Troede jeg havde tabt mig men...


Pandora
 Share

Recommended Posts

@Pandora: Jeg hader selv at løbe, pga. astma har jeg en udholdenhed på 0 - men jeg tager gerne en tur på motionscyklen i stedet! Hvis det er selve det at sidde i centeret og kværne afsted på en cykel eller et løbebånd der er kedeligt, så vil jeg da forslå at du intervalløber i en skov eller park i stedet?

Den måde jeg har opnået mest vægttab på var faktisk ved intervalløb, igen pga. min astma. Du opnår den hurtigste fedtforbrænding ved intervalløb kontra almindeligt løb, fordi du presser kroppen i intervaller til at trække direkte på fedtet for at få energien til at spurte afsted. Jeg synes det virker rigtigt godt for mig og mine elendige lunger.

Jeg plejer at gå i rask tempo i en 10 min, før jeg begynder at jogge i et par minutter og så tager jeg ellers bare og spurter alt hvad mine ben kan bære og holder det i 20-30 sekunder(det lyder af lidt, men det er ret hårdt, hvis man ikke er vant til det) - for så at jogge og til sidst bare gå stille og roligt. Det gør jeg af en 3 gange pr. løbetur og jeg synes faktisk at det fungerer rigtigt godt!

Fedtforbrændingen er mest aktiv ved træning over lang tid ved lav intensitet. Forbrænding af kulhydrater er mest aktiv ved højintensivt arbejde. Sådan har jeg lært det i hvert fald. Og jeg synes også at det giver mening, set i lyset af at fedt kræver en længere omdannelsesproces for at blive til energi i cellerne end kulhydrater.

Så selvom at du har en oplevelse af at det virker godt med intervalløb, så tvivler jeg på at det er godt af de grunde du selv giver. Der er mange fordele ved intervalløb, men fedtforbrænding i særdeleshed er nok ikke en af dem.

Jeg er ikke ekspert og ovenstående kan jeg ikke på stående fod underbygge, men umiddelbart som dine overvejelser fremstår, går de stik mod alt hvad jeg har læst om effekten af cardio på fedtforbrænding. Måske du selv har nogle links til videnskabelige artikler der underbygger dine råd?

Jeg forstår heller ikke helt den del med din astma. Astma giver ikke nødvendigvis dårlig udholdenhed, hvis bare den er velbehandlet. Selvfølgelig kan man have det i meget alvorlig grad og så er det svært at kontrollere, men hvis du har luft til at spurte i intervalløb eller sidde på en motionscykel og give den gas, så har jeg svært ved at tro på at det er så slemt.

Link to comment
Share on other sites

Would you care to elaborate that, mr. arrogant pants? :)

Sikke du hygger dig, dine 7 indlæg taget i betragtning :4pooh:

ClaudHands,

Måderne kroppen skaffer sig energi på ligger (med lidt fluekneps undtagelser) som lag ovenpå hinanden.

Så allerede fra det punkt hvor fedtforbrænding ikke kan levere energi nok, vil den hamre derudaf på fuld skrue mens de andre energikilder (også lagvis) supplerer op.

Procentvis falder fedtforbrændingens andel jo mere intensivt man arbejder med men målt i absolut størrelse, så kører den faktisk på højtryk allerede fra en moderat intensitet.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Sikke du hygger dig, dine 7 indlæg taget i betragtning :4pooh:

ClaudHands,

Måderne kroppen skaffer sig energi på ligger (med lidt fluekneps undtagelser) som lag ovenpå hinanden.

Så allerede fra det punkt hvor fedtforbrænding ikke kan levere energi nok, vil den hamre derudaf på fuld skrue mens de andre energikilder (også lagvis) supplerer op.

Procentvis falder fedtforbrændingens andel jo mere intensivt man arbejder med men målt i absolut størrelse, så kører den faktisk på højtryk allerede fra en moderat intensitet.

Tak for den afklaring.

Er det så korrekt forstået at så snart man bevæger sig over moderat intensitet, så brænder man lige så meget fedt, som man gør under, men så brænder man også mere sukker?

Dvs. min forståelse af det var forkert, altså at jeg troede at fedtforbrændingen overvejende sker ved lavere end moderat intensitet, men over lang tid, hvor kulhydratforbrændingen overvejende sker ved høj intensitet og sker så længe der er sukkerdepoter at tære på?

Link to comment
Share on other sites

Det kan meget vel være at du alligevel har ret.

Jeg var for nylig til et kost/træningsforedrag som lærte os det som jeg påstod ovenfor.

Jeg ville finde en graf og vidste at den lå i trænermappen fra DCU, men den underbygger i stedet din påstand. Ifølge den, klinger fedtforbrændingen ud omkring lige over VO2max intensitet.

Spørgsmålet er hvem der har ret men selvom det kun var på laveste niveau, så hælder jeg alligevel til DCUs uddannelsesmateriale. Jeg har lige prøvet om jeg hurtigt kunne afklare på google men svaret ligger ikke på de første svarsider.

Men der er jo ret stor forskel :wink:

Link to comment
Share on other sites

Angående hvilke energi kilder kroppen tærer på ved forskellige intensiteter, har jeg altid fundet at nedenstående graf(den gemmer sig lidt nede ad siden)er fin at kigge på

http://www.loebesiden.dk/kropogtraening.php

I et tidligere indlæg har EmilieMorville gjort sig til fortaler for at intervaller er mest effektivt for at forbrænde fedt.. Hvis jeg læser hendes indlæg rigitgt(kan ske jeg misforstår vedkommende).

Med udgagnspunkt i den graf jeg har lagt et link ind til, er det rimeligt at sige at fedt er den kilde der tæres mest på ved træning med lav intensitet(hjerteslag pr minut), mens at kulhydrat er den kilde der levere mest energi ved høj intensitet(mange hjerteslag pr minut)

ikke desto mindre kan man godt give EmilieMorville ret i hendes udsagn på en lidt bagvendt facon

følgende artikel om den famøse fedtforbrændings zone kan måske forklare hvorfor

http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vaegt/vaegt_og_fedtprocent/glem_fedtforbraendingszonen/

Det ihvertfald en fortolkning fra min side af EmilieMorville udsagn, at når hun siger forbrænde fedtet, så mener hun være i kalorie underskud, så man mister noget fedt på kroppen ved at træne(men igen det er en fortolkning fra min side).

Link to comment
Share on other sites

Angående hvilke energi kilder kroppen tærer på ved forskellige intensiteter, har jeg altid fundet at nedenstående graf(den gemmer sig lidt nede ad siden)er fin at kigge på

http://www.loebesiden.dk/kropogtraening.php

I et tidligere indlæg har EmilieMorville gjort sig til fortaler for at intervaller er mest effektivt for at forbrænde fedt.. Hvis jeg læser hendes indlæg rigitgt(kan ske jeg misforstår vedkommende).

Med udgagnspunkt i den graf jeg har lagt et link ind til, er det rimeligt at sige at fedt er den kilde der tæres mest på ved træning med lav intensitet(hjerteslag pr minut), mens at kulhydrat er den kilde der levere mest energi ved høj intensitet(mange hjerteslag pr minut)

ikke desto mindre kan man godt give EmilieMorville ret i hendes udsagn på en lidt bagvendt facon

følgende artikel om den famøse fedtforbrændings zone kan måske forklare hvorfor

http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vaegt/vaegt_og_fedtprocent/glem_fedtforbraendingszonen/

Det ihvertfald en fortolkning fra min side af EmilieMorville udsagn, at når hun siger forbrænde fedtet, så mener hun være i kalorie underskud, så man mister noget fedt på kroppen ved at træne(men igen det er en fortolkning fra min side).

Tak, det er fint fortolket og det er mig der burde have læst lidt på lektien. :)

@CouldHands: Min astma er ret slem og jeg har haft den en del år -jeg kunne nok få en god udholdenhed med intensiv træning, men det er rigtigt hårdt og ubehageligt for mig at presse mig selv for hårdt, så derfor er det intervaller der absolut fungerer bedst for mig, fordi det simpelthen gør for ondt i mine luftveje at gøre andet.

Jeg ser det som at jeg presser mine bronkier(luftveje) til at udvide sig for at jeg tage de spurt jeg gør når jeg løber, og derved 'træner' jeg dem til at være mere 'fleksible'. Når min astma er slem, svarer det lidt til at skulle trække vejret gennem et sugerør.

Link to comment
Share on other sites

En lille smøre om fedtforbrænding for de interesserede:

1: Fedt forbrændes mere eller mindre hele tiden. Jo større energibehov i en given situation, desto mere fedt forbrændes, indtil en ikke videre vel defineret grænse. Denne grænse befinder sig generelt i området mellem 25 og 75% af VO2max, men er individuel og afhængig af kostsammensætning og træningstilstand og fedtcellers størrelse. Det ændrer sig også i mellem forskellige typer af træning.

2: Når træningen bliver meget intensiv og fedtforbrændingen begynder at dale, vil der forbrændes kulhydrat i et temmelig højt tempo. Dette vil lede til forøget fedtforbrænding i timerne efter træningens ophør (eller når intensiteten af træningen falder igen). Den forøgede fedtforbrænding vil formodentlig fortsætte indtil kroppens kulhydrat lagre igen er velfyldte.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share