26 oz. (4) - More Info

First of all, these things are TOUGH to keep in stock! It seems like we are always on the verge of running out and our next shipment is always "delayed" for some reason. Was it worth all the trouble? Heck yeah! This year we switched to a high quality, screw-on top version but didn't raise the sale price a penny. At $1.95, you would be crazy not to get one. They are very helpful for taking your protein shakes on the road!

ErgoPharm 1-AD (5) - More Info

A few years ago, Androstenedione was the top seller... then companies and customers WOKE UP! 1-AD works MUCH better for fast muscle and strength gains. When people took regular Andro, they weren't sure if it was working for them. When people took 1-AD, they couldn't believe how awesome it was! Their strength went up quicker than ever before and their muscles grew like they were on some sort of illegal steroid. Seriously. If you are looking for the next level in muscle building, give 1-AD a try.

Syntrax Guggulbolic (1) - More Info

Guggul-what? That is what most people say when we tell them to give it a try if they are looking to lose their unwanted fat. This is a different type of fat loss product than the typical fat burner. It works more with the thyroid rather than raising your metabolism. You can take it with a fat burner like Hydroxycut or Xenadrine to increase your results. Even without much advertising, this product just won't stop selling!

Prolab N-Large II (7) - More Info

This is our top selling protein product! It's hard for some people to believe, but a lot of people WANT more calories than they can get just by eating food. They also want to get QUALITY calories... not just sugar and fat. That's where Prolab N-Large comes in. It has a whopping 52 grams of great quality protein per serving, it is low in sugar and fat, and has 620 calories per serving. (With skim milk it goes up to 790 calories!) Oh yeah, it tastes like a real chocolate shake too. So if you are skinny and tired of bullies kicking sand in your face, get N-Large and kick some sand of your own.

NutraSport Cutting Gel (21) - More Info

A new product for 2002! Cutting Gel is a topical product that you rub on your skin. You rub it on the places that you want to actually lose the fat from first. Got too much fat around the thighs? Rub it in there. Got too much fat on your waist? Rub it in there! You still have to workout, but this helps your body to target those areas rather than others. Skeptical? Well, they offer a 100% money back guarantee if it doesn't work for you. You would be surprised at how few returns we actually do get.

EAS BetaLean HP (30) - More Info

EAS BetaLean HP has helped hundreds of thousands of people to lose fat in record time. That is all about to end since EAS is discontinuing it because they are coming out with a new fat burner in the next few months. Stock up now if you love BetaLean like I do! With added ingredients to help it work better than it's rivals, BetaLean HP will be missed. A moment of silence please... ... ...

Higher Power Creatine Monohydrate (11) - More Info

Everybody knows how well creatine works for faster size and strength gains. Science has also shown how safe it is. So now that you have decided to take creatine, which one should you pick? Most people have agreed that they want a quality brand with a low price. The Higher Power Creatine has whipped it's competition and is the number one seller for the 2nd year in a row!

AST Dymetadrine Xtreme (10) - More Info

Dymetadrine is a great, high potency fat burner that is not only good for burning fat, but it is also known for giving you INSANE pre-workout energy. Even if you are looking to just build muscle, this would be a great product for you. Take a few caps before a workout and BAM, you are fired and ready to break your lifting records! At $18.99 for 100 capsules, you can see why it is in the top 10.

The Rest Of The List, All Fighting For The Top

ANSI Hydroxadrine, 160 capsules (2) - More Info

Higher Power Trenabol-X, 30 servings transdermal (19) - More Info

Syntrax Syntrabol, 90 capsules (16) - More Info

Cytodyne Xenadrine EFX, 120 capsules (13) - More Info

Higher Power 4-Androstenediol, 300mg/60 caps (28) - More Info

Cytodyne Z-Mass-PM, 120 capsules (31) - More Info

Optimum 100% Whey Protein, Chocolate, 5 lbs. (12) - More Info

Biotest Tribex-500, 90 capsules (29) - More Info

AST Multi Pro 32X, 100 caplets (9) - More Info

Personal Power Mixer (32) - More Info

MRI NO2, 180 Caplets (8) - More Info

Pro Tan Instant Competition Color, 8 fl. oz. (Not Listed) - More Info

Prolab Glutamine Powder, 300g + 100g FREE! (38) - More Info

AST 4-DIOL 250, 250mg/60 caps (27) - More Info

EAS SimplyProtein, Chocolate, 5lbs. (Not Listed) - More Info

AccuFitness FatTrack II Digital Body Fat Caliper (48) - More Info

Twinlab ZMA Fuel, 90 capsules (24) - More Info

Universal Animal Pak, 44 Paks (25) - More Info

Universal Animal Stak, 21 packs (20) - More Info

HDT 1-AD, 60 Capsules (17) - More Info

HDT 5 Plus 1 Whey Protein, 6lbs, Chocolate (43) - More Info

ANSI Creatine Monohydrate, 1000g (33) - More Info

ASN Canthaxanthin, 80 capsules (Not Listed) - More Info

Universal Uni-Liver, 500 tablets (15) - More Info

Avant Labs LipoDerm-Y, 8 oz. (Not Listed) - More Info

NutraSport ECA STACK, 120 Capsules (47) - More Info

Higher Power ZMA Nighttime, 90 capsules (Not Listed) - More Info

Absolute CBlock Carb Blocker, 90 tablets (26) - More Info

Higher Power Ephedra, 100 capsules (50) - More Info

ASN EPH 1000, 120 capsules (Not Listed) - More Info

Cytodyne Methoxy-Pro, Chocolate, 2lbs. (Not Listed) - More Info

Higher Power Androstenedione, 60 capsules (Not Listed) - More Info

EAS Simply Creatine, 500 grams (Not Listed) - More Info

ASN Humagro, 6 week supply (Not Listed) - More Info

RD Millenium Hooker II Lifting Straps (Not Listed) - More Info

Sopharma Tribestan, 60 tablets (37) - More Info

Higher Power Megabol-X, 90 capsules (36) - More Info

Barmon Stretchmark Cream, 4 oz. (Not Listed) - More Info

Twinlab Ripped Fuel Extreme, 200 Capsules (Not Listed) - More Info

EAS Myoplex Lite Bars, Box of 12, Peanut Caramel (Not Listed) - More Info

:rolleyes::rolleyes::rolleyes:

Husk nu - det er en sund hobby, vi har os, så de penge du/I bruger er jo en form for investering/forsikring/pension ;) :rolleyes:

Så er det frem med pengepungen! :lol:

Tiger

Edited by The Tiger
Link to comment
Share on other sites

CILIUS:

"mistænker alligevel optagelseshastigheden i whey for at være for stor, hvorved en uhensigtsmæssig andel af kalorierne bliver brugt som energi i stedet for byggesten)."

Det var den der med den uhensigtsmæssige store del af kalorierne, der angiveligt skulle blive anvendt som energi jeg var interesseret i!

(Vedr. det forhold du i dit svar beskæftigede dig med, så findes der som bekendt forsøg der viser stort set det modsatte, - alt afhængig af forsøgprotokol m.m.)

Link to comment
Share on other sites

Citat fra den første undersøgelse:

The fast meals (whey) induced a strong, rapid, and transient increase of aminoacidemia, leucine flux, and oxidation. After slow meals (cassein), these parameters increased moderately but durably.

Efter indtagelse af whey var der en kraftig og hurtig forbigående overflod af aminosyrer, afgivelsen af leucine samt oxideringen af proteinerne..

Link to comment
Share on other sites

Cillius ->>

Du vil nok gerne undgå soya protein grundet den østrogene sideeffekt

Har du nogle referencer til dette? Jeg troede helt bestemt det var en udødelig myte. Eksempelvis kan jo nævnes JS som indtager soya hver dag sammen med sin whey. (så vidt jeg ved)

Link to comment
Share on other sites

Eksempelvis kan jo nævnes JS som indtager soya hver dag sammen med sin whey. (så vidt jeg ved)

JS's indlæg bærer tit præg af at være skevet i en eller anden form for testosteron rus så behøver jeg vist ikke at sige mere...

Mit daglig indtag af Soya har ikke haft negativ indvirkning på Testosteron prod. (udsvinget kan ikke aflæses af blodprøver v. det 5 årlige helbredscheck)

Iøvrigt har Soya veldokumenteret effekt overfor bl.a Kræft... hvilket vigtigt at fremhæve...i denne tid hvor BB proteinrige pulver diæter nærmest er støvsuget for makro-nutrienter og fytokemikalier.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share