Skal fitnesscentre overholde nogle regler?


cogitans
 Share

Recommended Posts

Hej folkens.

Jeg har længe overvejet, om et fitnesscenter/motionscenter faktisk skal overholde nogle love eller foreskrifter. Jeg har søgt lidt online, men har ikke kunnet finde noget.

Da et center vel er privatejet, så kan ejeren vel selv fastsætte reglerne i det aktuelle center - eller findes der nogle lovmæssige krav til et center?

Jeg tænker specifikt på f.eks.: hvordan personer må opføre sig på stedet, hvordan maskiner må benyttes, hvilke maskiner centret minimum skal have eller om der er sat en maksimum-temperatur for lokalerne, når motionisterne arbejder på højtryk, og sveden løber i stride strømme?

Jeg håber, at nogle personer herinde i dette forum har lidt viden omkring dette. Og at der findes dokumentation online for det evt. påståede.

På forhånd mange tak!

Cogitans

Link to comment
Share on other sites

Kune forestille mig, at maskiner og andet udstyr skal være sikret, så det ikke går, som det desværre gik fornylig, da et kabeltårn væltede og dræbte en pige. Men det hører vel under arbejdsmiljø, som salt siger.

Ellers er der nok rimeligt frit slag mht. udstyr. Brand-reglementer skal overholdes, og sælges der fødevarer/kosttilskud, skal der smiley-tapport til.

Edited by Oksen fra Århus N
Link to comment
Share on other sites

Tak for svar.

Arbejdsmiljøloven er for de ansatte. Så langt, så godt.

Men jeg er interesseret i regler, der sikrer forholdene for kunderne. Findes der sådanne regler specifikt for kunderne - f.eks. for arbejds-temperatur i lokalerne? Altså regler der sikrer et minimum serviceniveau for kunderne?

Edited by cogitans
Link to comment
Share on other sites

Tak for svar.

Arbejdsmiljøloven er for de ansatte. Så langt, så godt.

Men jeg er interesseret i regler, der sikrer forholdene for kunderne. Findes der sådanne regler specifikt for kunderne - f.eks. for arbejds-temperatur i lokalerne? Altså regler der sikrer et minimum serviceniveau for kunderne?

Det findes ikke. De almindelig love som skal efterleves finder du her.

Link to comment
Share on other sites

Tak for svar.

Arbejdsmiljøloven er for de ansatte. Så langt, så godt.

Men jeg er interesseret i regler, der sikrer forholdene for kunderne. Findes der sådanne regler specifikt for kunderne - f.eks. for arbejds-temperatur i lokalerne? Altså regler der sikrer et minimum serviceniveau for kunderne?

Du føler dig dårligt behandlet i dit center og vil gerne lige smide lov-kortet, når du kommer og brokker dig?

Jeg synes du skal henvende dig i dit center og snakke med dem om det, du evt. er mindre tilfreds med.

Selvfølgelig er der ikke lovgivning om et temperaturer... Det bliver jo heller ikke ulovligt at afholde marathon fordi det er +25 og solskin...

Mht. diverse andre retningslinjer, så forpligter centre, der er medlem DFHO, til at leve op til de standarder og samarbejdsaftaler DFHO har vedtaget/indgået.

Se DFHO.dk

Edited by Dr. Durden
Link to comment
Share on other sites

Njaeh, jeg forudser blot, at der vil opstå problemer hen ad vejen. Og at jeg eventuelt vil få mit medlemsskab ophævet som følge af af min hang til at blive afkølet.

I den forbindelse ville jeg undersøge, om der ikke eksisterer nogle love og regler, som beskytter os forbrugere i denne situation. Hvis centret ikke er til at tale med, så er det jo blot dét vigtigere.

"Lov-kortet" vil først blive interessant, hvis man bliver udsat for f.eks. økonomiske følger.

"Lov-kortet" eksisterer jo på så mange andre sportscentre. F.eks. svømmehaller. Virksomheder skal da typisk efterleve en vis standard.

Men jeg tager lige et kik på DFHO.dk

Update:

På dfho.dk står der under "Krav til standarder":

-"Medlemscentre skal tilbyde effektiv og motiverende træning"

Men træning bliver først effektiv, når man får pulsen op. For at vende tilbage til temperatur-spørgsmålet så er det da ikke at "tilbyde effektiv" træning, hvis der er 25 grader i lokalet?

-"som minimum altid er en sikkerhedsuddannet medarbejder til stede i centret"

Men det har det aktuelle center heller ikke. Kan de så stadig godt være medlem af dfho.dk? Der står da, at medlemmer som minimum skal leve op til foreskrifterne.

(der er også andre ikke-trænings-relaterede regler fra dfho, som centret ikke lever op til)

-"Medlemscentres personale skal være fagligt kompetent og serviceminded orienteret om centrets evakueringsplan"

Det kan ikke karakteriseres som "kompetent", hvis man ikke instruerer udøverne i at træne under en "høj" puls eller en "belastende" vægt, hvis man følger artiklerne her på motion-online.dk. Det forudsætter naturligvis, at udøveren gerne vil have noget ud af sin træning.

Men centret er da ifølge dfho.dk underlagt forbrugerloven, så der eksisterer da et minimum af regler her.

Edited by cogitans
Link to comment
Share on other sites

Njaeh, jeg forudser blot, at der vil opstå problemer hen ad vejen. Og at jeg eventuelt vil få mit medlemsskab ophævet som følge af af min hang til at blive afkølet.

I den forbindelse ville jeg undersøge, om der ikke eksisterer nogle love og regler, som beskytter os forbrugere i denne situation. Hvis centret ikke er til at tale med, så er det jo blot dét vigtigere.

"Lov-kortet" vil først blive interessant, hvis man bliver udsat for f.eks. økonomiske følger.

"Lov-kortet" eksisterer jo på så mange andre sportscentre. F.eks. svømmehaller. Virksomheder skal da typisk efterleve en vis standard.

Men jeg tager lige et kik på DFHO.dk

Update:

På dfho.dk står der under "Krav til standarder":

-"Medlemscentre skal tilbyde effektiv og motiverende træning"

Men træning bliver først effektiv, når man får pulsen op. For at vende tilbage til temperatur-spørgsmålet så er det da ikke at "tilbyde effektiv" træning, hvis der er 25 grader i lokalet?

-"som minimum altid er en sikkerhedsuddannet medarbejder til stede i centret"

Men det har det aktuelle center heller ikke. Kan de så stadig godt være medlem af dfho.dk? Der står da, at medlemmer som minimum skal leve op til foreskrifterne.

(der er også andre ikke-trænings-relaterede regler fra dfho, som centret ikke lever op til)

-"Medlemscentres personale skal være fagligt kompetent og serviceminded orienteret om centrets evakueringsplan"

Det kan ikke karakteriseres som "kompetent", hvis man ikke instruerer udøverne i at træne under en "høj" puls eller en "belastende" vægt, hvis man følger artiklerne her på motion-online.dk. Det forudsætter naturligvis, at udøveren gerne vil have noget ud af sin træning.

Men centret er da ifølge dfho.dk underlagt forbrugerloven, så der eksisterer da et minimum af regler her.

DFHO har en liste over deres medlemmer her.

Hvis ikke dit center er medlem, har de ingen grund til at skulle leve op til de regler der står på DFHOs hjemmeside.

Du kan her læse Lov om produktsikkerhed på retsinformation.dk, hvor der i §6 står følgende:

Et produkt er sikkert, hvis det ikke indebærer sundheds- og sikkerhedsfare for personer eller ejendom, når det anvendes til det forudsatte formål eller på en måde, som det forventes at blive anvendt på.

Stk. 2. Et produkt anses ikke for at være farligt, alene fordi det er muligt at forøge sikkerheden, eller fordi det er muligt at skaffe et andet og mere sikkert produkt.

Stk. 3. Stk. 1 og 2 gælder tilsvarende for tjenesteydelser.

Fremhævelsen er min.

Men grundlæggende, med mindre at du mener at træningscentrets indretning og udstyr er til fare for brugerne, så er der ikke rigtigt noget du kan gøre ved det. Suck it up, find et nyt sted... Tough titty.

Dine problemer med dit center virker, set fra min synsvinkel temmelig, hmmm... primadonnaagtige. I det hele taget at du overhovedet før der er en reel konflikt med personalet eller centrets ledelse leder efter juridisk grundlag for at få din vilje, virker på mig at se alt for konfrontatorisk.

Det er lidt ligesom at gå til Nettos ledelse og brokke sig over at de ikke bruger mere tid på at stille deres varer ordentligt på plads. Hvis du vil have den slags service, så gå i Irma.

I mit center når det bliver for koldt, så tager jeg mere tøj på. Når det bliver for varmt nøjes jeg med en t-shirt eller undertrøje. Hvis der er andre brugere der insisterer på en bestemt temperatur (der er ingen airconditioning, så det er åbne vinduer hvis der skal være koldere) så er de fleste ret fleksible, hvis man spørger dem om det er ok at lukke eller åbne. Personligt lukker jeg altid alle vinduer når jeg kommer, med mindre at der er andre tilstede i hvilket tilfælde jeg spørger dem pænt om jeg må lukke dem. Hvis de afviser, tager jeg bare mere tøj på.

Edited by CloudHands
Link to comment
Share on other sites

Njaeh, jeg forudser blot, at der vil opstå problemer hen ad vejen. Og at jeg eventuelt vil få mit medlemsskab ophævet som følge af af min hang til at blive afkølet.

Så find dig et center, hvor du ikke er bundet af dit medlemsskab

I den forbindelse ville jeg undersøge, om der ikke eksisterer nogle love og regler, som beskytter os forbrugere i denne situation. Hvis centret ikke er til at tale med, så er det jo blot dét vigtigere.

Det lyder lidt som om, du er opsat på konflikt! Næppe hensigtsmæssigt for dig eller dit center

Update:

På dfho.dk står der under "Krav til standarder":

-"Medlemscentre skal tilbyde effektiv og motiverende træning"

Men træning bliver først effektiv, når man får pulsen op. For at vende tilbage til temperatur-spørgsmålet så er det da ikke at "tilbyde effektiv" træning, hvis der er 25 grader i lokalet?

Jeg synes det er bedst at træne når, der er varmt. Jeg kan personligt godt lide at svede; og varmen er god mod leddene...

-"som minimum altid er en sikkerhedsuddannet medarbejder til stede i centret"

Men det har det aktuelle center heller ikke. Kan de så stadig godt være medlem af dfho.dk? Der står da, at medlemmer som minimum skal leve op til foreskrifterne.

Ved du overhovedet om dit center er medlem af DFHO? Ved du hvad en sikkerhedsuddannet er? Og hvorfra ved du, at ingen i centeret er det?

Hvis de er medlem, og ikke har en sikkerhedsuddannet, så er det en sag mellem centeret og DFHO.

Og uanset hvad, hvordan påvirker det så dig rent praktisk?

-"Medlemscentres personale skal være fagligt kompetent og serviceminded orienteret om centrets evakueringsplan"

Det kan ikke karakteriseres som "kompetent", hvis man ikke instruerer udøverne i at træne under en "høj" puls eller en "belastende" vægt, hvis man følger artiklerne her på motion-online.dk. Det forudsætter naturligvis, at udøveren gerne vil have noget ud af sin træning.

Øh..., handler det ikke om en evakueringsplan? Det har intet med træning at gøre...

Derudover, hvorfra ved du, hvad de instruerer i? Kender du diverse faktorer, der er taget højde for i centerets instrukser?

Og igen - hvis du alligevel ved bedre, hvordan påvirker det så dig rent praktisk?

Men centret er da ifølge dfho.dk underlagt forbrugerloven, så der eksisterer da et minimum af regler her.

Præcis, som alle andre har påpeget i tråden!

SOm først påpeget: Tag da lige en snak med dit center vedr. det, du reelt set har et problem med! Er det temperaturen? Eller føler du dig bare generelt trådt på?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har naturligvis sikret mig, at det aktuelle center står på den omtalte medlemsliste.

Ud fra diverse dele af paragraffer og reglementet fra dfho kan det antages, at træningsmiljøet også skal være nogenlunde i orden. F.eks. mener jeg ikke, at 25-30 grader er acceptabelt, når der skal trænes igennem.

At jeg prøver at sætte mig ind i eventuel lovmæssige bestemmelser på området, betyder vel ikke nødvendigvis, at jeg er "primadona". Det betyder bare, at jeg forsøger at sætte mig ind i tingene, før jeg sætter himmel og jord i gang.

Og hvem siger, at der ikke er en reel konflikt på nuværende tidspunkt? Det har jeg vist ikke udtalt mig om. At det "virker alt for konfrontatorisk" kan meget vel være - jeg vil nu stadig mene, at man ikke nødvendigvis bare skal finde sig i nogle miljømæssige forhold, som er fastsat så den typiske "dovne" (dovne=den jævne kunde som blot kommer i centret 1 gang om ugen, for at løfte 20-30 kg 1 gang per maskine) fitnessudøver er tilfreds.

At der også er andre kunder i centret, som er utilfredse er også vigtig. At de så er utilfredse med andre ting i centret, er så en anden ting.

"Det er lidt ligesom at gå til Nettos ledelse og brokke sig over at de ikke bruger mere tid på at stille deres varer ordentligt på plads. Hvis du vil have den slags service, så gå i Irma."

-> jeg vil meget gerne høre, hvor man så kan gå hen, for at kunne træne på maks puls uden at risikere et blackout som følge af overophedning.

"I mit center når det bliver for koldt, så tager jeg mere tøj på."

-> jeg tager altid minimum af tøj på. Varmen arbejder jeg mig til!

"der er ingen airconditioning, så det er åbne vinduer hvis der skal være koldere"

-> jeg forlanger bestemt heller ikke aircondition. Det er at skyde over målet. MEn jeg vil til gengæld gerne have vinduerne åbne, så der kan komme lidt gennemtræk her i den varme del af året. Og om vintren vil jeg gerne have, at radiatorerne ikke er skruet op på 5, blot fordi der er sne udenfor, og så er centrenes mening: "så skruer man da op for varmen".

-------------------------------

"Så find dig et center, hvor du ikke er bundet af dit medlemsskab"

-> det har jeg da bestemt også overvejet :-)

"Det lyder lidt som om, du er opsat på konflikt! Næppe hensigtsmæssigt for dig eller dit center"

-> jeg er stadig ikke opsat på konflikt, hvis det kan undgås for alt i verden. Men det skader aldrig at undersøge sine rettigheder på forhånd.

"Jeg synes det er bedst at træne når, der er varmt. Jeg kan personligt godt lide at svede; og varmen er god mod leddene..."

-> jeg kan bestemt også godt lide at svede. Faktisk SKAL jeg svede ved hver træning - ellers er det rent walk-over for mig.

MEN:

http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vaegt/vaegt_og_fedtprocent/kan_man_tabe_sig_ved_at_svede?/

"Hvorfor skal man ikke træne i ekstra svedtøj?

Adskillige forsøg viser at udmattelse og nedsat præstationsevne er tæt knyttet til varmestress og væsketab. Hvis man bevidst overopheder sin krop, betyder det derfor, at man ikke kan træne med samme kvalitet og varighed som under normale forhold. Træningen føles godt nok meget hård, men den giver ikke ret meget effekt.

Hvad sker der fysiologisk?

Kroppen bruger forskellige metoder til at komme af med varmen. Under træning er det især, at tør kølig luft strømmer hen over huden, samt at huden afgiver sved som fordamper. Ved at tage ekstra tøj på forhindrer man denne varmeafgivelse. Kroppen reagerer ved at øge svedproduktionen. Væsken til sveden tages bl.a. fra blodet, hvorved den effektive blodmængde falder. Det betyder at fyldninger at hjertet bliver dårligere og kredsløbet derved får sværere ved at levere ilt til de arbejdende muskler. Den værste effekt er imidlertid, at kroppen ikke kan komme af med overskudsvarmen, uanset hvor meget den øger svedproduktionen. Når kroppens kernetemperatur stiger over et hvis niveau, fører det til udmattelse, uanset at man ellers er frisk på alle andre måder.

Kan det være farligt?

Hvis man træner hårdt med ekstra varmt tøj på i varme omgivelser er der en hvis risiko for at få et varmekollaps. Der findes enkelte tragiske beretninger om atleter der er døde, fordi de har forsøgt at accelerere vægttabet ved at træne i en sauna. Dette bør man selvsagt aldrig eksperimentere med."

"Ved du overhovedet om dit center er medlem af DFHO? Ved du hvad en sikkerhedsuddannet er? Og hvorfra ved du, at ingen i centeret er det?

Hvis de er medlem, og ikke har en sikkerhedsuddannet, så er det en sag mellem centeret og DFHO.

Og uanset hvad, hvordan påvirker det så dig rent praktisk?"

-> jeg har naturligvis checket, at centret er på listen over medlemmer :-)

Jeg VED, at der ikke er en sikkerhedsuddannet person til stede, fordi centret er UDEN personale udenfor receptionens åbningstid. Dette burde ikke kunne lade sig gøre ifølge reglerne fra dfho.

Det påvirker "min sag" således, at centret overskrider dets beføjelser ifølge dets medlemsskab af dfho, hvilket vel vil gøre centrets (eventuelle)sag svagere.

"Øh..., handler det ikke om en evakueringsplan? Det har intet med træning at gøre...

Derudover, hvorfra ved du, hvad de instruerer i? Kender du diverse faktorer, der er taget højde for i centerets instrukser?

Og igen - hvis du alligevel ved bedre, hvordan påvirker det så dig rent praktisk?"

-> jeg er helt enig i, at det ikke er sikkert, hvad der menes i teksten fra "lovteksten". Jeg gik blot ud fra, at det var endnu et eksempel på, at folket ikke kan finde ud af den danske grammatik. Eftersom "serviceminded orienteret" slet ikke er et ord eller 2 korrekte opsatte ord efter hinanden i sætningens sammensætning, går jeg ud fra, at der er udeladt et komma imellem de 2 ord (det er en opremsning). Derfor går jeg ud fra, at det skal forstås som "serviceminded" OG "orienteret om centrets evakueringsplan", hvorved "serviceminded" bestemt ikke er gældende i det aktuelle center. Dette er rent vejledningsmæssigt. Hvis vi snakker "serviceminded" ifm. f.eks. træningsmiljø, så er det da helt ad helvede til i det aktuelle tilfælde.

""Men centret er da ifølge dfho.dk underlagt forbrugerloven, så der eksisterer da et minimum af regler her.""

->

"Præcis, som alle andre har påpeget i tråden!"

--> jo jo, men nu ville jeg jo oprindeligt gerne have eksempler på, at centret har forbrudt sig mod nogle specifikke regler for sådanne centre - ikke bare nogle regler, som kan benyttes mod "alle" erhvervsdrivende.

"Som først påpeget: Tag da lige en snak med dit center vedr. det, du reelt set har et problem med! Er det temperaturen? Eller føler du dig bare generelt trådt på? "

-> det ville jeg sådan set også gerne. Mit spørgsmål her på sitet er ikke for at "kridte op til kamp" - det er blot for at undersøge mine muligheder og rettigheder.

I det aktuelle center er der desværre kun 1 ansat. Så mine muligheder er ret begrænsede. Specielt når jeg allerede HAR påpeget diverse ting og sager. Men det bliver blot bortforklaret/ignoreret. Og ja, jeg føler mig faktisk "trådt på". Men det er en anden sag - det har ikke med træningen som sådan at gøre. Det er mere en hetz der køres mod mig. Denne er IKKE årsag til mit spørgsmål her - måske bare endnu en årsag til, at jeg gerne vil undersøge mine rettigheder på forhånd.

--------------

Til begge indlæg (og andre):

Det irriterer mig blot generelt, at man ikke kan få mulighed for at træne "alvorligt" i et typisk center, eftersom de typisk tilgodeser "dovne" udøvere og/eller pensionister, som naturligvis lunter mellem maskinerne, og tager en 20-30 kg en eller to gange, hvorfor der skal sikres en ret høj temperatur i centret, for at holde på disse kunder (som ikke arbejder, så sveden driver af dem). Det er vel ikke overraskende, at der vil komme nogle uoverensstemmelse mellem udøverne så. At jeg så ikke tilhører den store masse, som er bange for at svede og/eller ikke vil gøre en effektiv indsat (og muligvis indtager div. pulvere og andre ting), burde der vel kunne findes en "trumf" for i lovgivningen. Jeg mener blot: et træningscenter er vel til for træningens skyld - IKKE for at div. personer kan side på maskinerne for at snakke, eller generelt bare spilde deres egen og andres tid rent træningsmæssigt.

Edited by cogitans
Link to comment
Share on other sites

Jeg har naturligvis sikret mig, at det aktuelle center står på den omtalte medlemsliste.

Og det kan vi naturligvis ikke vide... Det lod f.eks. ikke til at du kendte til DFHO inden at det blev nævnt i denne tråd, så tilliden til din Google-fu er begrænset.

Det irriterer mig blot generelt, at man ikke kan få mulighed for at træne "alvorligt" i et typisk center, eftersom de typisk tilgodeser "dovne" udøvere og/eller pensionister, som naturligvis lunter mellem maskinerne, og tager en 20-30 kg en eller to gange. Det er vel ikke overraskende, at der vil komme nogle uoverensstemmelse mellem udøverne så. At jeg så ikke tilhører den store masse, som er bange for at svede og/eller ikke vil gøre en effektiv indsat (og muligvis indtager div. pulvere og andre ting), burde der vel kunne findes en "trumf" for i lovgivningen. Jeg mener blot: et træningscenter er vel til for træningens skyld - IKKE for at div. personer kan side på maskinerne for at snakke, eller generelt bare spilde sin egen og andres tid rent træningsmæssigt.

Træningscentre er til for at tjene penge. Dem der betaler pengene må gøre akkurat hvad der passer dem indenfor lovens og centrets udstukne rammer. At du agerer værdidommer overfor folk og deres træning og kaster dig ud i normative vurderinger af hvad centrene burde eller ikke burde gøre, det står helt for egen regning.

Hvis du ikke synes om kvaliteten af de serviceydelser du modtager der hvor du træner, så kan du klage og/eller gå din vej, men du kan ikke forvente at fordi at en lille bitte håndfuld mennesker stiller store krav, så retter hele fitnessbusinessen ind efter det.

Reglerne er til for at sikre den bedste kvalitet for de fleste, ikke for at tækkes enkeltes særinteresser eller behov, så når du tolker reglerne kan du ikke forvente, at den kvalitet træning der beskrives, er af den kvalitet du har behov for.

Hvad angår det der primadonna-noget, så læs lige det her igen:

At jeg prøver at sætte mig ind i eventuel lovmæssige bestemmelser på området, betyder vel ikke nødvendigvis, at jeg er "primadona". Det betyder bare, at jeg forsøger at sætte mig ind i tingene, før jeg sætter himmel og jord i gang.

Det at sætte sig ind i lovstof for at være bedre rustet i en eventuel reel konflikt, der ellers ikke kan løses gennem almindelig dialog, det er klogt. Det overhovedet at overveje at sætte himmel og jord i bevægelse (dine egne dramatiske ord) for at få skruet ned for varmen eller åbnet vinduerne derimod... Lidt primadonna-agtigt hvis du spørger mig. :wink:

Edited by CloudHands
Link to comment
Share on other sites

Jeg er stadig ikke helt sikker på hvor du vil hen med alle dine issues... ud fra det du beskriver, kan der kun være tale om Fresh Fitness!

Når du træner i et fitness center, foregår det på eget ansvar, og du kan ikke stille centeret ansvarlig for at du evt. blackouter, fordi du synes der er for varmt. Det er slet ikke muligt at tilfredsstille alle folks personlige og subjektive ønsker om temperaturer. Du vil gerne åbne vinduer, det er der andre der får træk af, og måske også bliver syge etc.

Live with it :smile:

Jeg henviser her til §11 i deres medlemsbetingelser:

§11. Helbredstilstand og personskade: Al træning sker på eget ansvar. Et medlem er selv ansvarlig for at være i en helbredstilstand, der tillader deltagelse i aktiviteter hos Fresh Fitness. Fresh Fitness tager heller ikke ansvar for personskader på et medlem, som følge af ulykker eller andre besøgendes handlinger eller mangelfulde handlinger. I øvrigt følges dansk erstatningsret på området.

Husk på, at retningslinjer fra en brancheorganisation er retningslinjer... :smile:

Link to comment
Share on other sites

"Jeg har naturligvis sikret mig, at det aktuelle center står på den omtalte medlemsliste.

Og det kan vi naturligvis ikke vide... Det lod f.eks. ikke til at du kendte til DFHO inden at det blev nævnt i denne tråd, så tilliden til din Google-fu er begrænset."

->næh, det kan du/man naturligvis have ret i. Ingen problem her - vi er enige :-)

"Træningscentre er til for at tjene penge. Dem der betaler pengene må gøre akkurat hvad der passer dem indenfor lovens og centrets udstukne rammer. At du agerer værdidommer overfor folk og deres træning og kaster dig ud i normative vurderinger af hvad centrene burde eller ikke burde gøre, det står helt for egen regning.

"

-> enig. Det er derfor jeg forsøger at undersøge eventuelle regler indenfor området. "Værdidommer" mener jeg nu ikke, at jeg agerer. Jeg vil blot gerne have mulighed for at udøve fitness - og få varmen INDE FRA og ikke UDE FRA.

"Det at sætte sig ind i lovstof for at være bedre rustet i en eventuel reel konflikt, der ellers ikke kan løses gennem almindelig dialog, det er klogt. Det overhovedet at overveje at sætte himmel og jord i bevægelse (dine egne dramatiske ord) for at få skruet ned for varmen eller åbnet vinduerne derimod... Lidt primadonna-agtigt hvis du spørger mig."

-> det er vi sådan set enige om. Men når centret ikke er lydhør overfor nogenlunde seriøst udøvende kunder, så er næste skridt vel at checke lovgivningen? Men jeg vil gerne give ret i, at "himmel og jord i bevægelse" er lige i overkanten. Det var også derfor, jeg satte det i situationstegn til at begynde med :-)

----------------------------

".. ud fra det du beskriver, kan der kun være tale om Fresh Fitness!"

-> det er da meget muligt :-) Men hvad er "Fresh fitness"? Jeg har ikke hørt om det "begreb" før - og jeg har trods alt udøvet gerningen i 15 år efterhånden.

"Du vil gerne åbne vinduer, det er der andre der får træk af, og måske også bliver syge etc. "

-> det er også den konklusion, jeg er kommet frem til. Men måske var der nogle minimumsbestemmelser i lovgivningen, så folk, der "gerne ville opnå noget i centret", kunne opnå det. Så kan man vel sige, at det er dobbeltmoral at gøre div. "tilskud" ulovlige (anabolske sterorider).

"Når du træner i et fitness center, foregår det på eget ansvar, og du kan ikke stille centeret ansvarlig for at du evt. blackouter, fordi du synes der er for varmt. Det er slet ikke muligt at tilfredsstille alle folks personlige og subjektive ønsker om temperaturer. Du vil gerne åbne vinduer, det er der andre der får træk af, og måske også bliver syge etc.

Live with it :smile: "

->jeg er helt enig i, at et center ikke kan efterleve alle kunders ønsker. Mit spørgsmål var blot, om det ikke er forventeligt, at i et fitnesscenter bliver der arbejdet på maks puls. Derfor udvikler udøverne høj indre temperatur, hvorfor det er forventeligt, at den ydre temperatur er (forholdsvis) lav. Derfor er den følgelige slutning vel, at den generelle temperatur i centret bør være "lav" ?

Edited by cogitans
Link to comment
Share on other sites

"Jeg har naturligvis sikret mig, at det aktuelle center står på den omtalte medlemsliste.

Og det kan vi naturligvis ikke vide... Det lod f.eks. ikke til at du kendte til DFHO inden at det blev nævnt i denne tråd, så tilliden til din Google-fu er begrænset."

->næh, det kan du/man naturligvis have ret i. Ingen problem her - vi er enige :-)

"Træningscentre er til for at tjene penge. Dem der betaler pengene må gøre akkurat hvad der passer dem indenfor lovens og centrets udstukne rammer. At du agerer værdidommer overfor folk og deres træning og kaster dig ud i normative vurderinger af hvad centrene burde eller ikke burde gøre, det står helt for egen regning.

"

-> enig. Det er derfor jeg forsøger at undersøge eventuelle regler indenfor området. "Værdidommer" mener jeg nu ikke, at jeg agerer. Jeg vil blot gerne have mulighed for at udøve fitness - og få varmen INDE FRA og ikke UDEN FRA.

"Det at sætte sig ind i lovstof for at være bedre rustet i en eventuel reel konflikt, der ellers ikke kan løses gennem almindelig dialog, det er klogt. Det overhovedet at overveje at sætte himmel og jord i bevægelse (dine egne dramatiske ord) for at få skruet ned for varmen eller åbnet vinduerne derimod... Lidt primadonna-agtigt hvis du spørger mig."

-> det er vi sådan set enige om. Men når centret ikke er lydhør overfor nogenlunde seriøst udøvende kunder, så er næste skridt vel at checke lovgivningen? Men jeg vil gerne give ret i, at "himmel og jord i bevægelse" er lige i overkanten. Det var også derfor, jeg satte det i situationstegn til at begynde med :-)

----------------------------

".. ud fra det du beskriver, kan der kun være tale om Fresh Fitness!"

-> det er da meget muligt :-) Men hvad er "Fresh fitness"? Jeg har ikke hørt om det "begreb" før - og jeg har trods alt udøvet gerningen i 15 år efterhånden.

"Du vil gerne åbne vinduer, det er der andre der får træk af, og måske også bliver syge etc. "

-> det er også den konklusion, jeg er kommet frem til. Men måske var der nogle minimumsbestemmelser i lovgivningen, så folk, der "gerne ville opnå noget i centret", kunne opnå det. Så kan man vel sige, at det er dobbeltmoral at gøre div. "tilskud" ulovlige (anabolske sterorider).

"Når du træner i et fitness center, foregår det på eget ansvar, og du kan ikke stille centeret ansvarlig for at du evt. blackouter, fordi du synes der er for varmt. Det er slet ikke muligt at tilfredsstille alle folks personlige og subjektive ønsker om temperaturer. Du vil gerne åbne vinduer, det er der andre der får træk af, og måske også bliver syge etc.

Live with it :smile: "

->jeg er helt enig i, at et center ikke kan efterleve alle kunders ønsker. Mit spørgsmål var blot, om det ikke er forventeligt, at i et fitnesscenter bliver der arbejdet på maks puls. Derfor udvikler udøverne høj indre temperatur, hvorfor det er forventeligt, at den ydre temperatur er (forholdsvis) lav. Derfor er den følgelige slutning vel, at den generelle temperatur i centret bør være "lav" ?

Måske du skulle skrive alle dine indlæg kl. 2 om natten... I hvert fald lyder du en hel del mere fornuftig i denne post end i dine tidligere. Ikke mindst fordi du er enig med mig i de fleste ting :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at Fresh Fitness er navnet på et fitnesscenter, hvor Powerfitness troede du træner. Hvis du ikke har hørt om det, så er det nok ikke der.

Jeg tvivler på, at du kommer nogen vej i dit fitnesscenter via Jura, i hvertfald med mindre dit center overtræder regler, som de selv har nedskrevet, hvilket det ikke lyder som.

Det umiddelbare spørgsmål er hvorfor træner du der, når centret tydeligvis ikke lever op til dine krav. Det er selvfølgeligt muligt, at der ikke ligger andre centre i dit område, men ellers bør du kigge på, hvad der ellers er. Da dine problemer lyder ret subjektive tvivler jeg dog på, at du kan få nogle penge retur eller stoppet en bindingsperiode.

Du bør være opmærksom på, at de fleste kommercielle centre har tilsvarende problemer for dig, da kommercielle centre sigter efter hr-og-fru Danmark segmentet, som typisk ikke har optimal træning som vigtigste mål. Et større center har flere end en ansat, til gengæld har de slet ikke åbent udenfor receptionens åbningstid. Og du vil nok typisk ikke anse personalet som værende kompetent ud fra dine mål.

Måske bør du lede efter en rigtig jernhule (hvis det er mulighed for effektiv jerntræning du søger).

Link to comment
Share on other sites

Det umiddelbare spørgsmål er hvorfor træner du der, når centret tydeligvis ikke lever op til dine krav. Det er selvfølgeligt muligt, at der ikke ligger andre centre i dit område, men ellers bør du kigge på, hvad der ellers er. Da dine problemer lyder ret subjektive tvivler jeg dog på, at du kan få nogle penge retur eller stoppet en bindingsperiode.

Du bør være opmærksom på, at de fleste kommercielle centre har tilsvarende problemer for dig, da kommercielle centre sigter efter hr-og-fru Danmark segmentet, som typisk ikke har optimal træning som vigtigste mål. Et større center har flere end en ansat, til gengæld har de slet ikke åbent udenfor receptionens åbningstid. Og du vil nok typisk ikke anse personalet som værende kompetent ud fra dine mål.

Måske bør du lede efter en rigtig jernhule (hvis det er mulighed for effektiv jerntræning du søger).

Grunden til jeg træner dér er, at det er det billigste og (trods alt) bedste sted. Jeg har tidligere været 3 andre steder, som alle led af samme problemer - og flere til. Derfor må jeg tage til takke med dette sted.

Alternativet er at købe sin egen maskine. Men det vil blot give nogle andre problemer, hvorfor jeg ikke er gået videre med den løsning endnu.

Og ja, udfordringerne for mit vedkommende er af subjektiv karakter. Men jeg vil naturligvis også gerne have noget ud af min tid i et træningscenter, hvorfor jeg træner med høj belastning og højt tempo. Noget som ikke kan siges om den typiske "fitness-gænger", hvorfor de også får et resultat derefter.

En "jernhule" er da en mulighed. Men her vil der så opstå andre problemer. De andre kunder vil formentlig være den dér maks-pumpede-hårde-negl-type, som man ikke skal se på, for så bliver det opfattet som en provokation. Og jeg gider simpelthen ikke den type knoldesparker-mentalitet.

En af årsagerne til at jeg træner i ret højt tempo er, at jeg så holder forbrændingen mest mulig oppe. Det høje tempo vil typisk heller ikke kunne lade sig gøre i sådan en hule.

Desuden er jeg ikke interesseret i mere "jern-træning" end jeg har oparbejdet på nuværende tidspunkt. Jeg vil blot gerne holde det opnåede ved lige, og ellers holde en høj forbrænding, så det også kan ses. Den høje forbrænding forsøger jeg at opnå, ved at holde et højt tempo, og tilbringe tid på løbebåndet.

Og sådan kunne man sikkert blive ved.

Jeg vil blot gerne finde et sted, hvor jeg kan træne med høj ydelse - altså holde pulsen oppe og kunne komme til en fri maskine nogenlunde hurtigt. Det er blot svært, da de typiske centre tilgodeser den "dovne" fitnessgænger ("dovne" = en person som reelt er bange for at komme til at svede, og som derfor går stille og roligt rund, optager maskinerne i laaang tid, skruer op for varmen, så de kan holde deres kropsvarme, når de nu reelt ikke udøver virkelig fitness og som spiller smarte, når andre gerne vil kunne komme til maskinerne og/eller få noget ud af deres tid i centret).

Det er i eftersøgningen af sådan et center, og de problematikker som besøg i mellem-centrerne muligvis vil afstedkomme, jeg oprettede dette spørgsmål til at begynde med :-)

Link to comment
Share on other sites

Har du overvejet at kigge lidt indad? :smile:

Det er dit 4. center hvor der er samme "problemer"...

Du har fuldstændig ret i det med jernhulerne, der er kun maks-pumpede-hårde-negl-typer som alle besidder en knoldesparker-mentalitet!

Jeg har svært ved at se, hvor en type som dig - der kun træner højintensivt vel at mærke - vil blive tilfredsstillet. Måske du skulle melde dig ind i en løbeklub i stedet? Så slipper du også for alle de smarte personer i fitness centeret :smile:

Link to comment
Share on other sites

Grunden til jeg træner dér er, at det er det billigste og (trods alt) bedste sted. Jeg har tidligere været 3 andre steder, som alle led af samme problemer - og flere til. Derfor må jeg tage til takke med dette sted.

Alternativet er at købe sin egen maskine. Men det vil blot give nogle andre problemer, hvorfor jeg ikke er gået videre med den løsning endnu.

Og ja, udfordringerne for mit vedkommende er af subjektiv karakter. Men jeg vil naturligvis også gerne have noget ud af min tid i et træningscenter, hvorfor jeg træner med høj belastning og højt tempo. Noget som ikke kan siges om den typiske "fitness-gænger", hvorfor de også får et resultat derefter.

En "jernhule" er da en mulighed. Men her vil der så opstå andre problemer. De andre kunder vil formentlig være den dér maks-pumpede-hårde-negl-type, som man ikke skal se på, for så bliver det opfattet som en provokation. Og jeg gider simpelthen ikke den type knoldesparker-mentalitet.

En af årsagerne til at jeg træner i ret højt tempo er, at jeg så holder forbrændingen mest mulig oppe. Det høje tempo vil typisk heller ikke kunne lade sig gøre i sådan en hule.

Desuden er jeg ikke interesseret i mere "jern-træning" end jeg har oparbejdet på nuværende tidspunkt. Jeg vil blot gerne holde det opnåede ved lige, og ellers holde en høj forbrænding, så det også kan ses. Den høje forbrænding forsøger jeg at opnå, ved at holde et højt tempo, og tilbringe tid på løbebåndet.

Og sådan kunne man sikkert blive ved.

Jeg vil blot gerne finde et sted, hvor jeg kan træne med høj ydelse - altså holde pulsen oppe og kunne komme til en fri maskine nogenlunde hurtigt. Det er blot svært, da de typiske centre tilgodeser den "dovne" fitnessgænger ("dovne" = en person som reelt er bange for at komme til at svede, og som derfor går stille og roligt rund, optager maskinerne i laaang tid, skruer op for varmen, så de kan holde deres kropsvarme, når de nu reelt ikke udøver virkelig fitness og som spiller smarte, når andre gerne vil kunne komme til maskinerne og/eller få noget ud af deres tid i centret).

Det er i eftersøgningen af sådan et center, og de problematikker som besøg i mellem-centrerne muligvis vil afstedkomme, jeg oprettede dette spørgsmål til at begynde med :-)

Uanset vores tidligere enighed, så vil jeg da, sådan helt on a sidenote foreslå at du går i træningslejr med dine fordomme og får dem slebet lidt ned.

Prøv lige at læs hvad du har skrevet igen et par gange (både det citerede og de andre indlæg her i tråden)...

Ledelsen i dit center er inkompetent og formår ikke at leve op til dine krav, de andre brugere er useriøse og du beskriver dem og deres tilgang til træning i ret nedladende termer, du har tidligere været i tre andre centre hvor det heller ikke lige var godt nok til dig og nu til sidst er der noget galt med dem der træner i en "jernhule", fordi man bare skal se forkert på dem og så går det galt.

Jeg siger ikke at du er en nar eller sådan noget, men at dømme ud fra det du skriver, så virker du i det mindste temmelig ufølsom og uovervejet i forhold til dine medmennesker.

Just saying... :smile:

Link to comment
Share on other sites

' date=' 5. juni 2011 - 20:32 ' timestamp='1307302378' post='1518555']

Har du overvejet at kigge lidt indad? :smile:

Det er dit 4. center hvor der er samme "problemer"...

Du har fuldstændig ret i det med jernhulerne, der er kun maks-pumpede-hårde-negl-typer som alle besidder en knoldesparker-mentalitet!

Jeg har svært ved at se, hvor en type som dig - der kun træner højintensivt vel at mærke - vil blive tilfredsstillet. Måske du skulle melde dig ind i en løbeklub i stedet? Så slipper du også for alle de smarte personer i fitness centeret :smile:

Jeg mener ærlig talt ikke, at det er en fitness-udøvers egen skyld, at vedkommende ikke kan komme til maskinerne, så man får noget ud af træningen.

"der kun træner højintensivt vel at mærke" :

altså højintensivt og højintensivt...jeg sørger blot for at komme videre fra maskine til maskine, da det giver det bedste resultat, hvis man holder organismen i omdrejninger. Og jeg mener ikke, at det er alt for meget at forvente af centret, at man kan slutte sin styrketræning af med 20-30 minutters løbetur ;-)

Løbeklub skal jeg ikke nyde noget af. Så kan jeg da bare løbe ude på gaden, uden at skulle betale for det. Men jeg vil gerne slutte min styrketræning af med en løbetur, da kroppen så er oppe i omdrejninger, og jeg derfor får forbrændt mere. Og når der nu er et løbebånd i fitnesscentret, så er det vel også meningen, at det skal bruges? :-)

Link to comment
Share on other sites

Uanset vores tidligere enighed, så vil jeg da, sådan helt on a sidenote foreslå at du går i træningslejr med dine fordomme og får dem slebet lidt ned.

Prøv lige at læs hvad du har skrevet igen et par gange (både det citerede og de andre indlæg her i tråden)...

Ledelsen i dit center er inkompetent og formår ikke at leve op til dine krav, de andre brugere er useriøse og du beskriver dem og deres tilgang til træning i ret nedladende termer, du har tidligere været i tre andre centre hvor det heller ikke lige var godt nok til dig og nu til sidst er der noget galt med dem der træner i en "jernhule", fordi man bare skal se forkert på dem og så går det galt.

Jeg siger ikke at du er en nar eller sådan noget, men at dømme ud fra det du skriver, så virker du i det mindste temmelig ufølsom og uovervejet i forhold til dine medmennesker.

Just saying... :smile:

Jeg mener bestemt ikke, jeg har "fordomme". Jeg reagerer på det, jeg bliver præsenteret for. Dermed kan det ikke være fordomme - men realiteter. Men for en god ordens skyld må jeg hellere lige påpege, at jeg IKKE kun oplever problemer i centrerne. Men problemer er der bestemt nogle af. Og jeg synes bare, det er lidt mærkeligt, at disse problemer skal opleves i et fitnesscenter, eftersom jeg mener, det er forventeligt, at man faktisk træner i et fitnesscenter - og ikke bare pjatter lidt rundt.

Mht. til "ledelsen i mit center (hvilket blot er 1 person, da det er alt, centret har) så er det altså ikke kun mig, der oplever problemer med vedkommende.

Mht. "formår ikke at leve op til dine krav", så er det ikke "krav" jeg har. Jeg vil blot mene, at det er forventeligt i et fitnesscenter, at temperaturen også er efter, at personer knokler rundt. Men det er ikke engang dette, der i sidste ende er årsagen til mit oprindelige spørgsmål. Årsagen er nemlig, at jeg gerne vil undersøge, om det er lovligt, at udelukke en fitnessudøver, blot fordi vedkommende dyrker ordentlig fitness, hvormed der svedes utroligt meget.

Mht. "de andre brugere er useriøse og du beskriver dem og deres tilgang til træning i ret nedladende termer", så mener jeg altså stadig, at det er en ganske objektiv iagttagelse, at den typiske fitnessudøver:

-går stille og roligt rundt mellem maskinerne (hvormed det tager længere tid, hvilket har indflydelse på de andre fitnessudøveres mulighed for at benytte maskinerne)

-tilsyneladende er meget bange for at svede, hvormed de sidder i laaang tid i maskinerne, for at holde deres kropstemperatur så langt nede som muligt. Hvorfor flytter de sig ikke ganske automatisk fra maskinerne imens? Tænker de virkelig ikke længere? Eller er de bare komplet ligeglade med det faktum, at der er andre brugere i centret end dem selv?

-sætter 30-50 kg som belastning, hvormed de ikke får noget styrkemæssigt ud af det (med mindre de naturligvis er overdrevet afkræftet som udgangspunkt). De ville kunne få noget ud af den lave belastning, hvis de så satte tempoet op. Men det gør de jo heller ikke, for svede må man da ikke. Altså spilder de deres egen tid i centret, samt spilder alle andres tid i centret, da andre så pænt skal stå at vente på, at maskinen bliver ledig (fra stilstand).

-mht. "dem der træner i en "jernhule", fordi man bare skal se forkert på dem og så går det galt.", så er 1 af de episoder, jeg tidligere har oplevet, er en fyr, som træner bænkpres. Det er jo den gængse opfattelse, at man skal begynde med lav belastning, så sætte lidt mere på, så lidt mere, lidt mere igen, og sådan bliver man ved i et godt stykke tid. Tilføj så lidt pauser imellem ændring af belastning, for at undgå sved. Alt dette sker, selvom der er andre i centret, hvorfor det kan forventes, at de også gerne vil til maskinen. Men folk tænker ikke så langt - de tager bare deres tid, for det er af DEM, det kommer an på - hul i at andre også gerne vil benytte maskinen.

Nå, men så gik den her fyr endelig væk fra maskinen, hvorfor jeg straks gik i gang med maskinen (indstille den m.m.). Efter ½ minut kom den fyr tilbage, ser ondt på mig, og siger: "HEY, den maskine bruger jeg!". Hans tatoveringer og onde ansigtsudtryk gør så, at man lunter væk igen. Så kan man vente lidt længere tid på maskinen. Alt dette sker, selvom centret udemærket er klar over det. Men bliver der gjort noget ved det?

Ja, jeg mener altså stadig ikke, at jeg har gjort noget forkert. Jeg må bare finde mig i at blive trådt på.

Så mener jeg ærlig talt ikke, det er så mærkeligt, at jeg søger efter et andet center, hvor jeg kan få lov til at få noget ud af mine anstrengelser.

-Mht. "så virker du i det mindste temmelig ufølsom og uovervejet i forhold til dine medmennesker", på et tidspunkt flyder glasset vel over. Når man igen og igen bliver præsenteret for disse scenarier, så får man vel nok på et tidspunkt. Jeg har aldrig ytret mig negativt (=altså sagt tingene lige ud af posen, som jeg gør her på sitet) overfor de personer, da jeg så formentlig blot vil gøre situationen endnu værre. Det mener jeg i al beskedenhed altså heller ikke, er "temmelig ufølsom og uovervejet i forhold til dine medmennesker".

No offence ;-)

Edited by cogitans
Link to comment
Share on other sites

Det her er fand'me en god og relevant tråd!

Att. trådstarter: mit center har for nylig gjort det forbudt at tage sit kaffekrus med rundt i centret, således at man nu må drikke sin kaffe ved skranken. De henstiller også til, at man holder sig til en kop. Jeg mener jo, at de dermed går imod nogle berettigede forventninger hos brugerne; forventninger som meget vel kunne være afgørende for min beslutning om indmeldelse. Vil du ikke undersøge, om de overhovedet må det, og om de ikke i det mindste skal betale mine udgifter til transport til et andet center?

Edit: kaffen er i øvrigt ofte for varm, jf også dine problemer, og i et træningscenter drikker man jo ikke kaffe for få varmen men for at få et spark af koffeinen. Så skal man holde to pauser i sin træning; en for at hælde op og en for at drikke. Så ryger dit flow sig hurtigt en tur! FFS!

Edited by Clark Kent
Link to comment
Share on other sites

Det her er fand'me en god og relevant tråd!

Att. trådstarter: mit center har for nylig gjort det forbudt at tage sit kaffekrus med rundt i centret, således at man nu må drikke sin kaffe ved skranken. De henstiller også til, at man holder sig til en kop. Jeg mener jo, at de dermed går imod nogle berettigede forventninger hos brugerne; forventninger som meget vel kunne være afgørende for min beslutning om indmeldelse. Vil du ikke undersøge, om de overhovedet må det, og om de ikke i det mindste skal betale mine udgifter til transport til et andet center?

Edit: kaffen er i øvrigt ofte for varm, jf også dine problemer, og i et træningscenter drikker man jo ikke kaffe for få varmen men for at få et spark af koffeinen. Så skal man holde to pauser i sin træning; en for at hælde op og en for at drikke. Så ryger dit flow sig hurtigt en tur! FFS!

Du er jo både sjov og utroligt afstumpet :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share