Billig vs. dyre vitaminpiller


AGV
 Share

Recommended Posts

Hej Alle Sammen

Jeg skal ud og købe vitaminpiller, men er i tvivl om, hvorvidt jeg skal købe de billige eller de dyre. Er de dyre virkelig så meget bedre?

Dem jeg har set på koster 199 kr. for 100 stk. Synes det lyder vildt, hvad mener I?

:smile:

Link to comment
Share on other sites

Kig på deklarationen. Den vil typisk vise, at de billige indeholder det samme som de dyre.

Jeg giver omkring en tyver for 200 multivitamumser i Føtex.

At give omtrent 2 kr. pr. pille er imo far out.

Ved godt de indeholder det samme, men de dyre er "organiske" fik jeg at vide. Det betyder åbenbart at de bliver bedre optaget, men om det blot er en skrøne ved jeg ikke?

Link to comment
Share on other sites

Ved godt de indeholder det samme, men de dyre er "organiske" fik jeg at vide. Det betyder åbenbart at de bliver bedre optaget, men om det blot er en skrøne ved jeg ikke?

Det er også hvad jeg har hørt fra lederen i det center jeg træner. De billige indeholder det samme som de dyre, men du optager ikke det hele fra de billige. Resten ryger med ud når man laver "Nr.2". Hvorimod de lidt dyrer organiske vitaminpiller bliver langt bedre optaget i kroppen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hej.:wink:

Dette indlæg er også sat i en anden tråd.

Jeg skal ikke kunne udtale mig om, om nogle typer af vitaminer og mineraler er mere effektive end andre. F.eks ved jeg ikke, om de aminokelerede mineraler er bedre end de mineraler, der ikke er det.

Men lad os - rent teoretisk - gå ud fra, at de dyre vitaminer/mineraler er mere effektive end de billige.

HVis det er tilfældet, kan man forestille sig, at man kan nøjes med en mindre mængde af de dyre/effektive stoffer. Så - måske - opnår du samme eller en større effekt ved at bruge en mindre mængde dyre stoffer fremfor en større mængde billige stoffer.

Så hvis man regner det ud, kan en mindre mængde dyre stoffer være lige så billig som en større mængde billige mineraler.

Dette var lidt af mine tanker, som jeg havde, dengang jeg skrev om "Light"-vitaminer/mineraler. Begrebet "Light" er måske et lidt fjollet og forvirrende udtryk. Men med begrebet mener jeg, at man ved visse vitaminer/mineraler kan nøjes med under 100 % ADT i kosttilskud. Men får jo også stoffer gennem kosten.

Venlig hilsen

Jan Hervig Nielsen

Ideudvikler

Projekt Smørhul

(og Projekt Trafiksikkerhed)

Projekterne er 2 afslappede fritidsforetagender uden økonomiske interesser. For mange år siden har jeg læst anatomi (bl.a. bevægeapparatet), fysiologi, biokemi, sygdomslære, ernæring og lært alternativ behandling. Det meste på næsten bachelor-niveau. Jeg benytter mig ikke mere af Medline/Pubmed og Cochrane, som nogle fagfolk bruger. "Kostvejledningen" er rettet mod 20-60 årige personer, der ikke dyrker meget sport.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share