dødløft


Enrique21123
 Share

Recommended Posts

dødløft er en fed øvelse, men det er rigtig at hvis den udføres forkert kan du skade lænden. Mit foreslag er at du får en til at vise dig hvordan du kører dødløft og derefter kører i en periode for igen lige at blive kigget efter.

Jeg mente godt at jeg kunne finde ud af at kører dødløft, men det vidste sig så at den øvre del af ryggen krummede alt for meget, så få nogen til at kigge din teknik efter.

Link to comment
Share on other sites

JSC-> Den artikel fra t-mag, skriver at man skal puste luften ud før man løfter

• Suck the tummy thin (ensuring pelvis is neutral with spine, not arched or rounded).

jeg har lært at man skal fulde lungerne og "maven" med så meget luft så muligt, er jeg galt på den eller hvad synes i andre?

Link to comment
Share on other sites

Du skal nok fokusere på om du holder ryggen HELT ret. Mest du udfører øvelsen kan du ligge nakken tilbage og kigge op i loftet. Så kan det være det er lettere for dig at holde ryggen ret.

Ja lænden skal holdes ret, men man må gerne/bør bøje en smule i den øverste del at ryggen. Her er et citat fra Dave Tate:

Mistake #2: Pulling the shoulder blades together

This is a mistake I made for years. Stand in a deadlift stance and pull your shoulder blades together. Take a look at where your fingertips are. Now if you let your shoulders relax and even round forward a little you'll see your fingertips are much lower. This is why we teach a rounding of the upper back. First, the bar has to travel a shorter distance. Second, there's less stress on the shoulder region. It'll also help to keep your shoulder blades behind the bar. You'll read more on this later.

Dette skriver han i artiklen The Dead Zone -The Top 10 Deadlifting Mistakes and How to Fix Them

Netop derfor skal man nok ikke kigge op i loftet, men bare lige ud (jeg er ihvertfald ikke smidig nok til at kigge op i loftet og samtidig have en fornuftig rygposition :))

Link to comment
Share on other sites

efter min bedste overbevisning så puster man luften ud under kraftudfoldelsen!!

synes jeg også jeg har fået at vide. Er det ikke gældende for stort set alle fysiske øvelser? Altså at man puster ud under kræftudfoldelsen. Har i hvert fald lært gennem karate, at det skulle give lidt ekstra power B)

Link to comment
Share on other sites

ja det er også gennem karate jeg har lært det og et eller andet sted må det næsten være det samme!!!

Nej, det er bestemt ikke det samme. I karate er det jo hurtigheden som bestemmer slagets slagkraftighed. Slaget bliver IKKE hårdere af at spænde op i ens muskler. Tværtimod. Når man løfter meget tunge vægte, så er stabilitet afgørende, og man er nu engang mest stabil når det intraabdominale tryk er størst. Derfor er det bedst at tage luft ind og holde vejret, indtil man er nået forbi ens sticking point, hvorefter man langsomt kan lukke luften ud. Det er IKKE smart at lukke luften for hurtigt ud, da ens stabilitet bliver nævneværdigt forringet, med forringet kraftudvikling som resultat.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Nej, der står da ikke at man skal puste ud i starten, selvfølgeligt var jeg lige ved at sige.

Det der menes er at man skal trække vejret ind og SÅ trække maven ind, da det sikrer at hofterne er på linie med rygsæjlen og ikke runder den ene eller den anden vej.

>>TJ.

Louis Simmons råd er vel lidt det samme, da det går ud på at skabe øget intraabdomonal spænding. Selvfølgeligt skaber man en bredere "base" til kraftoverførsel ved at puste maven udad. Jeg ville bare mene at det kun giver mening, hvis man er konkurrence styrkeløfter, da det overtager den rolle som m. transversus abd. har, hvis man trækker den ind mens man holder vejret. Jeg ville mene at det vænner kroppen til et uhensigtsmæssigt reaktionsmønster, da man kunne frygte, at ens umiddelbare reaktion på at skulle løfte noget tungt uden for træningscentret ville være at presse maven ud og derved sænke det intraabd. tryk.

Så vidt jeg ved kan det også være med til at øge livmålet, al den pressen udad. Dette KAN jo repræsentere et problem, hvis man også træner af kosmetiske grunde. (Nu kan jeg så bare vente på at horder af fanatiske styrkeløftere fra dette forum flokkes uden foran mit kollegie med fakler og høtyve, parate til at straffe mig for at komme med sådan en udtalelse :tongue: )

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg ved kan det også være med til at øge livmålet, al den pressen udad.

Nåååååhhhhh det er derfor en del styrkeløftere er lettere overvægtige ;)

narh, det kan du da ikke mene. Det skulle jo så være det samme at hvis man suger maven meget ind vil det sænke livmålet, den tror jeg ikke på. Kan du ikke komme med en forklaring på hvorfor eller smide en refference?

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg ved kan det også være med til at øge livmålet, al den pressen udad. Dette KAN jo repræsentere et problem, hvis man også træner af kosmetiske grunde. (Nu kan jeg så bare vente på at horder af fanatiske styrkeløftere fra dette forum flokkes uden foran mit kollegie med fakler og høtyve, parate til at straffe mig for at komme med sådan en udtalelse  :tongue:  )

Man burde kunne kompensere for dette ved m. transversus abd. træning (vacuum abs).

Nu er du så heldig at befinde dig i et styrkeløfter-u-land (fyn) - og som den eneste lettere kosmetikinteresserede SL (tror jeg nok, eller hva' Xax ;) ) kan jeg berolige dig med, at jeg ikke kommer og brænder dit kollegie af (jeg træner jo vacuum abs og synes de virker fortrinligt) :)

Link to comment
Share on other sites

>>ramius + bæltefanatikere generelt!

Tjek lige disse artikler

http://t-mag.com/html/body_121back.html

http://t.mag.com/html/body_122back.html

http://t-mag.com/html/body_123back.html

http://t-mag.com/articles/175abs.html

så ska du/I få referencer B)

>>Armoured female:

Vil det sige at der er steder, hvor koncentrationen af SL(E) er større end på Fyn? :blink: :confused: Såå bliir ja heer.

Edited by jsc
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share