Henrik S.

Medlemmer
  • Posts

    5,973
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    318

Everything posted by Henrik S.

  1. Canyon Endurace er et godt eksempel på, hvad jeg mener. Man kan næsten se på den, hvordan man sidder lidt mere oprejst/afslappet på den.
  2. Har fået kørt kørt to frokostture á 30 km og en søndagstur på 70 km i denne uge. Desværre ingen besøg i Puregym, det må jeg indhente i denne uge. Måske jeg skal gå på kompromis med mit selvpålagte løbeforbud og bare lige jogge derhen. Der er præcis 1,5 km, og det gider jeg næsten ikke låse cyklen op for. Det er til gengæld lidt langt at gå og modsat alt for kort til bilen. Der er lidt mere vejgreb i trådet, selv om det naturligvis stadig er lidt sølle, hvad jeg kan skyde af tempo. Til gengæld har jeg gjort en sjov observation af forskellen på de to racere. Da jeg valgte Storck-stellet var det for at få en 'rigtig' racer, så den har lidt aggressiv geometri og en ret lang frempind. Det valgte jeg nærmest søvngængeragtigt, fordi den selvfølgelig skulle minde om en rigtig racer, omend med nogle år på bagen. Modsat den tungere Giant Defy, der står i fritidshuset. Den er mere godmodigt anlagt. Jeg sidder en anelse mere oprejst, frempinden er lidt kortere og rækker lidt mere op imod mig. Cyklen er måske ikke rendyrket endurance, men dog mere derhen ad. Og jeg må bare sige, at jeg er mere mørbanket i kroppen (skuldrene/nakken) efter turene på Storck'en. Det går faktisk ikke så meget langsommere på Giant'en, men de få millimeter og centimeters forskel gør den mærkbart mere komfortabel. Hvis/når Storck'en skal skiftes ud, vil jeg derfor i ramme alvor overveje at gå efter en cykel, der er mere endurance end racer. Jeg kan alligevel ikke rigtig udnytte den mere aerodynamiske stilling (og det kan også være lige meget til mit formål).
  3. Jeg bliver mere og mere overbevist om, at det er et lille træthedsbrud, der driller. Navnlig nu, hvor det 'lægger sig lidt', når jeg dropper løb og dermed vægtbærende motion. Men jeg er da spændt på snakken med lægen på fredag. Jeg får jo heldigvis afreageret på cyklen imens. Det er heller ikke helt ringe.
  4. Hmm, her en uges tid, efter jeg stoppede med at løbe, virker det faktisk, som om hævelsen på indersiden af min venstre fod er ved at falde. Den sidder præcis samme sted som på ovenstående røntgenbillede (bare på venstrefoden), så indtil videre holder min teori om en lille fraktur. Den 'burde' nemlig være i stand til at hele sig selv hen over nogle uger, hvis man stopper med vægtbærende aktiviteter som løb. Det bliver spændende at drøfte med lægen om en uge. Indtil da skal jeg lige holde mig selv i ørerne mht. at komme af sted på cyklen. Det er altså noget af en tidsrøver i forhold til lige at tage løbeskoene på, men ikke desto mindre er mit mål et minimum af tre cykeltræningsture om ugen, gerne fire. Stram op!
  5. Ha! Cyklede forbi 'gerningsstedet' i dag, hvor jeg tog en saltomortale for nogle uger siden. Jeg er åbenbart ikke den eneste, der haft problemer med den ø, hvor der tidligere var stoppested. For nu har kommunen sat en spritny og fin advarsel op, som man ikke kan overse. Og nej, den stod der ikke, da jeg tog min flyvetur
  6. Bortset fra, at mit bøvl er på venstre og ikke højre fod, så var det dette røntgenbillede, der fik mig til at tænke i retning af en lille stressfraktur på naviculare (bådbenet). Det er præcis! her, at jeg har en lille hævelse og en svingende ømhed og smerte.
  7. Som altid, når man har besluttet for at få en rigtig udredning af en skade, bliver træningen lidt ufokuseret, og man kan dårligt vente med at komme i gang. Har dog løbet lidt i denne uge, nappet lidt bakkeintervaller og været en enkelt tur i Puregym. Planen var så at tage den tunge sommerhusracer med herned på landet og kære en god tur her i omegnen. Jeg fik også raceren, cykelskoene og tøjet med, men glemte cykelhjelmen. Med min track-record er det nok bedst at have hjelm på, så det blev en 9 km løbetur i stedet for. Apropos løb og udredning, så kan en ufokuseret periode op til et lægebesøg også give lidt for god tid til at kigge på sundhedssider. Ved et tilfælde faldt jeg over en skavank/skade, hvor symptomerne flugter 100 procent med mine. Det er et lille træthedsbrud/stressfraktur på den knogle i foden, der hedder naviculare. Det lyder mere dramatisk, end det er, for det kræver typisk hverken gips eller andet end en pause fra vægtebærende aktiviteter (i mit tilfælde skal det være cykling i stedet for løb). Oh well, er spændt på, hvad lægen siger, men frem til lægebesøget kunne det være sjovt at lægge løbet helt på hylden for at se, om det går den rigtige vej. Og nej, jeg er ikke på vej til at selvdiagnosticere, dertil er min respekt for lægen for stor, men beskrivelsen passer næsten for godt. https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/knogler-muskler-og-led/sygdomme/knoglebrud/navicularebrud-brud-i-baadbenet-i-foden/
  8. Det er ikke den værste plet på guds grønne jord
  9. Vi kører i en gammel Fiesta. Den kunne helt klart trænge til at springe køen over en gang imellem
  10. Hmm, der er ventetid til alting, åbenbart. Bilen kan først komme til service den 24. juni. Og min ankel kan først komme til service den 28. juni. Oh well, det er heldigvis ikke en haster, og der er nok dem med mere presserende behov, der skal til først. I mellemtiden holder jeg den gående med lidt løb, men skruer nok også op for cyklingen. Det er jo noget af det mest skånsomme, man kan foretage sig (når man da ellers ikke lige kører ind i en kantsten ).
  11. To ting: 1) Onsdag prøvede jeg en ellers glemt træningssession af, da jeg løb gennem Solbjerg Kirkegård og Frederiksberg Have over til krydset mellem Vesterbrogade og Pile Allé. Herfra løb jeg seks gange op ad bakken til Carlsbergs nye hovedkvarter på toppen af bakken. Det er kun cirka 450 meter, men på grund af stigningen kunne jeg faktisk godt få pulsen op over 135 på et par af turene, og ja, det er højt for mig. Jogger stille og roligt nedad og starter forfra. God træning. 2) Har nu besluttet mig til at bestille lægetid og få en vurdering af min venstre ankel. Det er jo den samme gamle historie, for den ligger stadig og murrer lidt i baggrunden og er lidt hævet (på indersiden af foden). Det er ikke katastrofalt, og jeg kan både gå og løbe, men jeg holder altså også lidt igen for ikke at provokere den yderligere. Ud fra beskrivelserne kunne det rent faktisk godt være et lillebitte træthedsbrud et sted i foden, og nu skal det afklares én gang for alle.
  12. Ha, haaa, win-win Når man før i tiden løb det store halvmaraton med start i Lyngby og mål i Nærum, blev man også transporteret tilbage til Lyngby i bus. Dér sad jeg også engang og så striben af løbere, der stadig var ved at kæmpe sig op ad bakken ved Lyngby og manglede hele turen til Nærum. Jeg sendte dem en venlig tanke. Hvor hurtigt går I egentlig, når I virkelig smider kul på kedlen? 6-7 km/timen? Er 5 km/t ikke sådan almindeligt rask gåtempo?
  13. Ja, det er jo mest for at finde en alternativ rute til Roskildevejen fra Roskilde til København (Frederiksberg). Når jeg rammer Roskilde efter Ledreborg Allé og kører ind ad Ringstedvej, så kan jeg køre ned over havnen og ud igennem Himmelev (tror, den hedder Fynsvej), under Ringvejen og ad St. Valbyvej til St. Valby. Derfra til højre og så går det (næsten) lige ud til Soderup, Vasby, Sengeløse, Vridsløsemagle, Snubbekorsvej og Vestskovvej ned til Hovedvejen i Glostrup. Så er jeg næsten hjemme og kan trille af de sidste kilometer. Når jeg nu ser på kortet, er det vist egentlig kun en 6-8 km ekstra, men noget mere interessant end Roskildevejen. EDIT: Nå, nu blev jeg så nysgerrig, at jeg lige måtte gå ind på Google Earth og trække en 'sti' for at måle efter. Og det viser sig, at The Scenic Route nord for Roskildevejen er præcis 8 km længere end den dødssyge lige vej fra Roskilde og hjem. Værre er det ikke.
  14. Præcis, det ville være oplagt at køre noget Vasby og Sengeløse nord for Roskildevejen, hvor jeg har cyklet meget. Alternativt Vor Frue, Tune, Greve Landsby, men så skal man vist også op at have fat i Roskildevejen ved Taastrup, og så er vi næsten lige vidt.
  15. Turen fra Roskilde til København er naturligvis frygtelig med masser af stop, men det kan ikke rigtig være anderledes, når man ikke bare kan tonse kilometer på. Så tager man den direkte rute. Men turen nede fra Munke Bjergby over Store Merløse, Hvalsø, Lejre og ad Ledreborg Allé til Roskilde er helt fin. Det er almindelig landevej, og den er ikke særlig befærdet. Mellem Hvalsø og Lejre kører jeg via noget, der hedder Kisserup, og der er lidt kuperet og rigtig fint. Så det er ikke kun skidt. Meeen de små rundture nede omkring Sorø og omegn er selvfølgelig hyggeligere. De er også et totalt flashback til de landeveje, jeg trænede på i de unge år. Kan godt lide, at man bare sætter af hjemmefra og kører direkte ud på en ikke særlig befærdet landevej uden at bøvle med lyskryds og den slags. Her til sommer skal jeg prøve at udvide min aktionsradius dernede med ture ud til kysten osv. PS: Når jeg betragter rutekortet, kan jeg se, at jeg egentlig kan tage maleriske ruter både nord for og syd for den nuværende, direkte rute. De kommer måske op på en 80-90 kilometer, men nok ikke meget mere. Det må prøves, når jeg får kørt mig til bedre ben.
  16. Godt at høre. Der er jo også en ny låge på vej, og det forpligter
  17. Altså, jeg har sagt det før og siger det gerne igen: Når man er vant til at køre (i bil) ned til Køge og så hen over Sjælland, så virker det bare mærkeligt, at den direkte vej mellem Sorø og København er tæt på at være øst/vest. Nu ligger vores fritidshus godt nok nogle kilometer nord for Sorø, men jeg har alligevel svært ved at få det ind i skallen.
  18. Nå, ugen har ikke været helt inaktiv, selv om både mandag og tirsdag endte med et være 100 procent træningsfrie. Siden er det blevet til to joggingture hen til Puregym med lidt styrketræning. En enkelt, kort løbetur ud i det blå og en dag med mine to pyramider rundt om Damhusengen. I dag var vi så på en kort visit i fritidshuset (generalforsamling i grundejerforeningen), og så tog pokker ved mig, så jeg besluttede mig til at suse hjem på den tunge havelåge. Det gik over stok og sten i regn og blæst, for det meste af turen var der sådan en side-medvind. Da det samtidig var iskoldt var der ikke behov for en drikkepause, så det tog 2:14 for de 68 km fra dør til dør, hvad jeg er fint tilfreds med. Utroligt, hvad lidt medvind på cykelstien betyder. Og mærkeligt, at ingen nogensinde er gået til valg på det. Eller vent, det var der vist en, der gjorde engang EDIT: Nå ja, det var ham her: https://www.seoghoer.dk/kendte/medvind-paa-cykelstierne-og-kortere-koeer-i-bilka-husker-du-jacob-haugaards-vilde
  19. "Tidligt op og tidligt i seng. Dét er godt for en lille dreng."
  20. Det var sgu da alligevel en sjat Følger i øjeblikket en af min kones bekendte på Instagram, som er ved at have gennemført caminoen (ruten fra St. Jean i Frankrig hen over Pyrenæerne til Santiago de Compostela). Det er godt nok også nogle solide dagsmarcher, hun tilbagelægger.
  21. ... endelig er der nattesøvnen, og den er unægtelig mere regelmæssig end de to andre grafer. Søjlerne viser sengetid og stå op-tid, og de varierer ikke meget. Lyder kedeligt, men jeg har for længst fundet af, at regelmæssig søvn for mig er nøglen til at fungere nogenlunde driftssikkert i resten af døgnet.
  22. ... så er der antal skridt, og de stammer mest fra hunde- og løbeture (i sagens natur). Tallene er dog ikke astronomiske, for jeg løber ikke rigtig lange ture mere. Dagene med få skridt har enten været dage uden hundeture eller cykeldage - eller begge dele. De to topscorere er nok dage med lidt længere løbeture eller dage, hvor jeg har taget samtlige hundeture. Ja, ja, grin bare, men en hund er den bedste garanti for at få de daglige skridt.
  23. Har af en eller anden grund brugt mit Garmin-ur som fast armbåndsur i lang tid. Det er virkelig let og behageligt at have på, og så er jeg glad for at få opkald, sms'er og mails vist på det. Det lyder som en gimmick, men er praktisk, når telefonen ligger langt væk, og man skal tage stilling til, om det er noget vigtigt. Anyhow, yada-yada, men jeg har pludselig data for en længere periode, og det er meget sjovt at se. Tager vi fx pulsen, så ligger hvilepulsen lavt i hele perioden, og det er godt, for så er der ikke tegn på infektion eller sygdom. Men jeg kan se, at den højeste puls døgnet rundt på dage uden træning ligger omkring 78 (på trods af ture med hunden), og det er ikke meget. Med andre ord: Fortsat fokus på at få pulsen banket op er nødvendigt.