Fra Marathon til Ultra


Maia87
 Share

Recommended Posts

Kan godt se, at der skal skovles noget ind, når man løber i 24 timer. Og det skal jo ud igen, som du siger...

Hvor ligger du i tempo (min/km), når du løber i 55%? Og kører du 5 min løb/ i min gang på disse ture?

Må indrømme, at jeg begynder at blive mere og mere fascineret af ultraløb, især fordi jeg oplever at jeg selv har en stor fysisk og mental udholdenhed (af og til) men ikke er specielt hurtig...

PS: Maia (undskyld jeg kaprer din tråd)

Når jeg løber 55% løber jeg for det meste med en puls på 130. Hvis jeg laver run and walk, så får jeg gennemsnitspulsen til at passe til den ønskede procent. I den sæson der er gået har jeg kun løbet run and walk på Mors Rundt - jeg træner det ofte på lange træningsdage, men så kører jeg oppe i en helt anden procent.

Hvis du tror ultraløb er for dig, så kom ud og prøv og være med til 6 timers løb og byg din træning op ud fra de erfaringer du får.

Link to comment
Share on other sites

@ Henrik S.:

Du skal have tak for, at jeg nu har cravings efter en Kaj Kage - du er da en guttermand :wink:

@ Lars Mikkelsen:

Jeg kom til at tænke på: træner du efter nogle bestemte principper eller er du mere en "learning by doing"-type? Jeg mindes også at kunne huske du havde gang i et vægttabsprojekt for et stykke tid siden - hvordan tacklede du balancegangen mellem at skulle være i energiunderskud, men samtidig have nok energi til din store træningsvolumen? Det er nemlig det dilemma jeg går og bøvler med for tiden :smile:

Nåh, de sidste par dages træning:

- Søndag: 2*50min spinning + core-øvelser

- Mandag: 10,7km intervalløb (2 1/2 min ved 90-95% af HRmax efterfulgt af 7 1/2 min roligt løb - repeat) + fullbody styrkepas

Idag bliver så hviledag, fordi jeg imorgen har planlagt en god 3timers tur efterfulgt af en halvmaratondistance torsdag (jf. forsøg med back-to-back ture). Så det bliver spændende hvordan benene arter sig torsdag - for en ting er selvfølgelig at FØLE man har friske ben og så rent faktisk LØBE :smile:

Edited by Maia87
Link to comment
Share on other sites

@ Henrik S.:

Du skal have tak for, at jeg nu har cravings efter en Kaj Kage - du er da en guttermand :wink:

@ Lars Mikkelsen:

Jeg kom til at tænke på: træner du efter nogle bestemte principper eller er du mere en "learning by doing"-type? Jeg mindes også at kunne huske du havde gang i et vægttabsprojekt for et stykke tid siden - hvordan tacklede du balancegangen mellem at skulle være i energiunderskud, men samtidig have nok energi til din store træningsvolumen? Det er nemlig det dilemma jeg går og bøvler med for tiden :smile:

Nåh, de sidste par dages træning:

- Søndag: 2*50min spinning + core-øvelser

- Mandag: 10,7km intervalløb (2 1/2 min ved 90-95% af HRmax efterfulgt af 7 1/2 min roligt løb - repeat) + fullbody styrkepas

Idag bliver så hviledag, fordi jeg imorgen har planlagt en god 3timers tur efterfulgt af en halvmaratondistance torsdag (jf. forsøg med back-to-back ture). Så det bliver spændende hvordan benene arter sig torsdag - for en ting er selvfølgelig at FØLE man har friske ben og så rent faktisk LØBE :smile:

Mit vægttab er meget kontrolleret og en lang proces, men i de perioder hvor jeg speeder vægttabet op, så er det bare sådan det er. Hvis man har en ide om at løbe 12 eller 24 timer, så kan man jo lige så godt lære sig at lade være med at gå og sætte ord på sin træthed. Vil jeg noget eller vil jeg ikke noget det forholder jeg mig til og gør det jeg vil - så jeg mærker ikke efter om jeg er træt.

Jeg træner i tid, det vil sige, at jeg i det daglige ikke forholder mig til antal km og km-tider. Træningstid og intensitet træner jeg efter og laver planlægning for en uge ad gangen endvidere i vinterperioden tung vægttræning i løbespecifikke øvelser.

Link to comment
Share on other sites

@ Lars Mikkelsen:

Spændende løb, men jeg er da virkelig ikke sikker på jeg er dig værdig som løbemakker :blush:

(forstået på den måde, at jeg er "ultra-newbie", hvorimod du efterhånden har gennemført en del heftige løb).

Dagens 3timers løbetur overstået i fin stil; stille og roligt tempo med fuld kontrol over pulsen samt begrænset energiindtag. Nu er der så ikke andet end at gøre end at restituere bedst muligt frem mod imorgen.

Hvis den her sang ikke fremkalder væmmelsesfryd, så ved jeg da simpelthen ikke hvad der skulle gøre det... :rofl2:

http://soundcloud.com/xaeroseven/gangam-maybe

Link to comment
Share on other sites

@ Lars Mikkelsen:

Spændende løb, men jeg er da virkelig ikke sikker på jeg er dig værdig som løbemakker :blush:

(forstået på den måde, at jeg er "ultra-newbie", hvorimod du efterhånden har gennemført en del heftige løb).

Dagens 3timers løbetur overstået i fin stil; stille og roligt tempo med fuld kontrol over pulsen samt begrænset energiindtag. Nu er der så ikke andet end at gøre end at restituere bedst muligt frem mod imorgen.

Hvis den her sang ikke fremkalder væmmelsesfryd, så ved jeg da simpelthen ikke hvad der skulle gøre det... :rofl2:

http://soundcloud.com/xaeroseven/gangam-maybe

Maia på den tid af året er det ikke meningen, at vi skal løbe hurtigt, vi skal bare ud og have km i benene og opleve naturen. Iøvrigt er det kun knapt 2 år siden jeg begyndte at løbe ;o) så jeg opfatter bestemt mig selv som newbie. Tænk lidt over det :walking:

Link to comment
Share on other sites

@ Lars Mikkelsen:

Jeg lover, at jeg nok lige skal tænke over det :smile:

For lige at opsummere på de sidste to dages back-to-back ture:

- Onsdag: 3timers steady state løbet på friske ben og med begrænset energiindtag. Pulsen blev holdt fint nede, grundet det rolige "flow"-tempo.

- Torsdag: 20,2km ved 75% af HRmax, så mere fart i benene idag. Vågnede op med relativt friske ben, men skal ærligt indrømme, at benene var mere klar på turen idag end hovedet var :smile:

Turen blev dog gennemført i fin stil; igen med begrænset energiindtag.

Nu skal jeg bare lige have overstået en cykeltur op ad "Helvedesbakken" og 2timers undervisning, så er jeg sådan set klar til at holde weekend - hep, hep!

http://www.youtube.com/watch?v=7E82ozXyNjk

Link to comment
Share on other sites

Har lige haft nogle restitutionsdage efter ugens back-to-back ture, så stille og roligt har træningen bestået af:

- Fredag: 50min spinning + fullbody styrkepas

- Lørdag: 7,95km restitutionsløb + 50min spinning

Imorgen håber jeg så på at kunne nuppe et bakkepas, men førsteprioriteten er årets første "race": 5km kvindeløb med Maia Sr. :wink:

Selvom det måske kan virke dumt, at jeg tilmelder mig et 5km løb (hvis man tager i betragtning, hvad jeg træner frem mod) så glæder jeg mig vanvittig meget - og det skyldes helt sikkert, at jeg glæder mig til at se stoltheden i min mors øjne, når hun har gennemført løbet :smile:

Meeeeen lad os nu lige se, hvornår jeg kommer op imorgen - det er jo trods alt søndag :biggrin:

Edited by Maia87
Link to comment
Share on other sites

Der kom én rigtig, rigtig dårlig og én rigtig, rigtig god ting ud af søndagens kvindeløb - først den gode del: min mor løb PR, hvilket jeg synes var fantastisk sejt - særligt fordi jeg kunne mærke på hende, at hun efterhånden er begyndt at gå lidt op i "det der med tider". Om det skyldes, at hun det sidste halve års tid har trænet med mit gamle Garmin-ur skal jeg ikke kunne sige - men faktum er, at hun helt sikkert er blevet noget mere hooked på sin træning, fordi hun synes det er sjovt efterfølgende at kunne gå på Garmin Connect og se kilometertider, osv. :smile:

Den dårlige del er så, at jeg siden søndag eftermiddag har været fuldstændig nedlagt af sygdom, så jeg har faktisk ikke ikke lavet andet end at ligge på sofaen og forsøgt at få nogle shakes ned (for i det mindste bare at få en eller anden form for energi indenbords) - note to self: deltag aldrig i kvindeløb igen :wink:

Her til morgen følte jeg mig forholdsvis frisk, så jeg har lige futtet en let tur ud mod stadion og derefter ellers rundt i skoven. Turen blev uden pulsur, men cirka 40min let løb - og regner med at tage en spinningtime + et fullbody pas senere idag.

I'm back :superman:

Link to comment
Share on other sites

Efter gårsdagens tilbagevenden til træningen, var jeg idag klar til lige at skrue en tand mere op for intensiteten. Det betød derfor 10,7km bakkeløb i morges og 50min spinning + fullbody styrke her til eftermiddag.

Selvom jeg ikke var helt motiveret for en spinningtime, skete der det fantastiske, at instruktøren idag indledte opvarmningen med Billy Joels "We didn't start the fire" og sluttede udstrækningen af med Journeys "Don't stop believing" - jeg var fan :banana:

Ellers byder dagen imorgen på et længere løbepas efterfulgt at en fuldstændig træningsfri weekend, som står i brylluppets tegn (nej, ikke mit!) - hep, hep :smile:

Det hele falder dog meget godt i hak med, at dette er min restitutionsuge. Næste uge bliver der igen skruet godt op for kilometerne samt budt på lidt flere dobbeltpas! Kan dog mærke at restitutionsugen denne gang ligger perfekt, for mine ben idag var fuldstændig friske og jeg er helt klar på, at det bliver "alvor" igen på mandag :wink:

Link to comment
Share on other sites

Så blev det onsdag!

Har haft to fine træningsdage - intet specielt ved dem, bare stille og roligt nogle kilometer i bogen:

- Tirsdag: 15,6km intervalløb (6*3min ved 90-95% af HRmax)

- Onsdag: 20,1km ved 75% af HRmax

Stadig ingen smerter i min hofte efter jeg er begyndt den mere målrettede træning igen. Resten af dagen vil jeg bruge på at ændre lidt i de løbetekniske øvelser, jeg benytter mig af. Lur mig, om jeg ikke får implementeret nogle af de øvelser Rasmus Henning viser her, i mit nye program:

Og ja, det ser sjovt ud :wink:

Ellers har jeg de sidste par dage tænkt lidt over, hvad jeg vil have som mål og fokuspunkter i 2013. Det virker måske underligt, at jeg allerede nu tænker i de baner, men jeg kender mig selv godt nok til at vide, at jeg skal have et mål på plads efter løbet i Grenaa for ikke at få "post-race blues"...

Regner med det hele falder på plads, når jeg når til nedtrapningsugerne, hvor jeg stensikkert kommer til at føle jeg lige pludselig har helt vildt meget tid til overs :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det vigtigste først:

- Torsdag: 6,2km med 7*200m bakkeintervaller og blandede teknikøvelser

En fantastisk morgentur, hvor Århus viste sig fra sin bedste side med sol fra en skyfri himmel - this is why I love running :smile: Jeg løb ud til skoven, hvorefter jeg løb nogle bakkeintervaller og sluttede af med teknikøvelser inden jeg løb hjem igen

(Fredag var fuldstændig træningsfri, fordi jeg har planlagt back-to-back ture denne weekend)

- Lørdag: 36,5km steady state langtur

En dejlig langtur, hvor pulsen lå helt perfekt. Holdt tempoet godt nede, men kan selvfølgelig godt mærke her efterfølgende, at benene er blevet brugt - så nu er afslapning i højsædet inden morgendagens tur...

Alt i alt to rigtig fine, men meget forskellige træningsdage. Imorgen venter endnu en langtur (dog ikke lige så lang, som den idag) og eventuelt et spinningpas, afhængig af hvad lysten lige er til.

Men nu: frokost :4mewantfood:

Edited by Maia87
Link to comment
Share on other sites

Spændende log! Tænk at den har kunnet gå under min radar.

Jeg glæder mig til at se hvad dine målsætninger i 2013 bliver til.

Selv har jeg først fornyeligt besluttet at satse på løb og er i den forbindelse selv igang med næste års event kalender, hvoraf extrem maraton i Silkeborg og 50km O-løb er fastlagt.

Så jeg vil jævnligt kigge herind...

Link to comment
Share on other sites

@ 321: jamen, du skal da være velkommen til at kigge ind :smile:

Det lyder som nogle utroligt spændende løb du går efter - har du løbet længere distancer før eller vil maratonet i Silkeborg være din debut?

Mængden af træningen har været skruet lidt ned her de sidste par dage, fordi jeg døjer med en betændt tå, som gør det en smule ukomfortabelt at løbe. Det er dog ikke det mest ubelejlige tidspunkt, eftersom jeg i de her dage er midt i min research til en større eksamensopgave, så det går der en masse tid med.

Lidt træning er det dog selvfølgelig blevet til :smile: :

- Søndag: 15,2km steady state langtur (som så ikke blev langtur alligevel)

Turen blev kortet en del af, eftersom føromtalte tå generede mig ret så meget. Lidt et irritationsmoment, men nu får det et par dage med en mindre træningsmængde og fodbad - og så satser jeg på det går i sig selv.

- Mandag: 10,6km roligt løb + leg med kettlebells og burpees

Stille og roligt løb, men stadig gener fra min tå. Ikke så meget andet at sige end, at det var en behagelig tur med godt styr på pulsen.

Idag har så været fuldstændig off, eftersom jeg regner med at klemme nogle halvlange ture ind her de næste par dage.

Happy tirsdag til alle MOL'ere :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

@ Stinelykke: thanks :wink:

Denne uge er den sidste "hårde" træningsuge inden jeg i næste uge skruer en smule ned for mængden, for derefter at have en uges nedtrapning inden maratonløbet (som altså ikke bliver et all-out løb, men heeeeelt stille og roligt, idet jeg gerne skulle have følelsen af lige at kunne nappe et par kilometer efterfølgende). Træningsugerne mellem maratonet og 6timers løbet er endnu ikke helt på plads, men det skal nok komme.

- Onsdag: 21,1km roligt løb

Fin langtur uden nævneværdige problemer med min tå. Endnu en gang en dejligt rolig puls.

- Torsdag: 16,5km, inklusiv 7*200m bakkesprint

Dejligt hård tur under en fantastisk blå himmel - 'nuff said! Dagens musiktema var "Billy Joel" - how can you not love that guy :smile:

Ellers må jeg sige, at jeg er klar på en mindre træningsvolumen her de næste par uger. For skal jeg være helt ærlig, så synes jeg det er ved at være noget tough at skulle balancere energiindtag med en relativt stor træningsvolumen. Needless to say: jeg glæder mig til carboloading :4mewantfood:

Edited by Maia87
Link to comment
Share on other sites

@ Stinelykke:

Jeg vil nødig skræmme dig væk fra min logbog, så den her er til dig :wink:

@ Henrik S.:

Nu skal du tænke på, at jeg er en del af den generation, der sørgede for, at Eiffel 65 kunne storhitte til diverse halballer med "Blue" (for blot at nævne én af de musikalske blamager, der idag stadig får mig ud på dansegulvet) - my point being: "unge mennesker" forstår ikke altid at sætte pris på kvalitet, såsom den musik Billy Joel leverer - via din Mandags Morgensang får jeg dog kvalitetsinput af og til :smile:

Og fordi det er weekend, så lad os da fejre det med det nummer, der storhittede i min rusuge under bacheloren:

:4slap:

- Fredag: 14,6km, inklusiv 6*3min intervalløb @ 90% af HRmax (+ 10 runder af burpees/planken)

Dejlig tur i dejligt vejr. Havde ekstra overskud på den mentale konto, hvilket højst sandsynligt er en kombination af, at jeg nu har efterårsferie (med undtagelse af en workshop mandag) samt det faktum, at jeg nu lige så stille nærmer mig to nedtrapningsuger.

Resten af weekenden vil højst sandsynligt kun byde på et enkelt bakkepas imorgen tidlig, for ellers står weekenden på landskampshygge, Legoland og fødselsdag - hep, hep!

Edited by Maia87
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share