GPS, HVEM SKAL JEG STOLE PÅ?


henrik@woer.dk
 Share

Recommended Posts

Jeg har i en periode både brugt mit garmin 305 løbeur og mit HTC Desire HD med Endomondo, når jeg er ude at løbe. Men meget ofte er der ret stor forskel på de målinger af distance på de to enheder. Ture målt på HTC telefonen plejer således at være ca.500 meter længere end på uret. Spørgsmålet er: hvad er korrekt? Hvilken enhed er til at stole på?

Med venlig hilsen

Henrik

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i en periode både brugt mit garmin 305 løbeur og mit HTC Desire HD med Endomondo, når jeg er ude at løbe. Men meget ofte er der ret stor forskel på de målinger af distance på de to enheder. Ture målt på HTC telefonen plejer således at være ca.500 meter længere end på uret. Spørgsmålet er: hvad er korrekt? Hvilken enhed er til at stole på?

Med venlig hilsen

Henrik

Jeg gætter på Garmin, men du kan jo se ruten på kort og måle eftercool.gif

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i en periode både brugt mit garmin 305 løbeur og mit HTC Desire HD med Endomondo, når jeg er ude at løbe. Men meget ofte er der ret stor forskel på de målinger af distance på de to enheder. Ture målt på HTC telefonen plejer således at være ca.500 meter længere end på uret. Spørgsmålet er: hvad er korrekt? Hvilken enhed er til at stole på?

Med venlig hilsen

Henrik

Kan du ikke bare måle en rute op på i din bil, på krak og/eller med den ruteopmåler, der er her på MOL (Link til MOL's ruteopmåler )

Derefter løber du ruten igennem med 305'eren og HTC'en og holder deres målinger op imod de resultater som ruteopmålerne har vist. Så ved du hvilket af dine apparater, der har en fejlvisning eller evt. hvor stor begge apparaters fejlvisning er. GPS'ere er aldrig 100 procent præcise og løb i for eksempel skov kan få usikkerheden til at stige en del.

Link to comment
Share on other sites

Endomondo er mere upræcis end garmin. Algoritmen der bruges til at beregne distancen er mere avanceret i Garmin'en.

Jeg har cyklet med Garmin og Endomondo samtidig og kan se at f.eks. når jeg står stille ved punktering, så registrerer endomondo måske 1 km "bevægelse" på kryds og tværs i løbet af de 10 min det tager at skifte slange. Garmin registerer korrekt, at man står stille.

Link to comment
Share on other sites

Endomondo softwaren er afhængig af de data der leveres fra hardwaren og det samme gælder selvfølgelig for softwaren i din 305. Endomondo's performance vil altså svinge gevaldigt afhængigt af hvilket device du bruger det på.

Garmin benytter det ret gennemprøvede sirfstarIII chipset mens det for din Desire HD benytter en CPU med gps indbygget. ( Qualcomm )

Af de test jeg har fundet banker SiRFSTARIII enhederne generelt Qualcomm enhederne på både præcision og deres evne til hurtigt at få et gps lock.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share