Forstuvet inderste ledbånd.


Flupsib
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen! Jeg fik for ca. 2 uger siden at vide at jeg havde forstuvet mit inderste ledbånd. Det skete midt under en badminton kamp. Jeg spiller på højt niveau, og vil gerne vide hvornår jeg sådan ca. kan komme til at spille igen. Jeg laver genoptræning hver dag op til 4 gange om dagen.Jeg var også ude at løbe/gå en lille tur på ca. 3km igår. Hævelsen er næsten væk, jeg træner også rigtig meget på et balancebræt, jeg lige har købt. Men hvornår kommer man sig helt over sådan en skade? Hvornår kan jeg så småt komme til træning igen? Er det godt at løbe nogle ture? Hvis det er godt at løbe nogle ture, hvor langt og hvor mange gange om ugen? Håber virkelig at der er nogle der kan og vil hjælpe mig M.V.H Flupsib. MANGE TAK PÅ FORHÅND! :) :) :)

Link to comment
Share on other sites

Da jeg blev kørt ned i sommers, forstuvede jeg samme ledbånd samt korsbånd.

Fik don joy på benet som var låst til 30 graders bevægelighed i 2 uger og efterfølgende åben i 4 uger. De 4 uger havde jeg grønt lys til let cykling & styrketræning; løb er ikke noget jeg gør mig i, så ved ikke om jeg havde måttet. Underligt nok var balancebræt ikke noget der var på tale :blink:

Efter yderligere 2-3 uger hvor jeg måtte træne igennem (dog måtte knæet ikke gøre ondt mere end 24 timer efter selv hvis jeg isede det - så hidsigt trænede jeg dog ikke) kunne jeg intet mærke mere og havde igen fuld bevægelighed.

Det knaser dog mere end før når jeg rejser mig fra at have siddet på hug.

Link to comment
Share on other sites

HEJ, tak for svaret. Jeg fik at vide at jeg havde forstuvet mit ledbånd, vidste heller ikke selv man kunne det. Søger stadig flere svar ? plzz hjælp!

Hmm - en forstuvning er noget der foregår i ledkapslen i form af et vrid/beskadigelse, mens et ledbånd bliver forstrakt. Ofte sker det andet som følge af det første, men det er ikke det samme - i hvert fald ikke i mit hoved.

Det er ret umuligt at sige hvor lang tid der går før du kan gå i gang igen. Det kommer meget an på, hvor alvorlig forstrækningen er. Det må du tale med en fysioterapeut om. Har I ikke en fysioterapeut tilknyttet klubben, der er kompetent?

Hvor langt er du kommet i genoptræningen og hvilke øvelser udfører du - udover øvelserne på balancebræt?

Hvis du har det godt med at gå/løbe en lille tur og du kan gøre det uden smerter eller hævelse undervejs eller bagefter, så gør det. Men løb ville afgjort IKKE være mit førstevalg til genoptræning, fordi belastningen af leddene er ret stor. Da dit knæ formentlig er ustabilt som følge af forstrækningen af ledbåndet, vil der også være en større risiko for at beskadige knæet yderligere, hvis du for eksempel træder forkert eller falder. Hvis du gerne vil lave noget cardio kan du vælge at cykle - kør ikke med stor belastning!

Styrketræning med en elastik mv. er vejen frem?

Edit: ABC

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Mange tak for svaret! Det er ikke en så alvorlig forstrækning enda. Jeg er ved min 2uge i genoptræning, og jeg laver øvelser der træner lårmusklen og hoften og den indvendige lårmuskel. Cykler også lidt. Jeg får lidt ondt i knæet til at starte med når jeg løber/går. Jeg skal til fysioterapeut på onsdag. MVH Flupsib :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share