Forskel på styrke træning.


manhattan1
 Share

Recommended Posts

Egentlig er det en misforståelse som har hængt ved meget længe. Det folk generelt kalder styrketræning, er faktisk mere bodybuilding. Bodybuildere træner generelt med reps mellem 6-12, og selvom de selvfølgelig også bliver meget stærkere, så er den primære tilpasningsmekanisme nu altså hypertrofi. Hvis man vil være meget stærkere, uden nødvendigvis at blive meget større, så skal man træne med reps mellem 1-6. Det er hvad man kan kalde egentlig styrketræning. Jeg ved ikke hvorfor folk kalder det styrketræning at lave 3 sæt x 10 reps, når det egentlig mere er hypertrofi træning.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Egentlig er det en misforståelse som har hængt ved meget længe. Det folk generelt kalder styrketræning, er faktisk mere bodybuilding. Bodybuildere træner generelt med reps mellem 6-12, og selvom de selvfølgelig også bliver meget stærkere, så er den primære tilpasningsmekanisme nu altså hypertrofi. Hvis man vil være meget stærkere, uden nødvendigvis at blive meget større, så skal man træne med reps mellem 1-6. Det er hvad man kan kalde egentlig styrketræning. Jeg ved ikke hvorfor folk kalder det styrketræning at lave 3 sæt x 10 reps, når det egentlig mere er hypertrofi træning.

Thomas

hvordan får du det til at hænge sammen med HST? I HST-princippet tager man jo kun fem reps i de sidste uger og i følge det du siger vil det altså være styrketræning og ikke ikke hypertrofi. Dermed ser dit indlæg lidt utroværdigt ud når HST (med 5 reps) i følge en forsker skulle være den mest optimale træning af hypertrofi overhovedet.

Forsvar det..... -I might learn something he he

:)

Link to comment
Share on other sites

blanco> slå LIGE koldt vand i blodet. Nu er grænserne jo for det første noget flydende. Der er jo ikke noget som er skrevet i sten. I MAX-OT anbefaler man sæt mellem 4-8 reps, og det er også et hypertrofi program. Hypertrofi er ikke noget man stimulere med en smal rep range. Det er noget som kan stimuleres med en meget bred rep range. Det jeg forsøger at pointere, er at træning for STYRKE, bør ligge mellem 1-6 reps. Man bliver ikke maksimalt stærk af at lave sæt af 10 reps, og det kalder mange alligevel styrketræning. Hypertrofi kan i princippet stimuleres med alt mellem 1-30 reps. Den meste anvendte hypertrofi rep range er dog normalt 6-12 reps. Dermed er det IKKE sagt, at man ikke kan stimulere hypertrofi med 5 reps. Hvorfor tror du ellers jeg anbefaler 5 x 5 systemet til folk som skal have lagt et godt fundament i styrke og masse ?? I teorien kan man stimulere hypertrofi med singles, hvis man laver tilstrækkelig mange, og holder pauserne korte nok.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

topper: spændende interview. Jeg tror jeg fik lært noget. :)

Der var dog et par ting jeg synes passede mindre godt med hvad jeg har "lært" her.

Eccentrisk træning: Her mente forskeren at det var alt for nedbrydende til at "almindelige" mennesker burde gøre det, også pga den øgede skadesrisiko. Kun specielle eliteidrætsfolk kunne bruge det i deres træning. (er ikke helt sikker på formuleringen, men noget i den stil)

Jeg synes det passer ret skidt med de 2 ugers eccentrisk træning man har til sidst i HST (i udvalgte øvelser).

Overtræning: Han sagde godt nok at der ikke var nogen bred enighed om hvad der præcist skete, men nævnte alligevel at mulige årsager kunne være overbelastning af sener, bindevæv og vist også andre ting, men ikke Nervesystemet.

Her på MOL synes jeg de fleste siger, at det oftest er pga overbelastning af CNS at man "brænder ud"/overtræner.

Nogen der kan uddybe disse tilsyneladende modstridende meldinger?

Link to comment
Share on other sites

Overtræning: Han sagde godt nok at der ikke var nogen bred enighed om hvad der præcist skete, men nævnte alligevel at mulige årsager kunne være overbelastning af sener, bindevæv og vist også andre ting, men ikke Nervesystemet.

Her på MOL synes jeg de fleste siger, at det oftest er pga overbelastning af CNS at man "brænder ud"/overtræner.

Nogen der kan uddybe disse tilsyneladende modstridende meldinger?

Der er, ganske som manden påstår ikke bred enighed om, i forskerkredse, hvad overtræning er. Hvis du kigger i nogle af de tidligere diskussioner mellem TJ og MZ om neural restitution, tror jeg du har en ide om, hvad jeg mener.

Det kommer sig blandt andet af den her ganske kontroversielle udtalelse, som Pomba laver i en af sine bøger, om at neural restitution tager 7 gange så lang tid som muskulær restitution. Om den kan jeg huske at MZ har sagt noget i retning af "det betragter jeg fortsat som nonsens", mens TJ køber den i et eller andet omfang og de har begge deres shit inde i huset når det handler om træning. Det er vist situationen i en nøddeskal.

Link to comment
Share on other sites

Hypertrofi kan i princippet stimuleres med alt mellem 1-30 reps. Den meste anvendte hypertrofi rep range er dog normalt 6-12 reps. Dermed er det IKKE sagt, at man ikke kan stimulere hypertrofi med 5 reps. Hvorfor tror du ellers jeg anbefaler 5 x 5 systemet til folk som skal have lagt et godt fundament i styrke og masse ?? I teorien kan man stimulere hypertrofi med singles, hvis man laver tilstrækkelig mange, og holder pauserne korte nok.

Thomas

Jotak, jeg lærte noget TJ, men er stadig lidt i tvivl ved det du skriver her

Link to comment
Share on other sites

Ja det var jeg stort set godt klar over, men HST skulle jo være det absolut optimale for hypertrofi
Det er der BESTEMT ingen som siger. Det siger Bryan Haycock og hans fanskare, af naturlige årsager. HST er et godt program, fordi det overholder en masse gyldne regler. Det er samtidig lavet, så det bygger på den seneste forskning. Men det betyder IKKE at det nødvendigvis er det mest optimale. Iøvrigt er rep valget den mindste del af det. Og der er altså ikke den store forskel på at lave sæt af 5 reps og sæt af 6 reps. Som jeg sagde tidligere, det er IKKE skrevet i sten. Grænserne er flydende. Grunden til at man i HST har valgt 15-10-5, er for at kunne holde en progression af en vis størrelse. 15 reps er jo heller ikke optimale til hypertrofi. Det har Bryan Haycock vist selv ytret. Alligevel er det en del af programmet. Så du skal ikke ligge så meget i rep valget. Det er progressionen som tæller.
Ergo burde de 5 reps man tager de sidste uger i HST være det optimale for hypertrofi og ikke for styrketræning

Hvorfor kan 5 reps ikke være god for begge dele ?? Det virker som om du tror det enten giver det ene eller det andet. Det er netop derfor 5 x 5 systemet er så effektivt til at skabe et fundament af styrke og masse. Det er fordi 5 reps giver en god kombination af styrke og masse.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Maxpower ---> Jeg studsede også lidt over hvorfor forskeren sagde at det kun var elite atleter der burde anvende ecentrisk træning. Men mon ikke en del af forklaringen kan ligge i at han ikke generelt vil anbefale eccentrisk træning til folk, som ikke har styr på deres træning generelt, i det jo er et redskab man skal anvende med omtanke. Desuden så er HST´s eccentriske træning ikke så tungt som jeg opfatter "normal" eccentrisk træning til at være. I HST anvender man ens 2rm, mens folk ofte kører med over 100%rm når de kører eccentrisk.

Mvh,

Torben F.

Link to comment
Share on other sites

Ergo burde de 5 reps man tager de sidste uger i HST være det optimale for hypertrofi og ikke for styrketræning

Hvorfor kan 5 reps ikke være god for begge dele ?? Det virker som om du tror det enten giver det ene eller det andet.

Det har jeg overhovedet ikke skrevet. Min opfattelse af HST var blot at den var ment som optimal hypertrofitræning og ikke en blanding, der gav lidt af hvert (og endda mest det der betegnes som styrketræning i de sidste uger(?)).

Hmm ellers tror jeg, at jeg får din pointe nogenlunde

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share