Sko der lugter


ntm
 Share

Recommended Posts

Jeg er nu rykket indendørs for i år, og med en stor konkurrence i Feb er der gang i konditionstræningen.

Så der er 3-4 gange om ugen med dobbelt time i spinning og så step og løb (ca 1 time) efterfølgende.

Når jeg er færdig med dette har jeg så 2 sæt gennemblødte sko (spin og løbesko) som lige præcis kan nå at tørre ud til næste træning - efter en 3 uger lugter de rigtigt slemt, har så prøvet at vaske dem i rodalon og skylle godt igennem - så nu er jeg ved at kvæle dem ved siden af mig i klor lugt samtidigt med at jeg måtte træne i halv våde sko da de ikke kunne nå at tørre.

Hvad er det gode trick? hvordan sørger i for at kunne holde jeres sko ud (skal man køre med 2 sæt) . eller hvad er tricket?

Og nu jeg er igang er det ok at fortsætte træningen i sit spinning tøj? eller skal man skifte til noget tørt af hensyn til naboen - jeg tap sveder alligvel efter 10 min på step'en. :tongue:

På forhånd tak

NTM aka stinky feet..

Link to comment
Share on other sites

Hvis de er virkelig våde når du kommer hjem kan du tage det værste ved at stikke aviser i dem og lade dem suge det værste.

Spray dem med lidt spritvand.

Når du kan undvære dem i nogle dage, så sæt fryseren på indfrysning, pak skoene i en pose og læg dem på frost i 3 dage - så kradser bakterierne (som giver lugten) af.

Link to comment
Share on other sites

Gå ned i Sportsmaster og spørg efter noget i mod sko der lugter. jeg ved de har noget imod dette problem som jeg har fået anbefalet og ved at nogle af mine venner har fået løst deres problem imod lugten. Jeg kan ikke huske hvad det hedder men det er i hvert fald en lille spray der klarer sagerne.

Link to comment
Share on other sites

Aviserne er allerede i brug.

Men jeg vil prøve fryseren - det lyder så vanvittigt at det må prøves.

Bagefter bliver det spray.

Tak for input

NTM

Det er ikke vanvittigt - det virker.

Du skal blot huske at det er vigtigt at AL tiden går.

Det er (desværre) ikke sådan at hvis de står på frost i halvdelen af tiden så er halvdelen af bakterierne døde og dermed halvdelen af lugten væk. Så overlever både bakterie og lugt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er nu rykket indendørs for i år, og med en stor konkurrence i Feb er der gang i konditionstræningen.

Så der er 3-4 gange om ugen med dobbelt time i spinning og så step og løb (ca 1 time) efterfølgende.

Når jeg er færdig med dette har jeg så 2 sæt gennemblødte sko (spin og løbesko) som lige præcis kan nå at tørre ud til næste træning - efter en 3 uger lugter de rigtigt slemt, har så prøvet at vaske dem i rodalon og skylle godt igennem - så nu er jeg ved at kvæle dem ved siden af mig i klor lugt samtidigt med at jeg måtte træne i halv våde sko da de ikke kunne nå at tørre.

Hvad er det gode trick? hvordan sørger i for at kunne holde jeres sko ud (skal man køre med 2 sæt) . eller hvad er tricket?

Og nu jeg er igang er det ok at fortsætte træningen i sit spinning tøj? eller skal man skifte til noget tørt af hensyn til naboen - jeg tap sveder alligvel efter 10 min på step'en. :tongue:

På forhånd tak

NTM aka stinky feet..

Fremover kan det være en ide at sætte dine sko til udluftning udenfor på en altan eller lignende. Jeg har endnu aldrig haft sko der begyndte at lugte, når jeg bare sørgede for at lufte dem ordentligt ud med det samme efter brug.

Det er meget simpelt og gør nedfrysning og latterlige antisved-produkter overflødige.

Link to comment
Share on other sites

Du træner ikke hårdt nok, hehe.

Ej - nu er vi nogen der bor uden adgang til hverken have eller altan. Udover at skoene tørrer hurtigere, kan jeg ikke se hvordan den øgede tilførsel af ny luft kan dræbe de bakterier som har etableret sig under 2-3 timers træning plus transporten hjem. Det er jo heller ikke nok at lufte karkluden.

Link to comment
Share on other sites

Du træner ikke hårdt nok, hehe.

:smile:

Nej, det kan være - men jeg sveder som et svin alligevel.

Ej - nu er vi nogen der bor uden adgang til hverken have eller altan.

Så kan jeg godt se problemstillingen

Udover at skoene tørrer hurtigere, kan jeg ikke se hvordan den øgede tilførsel af ny luft kan dræbe de bakterier som har etableret sig under 2-3 timers træning plus transporten hjem. Det er jo heller ikke nok at lufte karkluden.

Bakterierne kræver fugt for at kunne leve. Hvis du lufter dine sko (ordentligt) fjerner du grundlaget for at bakterierne kan leve og formere sig.

Du kan ikke overføre eksemplet med karkluden til dine sko. Dels bruger du karkluden i et andet miljø, hvor bakteriefloraer er helt anderledes, og dels er den væsentligste årsag til at karkluden kommer til at lugte, at den ligger sammenfoldet (og fugtig) i adskillige timer.

Det betyder ikke noget at man har trænet i flere timer, hvis bare skoene kommer ud straks efter træning og bliver luftet igennem, så de bliver tørre.

Men det nytter ikke noget, hvis skoene får lov til at ligge og hygge sig i en tæt lukket taske i flere timer efter træning

Link to comment
Share on other sites

Kåre

Jeg er heller ikke helt enig med dig - tøj og sko lugter allerede rimeligt grimt når jeg tager det af dvs inden bakteriene ifølge dig har haft tid og gro.

Jeg skyller mit tøj inden jeg tager det med hjem da lejligheden ellers bliver ubeboelig (er der forresten nogle der kan svare på hvorfor man ikke mere må tage tøjet af medens man står under bruseren - det var en nem måde at få klare skylningen på).

V.H

NTM

Link to comment
Share on other sites

Med hensyn til lugt i tøj (lidt off topic) så kan det som hovedregel klares med eddike i stedet for skyllemiddel når man vasker, om det samme gør sig gældende i forhod til sko ved jeg ikke, men at sprøjte dem med lidt eddike kan næppe skade når bare de får lov at tørre ordentligt igennem efterfølgende.

Link to comment
Share on other sites

Kåre

Jeg er heller ikke helt enig med dig - tøj og sko lugter allerede rimeligt grimt når jeg tager det af dvs inden bakteriene ifølge dig har haft tid og gro.

Jeg skyller mit tøj inden jeg tager det med hjem da lejligheden ellers bliver ubeboelig (er der forresten nogle der kan svare på hvorfor man ikke mere må tage tøjet af medens man står under bruseren - det var en nem måde at få klare skylningen på).

V.H

NTM

Jeg udtalte mig udelukkende om sko, ikke om tøj! :smile:

EDIT: Men i øvrigt vil jeg sige at hvis ens sko lugter allerede når man tager dem af, så har man ikke sørget for at lufte skoene ordentligt fra starten af. Hvis man først har et par sko der stinker er det fuldstændig korrekt at det ikke er nok at lufte dem - det skal gøres efter HVER træning.

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

De motionscentre jeg har været i (FW og FDK) må man vist gerne skylle tøjet op i badet - har i hvert fald oplevet spinningsinstruktører det har gjort det begge steder.

Altså, den med skoene er jo næsten endeløs. Gad vide om nogle menneske sveder mere bakterielt end andre og der derfor er så stor forskel på hvordan man opfatter problemet?

Jeg har haft sko på frost i en uge - man må formode at de så var stendøde og lugtede i hvert fald kun en smule af læder.

Efter 3 timers banecykling, var de fint i gang med at lugte grimt da jeg tog dem af i omklædningen.

Samme procedure men efter en spinningtime, ville jeg nok heller ikke drikke champagne af dem - vil dog ikke udelukke at den måske kunne reddes med en tur i haven. Havde jeg kørt en dobbelttime, havde spillet været tabt - i øvrigt årsagen til at jeg ikke mere kører dobbelttimer.

Gad vide om problemet måske også kan være mere udtalt med gamle sko? Om læderet og sålerne har flere revner og mere overflade og dermed er mere modtagelige?

Lidt samme tankegang, at der altid er sølvfisk i gamle badeværelser men ikke i nye - hvis man kan drage den sammenligning.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share