muskelsprængning


chip
 Share

Recommended Posts

Jeg er 63 år og har trænet et par år bl a på f.dk og fik i maj under en vandretur på en bjergsti en skade i låret. En rutschetur ned ad stien endte med at venstre fod standsede brat og snap lød det, så sad et af m. quadriceps' hoveder lidt oppe på forsiden af låret uden forbindelse til senen ved knæskallen. Benet er blevet tilset af lægen efter hjemkomsten, derefter ultralydsscannet og vores diagnose som vi selv stillede i Frankrig bekræftet.

Mit dilemma er nu hvordan og hvor meget kan jeg træne. Jeg er blevet lidt forskrækket og forsigtig for jeg har aldrig prøvet at gå i stykker før. Jeg havde naturligvis ondt da jeg efter ca en time skulle humpe tilbage ad bjergstien så jeg kunne få noget is på. Der var ikke noget synligt hæmatom, men på scanningen ses et hulrum hvor muskelhovedet har ligget. Fra dag 2 og til nu har der faktisk ingen gener været bortset fra at benene føles lidt forskellige ved løb, især gennem vand er det tydeligt. Efterhånden kan jeg løbe 5 km uden gener, men hvordan med styrketræning?

Skal man gå i gang med at øge styrketræningen så de andre muskler bliver i stand til at tage over, eller skal man gå langsomt og forsigtigt til værks da det nu er en formindsket muskelmasse der arbejder på forsiden af låret?

Link to comment
Share on other sites

:crazy: Det lyder ikke rart!

Når du ikke mærker gener ved løb, kan du efter min mening sagtens gå i gang med styrketræning!

Som du selv er inde på er det vigtigt at få trænet de resterende muskler i det skadede ben op, så de kan overtage den ekstra belastning.

Det er en god ide at lægge en smule forsigtigt ud, f.eks. med øvelser med bands (elastikker), små sandsække eller lign., så du vænner de resterende muskler til at udføre et større arbejde. Når du har gjort det i nogle uger kan du langsomt gå over til andre former for tungere styrketræning, f.eks. lunges, squat, bulgarian split squat mv. Træner du i center er der formodentlig masser af maskinøvelser, du kan supplere med.

Cykling er i øvrigt en rigtig god træning af musklerne i forlåret. Så det er et helt andet sted du kan starte eller supplere med. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Cykling er jeg så småt i gang med sammen med løbeture og det går over forventning. Starter igen i motionscenter med mol's udmærkede styrketræningsprogram med belastninger der svarer til mit niveau, tak for opmuntringen, det handler nok om ikke at være for bekymret for at gå mere i stykker :superman:

Link to comment
Share on other sites

Hvilket muskelhoved er der tale om?

Det midterste lige oven på lårets forside. Muskelhovedet er forkortet og sidder synligt på øverste halvdel af låret. Det buler lidt ud når musklen aktiveres. Til gengæld er der en let fordybning på nederste del af forsiden. Jeg har fået at vide at man ikke gør noget ved det. Så er der bare træning - og det er vel i grunden ikke det værste så har jeg da også den motivation

Edited by chip
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share