Henrik S.

Medlemmer
  • Content count

    5,435
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    185

Everything posted by Henrik S.

  1. Walking on a dream...IM CPH 21.8.22

    Cool. Det der med klubber kan noget.
  2. Motion i balance™

    Du er velkommen. Ja, der findes også en Havfruen-variant, som vist er den blide og medgørlige. Nu bliver du simpelthen nødt til også at prøve Havmanden for at sammenligne
  3. Motion i balance™

    Jeg må løbe … Nu snøvler jeg mig sammen til at starte en ny logbog til erstatning for min den gamle, hvor jeg under navnet Cykologen loggede min cykeltræning, der i højere og højere grad blev til løbetræning. Siden sidst er jeg blevet overbevist om, at jeg må satse hele butikken på at fortsætte med løberiet, for det harmonerer bedst med min hverdag og mit liv. Siden rundt regnet september 2010 har jeg primært løbet, og i den periode har jeg været kompasset godt rundt. Målrettet træning, intervaltræning, testløb, konkurrencer og hvad har vi. Bottom line er, at jeg har lidt for let ved at gå for hurtigt frem. Iltoptagelsen er så god, at jeg meget nemt river biostilladset fra hinanden. Det har resulteret i lidt forskellige skader, som jeg imidlertid er blevet nogenlunde kvit efterhånden. Det har også fået mig til at revurdere hele tilgangen til træningen, og det er derfor ikke tilfældigt, at navnet på loggen er "Løb i balance". Jeg er ved at finde en afbalanceret måde at træne på, uden at jeg vil afskrive mig muligheden for også at give den gas. For det første har jeg lige nu helt droppet træningsprogrammer og lignende. Jeg koncentrerer mig om teknik og om velvære under løb. Træningsprogrammer kan være gode, men er også en fælde, fordi man alt for nemt forfalder til at gøre, som der står i dagens program, selv om man måske helst skulle lade være. For det andet har jeg droppet pulsure, gps og kilometeroptagenelser. Jeg løber i stedet på gefühlen. Af og til laver jeg et reality check for at finde ud af, hvor formen ligger henne. Men den daglige træning foregår het uden distraherende hjælpemidler. Det er også derfor, dette bliver mere en blog end en log. For det tredje - og vigtigste – arbejder jeg på at vende attituden til træningen helt på hovedet. Når jeg fra tid til anden får en skade, så går jeg helt i sort og bliver super frustreret over den træning, jeg går glip af. Mit nye mantra er i højere grad at være taknemmelig for den træning, der går godt. Alt det og meget mere vil jeg vende tilbage til i den kommende tid. Det gælder blandt andet to bøger, der ved et tilfælde landede hos mig for nogle måneder siden: Barefoot Running af Michael Sandler og Zen And The Art of Running af Larry Shapiro, der fra hver deres vinkel på emnet ramte lige midt i den drejning, min træning skulle tage. Hva' så? Betyder det så, at jeg bare sådan sjosker afsted i morfartempo? Nej, overhovedet ikke. Jeg har faktisk bevaret en nogenlunde form, og løbeturene går ganske pænt ud over stepperne. Ved mit sidste reality check løb jeg 6 x 1000 m på 3:40-3:44/km uden det helt store besvær, så det står ikke helt sløjt til. Men jeg vil da gerne gøre op med den forestilling, at man kun løber stærkt, hvis man tager tid på turen Stay tuned. Jeg skal nok få løbet loggen i gang (hø, hø) og skrive løst og fast om mine overvejelser.
  4. Motion i balance™

    Hov, jeg er vist kommet lidt vel langt væk fra motionen her i loggen, men bare rolig, den er der skam endnu. Lige for tiden er jeg bare gået lidt i stå mht. fremskridt på løbeformen. Min vægt har heldigvis lagt sig helt fast nede omkring 76-77 kg (75 kg på en god dag), så det er den nye normal. De få kg kan mærkes, og det gør mig simpelthen lidt lettere til bens på løbeturene. I vinter sneg den sig vist op en 80-82 kg, og forskellen er tydelig. Er stadig af sted 4 gange om ugen og blander kortene lidt med noget hurtighed og nogle intervaller og bakker. 2 gange kombinerer jeg det stadig med et pitstop i FW for at holde det værste fra døren, og det er såmænd alt, der skal til, for at jeg ikke mærker min lænd, som ellers går hen og bliver noget stiv og øm i det. Har løbet Herlevløbet for nylig, og der var tempoet ikke imponerende. Vejrtrækningen slår stadig bak, når jeg presser den for meget og for hurtigt, så jeg har den 'gode gamle' udfordring med, at jeg ikke helt får luft nok. Men altså, det kan efterhånden også bare være alderen, der trykker Sideløbende har jeg travlt med mit arbejde, så der er måske heller ikke fuldt fokus på løbetræningen. Turene bliver 'puttet ind', hvor der nu er tid til dem, men jeg holder - uanset hvad - fast ved min. 4 turen om ugen. Så sent som i går var jeg fristet til at springe over, men var glad for, at jeg ikke gjorde det. Det er sgu altid bedre at få røven ud ad døren. En klubkammerat i Rødovre AC fik for øvrigt et nummer til Cph. Half til overs, som jeg har overtaget. Så den 19. september skal jeg faktisk løbe 1/2-maraton. Det bliver meget tilbagelænet, da jeg de næste 5 dage er alene hjemme med hunden, så der bliver der stort set ingen træning. Ikke så godt timet, men jeg kan vel kalde det en slags opladning Jeg løber i øvrigt så få kilometer om ugen, at selve distancen virker lidt frygtindgydende, så jeg skal nok lægge langsomt ud. Men det plejer at være en flot og inspirerende tur gennem København og Frederiksberg. Weiter so!
  5. Walking on a dream...IM CPH 21.8.22

    X2 til det hele :)
  6. Motion i balance™

    Tak for det. Nej, det er faktisk en ret kradsbørstig rom. Den kan være blevet genopfundet, siden du smagte den. Eller også, er det bare fordi vi har fået varianten, der hedder 'Havmanden'
  7. Got legs?

    Hvad var det for en skraber, vi så på FB? Det lignede noget, der gjorde lidt naller.
  8. Motion i balance™

    Tak for det. Må med skam melde, at jeg sluttede dagen i går af med en spids Fanø Skibsrom, som var en gave
  9. Motion i balance™

    Tak for det. Glæder mig, at du læser med.
  10. Walking on a dream...IM CPH 21.8.22

    Det er efterhånden en del år siden, at jeg blev glad for alkoholfri øl, fordi man ikke bliver så svimmel af dem og sover bedre om natten. Og jeg har faktisk oplevet det modsatte i familien, hvor flere andre er hoppet på vognen og er begyndt at se fordelene. Jeg tror i virkeligheden, at der er flere, end man tror, der egentlig er lidt træt af den automatik, der ligger i at skylle en øl eller to ned eller alternativt drikke rigeligt med vin. Så hvem ved, du kan måske blive en first-mover i familiemæssige sammenhænge :)
  11. Walking on a dream...IM CPH 21.8.22

    Jeg har i perioder været tæt på næsten alkoholfri, og det er altså meget rart og godt for kroppen. Får et glas vin, en lille drink eller en øl med mellemrum nu, og det kan jeg godt lide, men det gør sgu ikke noget godt for nattesøvnen. Når man ikke er vant til at drikke ret meget, så bliver man altså lidt svimmel af en øl eller et par glas vin, og jeg sover i hvert fald ret dårligt om natten bagefter. Jeg kan jo virkelig godt lide en kold øl til maden, men her er min redning blevet alkoholfri øl. Der er typisk en lillebitte smule alkohol i dem, men slet ikke noget, der kan mærkes. Der er efterhånden flere mærker, der smager rigtig anstændigt som ledsager til mad. Og det er heldigvis blevet helt OK at bestille det, hvis man spiser ude. Det er virkelig rart, at det marked boomer.
  12. Langt pokker i MOL

    Gregers, du interesserer dig da for hollandsk? Kender du Stroop Wafels? Vi har lige fået en pakke fra ældstesønnen, som har været i Holland med sit arbejde. De er svært vanedannende.
  13. Motion i balance™

    Et lille film- og musiktip til dig med Disney+: Trommeslageren i The Roots - Questlove - har lavet en dokumentarfilm om The Harlem Cultural Festival, der var en række koncerter fra juni til august 1969. Den baserer sig på hidtil gemte koncertoptagelser og nutidige interviews med nogle af dem, der var med. Og den er ganske enkelt fremragende.
  14. Walking on a dream...IM CPH 21.8.22

    Sådan er det jo nogle dage. Men det er også min erfaring, at det stort set ALtid er bedre at holde fast i at få bevæget sig. Mit seneste halve til hele år har godt nok også budt på et pakket program, hvor jeg nogle dage har sprunget over løbeturen for at nå det, jeg skulle. Men de dage, hvor jeg alligevel har klemt en løbetur, går alting jo meget nemmere bagefter. Tingene falder på plads, kroppen er brugt og afslappet. Og ja, en lille smule er langt bedre end ingenting.
  15. Langt pokker i MOL

    X2
  16. Motion i balance™

    Jeg får faktisk luftet den fine Banani med lange mellemrum, men tiden tillader ikke rigtig mere. Den med at lave 'bjørnen' ned ad trappen koster ikke tid, men overvindelse. Jeg har simpelthen oplevelsen af at stå på hovedet
  17. Motion i balance™

    Jeg er ved at læse et par bøger af aldersforskeren Sven Voelpel. Han er ret skøn og lige ud ad landevejen. Og så praktiserer han nogle fine principper om hele tiden at gøre nye ting og lære nye bevægelser, også - og ikke mindst - når man er oppe i årene. Hans bøger er meget velunderbyggede, og man kan mærke, at han er forsker. Men han arbejder virkelig også ihærdigt for at arbejde uhøjtidelig fitness ind, hvor man kan. Det kan så også være lidt deprimerende, når man finder ud af, at man sagtens kan krabbe sig baglæns op ad trapper, men bliver stærkt udfordret af at gå forlæns ned ad trappen som en bjørn. Jeg kan ikke det sidste, mne hey!, så er det jo bare en udfordring ;)
  18. Langt pokker i MOL

    Krydser fingre for, at du får styr på biomekanikken. PS: Dine biceps er større end mine lår - selv på en god dag. PPS: Du har i øvrigt ret. Selv min grønært af biceps laver et lille hop/en sammentræning, når jeg skifter til underhånd fra overhånd.
  19. Walking on a dream...IM CPH 21.8.22

    Den har jeg faktisk også fået set det meste af. Og den er absolut ikke uden evner!
  20. Motion i balance™

    Jeps, tak, der er styr på tingene. Jeg tror faktisk, at det til dels hang sammen med, at jeg trappede min blodtryksmedicin ned. Jeg oplevede mere væske i kroppen, lidt hævede fødder(!), og så kunne jeg måle, at blodtrykket gav et lille hop opad. Så jeg satte mig selv tilbage på den gamle dosis, hvorefter fødderne blev normale, væsken forsvandt, og det hele fungerede igen med et blodtryk fint inden for normalen. Jeg ved ikke, om det hænger sådan sammen, men hvis det gør, er det godt nok en delikat balance, der er i kroppen. Jeg droppede jo ikke medicinen helt, men skar den bare ned til halv dosis i samråd med lægen. Hvorom alting er, så er jeg tilbage på normalen og løb en okay Cooper-test på 2710 meter under ferien i kanten af en travlt befærdet sommerlandevej.
  21. Motion i balance™

    Tænk, jeg synes for en gangs skyld, at jeg er lidt slået ud af varmen. Der skal ellers noget til. Har lidt væske i kroppen, kan jeg mærke, lidt løs mave - hvad der er virkelig irriterende, når man skal løbe - og temmelig tunge ben. Ikke lige den bedste udgave af mig selv, men det kan også skyldes, at jeg er i gang med de allersidste arbejdsdag før ferien, og at tanken er ved at være lidt tom oven på et arbejdsmæssigt travlt år. Der er sgu en god grund til, at sommerferien er opfundet. Jeg må sige, at jeg ser frem til at slippe tøjlerne for en stund. Lige nu og her vil jeg nøjes med at se Tour de France og samle energi til den sidste arbejdsdag i morgen. Det er jo fantastisk, hvad ham Vingegaard præsterer nede i Pyrenæerne lige nu. Han er godt nok cool og i kontrol.
  22. Motion i balance™

    Har i går været forbi lægen for lige at diskutere mine fine tal. Da jeg kunne fortælle ham, at mit blodtryk også er faldet ned til et særdeles normalt niveau, blev vi enige om at skære ned på blodtryksmedicinen for at se, hvad der sker. Det kunne jo være rigtig fint at fase den ud efterhånden.
  23. Walking on a dream...IM CPH 21.8.22

    Ja, den er faktisk ikke uden evner. Det går over stok og sten, når forbryderne - bogstavelig talt - har fanden i hælene.
  24. Motion i balance™

    Tak. Jeg har faktisk været forbi for lige at smage på det igen, og selv om jeg bare spadserede rundt i maskinparken og kørte nogle øvelser med beskedne vægte, var jeg sgu ret øm bagefter. Jeg må bare konstatere, at det står lige så sløjt til med styrken, som det gjorde med cardioformen for et halvt år siden. Så det er vist meget godt, at jeg får lagt det ind i ugeprogrammet igen. Den lange løbetur søndag var ikke for køn med ømme muskler på steder, hvor jeg helt havde glemt, at jeg havde muskler.
  25. Motion i balance™

    To interessante ting i denne uge. Det er gået op for mig, at jeg simpelthen ikke får lavet den mindste smule styrketræning herhjemme eller i de udendørs redskaber hist og pist. Jeg kom ellers i gang, men jeg får ikke holdt det ved lige. Samtidig kom der et tilbud om halv pris og gratis indmeldelse i FitnessWorld, så nu er jeg tilbage med et kort til FW Valby, hvor jeg vil tage en tur i maskinparken 2-3 gange om ugen i forbindelse med løbeture. Har været forbi og hente kortet i dag, og de tager det åbenbart alvorligt med coronakontrol ved indgangen og alt muligt. Nu skal lænden lige have en omgang i de kommende uger og måneder. For det andet: Til min årskontrol for blodtrykket havde jeg jo fine tal på nær et kolesteroltal, der lå lidt over de 5 på 5,3. Det tog jeg som en udfordring og gjorde to ting: Skruede op for løbetræningen for at piske mig selv i lidt bedre form. Og så lagde jeg kosten om en lille smule i henhold til de 10-12 gode kostråd til at nedbringe kolesteroltallet. Det er de eneste to ting, jeg har ændret i mit liv, så jeg har lavet en lille klinisk test :) I dag fik jeg så taget blodprøve, og tallene er meget interessante. Alle tal er gået ned (blevet endnu bedre end sidst). Og kolesterol er faldet fra 5,3 til 4,6. Som sagt: Jeg har udelukkende ændret træning og kost. Og det har kun taget fem måneder at få mærkbart bedre tal plus et kolesteroltal, der er fint inden for det grønne område. Det er sgu da interessant og virkelig værd at skrive sig bag øret.